Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Satsyta vs dokumentstorlek?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-09-17 16:48

I morgon eftermiddag ska jag ha ett möte om vår dokumentstorlek (dagstidning i tabloid) med vårt tryckeri och vill förbereda mig lite. Vi vill jobba med lite större dokument än de vi har i dag.

I dag är dokumenten 266 x 372,5 mm stora. På den ytan monteras gråbalkar, vilket betyder att hela bredden (och antagligen lite till) är tryckbar yta. Vad satsytan är förstår jag inte riktigt efter mitt snack med tryckaren.
På höjden ser man i tidningen att plåtarna är ett par centimeter större (ca 8-12 mm uppåt resp nedåt) än dokumentet.

Min kontakt på tryckeriet säger att satsytan inte kan vara större än 260 (plus 6 mm för gråbalk) x 373 mm men att dokumentytan kan vara hur stor som helst. Vad menar han med det?
Sidans marginaler behöver inte (och ska inte) motsvara satsytan, så vad har jag kvar att gå på? Utfall? Instruktionsmarginal?

Jag vill att dokumentytan ska motsvara det som går att få ut på papper, alltså ungefär den användbara delen av plåten. Jag förstår att man inte kan veta det exakt, men jag vill i alla fall komma så nära en faktiskt upplevelse av tryckbar yta som möjligt i InDesign.

Dokumentet på bilden är 10 mm större i varje ytterkant än de dokument vi använder i dag.

Satsytan är den yta du har att jobba i. Om dokumentet är 166 mm brett och satsytan 160 har du tre millimeter på varje sida, eller två millimeter på ena sidan och fyra på andra (eller hur man nu väljer att disponera utrymmet). Fattar inte vad han menar med dokumentytan kan vara hur stor som helst. Den kan ju inte vara större än vad tryckpressen klarar av.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-18 11:46

Lite sent att svara men ändå.
Satsyta= Den yta som går att trycka på. Utrymme för text och bilder. De flesta tryckpressar behöver minst 5 mm i kanten fritt från tryck ( se utfall nedan)
Dokumentstorlek= Papperets storlek.
OBS att vid utfallande tryck så trycker man på ett papper som har större yta än det färdiga dokumentet och sedan skär man ned till den storlek dokumentet ska ha. Det går vad jag vet inte att göra vid dagstidningstryck.

• Medlem
  • 2008-09-18 17:13

Nu har vi rett ut detta. Det har bland annat med hur plåten bockas för att fästas i valsen, om det är före eller efter bunten, att gummiduken bara har en skarv medan valsen med plåtar har två, att bunten inte räknas till satsytan och så. Nu har jag koll på läget.

Tack!

1
Bevaka tråden