Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Medlemstidning i pdf till tryck: Vad ska jag tänka på?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-08-13 23:03

Jag håller på med en liten medlemstidning för vårt byalag och ska lämna pdf:er till ett digitaltryckeri. Jag har ganska bra kläm på hur man gör en dagstidning, men har aldrig lämnat direkt till ett tryckeri förr. Därför har jag några rookefrågor:

1. Måste jag cmyk:a alla bilder eller räcker det med att synka färginställningarna i CS-paketet och bestämma det i pdf:exporten?

2. Vilken upplösning ska bilderna ha?

3. Måste jag skala bilderna eller kan jag ställa pdf-inställningen till exakt rätt värde? Defaultinställningen är att skala allt över 450 dpi till 300. Ska den inställningen inte stå på 300 i så fall?

4. Har jag glömt några frågor?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-13 23:40
Ursprungligen av Baron:

...men har aldrig lämnat direkt till ett tryckeri förr. Därför har jag några rookefrågor:

Är det kanske inte en finess att fråga tryckeriet?

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-08-13 23:50

Svaren beror lite på om du ska göra tidningen på en digital kopiering eller med plåt-teknik (dvs 1 till 4 tryckplåtar). Digital kopiering är så modern att det man i stort sett behöver tänka på är att leverera i rätt pdf version (vanligtvis 1.3) Bildernas upplösning behöver inte vara högre än 150 ppi vid digital kopiering.

Ska trycknngen ske på traditionellt vis med plåtar är det vanligtvis 2 saker som orsakar problem.
1 Färger (Allt MÅSTE vara i CMYK-läge. Teckensnittsfärg, plattor, linjer. Om bildrna levereras separat kan de vara i RGB, men då skickar tryckeriet dem för konvertering och det kostar extra. Kan iof vara värt det om man är osäker på konverteringen)
2 Teckensnitten ska vara av typen Postscript typ 1

Hör alltid med tryckeriet hur de vill ha filerna och i vilket format och versionsnummer.

Bilderna trycks med linjeraster i de flesta fall och för normaltryck på glättat papper behövs inte högre upplösning än 300 ppi

hälsningar Stefan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-14 08:41

Välj att exportera till PDF/X1-a, se till att Dokument-CMYK är ISO Coated. Det räcker och det blir rätt oavsett hur de trycker den.

Vissa digitaltryckare vill hellre ha Acrobat 5 filer men de klarar av Acrobat 4 också.

Janne

• Medlem
  • 2008-08-14 10:04

Jag har fått färgprofil från tryckeriet. Det är inte fråga om plåtar. Tack!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-14 22:50
Ursprungligen av Baron:

Jag har fått färgprofil från tryckeriet. Det är inte fråga om plåtar. Tack!

Då ser du till att tilldela den till dokumentet så att Dokument-CMYK har den profilen, sen exportera till PDF/X1-a

Janne

• Medlem
  • 2008-08-17 13:18
Ursprungligen av jannes:

Då ser du till att tilldela den till dokumentet så att Dokument-CMYK har den profilen, sen exportera till PDF/X1-a

Janne

Bara så att jag har fattat rätt: bilderna i InDD kan vara RGB? Det blir ändå rätt när jag exporterar till PDF?

• Medlem
  • 2008-08-14 23:47

finemang! Behöver jag bry mig om nedsampling av bilderna? Och hur är det med skärpning? Den biten har jag dålighet koll på.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 07:31

Nedsamplingen kan du ha som den står i inställningen i exporten. Skärpning är en annan sak som man får lösa manuellt eller via script.

janne

Strunta i skärpningen. På Sydsvenskan är det nödvändigt, eftersom ni där trycker på tidningspapper som har en monstruös punktförstoring, och skärpningen kan i viss mån motverka det.

Punktförstoringen på digitaltryck är liten, och därmed finns inte samma behov av skärpning.

Rent tekniskt alltså. Däremot kan man estestiskt tycka att det är bättre "stuns" i en bild som är skärpt, men chilla lite, de flesta läsare av medlemstidningar har ingen som helst koll på sånt och du kan nog istället lägga den tiden på annat, som är viktigare för deras upplevelse

Angående din fråga om nedsampling så är det så att alldeles för hög upplösning försämrar bildkvaliten (kan göra), är den däremot bara lite för hög så blir det inte så. Däremot kan en omsampling från t.ex. 301 ppi till 300 ppi bli en ganska rejäl försämring, eftersom Photoshop då måste interpolera (gissa) sig fram till hur de nya pixlarna ska se ut på ett sätt som inte alls blir särskilt bra. Därav att man sätter värdena till 450/300

• Medlem
  • 2008-08-15 12:05

Bra! Då är jag rätt på det redan från början.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 13:38

Skärpningen är nödvändig om du förminskar bilderna mycket, typ 23% nedskalning. De blir lite oskarpa av förminskningen och då är det nödvändigt att återställa skärpan med oskarp mask i Photoshop.

