Jag går i lite tankar om att spela live och jag har tänkt mig en setup bestående av huvudsakligen ESI, ett Yamaha hemkeyboard med förvånansvärt bra pianon, stråkar, orglar och sånt, samt kanske någon rolig monosynth för connoisseurerna. Min fundering är om det är bättre att satsa på en typ Korg TR, Motif, Fanton eller liknande istället för ESI:n? ESI:ns fördelar är att jag kan den, den gör det den ska, de kostar inget så man kan ha minst en backup. Nackdelarna är att jag blir paranoid med Zip-drive eller minneskortsläsare, om dessa slutar funkar är det kört. Då måst man ha minst två av dem och två adaptrar och minneskortsbackup osv. Med en modern workstation lär man kunna få fram nästan alla ljud man vill ha utan att sampla och mappa upp ljud i combinations/multis/whatever och spela á la Alan W. Nackdelen är omständiga menysystem för skapande av program (eller?), dyra, ännu dyrare att ha en backup.
Eller ska jag använda K2000, kostar inget, kan allt, men gammal och kan dö när som helst.
Hjälp mig.