- ace4711
- Medlem ●
Värdet av att ha dragit koppartråd till en lägenhet borde väl inte vara så svårt att mäta. Jämför vad det kostar att dra en ny kabel till bostaden. Bostream, eller vemsomhelst kan väl dra egna kablar om dom som äger kablarna vill ha för mycket betalt i hyra? Om svaret är att det skulle bli så fruktansvärt mycket dyrare att dra egna kablar istället för att hyra av Skanova, ja då kanske Skanova-hyran inte är så dyr egentligen.
Det går ju inte att bygga ett nytt paralellt kopparnät idag och konkurrera med ett som i finansierats i hundra år med offentliga medel. Det är ju helt kört. Däremot kan man möjligen bygga nya alternativa nät med en mycket större kapacitet vilket möjligen kan kompensera merkostnaden för att bygga nätet. Men vem vill betala en sådan förbindelse ut till slutkund i accesnätet..???
Hur fungerar det egentligen med adsl? Hyr Bostream och andra leverantörer hela paketet av Skanova och sedan säljer det till slutkunderna eller har de ställt in egna prylar i skåpen runt om i landet?
Christian
Jag filar lite på ett protest-mail till Bostream som kanske fler ville skriva under.
Min poäng är att en motiverad och oundviklig prishöjning kan vi nog acceptera. Däremot vägrar vi bli utnyttjade som ovetande mjölkkor bara för att Bostream har möjlighet att komma undan med det.
Vad vi vill ha är en konkret och tydlig motivering till en plötslig höjning på 60%.
28 K modem RULEZ !!!!
Nae, skämt åsido, jag har haft Bostream i typ 18 månader nu och tycker att höjningen är tråkig, men inte omotiverad eftersom priser går ju upp på allting...
Samtidigt tycker jag att höjningen är just omotiverad eftersom med prishöjningar inom andra områden så kommer t.ex. bättre prestanda eller dylikt, så jag tycker att det måste ju finnas någon morot som ska dra i oss att vilja betala det högre priset.
Tänk er detta scenario:
Apple släpper långsammare datorer och OS till samma eller högre priser...
Visst, liknelsen är inte helt korrekt, men ni fattar vad jag menar...
Resomanget med att "alla dom andra leverantörerna är dyrare för lägre prestanda" eller att "Vi har fått en merkostnad av våra leverantörer" är inte intressant för mig. Visst, en liten kostnad extra kan jag ta, men nu känns det som om jag får ta hela Bostream´s merkostnad.
Jag valde Bostream för att dom var både billigast och snabbast. Fram tills nu har dom varit just det, numera är dom bara snabbast...
Jag kommer att fortsätta vara kund hos dom tills dess jag hittar alternativa lösningar till mitt behov av fast lina.
Och jag har inte heller läst avtalet så noga
Till Christopher A. Papastefanou:
Jag skriver gärna på din lista !!!
Skriva på?
Sure!
Sätt ihop det snabbt bara!
Som jag ser det kan väl inte priset mot Bostream höjts med 60%!? Verkar absurt! Jag vill också ha en motivering om varför jag skall betala 60% mer för samma tjänst! Jfr med att bensinpriset/mobiltaxan/tv-licensen/whatever över natten höjts med 60%!
quote:Skapades ursprungligen av: Christian Åhs:
Hur fungerar det egentligen med adsl? Hyr Bostream och andra leverantörer hela paketet av Skanova och sedan säljer det till slutkunderna eller har de ställt in egna prylar i skåpen runt om i landet?
Christian
Det är lite si och så med det hela. Om en ISP vill använda access nätet så krävs det tillstånd ifrån Skanova. Skanova kan då antingen ordna egen utrustning som hyrs ut till ISPn eller så kan ISPn själv investera i egen utrustning som Skanova sätter in i Telecentralerna.