Det ideala skulle vara en funktion i InDesign där man satte en skärpeinställning på varje bild i dokumentet, utan att påverka bildfilen. Sen när man exporterar till PDF så appliceras skärpan på bilden när den hamnar i PDF-filen. Det borde inte vara så svårt att "låna" oskarp mask filtret från Photoshop.

Jag föreslog detta för Adobe en gång men det kanske var för svårt, eller så var jag ensam om att tycka att det var en bra idé.:'(

Janne

Janne har rätt, på ett sätt, samtidigt kan jag säga att min erfarenhet är att kvalitetsförbättringen som man kan uppnå genom att sampla om och skärpa bilden utanför InDesign ofta missas av läsarna. Folk bryr sig helt enkelt inte särskilt mycket om huruvida "bilder från årsmötet" gör det möjligt att urskilja alla hårstråna i ordförandens skägg

Janne har också rätt att det vore fantastisk funktion att ha det som ett "icke-förstörande" filter i InDesign, som appliceras bara på output, eller alternativt, som genererat en mapp med optimerade bilder. GoLive hade en sån funktion för webbmaker. Den kallades "Smart objects" och innebar att man kunde dra in en högupplöst Photoshopfil och sen tala om var utfilen skulle hamna, i form av png, gif eller jpg. Varje gång man då gjorde en storleksförändring etc gick GoLive tillbaka till ursprungsfilen och genererade en ny lågupplöst fil.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 17:33

Nä visst är det överkurs i ett sådant här fall. Men samtidigt så är det sådana detaljer som folk ändå märker. Bilderna får lite mer fjong helt enkelt och det märker folk. De förstår inte vad det beror på och skulle inte klaga om man inte skärpte. Omedvetet så tycker man att bilderna ser bättre ut.

Fick frågan en gång vad jag använde för program för att få bilder på ett bilforum så snygga. Det enda jag gjort var att skärpa dom rätt hårt eftersom de var nedskalade från originalets 6 megapixels. Och det ser man rätt ofta på webbilder att de bara är ändrade i storlek men inte skärpta.

Janne

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-08-17 13:41

Om du vill ha 100% koll på dina bilder och kvalitet efter CMYK:ning skulle jag själv göra dem i PhotoShop annars så går det lika bra via exporten till PDF. PDF/X1-a är inställd att CMYK:a alla bilder.

Lycka till!

• Medlem
  • 2008-08-17 16:53

Tack!

Nu har jag alla 16 sidor i ett InD-dokument. Tryckeriet vill ha en sida per pdf. Finns det något smartare sätt att skapa dessa än att exportera en sida i taget?

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-17 16:58
Ursprungligen av Baron:

Tack!

Nu har jag alla 16 sidor i ett InD-dokument. Tryckeriet vill ha en sida per pdf. Finns det något smartare sätt att skapa dessa än att exportera en sida i taget?

Skapa en fil för hela dokumentet och "riv loss" dem en och en från sidopanelen och ut på skrivbordet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-19 08:12
Ursprungligen av Baron:

Tack!

Det är inte ditt problem om dom jobbar på ett galet sätt.

Skicka en enda PDF och låt dom dela den om de nu gillar att jobba på det sättet. Den som producerar original ska inte behöva anpassa sig efter tryckares felaktiga arbetsmetoder.

Janne

Du kan också exportera sidorna som EPS och köra genom Distiller, eller varför helt enkelt inte Öppna filen i Acrobat och använda det inbyggda kommandot "Hämta sidor"

• Medlem
  • 2008-08-17 20:49

Era tips är lite för ofullständiga för att jag direkt ska hitta dem i programmen.

Konrad, menar du att jag ska göra så i InD? I så fall kan jag ju lika gärna exportera flera gånger från samma InDD?!

Richard, varför gör över EPS? Duger inte PS? Jag hittar heller inte "Hämta sidor" i min engelskspråkiga version.

Däremot hittade jag "Extract pages" som delar upp min färdiga 16-sidiga pdf till enskilda dokument, en sida per pdf. Det måtte väl funka?

Extract pages = Hämta sidor

• Medlem
  • 2008-08-18 09:58

Okej...

ur ne.se:

1. extract subst. ['ekstrækt] 1 utdrag 2 extrakt
· verb [ik'strækt] 1 dra ut, dra upp /from ur/ 2 framtvinga, pressa fram (ut), suga ut 3 utvinna 4 ta fram

Men programöversättning är ett särskilt kapitel...

• Medlem
  • 2008-08-19 11:51

Det blir ju mitt problem om vi har kommit överens om ett förfarande till ett visst pris.

• Medlem
  • 2008-08-25 18:48

Nu är mitt förstlingverk, dubbelnumret 2008/2-3, klart, oskärpt och dant...

Byabladet

Även om jag inte har lagt ner mycket tid på mallarbete tål den en jämförelse med tidigare uplagor, tex förra numret (nr 1) som finns på samma länk.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-26 08:38

Snyggt och proffsigt.

Janne

• Medlem
  • 2008-08-26 11:28

Tackar!

1
Bevaka tråden