Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket program samt kamera passar mig bäst?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hade tänkt att börja syssla med med att redigera lite filmer på skoj - tidigare har jag bara filmat, men inte gjort något efterarbete, så nu är det äntligen dags. Till en början kommer det vara på skoj, men det vore ju grymt bra om man får kunskap som man senare kan använda i livet.

Har kikat på FinalCut Express 4, kostar inte så väldans mycket, och ser också ut (enligt Apples hemsida) att vara ett schyst och stabilt program. Finns ju Final Cut (eller vad det heter, varianten som nästan kostar 12), men det känns lite overkill för mig. Det jag vill kunna göra är det grundläggande typ, och det tror jag kan göra tillsammans med Expressen - eller?

Dessutom behöver jag tips på en bra kamera som jag kan använda. 4000 kr är den absoluta gränsen som jag sträcker mig till. Vet att man inte kanske får något märkbart upp till just den summan, men det är vad jag kan offra just nu i pengaväg. En HDD-kamera vore också att föredra, eller? Ge mig helt enkel tips på kamera till denna prisklass som NI vet är BRA. Prisvärda, helt enkelt.

Trevlig fortsättning på helgen.

Hej,
Final Cut Express är ett utmärkt val för att redigera med. Det finns en inkörströskel för att komma igång men rent hanteringsmässigt är det bra. I alla macar finns ju redan iMovie, dock har många varit kritiska mot den nya versionen och föredrar iMovie 06 som väl är den rätta namnet på den.
Jag kör faktiskt en kurs eller srudiecirkel i FCE, men jag ser att du bor i Stockholm och vi finns i Göteborg.
Vad gäller kamera så är det en djungel utan dess like. Brukar vara så att alla har olika tycke om vad som gäller.
För min del är jag fortfarande ganska förtjust i traditionell DV, dvs kamera MED band. Inte minst för att det är så vanligt och lätt att få tag i både band och skönt att veta att man har bandet kvar även om hårddisken havererar.
Ett tips är, ta god tid på dig, fråga runt och inte minst, kolla begagnade annonser på t.ex. Blocket eller liknande. För 4.000 kan du få en bra kamera, väljer du begagnat kan du få en riktigt bra kamera.

Återkom gärna med mer frågor

Lycka till!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-31 11:25

Canon HR10 är en billig en som spelar in på DVD.

Rekommenderar iMovie som ju finns i Macen redan. Man kan göra ganska mycket trevligt där utan att det börjar kosta pengar.

Ursprungligen av MatsOlov:

Canon HR10 är en billig en som spelar in på DVD.

Rekommenderar iMovie som ju finns i Macen redan. Man kan göra ganska mycket trevligt där utan att det börjar kosta pengar.

Tack, tack. Men hur fasiken kan kameran kosta typ 3800 kr hos Webhallen, när samma kamera kostar typ 8000 kr hos Dustin? Lattjo.

Å sedan jag måste även fråga, alltså.. DVD - vad innebär det? Direkt på en DVD-skiva då, eller - om det stämmer, blir inte kameran väldigt stor då om en DVD-skiva skall rymmas? Är det enklare att redigera filmer som är inspelad med DVD än exempelvis HDD? Ber om ursäkt för min stora okunnighet.

Senast redigerat 2008-08-31 12:43
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-31 12:26

Storlek: 65x93x133 mm.

Direkt på en DVD-skiva. Ingen skillnad för redigeringen.

Ursprungligen av MatsOlov:

Storlek: 65x93x133 mm.

Direkt på en DVD-skiva. Ingen skillnad för redigeringen.

Tack, tack. sista frågan; alltså.. den snappar väl upp ljud också på ett bra sätt? Så jag icke står där när jag skall redigera, och har inget ljud från det jag filmat.

iMovie jämfört med Final Cut Express - samma sak, men olika namn? Vilket är det bästa program?

edit; Treasuremine: missade ditt svar, men tackar så hjärtligt mycket för hjälpen -det blir nog Final Cut som jag kör.

Senast redigerat 2008-08-31 12:43
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-31 12:35

Ljudet ja, ingen inbyggd kameramikrofon tar upp ljudet särskilt bra, men ljud blir det nog. Vet inte om just den här modellen har ingång för extern mikrofon men jag rekommenderar en sådan om du vill ha bra (bättre) ljud.

Om man ska redigera med dator och t.ex. FCE så är DVD-kamera inget att rekomendera. DVD är mpeg2 - ett hårt komprimerat slutformat. Detta material - mpe2 - måste packas upp när det redigeras - för att sedan packas till mpeg2 igen när det ska bli en ny DVD.
Jag rekomenderar en DV-kamera (band). Köp den billigaste DV-kameran du hittar.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-31 12:49
Ursprungligen av Zimmerman:

Om man ska redigera med dator och t.ex. FCE så är DVD-kamera inget att rekomendera. DVD är mpeg2 - ett hårt komprimerat slutformat. Detta material - mpe2 - måste packas upp när det redigeras - för att sedan packas till mpeg2 igen när det ska bli en ny DVD.
Jag rekomenderar en DV-kamera (band). Köp den billigaste DV-kameran du hittar.

Komprimeras det inte då också?
Det är väl skillnad på DV och DV-mini också?

En fråga bara, från ett obetydligt litet arsel.

Ursprungligen av Konrad:

Komprimeras det inte då också?

Jo, men inte lika hårt som mpeg2 och alla filmrutor finns med i materialet till skillnad från många slutformat (som mpeg4 osv). DV är framtaget speciellt för at vara "snällt" mot processorn i datorn, och kan hanteras av t.o.m. en G3 (se exempelvis iMac DV för åtta år sedan . http://www.lowendmac.com/imacs/400-mhz-imac-dv-g3-2000.html).

