Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bostream - så var det dags ...

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Prishöjning även för gamla kunder.

http://www.bostream.com/page.php?xml=swe/pages/newspage.xml&newsid=32

//Mikael

Det kan man säkert tacka Telia för...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-25 14:04

usch och fy .... tråkigt. Är det inom något område man verkligen är konservativ så är det inom prismarknaden... Är så trött på att alla priser går upp medan man själv inte riktigt blir rikare... biobiljetter kostade 65kr för ... 3-4 år sedan? idag kostar dom för det mesta 85-95kr ..

*bitter*

Jag ringde Bostream efter som jag är en av få som har 5MBit/s hos dom. Risken fanns att jag skulle betala 2 x 399 kronor, något som jag självfallet inte är intreserad av. Att betala 800 kronor/månaden var bara för mycket. När jag oroligt talade om för dom att jag hade den snabbare uppkopplingen och visade min oro och att det på deras websidor inte med ett ord omnämndes oss med snabbare uppkoppling så kollade man vilket pris jag skulle betala. Det är 200 kronor lägre, dvs. 600 kronor/månad. Jag bad om att få detta skriftligen av dom men detta ville man inte gå med på, inte ens via mail - eller som dom sa "det bara är så". Hoppas jag nu inte väckt den björn som sover för jag har 2 stycken extra IP-nummer a 60 kronor/månad.

I dagsläget betalar jag 558 kronor inkl. moms och 3 ip-nummer så 600 känns OK.

Olle

Olle, vad behöver du tre IP nummer till? Har du serverpark hemma?

I så fall: hur fungerar det?

Jag tycker inte att Bostreams höjning är så där extremt farlig. Jag är van vid att ha telefonräkningar på dryga 3000 / kvartal (visserligen delat på 2 och inte jämt, men ändå). Att då betala 400 i månaden eller vad det nu blir är mer än hälften av det. Fast det är ju bara jag, och tyvärr så kan jag inte ha Bostream hemma. Det fick bli Telenordia...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-25 20:06

Frågan är ju: Har inte Bostream BRUTIT sitt ursprungliga avtal med sina äldre kunder och därmed BRUTIT mot lagen? Vad jag har hört så har Bostream blivit stämda pga av detta.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Robert F:
Frågan är ju: Har inte Bostream BRUTIT sitt ursprungliga avtal med sina äldre kunder och därmed BRUTIT mot lagen? Vad jag har hört så har Bostream blivit stämda pga av detta.

Och var har du "hört" det ? Sprid inga rykten utan att ha torrt på fötterna.

Så länge Bostream erbjuder en överlägsen tjänst är jag beredd att betala nästan vad som helst.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Robert F:

Trams, läs avtalet innan.

Tycker givetvis att det är synd att det blir en höjning. Att det är just 400 kr man får betala vi som redan har det beror på om dom har mer så kan man bryta avtalet.

Telenordia och alla andra kommer antaligen också få höja sina priser när deras avtal med "Telias fristående bolag" går ut.

Jag delar lägenhet med min bror. Alltså bli det 200 kr var. Vilket fortfarande är prisvärt.

• Avstängd
  • International user
  • 2002-07-25 20:23
Citat:

quote: Frågan är ju: Har inte Bostream BRUTIT sitt ursprungliga avtal med sina äldre kunder och därmed BRUTIT mot lagen? Vad jag har hört så har Bostream blivit stämda pga av detta.

De har inte brutit mot lagen, de har däremt brutit mot avtalet med kund, men den enda rättighet det ger är att kunden kan säga upp sitt avtal, även om man har ett avtal med bunden tid.

De går ju ut med prishöjningen i god tid så jag är väldigt tveksam till att någon skulle kunna driva ett mål mot dem för detta.
/mattias

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-25 20:33

Visst ska man läsa avtalet och inte sprida rykten. Men mitt inlägg var faktiskt bara en fråga. Nu vet jag svaret. Tackar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias L:

Citat:

quote: Frågan är ju: Har inte Bostream BRUTIT sitt ursprungliga avtal med sina äldre kunder och därmed BRUTIT mot lagen? Vad jag har hört så har Bostream blivit stämda pga av detta.

De har inte brutit mot lagen, de har däremt brutit mot avtalet med kund, men den enda rättighet det ger är att kunden kan säga upp sitt avtal, även om man har ett avtal med bunden tid.

De går ju ut med prishöjningen i god tid så jag är väldigt tveksam till att någon skulle kunna driva ett mål mot dem för detta.
/mattias

Snälla, läs avtalet innan ni skriver sådant här..Dom har INTE brytit några avtal alls... Det ser bara okunnigt att skriva sådant här utan att ha ens ha läst avtalet..

[ 25 Juli 2002, 20:39: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Fr.o.m januari 2003 använder jag en annan leverantör alternativt GPRS eftersom priset med tel. abb är för högt för att jag ska anse det vara värt det.

Det blir inget mer ADSL för mig, såvida inte Felia/Skanova slutar med sina försök att hindra konkurrensen.

• Avstängd
  • International user
  • 2002-07-25 20:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Snälla, läs avtalet innan ni skriver sådant här..Det ser bara okunnigt ut..[/qb]

Vad menar du? Vad i mitt svar på den tidigare frågan är det som inte stämmer och som ser okunnigt ut? Jag försvarar ju faktiskt Bostream i mitt inlägg..?!?