När det gäller Bostream så lär de ha samma hårdvara i Telestationerna som Telia har för sina företagskunder. DVS dyrare form av ADSL utrustning. Jag har försökt få klarhet kring det både ifrån BoStream och Skanova men utan resultat. Däremot personer på PTS och anställda på Skanova har gett mig de uppgifter jag fått.
jag tycker personligen att kopparnätet skall läggas på en myndighet typ banverket som inte får ha vinstintressen. De skall sen hur ut till alla tele/internetoperatörer som vill in på markanden. Telia kommer då med största sannolikhet förlora en av deras sista tillgångar och det kommer inte någon regering vilja ändra på, dessvärre...
quote: Hur fungerar det egentligen med adsl? Hyr Bostream och andra leverantörer hela paketet av Skanova och sedan säljer det till slutkunderna eller har de ställt in egna prylar i skåpen runt om i landet?
Har inte hela bilden men delar i alla fall.
Alla operatörerna hyr kapacitet av Skanova för tillgång till accessnät, dvs kopparförbindelsen mellan sista tfnstationen och abonnenten. Telia har egen utsrustning i de tfnstationer som är utbyggda för tjänsten. BoStream likaså. Bostream nyttjar andra bärartjänster för att nå fram till sin utrustning på tfnstn. Ofta stadsnät modell a´la Sthlm. Telenordia köper hela tjänsten av Telia, dvs dom nyttjar Telias lösning. Spray vet jag inte hur dom gör men sannolikt på samma sätt som Telenordia.
[ 26 Juli 2002, 13:03: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]
quote:Skapades ursprungligen av: scooterbabe:
Jag vill också ha en motivering om varför jag skall betala 60% mer för samma tjänst!!
Avtalet med Skanova tog slut och det nya avtalet är runt 65% dyrare... Det är bara ett mailvåg emot Skanova och telia som kan skapa en förändring. men med nuvarande ägarform så kommer dessvärre inget ske.
quote: Avtalet med Skanova tog slut och det nya avtalet är runt 65% dyrare... Det är bara ett mailvåg emot Skanova och telia som kan skapa en förändring. men med nuvarande ägarform så kommer dessvärre inget ske.
Om detta är fallet så skall vi ju inte alla skylla på Bostream. Dock kvarstår faktum att en tydligare motivering, kanske med lite siffror hade varit på sin plats.
En mailvåg och/eller dylikt till Skanova och Telia är i så fall en bra ide. Det kan mycket väl hjälpa. Kan man bara övertyga dem om att det finns nåt att vinna genom att lyssna på kunderna, så brukar de vara idel öra illa kvickt.
Allmänt tips : Är det nån som skall byta någon form av tele/internet-abonnemang från Telia till en annan operatör? Skicka i så fall ett mail i samband med det och säg att ni byter i protest mot de höga priserna och monopolsituationen etc.
quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
jag tycker personligen att kopparnätet skall läggas på en myndighet typ banverket som inte får ha vinstintressen. De skall sen hur ut till alla tele/internetoperatörer som vill in på markanden. Telia kommer då med största sannolikhet förlora en av deras sista tillgångar och det kommer inte någon regering vilja ändra på, dessvärre...[/QB]
Det tåget har redan gått!
Den möjligheten hade man när staten var ensam ägare av Telia. Man valde istället att sälja ut delar av Telia till marknaden. Nu är det alltså för sent, om du inte föreslår tvångsförstatligande av egendom.
[ 27 Juli 2002, 16:31: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]
quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Det tåget har redan gått!
Den möjligheten hade man när staten var ensam ägare av Telia. Man valde istället att sälja ut delar av Telia till marknaden. Nu är det alltså för sent, om du inte föreslår tvångsförstatligande av egendom.
Då får vi se hur stor del av telia som fortfarande är i statlig egendom. Dvs större delen. Staten som har majoriteten kan genomföra ett byte.
Det mest smarta hade varit att be om ursäkt hos de små aktiespararna och återinlösa aktierna. Se till att nätdelen hamnar hos en statlig myndighet. Sen sälj ut del efter del av telia. Se till att Telia inte är ett enda företag utan varje del blir sin egen [nära, företag, mobil etc].
Allt för att få igång konkurransen!
quote:Skapades ursprungligen av: 12moons:
28 K modem RULEZ !!!!
Tänk er detta scenario:
Apple släpper långsammare datorer och OS till samma eller högre priser...
Visst, liknelsen är inte helt korrekt, men ni fattar vad jag menar...
