Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify - nästa generations musiktjänst?

Tråden skapades och har fått 752 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Spotify länkar redan till 7digital.com och mp3orna kostar 7 spänn 320 kbps, finns även en del 320 kbps AAC. Inte så användarvänlig site i sig, men direktlänkningen från spotify är ju smidig - högerklicka på låten --> buy from --> 7digital.com

Ah, det hade jag ju faktiskt läst om. Men det är ju en intressant balansgång för Spotify och skivbolaget - å ena sidan är strömning hela poängen med Spotify, å andra sidan är det betydligt bättre ersättning om någon faktiskt köper en låt, men de behöver då inte använda Spotify för att lyssna på den framöver.

Ursprungligen av false messiah:

Man ska nog vara skeptisk till värderingar innan Spotify faktiskt har funnits ett tag. Även om de är värderade till 2 miljarder så drar de ju knappast in de pengarna och kommer nog inte att göra det på bra länge.

Min poäng var kanske inte i första hand att Spotify värderas till just två miljarder. Jag tyckte inte Skillings jämförelse, att torrents var business precis som Spotify, var relevant.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-25 12:32
Ursprungligen av Dumb Dan:

Min poäng var kanske inte i första hand att Spotify värderas till just två miljarder. Jag tyckte inte Skillings jämförelse, att torrents var business precis som Spotify, var relevant.

Hur kan det inte vara det?

Ursprungligen av Skilling:

Hur kan det inte vara det?

Man kan ju tycka vad man vill om fildelning, men poängen med det hela är knappast att skapa vinst åt ett enskilt företag.
Att några torrentsajter har annonser på sina sidor ändrar inget - det vore som att påstå att all radio är kommersiell eftersom Energy kör reklam mellan dom där smurfhitsen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-25 13:15
Ursprungligen av Dumb Dan:

Man kan ju tycka vad man vill om fildelning, men poängen med det hela är knappast att skapa vinst åt ett enskilt företag.

Det tror jag inte heller, men nog har enskilda personer samlat förmögenheter i sin egen ficka... jag tror inte på bilden av t ex PB som någon slags ideologisk välgörenhetsförening.

Ursprungligen av Skilling:

Det tror jag inte heller, men nog har enskilda personer samlat förmögenheter i sin egen ficka... jag tror inte på bilden av t ex PB som någon slags ideologisk välgörenhetsförening.

Oavsett vad så är inte TPB eller nåt annat fildelningssystem beroende av att kontrollera hur användarna använder det de erbjuder, vilket skivbolagen är. Det kontrollbehovet måste bort oavsett om det går att tjäna pengar på alternativet eller ej.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-25 20:33
Ursprungligen av Laseranders:

Oavsett vad så är inte TPB eller nåt annat fildelningssystem beroende av att kontrollera hur användarna använder det de erbjuder, vilket skivbolagen är. Det kontrollbehovet måste bort oavsett om det går att tjäna pengar på alternativet eller ej.

Hur menar du?

Provar att köpa några låtar just nu på 7digital.com. Det är endast under begränsad tid som det är 7 kr/st och 79kr/album. Om man ändå kunde få köpa lossless, damn it! Skulle gladeligen köpa loss ordentligt på losslessess. Det var iofs bra kvalité på ljudfilerna. Well ripped, speciellt AAC 320.

Ursprungligen av Skilling:

Hur menar du?

Skivbolagen tjänar mer pengar på att kontrollera vad folk lyssnar på än om folk lyssnar på allt möjligt oavsett om de betalar eller ej. Kan man ladda ner vad som helst laddar man inte nödvändigtvis ner Metallica och U2 och skivbolagen tjänar mer pengar på om alla lyssnar på ungefär samma musik än om alla lyssnar på det som passar de. Både produktion av musik och marknadsföring kostar betydligt mer om man måste lansera många musiker och marginalerna sjunker drastiskt om man fortsätter lansera ett fåtal som betydligt färre köper. Och det är självklart en fördel om de kan kontrollera/förutspå trender, vilket blir betydligt svårare ju mer mångfald som finns.
Att förlora kontrollen över vad folk lyssnar på är troligen en större skräck för de stora skivbolagen än att folk olagligt laddar ner det populäraste, men det vore enormt positivt för alla som vill se mer mångfald och större utveckling av kultur.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Spotify har fått igång sin mp3-försäljning sedan en tid tillbaka. Bitrate är satt till 320kbps och låtarna kostar kring 7kr/styck. Dock föredrar jag nog ändå att betala till iTunes snarare än Spotify och deras mellanhand.