[ 25 Juli 2002, 20:39: Meddelandet ändrat av: Mattias L ]

Citat:

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Snälla, läs avtalet innan ni skriver sådant här..Det ser bara okunnigt ut..
[/quote]Vad menar du? Vad i mitt svar på den tidigare frågan är det som inte stämmer och som ser okunnigt ut? Jag försvarar ju faktiskt Bostream i mitt inlägg..?!?[/QB]

Du skrev ju att Bostream har brytit avtalet med kund..

Surfa GPRS ? Känns inte som ett alternativ till "bredband".. snarare ett mobilt modem..

• Avstängd
  • International user
  • 2002-07-25 20:50
Citat:

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Mattias L:
[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Snälla, läs avtalet innan ni skriver sådant här..Det ser bara okunnigt ut..
[/quote]Vad menar du? Vad i mitt svar på den tidigare frågan är det som inte stämmer och som ser okunnigt ut? Jag försvarar ju faktiskt Bostream i mitt inlägg..?!?
[/quote]Du skrev ju att Bostream har brytit avtalet med kund..[/QB]

Var det att jag hade stavat brutit med Y som du hakade upp dig på?

Man kan väl säga att en prishöjning på xx antal kronor om man har teckat ett avtal där man skall betala yyy kronor är att betrakta som ett avtalsbrott, annars skulle väl inte Bostream tillåta att avtalet får sägas upp innan prishöjningen. Det kanske är en tolkningsfråga, vad vet jag.

Suck. LÄS AVATALET INNAN! God darn...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Olle, vad behöver du tre IP nummer till? Har du serverpark hemma?

Var för lat att lägga pengar på en router och mina 2 ungar vill gärna ha egna ip-nummer, numera så används bara två av nummrena... men ändrar kanske på detta så småningom.

Olle

• Avstängd
  • International user
  • 2002-07-25 21:45
Citat:

Det kanske du också skulle göra.

Citat:

Citat:

Precis vad jag har gjort. Se punkt 13 i avtalet.

...Eller pungt/paragraf 3.2 i de allmänna villkoren. Det är så solklart att inte ens den mest inbitna rättshaverist kan argumentera emot, har dock full förståelse att folk är besvikna.

• Avstängd
  • International user
  • 2002-07-25 22:06
Citat:

Citat:

Citat:

Precis vad jag har gjort. Se punkt 13 i avtalet.

Punkt 13.5 Om en ändringär till väsentlig nackdel för kunden, eller om det är en avgiftshöjning, har kunden rätt att säga upp avtalet till tidigast den tidpunkt då ändringen träder i kraft, dock inte till en tidpunkt före det att Bostream erhållit uppsägingen.

Ok, det kanske var felaktigt uttryckt av mig att säga att de har brutit avtalet med kunden, men det är ju ändå en förändring som ger kunden rätt att säga upp avtalet, även om man har bundit upp sig för en period.

Så det jag ville ha sagt är ett svar på ett tidigare inlägg, Jag tror att ingen skulle kunna vinna en tvist mot Bostream om deras avgiftshöjning. se nedanstående citat.

Citat:

quote: Vad jag har hört så har Bostream blivit stämda pga av detta.

Sedan är det ju synd att de måste höja avgiften, men det är ju Telias fel, inte Bostream.

Skanova/Telia.. Det är något som måste ändras..

Ha en statlig organisation som äger accessnätet. Låt därefter privata företag hyra in sig i nätet mot en avgift som motsvarar drift/underhåll.

Som det är nu är skanova privat och helägt av Telia (om jag inte minns fel, inga belägg för påståendet dock, men vill minnas att det var så).

Skanova vill gå med vinst, så vill även Telia.
Oj kaka på kaka..

Vilka betalar jo andra operatörer och i slutändan givetvis DU som kund.

Med ett statligt/stiftelse-ägt accessnät behövs inte denna vinst uppgift utan endast att kostnaden betalas med intäkterna för uthyrning till andra operatörer.

Reglerar inte Post & Telestyrelsen Telias och Skanovas prissättning?

Egentligen är det kanske dom som skall handa accessnätet, PTS alltså.. då slår man ju två flugor i en smäll..

(Jag kan tillägga att jag normalt inte är för förstatliganden)

Om Skanova skulle börja skänka bort kapaciteten istället för att ta marknadsmässigt betalt så borde staten lämna tillbaka en fet kaka av dom 75 miljarder (eller vad det var) som man drog in på att sälja en stor del av Telia till marknaden. Det här har vi talat om i tråd för inte så länge sedan. Min poäng är att statskassan har förstärkts rejält av utförsäljningen av Telia. Staten skulle t ex kunna subventionera bredbandsanslutningar, som det har varit på förslag från Rosengren.

Internationellt sätt verkar inte våra bredbandspriser i Sverige vara speciellt höga. Ingen skulle vara gladare än jag om allt vore helt gratis, men jag ser inte att något systemfel bara genom att se på dagens bredbandspriser.

• Oregistrerad
  • 2002-07-26 09:53
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Reglerar inte Post & Telestyrelsen Telias och Skanovas prissättning?

De har ju inga att jämföra med då det gäller kostnader för ADSL. Har varit i kontakt med berörda personer på PTS och de är ganska bakbundna av regeringen. Regeringen har ju för stora intressen i Telia för att låta PTS agera som de borde. Riktigt moment 22 för oss kunder. PTS har en lagstiftning som motsvarar en mygga emot en elefant.

Bananrepubliken sverige visar sitt rätta ansikte igen....

Bevaka tråden