Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webbaserad dokumentationsdatabas?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag letar efter ett smidigt, webbaserat system att bygga upp en kunskapsdatabas med. Tanken är det skall hantera all dokumentation för ett webbaserat affärssystem.

Någon som har några tips?

Jag har byggt elearning-siter med detta: dokeos | The open source e-learning suite

Tack för ditt svar!

Det känns dock lite för avancerat för vårt användningsområde. Ser helst att systemet inte har någon inloggning, och behöver inte ha upplägget med kurser som man anmäler sig som Dokeos verkar ha. Det var dock rätt koolt

Ok, men i så fall borde väl vilket CMS som helst fungera? Eller så får du fråga mera specifikt vad det är för funktioner du behöver.

Du kan testa CMS + en del e-learninglösningar här:

Home - OpenSourceCMS

Jag har även jobbat med Moodle men gillade Dokeos mera i kategorin e-learning.

När det gäller CMS så föredrar jag Joomla men det är för mängden med tillägg. För nybörjare som skall jobba i det så finns den en inlärningströskel man måste över, sedan är det utförsbacke. (Motsvarar en kurs på en halv dag ungefär).

När jag bygger in webbhjälp i mina FileMaker-databaser så gör jag det och pekar dem till specifika artiklar på en separat Joomla-site.

Eller varför inte MediaWiki som är samma programvara som Wikipedia använder sig av?

Mediawiki var ett bra tips, det skulle kanske fungera!

En av de funktioner jag är ute efter är, förutom en bra sökfunktion och möjlighet att nyckelordsmärka hjälpavsnitten, att det måste gå att bygga ett överskådligt index att bläddra bland hjälpavsnitten i.

Lade just märke till att Binero och Surftown, två webbhotell, båda kör med Wiki som Support.

Huvudsida - BineroWiki
Huvudsida - Surftown Wiki

Space2U ett annat webbhotell, kör Joomla.
Space2u - Kundsupport - Supportwebb

Det finns ju faktiskt speciella produkter som är till för att man skall bygga upp hjälpsystem i form av "help desk" eller speciella program som är till för att spela in skärmen så att man kan bygga en hjälpfunktion med filmer mm, ett par länkar är här:

A complete list of open source help desk software packages
Adobe - Developer Center : Creating Online Help (Part 1): Design and Development Considerations

I kategorin "Help Desk" på webbsiten Joomla Extensions så finns nio olika lösningar:
Joomla! Extensions Directory - Help Desk

Senast redigerat 2008-08-22 23:12
1
Bevaka tråden