Öh, det var väl det jag skrev.. Sen betalar du inte till "iTunes". Du betalar fortfarande mest till skivbolagen, sedan tar Apple en bit av kakan och så blir det lite smulor över till artisterna.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Öh, det var väl det jag skrev.. Sen betalar du inte till "iTunes". Du betalar fortfarande mest till skivbolagen, sedan tar Apple en bit av kakan och så blir det lite smulor över till artisterna.

Ja, jag missade att det fanns fler inlägg efter hans. Därför blev det dubbelsvar. Fast det kan du nog stå ut med.

Can’t stand it, just can’t stand it. Overwhelmed of emotions against the double answer phenomena

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-25 21:58
Ursprungligen av Dumb Dan:

Det är ju vad piraterna brukar säga om torrenttekniken.

Absolut, de har rätt dessutom.

Jag gillar torrents. En teknik som borde ha utnyttjats bättre.

Själv har jag haft en jäkla massa nerladdningar via torrents. Svårt att ha kontroll över, men åtminstone över 50 000 (hela EP:s) och då räknar jag lågt och med säkerhetsbälten. Det älskar jag!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-25 21:18
Ursprungligen av Dumb Dan:

Att betalningsviljan skulle öka av att lyssna på Spotify är en ren gissning, idag finns ju inget som tyder på det. Tvärtom kan jag tänka mig att möjligheten att lagligt lyssna gratis innebär att färre är beredda att betala för musik.

Håller helt med. Idag erbjuder ju Spotify dig att lyssna obegränsat på musik för 100 kr / månad. Oavsett var du är i världen och har en dator tillgänglig kan du koppla upp dig och lyssna för en billig peng.

Att vilja gå in på tex I-tunes sedan och köpa en eller flera låtar för en betydligt större (relativt sett) slant, tror jag inte många kommer göra, möjligen enbart en mindre och därmed betydelselös andel trofasta). Dessutom, som jag såg i någon artikel om SMS-biljetter och fuskåkning i Metro(gbg), så är trenden hos 80/90-talisterna (som ändå borde ses som en ganska stor potentiell kundgrupp för musik idag) att inte göra rätt för sig. När man inte vill betala för sin resa på spårvagnen, tro fan inte att dessa ynkryggar vill betala för sig när det gäller musik. Vakna för fan!

Ursprungligen av Odd Bob:

Att vilja gå in på tex I-tunes sedan och köpa en eller flera låtar för en betydligt större (relativt sett) slant, tror jag inte många kommer göra, möjligen enbart en mindre och därmed betydelselös andel trofasta).

Jag tror inte man ska räkna ut den delen, trots allt tal om "the long tail" och liknande - oftast är proportionerna att 20% av kunderna eller varorna står för 80% av intäkterna, så om man kan få de översta procenten av lyssnarna att köpa musik så kan det bli en rejäl slant ändå.

Citat:

Dessutom, som jag såg i någon artikel om SMS-biljetter och fuskåkning i Metro(gbg), så är trenden hos 80/90-talisterna (som ändå borde ses som en ganska stor potentiell kundgrupp för musik idag) att inte göra rätt för sig. När man inte vill betala för sin resa på spårvagnen, tro fan inte att dessa ynkryggar vill betala för sig när det gäller musik. Vakna för fan!

Jag tror det har mer med att göra att ungdomar alltid har haft ont om pengar och varit ovilliga att betala. 80-talisterna brände CDR, kopierade datorspel och brände MD, 70-talisterna bandade av från radion, 60-talisterna dödade dansbanden genom att lyssna på disco och DJ:s, 50-talisterna lyssnade på radio istället för att köpa skivor, osv.. och ändå verkar mediaindustrin ha överlevt.

Jag föredrar iTunes framför Spotify, jag vill ha mina låtar kvar om 5 år, man har ju ingen aning om vissa låtar finns kvar då hos Spotify.

  • Medlem
  • 2009-08-25 07:51
Ursprungligen av Patrik D:

Jag föredrar iTunes framför Spotify, jag vill ha mina låtar kvar om 5 år, man har ju ingen aning om vissa låtar finns kvar då hos Spotify.

Nej precis, det är ju en otroligt viktig vinkel. Avtalen mellan bolagen och Spotify är på inget sätt huggna i sten.

Ursprungligen av Baron:

Nej precis, det är ju en otroligt viktig vinkel. Avtalen mellan bolagen och Spotify är på inget sätt huggna i sten.

