Så här funkar det om jag förstår din beskrivning:
Varje MIDI CC skickar ett 7-bitars meddelande. I normala fall styr de oftast en parameter, kontinuerligt (från 0-127) eller stegvis (uppdelade tex 0-64/65-127, eller 0,1,2,3-127). Novation verkar ha velat vara fiffiga och klämma in 4 parametrar på CC #70, genom att dela upp dem bitvis. (Jag gissar för att spara CC.)
Eftersom din CME stegar från 0-127 när man vrider på ratten så kommer du ändra bit 0 varje gång du vrider ratten, även om du bara vill ändra bit 2 (dvs 100 -> 011 -> 010 -> 001 -> 000).
Det du behöver är alltså något sätt att dela upp varje bitområde till en egen ratt, och sedan kombinera detta till ett CC-meddelande som skickar till din V-Station. Jag vet inget enkelt sätt att göra detta på i hårdvara (förutom möjligen en Clavia G2), men i mjukvara, via tex PD eller Max är det rätt enkelt: du lyssnar på 4 rattar/knappar, och när ett meddelande kommer in bitskiftar du det rätt mängd (osc1 inte alls, osc2 2 steg, osc3 4 steg, portamento 5 steg), slår ihop med de existerande värden och skickar som ett nytt CC-meddelande till din V-Station.
Vet inte om jag skulle tycka att det är värt besväret dock.