Sen är det ju skönt att slippa ett extra konverteringsmoment rent tidsmässigt efter det man tankat över från kameran och innan man kan börja redigera. Det är ju inte alla som sitter med åttakärnors MacPro.

Ursprungligen av Konrad:

Det är väl skillnad på DV och DV-mini också?

Nix - bara kassettstorleken. Man kan till och med spela in DV på Hi8-band. Sony kallade dessa Digital8. (Jag har en själv...)

Ursprungligen av Zimmerman:

Om man ska redigera med dator och t.ex. FCE så är DVD-kamera inget att rekomendera. DVD är mpeg2 - ett hårt komprimerat slutformat. Detta material - mpe2 - måste packas upp när det redigeras - för att sedan packas till mpeg2 igen när det ska bli en ny DVD.
Jag rekomenderar en DV-kamera (band). Köp den billigaste DV-kameran du hittar.

Men är inte DV väldigt gammalt osv, eller är det fortfarande bra kräm i det? Hur för jag in det på datorn, någon omvandlare eller vad behövs? Det kanske fungerar med USB? Vad kostar DV-band, eller det som man spelar in på?

DV - Videokameror - Foto & Video <-- vilken kamera skulle ni välja då om ni ser till mest film per krona, eller hur man ni skall uttrycka sig. Finns ju en för 4000 kr och sedan en av Canons för 2900 kr - vilken är bäst? Är det EGENTLIGEN någon skillnad mellan dessa två? Och sedan undrar jag hur stor skillnad mellan Final Cut Express och iMovie egentligen är.. alltså, jag startade Expressen nu, och jag förstår nada. Det kanske är lättare att börja med iMovie istället? Det följde ju med datorn och är således gratis.

Senast redigerat 2008-08-31 13:05
Ursprungligen av ratorinak1:

Men är inte DV väldigt gammalt osv, eller är det fortfarande bra kräm i det? Hur för jag in det på datorn, någon omvandlare eller vad behövs? Det kanske fungerar med USB? Vad kostar DV-band, eller det som man spelar in på?

DV - Videokameror - Foto & Video <-- vilken kamera skulle ni välja då om ni ser till mest film per krona, eller hur man ni skall uttrycka sig. Finns ju en för 4000 kr och sedan en av Canons för 2900 kr - vilken är bäst? Är det EGENTLIGEN någon skillnad mellan dessa två? Och sedan undrar jag hur stor skillnad mellan Final Cut Express och iMovie egentligen är.. alltså, jag startade Expressen nu, och jag förstår nada. Det kanske är lättare att börja med iMovie istället? Det följde ju med datorn och är således gratis.

Om man använder iMovie 06 är jag böjd att hålla med att det är ett bra program för att komma igång med, men det går inte att jämföra det med FCE. FCE är mer komplext men oerhört mycket kompetentare än iMovie. Jag har hört från flera håll att iMovie 08 är väldigt annorlunda, en del tror att det beror på att Apple insåg att skillnaden mellan det och FCE blev för liten. Kanske låter knepigt när jag just sa "jämför inte" men det är lite olika parametrar som spelar in. Inte minst tiden det tar att göra något. När man lärt sig FCE så redigerar man (och inte minst trimmar) mycket snabbare än i iMovie.

Vad gäller kameror, jo DV är ett "gammalt" format men väldigt bra, det kommer att finnas ett bra tag till. Jag har inte mycket erfarenhet av DVD eller hårddiskkameror ännu men jag har haft flera kompisar som ringt mig och bett om hjälp för att det inte går att tanka in materialet från deras kameror till en Mac. Vad gäller själva kopplingen så är helt klart firewire att föredra tycker jag. Finns fallgropar med allt men jag gillar FW bättre. Kanske bara en smaksak, men ett format som utvecklats av Apple och accepteras av Sony med flera, det känns allt bra.
Det är ju klart att det finns kameror som inte har Firewire eller iLink eller IEEE1394 som det också heter, men som sagt tidigare, då är ju en bra begagnad kamera ett alternativ.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-31 13:15

Du förstår mer av Final Cut Express om du tittar i manualen som du fick med när du köpte programmet. Det är väl inte gratis?

Ursprungligen av Konrad:

Du förstår mer av Final Cut Express om du tittar i manualen som du fick med när du köpte programmet. Det är väl inte gratis?

Demo.

Ursprungligen av ratorinak1:

Demo.

jag är inte helt säker, men jag undrar om man inte kan ladda ner en PDF av manualen för att läsa om man vill, inte helt säker dock.

Försöker blåsa liv i den här tråden då jag har i princip samma fråga.

Har inte jobbat med att redigera rörlig bild sedan man använde videoband och mixerbord... Har dock ynglat av mig och tänkte skaffa en videokamera för att filma knodden lite. Det jag absolut vill kunna göra är klippa film, och sen kunna bränna ut den på en dvd för far- och morföräldrar. Jag kommer köpa en full-hd digital videokamera.

Så min fråga är går detta att göra med iMovie eller behöver jag FCE? Att klippa fungerar i iMovie förefaller självklart men det jag inte hittar som lika självklart är om iMovie klarar att koda ner hd till mpeg2 för att brännas ut till vanlig dvd.

Ytterligare en fråga, eventuellt funderar jag på att köpa en kamera i usa då jag ändå skall dit, har det någon som helst betydelse för min del om jag köper en NTSC-kamera? Alla jag skall distribuera till har utrustning som klarar NTSC.

Tacksam för svar!

1
Bevaka tråden