Precis, medans mina filer (hoppas jag) finns kvar om 5 år, eftersom jag backar upp dom till 2 olika hårddiskar.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-08-25 15:39

Är det bara jag som använder tjänsten allt mindre nu för tiden?
Den senaste tiden när jag lyssnar så får jag reklam mellan varenda låt. Och ibland 2-3 stycken reklamsnuttar åt gången. Alltså mer reklam än musik.

Inte kul.

jag får klökningar av the right livelihood award, share my playlist och norska fjortisar som vill bli britney kopior.

Enda gången det passade ganska bra var när dendär "min egen stil" skivan påades precis innan Oteps Eat the children raw. >:)

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2009-08-25 19:39

Är det nån som har invites kvar? Jag har en polarinna som behöver...(pm:a gärna)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-25 21:46

Fast nu hänger jag inte med riktigt.... du menar att bolagen kontrollerar vad som finns på Spottan? Att Spottan likriktar?

  • Medlem
  • 2009-08-27 23:00

flyttar inlägg om att Spotify kvalar in på iTS hit:
http://www.99.se/musiknyheter/269610-spotify-godkaennt-foer-itunes-store.html

Vad säger ni nu grabbar, som tror sig veta allting?

Här är Spotify för iPhone - IDG.se

Vem hade rätt?

Ett kvarts öre per låt från Spotify - kultur & nöje | svt.se

Nu är det undersökt hur mycket ersättning som Spotify betalar ut per låt till STIM. 0.23 öre alltså 0.0023 kr per spelning. Det är ungefär i paritet vad vi gissat på. En LadyGaga låt Pokerface som är den mest streamade just nu som spelats 1.000.000 gånger på fem månader inbringade alltså 2300:- kronor.
Det framkommer inte om dessa 23 öre som går till STIM är faktisk utbetalning eller om STIM räknar bort sin egen administrativa avgift också som ligger på runt 20 procent. Sedan går det bort till förlag också så summa summarum så kan man åter igen säga att pengarna från Spotify är försummbara oavsett Artist popluraritet.

Ursprungligen av Firechild:

Ett kvarts öre per låt från Spotify - kultur & nöje | svt.se

Nu är det undersökt hur mycket ersättning som Spotify betalar ut per låt till STIM. 0.23 öre alltså 0.0023 kr per spelning. Det är ungefär i paritet vad vi gissat på. En LadyGaga låt Pokerface som är den mest streamade just nu som spelats 1.000.000 gånger på fem månader inbringade alltså 2300:- kronor.
Det framkommer inte om dessa 23 öre som går till STIM är faktisk utbetalning eller om STIM räknar bort sin egen administrativa avgift också som ligger på runt 20 procent. Sedan går det bort till förlag också så summa summarum så kan man åter igen säga att pengarna från Spotify är försummbara oavsett Artist popluraritet.

Det är ju knappt inga pengar, även om artisterna och skivbolagen kan verka giriga ibland så förstår man dom, är ju knappt några pengar att ens sträva efter.

Ursprungligen av Patrik D:

Det är ju knappt inga pengar, även om artisterna och skivbolagen kan verka giriga ibland så förstår man dom, är ju knappt några pengar att ens sträva efter.

Det skulle vara intressant att veta hur många gånger en låt på en köpt CD-skiva spelas i snitt under CD-skivans livslängd och dela det artisten får ut på en såld skiva med antalet spelningar.

Ursprungligen av Laseranders:

Det skulle vara intressant att veta hur många gånger en låt på en köpt CD-skiva spelas i snitt under CD-skivans livslängd och dela det artisten får ut på en såld skiva med antalet spelningar.

Tycker ändå att 0.23 öre (inte kronor, öre) är på tok för lite.

Är säkert inte ensam om att ha upptäckt detta, men har inte läst om det.

Använder gratisversionen (reklam) av Spotify och ogillar starkt reklam
så sänker ljudet eftersom jag märkte att Spotify pausar om man stänger
av ljudet helt. Träligt men ändå ganska smart av dem...

Som ni säkert vet så är inte jag en Spotifys största anhängare, men jag har nu varit hos min tandläkare ett antal gånger pga av en rotfyllning då min tand dog, och jag anser att om det finns någonstans där Spotify (ok liknande) regerar är där folk har radion på i bakgrunden.

Spotifys "radio" är långt bättre än Rix FMs otroliga diarré spyende!!

Dassiga annonser om man har gratisversionen (som jag har) men man slipper i alla fall Titti de andra idioterna!

LONG LIVE SPOTIFY!!!

LCR

Det är sånt här som gör att jag avstår från Spotify, känslan att inte veta om ens musik helt plötsligt kan vara borta.

Bevaka tråden