I morgon eftermiddag ska jag ha ett möte om vår dokumentstorlek (dagstidning i tabloid) med vårt tryckeri och vill förbereda mig lite. Vi vill jobba med lite större dokument än de vi har i dag.
I dag är dokumenten 266 x 372,5 mm stora. På den ytan monteras gråbalkar, vilket betyder att hela bredden (och antagligen lite till) är tryckbar yta. Vad satsytan är förstår jag inte riktigt efter mitt snack med tryckaren.
På höjden ser man i tidningen att plåtarna är ett par centimeter större (ca 8-12 mm uppåt resp nedåt) än dokumentet.
Min kontakt på tryckeriet säger att satsytan inte kan vara större än 260 (plus 6 mm för gråbalk) x 373 mm men att dokumentytan kan vara hur stor som helst. Vad menar han med det?
Sidans marginaler behöver inte (och ska inte) motsvara satsytan, så vad har jag kvar att gå på? Utfall? Instruktionsmarginal?
Jag vill att dokumentytan ska motsvara det som går att få ut på papper, alltså ungefär den användbara delen av plåten. Jag förstår att man inte kan veta det exakt, men jag vill i alla fall komma så nära en faktiskt upplevelse av tryckbar yta som möjligt i InDesign.
Dokumentet på bilden är 10 mm större i varje ytterkant än de dokument vi använder i dag.