Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sampler på scen

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-06 20:56

Jag går i lite tankar om att spela live och jag har tänkt mig en setup bestående av huvudsakligen ESI, ett Yamaha hemkeyboard med förvånansvärt bra pianon, stråkar, orglar och sånt, samt kanske någon rolig monosynth för connoisseurerna. Min fundering är om det är bättre att satsa på en typ Korg TR, Motif, Fanton eller liknande istället för ESI:n? ESI:ns fördelar är att jag kan den, den gör det den ska, de kostar inget så man kan ha minst en backup. Nackdelarna är att jag blir paranoid med Zip-drive eller minneskortsläsare, om dessa slutar funkar är det kört. Då måst man ha minst två av dem och två adaptrar och minneskortsbackup osv. Med en modern workstation lär man kunna få fram nästan alla ljud man vill ha utan att sampla och mappa upp ljud i combinations/multis/whatever och spela á la Alan W. Nackdelen är omständiga menysystem för skapande av program (eller?), dyra, ännu dyrare att ha en backup.
Eller ska jag använda K2000, kostar inget, kan allt, men gammal och kan dö när som helst.

Hjälp mig.

Fantom XR är perfekt för ändamålet. 1 rackenhet, väger inget, låter fantastiskt och har skitstor minneskapacitet. Jag vet dock inte vad de kostar nuförtiden.

K2k är ju jättetung, det vill du definitivt undvika.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-06 22:02

Det har du rätt i. Är det enkelt att bygga program i Fantom XR? Är det samma uppbyggnad som övriga Fantom-serien?

Senast redigerat 2008-09-06 22:31

Ja. Men den lilla displayen är seg. Jag brukade göra det på datorn med editorprogrammet som tillhör den. Inte världens bästa editor men den funkar när man fått häng på det. Rolands manualer tillhör tyvärr mina värsta hatobjekt.

Ursprungligen av platon:

Det har du rätt i. Är det enkelt att bygga program i Fantom XR? Är det samma uppbyggnad som övriga Fantom-serien?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-06 23:45

Haha, jag kollade tidigare idag genom manualen till Juno-G, jag blev förbannad, hur svårt ska det vara att skriva en steg för steg hur man skapar ett program eller liknande. Tacka vet jag manualer från EMU och Kurzweil, även Korg.

Så med moderna synthar kan man skapa hela program baserade på wavfiler i datorn och sen överföra dessa kompletta till burken? Vilka fler synthar/samplers klarar det?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-29 03:00

Hej Platon
Har du någon tips till det sista du har skrivit?
Tacksamm om du kunde förklara hur man gör?vad för program behöver man till detta?
Jag har en korg pa1x pro men att bygga eget och sampla eget måste man göra i synten då tar det många år till man gör en bank. finns det ngn program som man gör allt i en dator sedan föra det till synten?
Tack

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-29 03:21

Jag kör med en Emu E4XT Ultra har även ett bra FX kort så man slipper brys sig om sånt. Dom är rätt billiga idag..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-29 12:37

Emu E4k är designad för livebruk.

Senast redigerat 2008-12-29 12:51
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-15 02:37

Oki tack för svaret

1
Bevaka tråden