Apple News: Nu sänker vi prestandan på alla våra G4-modeller eftersom Motorola inte kan leverera 500MHz processorer. Alla som beställt 400 får 350MHz för samma pris, alla som beställt 450 får 400 och ni som beställt 500 hahaha ni får bara lilla 450MHz processorn - samma pris förståss...
har hört det förr, ja!
Hellre 399:-/månad till Bostream än att företaget kursar pga. olönsamhet och man då är hänvisad till långsammare alternativ som t.ex Telias egna ADSL.
Jag resonerar så här: 1200:-/kvartal för 2,5 mbit fast uppkoppling för mig är inte så farligt med tanke på att jag surfar en hel del/laddar ner stora filer. Skulle jag istället skaffa modem igen så skulle jag nog utan problem hamna på 1200:-/kvartal ändå och då är jag inte ständigt uppkopplad och har säkert blivit förbannad både en och två och en j*vla massa gånger för att det kopplat ner och gått segt osv...
Nej, snabbt internet betalar jag gärna för!
quote:Skapades ursprungligen av: Mårten Johansson:
Hellre 399:-/månad till Bostream än att företaget kursar pga. olönsamhet och man då är hänvisad till långsammare alternativ som t.ex Telias egna ADSL.
Jag resonerar så här: 1200:-/kvartal för 2,5 mbit fast uppkoppling för mig är inte så farligt med tanke på att jag surfar en hel del/laddar ner stora filer. Skulle jag istället skaffa modem igen så skulle jag nog utan problem hamna på 1200:-/kvartal ändå och då är jag inte ständigt uppkopplad och har säkert blivit förbannad både en och två och en j*vla massa gånger för att det kopplat ner och gått segt osv...
Nej, snabbt internet betalar jag gärna för!
Visst, men nu är det ju inte riktigt det som är frågan. Utan att Bostream tvingas höja priser p.g.a andra faktorer som dom inte själva kan rå över...
I dagens SvD skriver de i alla fall att konsumentverket skall granska både Bostreams oskäliga prishöjning och adsl priserna överhuvudtaget, och startavgifterna vilka på bostream nu är oskäliga 2500 pix.
Visst jag älskar inte telia men det gör inte att jag hur som helst sväljer 60% prisökningar från ena dagen till den andra.
Har inte Rosengren antytt att staten skall gå in och skattesubventionera bredband så att det aldrig behöver kosta mer än 200 spänn/månad? Verkar som om regeringen fått kalla fötter eftersom de för några år sedan sa att 95% av svenskarna skulle vara uppkopplade med bredband inom några år (typ nu, snart!?) och endast 5% har någon form av bredband (inkluderat Felias fuskbredband) i dagsläget!
/JO
Jag skrev till SvD och frågade varför man inte ens nämnde Skanova i sin Bostream artikel..
Sen tycker jag många gör felet att jämnföra utlandet med Sverige. Sverige är Sverige och utlandet är utlandet, med andra förutsättningar än här.
Strunta i vad som står i avtalet! Det bästa vore väll att säga upp avtalet kolektivt alla som har bredband (jag sitter på ett moden och trycker på "work offline" helt frenetiskt för att hålla kostnaderna nere), oberoende av leverantör. Regeringen har ju lovat bredband till alla men det börjar bli en klassfråga snart.
Jag har Tele2 förvalt telefoni och internett men måste betala Telia 350 spänn i kvartalet när jag inte annvänder några tjänster från dom. Det enda dom tar betalt för är gammla koppartrådar som dom kunde gräva ner för 100 år sen "utan konkurens". Sen när det blir anndra tider och det ska komma konkurerande företag så sitter dom och håller på sina gammla kablar och tar så mycket betalt som möjligt så att ingen ska kunna konkurrera med dom. Som bland annat dom som har valt en annan opperator för att man inte gillar Telia, men är tvungen att brtala i alla fall hur du än vill slippa.
Surfa via GPRS eller snarare läsa e-posten den vägen är vad som gäller för mig, eftersom 125 (senare 160 kronor per månad) + 399 kronor per månad inte är något jag anser att Internet är värt. Modem är inte heller värt pengarna.
Alltså: ut med allt fast, in med GPRS-nallen och vänta på någon form av trådlös uppkoppling av WLAN-typ. Skulle gärna betala 300 kronor per månad för 11 Mbits WLAN.