Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samplar ingen ljud någe mera?

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-09 00:58

När jag var liten, kring 1920 talet, då hade vi samplers typ FZ1 S50 S900, då gick vi ut
tillsammans hand i hand och spelade in ljud med gamla Nagra rullbandspelare.
Sen väl hemma så samplade vi av det vi hade spelat in.

Är det ingen som spelar in sina egna ljud till sin VST/sampler någe mera?

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-09 01:11

→→→

jo.. recyklar rätt mkt egnaljud→ men mjukvara [vad e de?]
→ 4x S220 \ 1x S612 \ emuUltraE4XT-E-synth etc :]

HAR ALDRIG FATTAT MIG PÅ DOM SOM VILL KÖRA »PRESET« i en sampler...verkar ju lite puckat(?)

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-09 01:21
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-09 02:01

Jag hade en fin vision om att sampla massor... så skaffade jag en EPS 16+. Den brann upp. Då skaffade jag en ASR-10. Den var tok-defekt. Jävlar. Så har jag en Fusion. Den är komplex. Fan.

• Medlem
  • 2008-10-09 02:06

En tocken däringa Zoom och sen är det väl bara att klippa och klistra för glatta livet?

/Mein

Jag är benägen att hålla med. Det kanske är som ~~~ säger: presets killed the curious cat. Hos oss samplas det fortfarande friskt men jag tillhör ju också den förlorade 20-talsgenerationen.

Lite inspiration från Peter Gabriel (via Marios post i "synthfilmer på youtube"-tråden):

YouTube - Peter Gabriel and Fairlight CMI

Det är kanske ett symptom på "allt-är-serverat-syndromet"? Det kostar idag nästan ingenting att skaffa en fenomenal sampler, mjuk som hård, som dessutom kommer med gigabytiska ljudbibliotek. När tekniken var ny var det otroligt dyrt (jag tror att Peter Gabriel betalade ungefär en normal tjänstemannaårslön för sin Fairlight II) och svårt att sampla. För egen del offrade jag en hel termins studiemedel för min S-950 och levde på nudelsoppa med hembakt bröd så jag nästan fick skörbjugg. Jag minns att jag t.o.m. fick gå till Värmlands Nation i Lund för att sampla vinflaskblås eftersom jag inte hade råd att köpa vin. Det drev nog folk att verkligen göra det mesta av sin investering.

För mig är det fortfarande en källa till inspiration och glädje att sitta och leta looppunkter, trots att det är frustrerande och tidskrävande. Även om ingen hör eller uppskattar allt jobb så ger det mig en känsla av tillfredställelse att ha utfört ett redigt dagsverke och hantverk.

Ursprungligen av Heualia:

När jag var liten, kring 1920 talet, då hade vi samplers typ FZ1 S50 S900, då gick vi ut
tillsammans hand i hand och spelade in ljud med gamla Nagra rullbandspelare.
Sen väl hemma så samplade vi av det vi hade spelat in.

Är det ingen som spelar in sina egna ljud till sin VST/sampler någe mera?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-09 04:42

Jag samplar så ofta jag kan, det är inspirerande och kul. Ibland när jag inte får ut nåt nytt ur syntarna så brukar ett nysamplat ljud kunna kicka igång kreativiteten igen.. som en ny tub färg. Tror inte jag vet något roligare faktiskt än att manipulera/mangla egna ljud/oljud man samplat.

Man samplar ju andras låtar!

jag har en zoom h4 o samplar väldigt mycket

• Medlem
  • Borås
  • 2008-10-09 08:29

||: synthvrid + efxvrid + mixervrid > sampla :||

.. så går det till hos mig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-09 08:36

Nu för tiden är det inte så mycket IRL-samplande här borta. Men jag minns de gamla industri-dagarna runt '97 när man sprang runt i rivningshus med diktafon och yxa och samplade fint skrammel och skrän.

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-09 09:11

Jag skulle gärna sampla om jag hade en sampler ... Jag gillar samplers men har inte haft någon på 4-5 år Kanske dags att skaffa sig en igen?

Köp/byt till dig min Akai S5k. Den är grym.

Men å andra sidan har du ju precis blivit med Ableton Live som egentligen är sampling v.2.x. Det är bara att plugga in ljudkällor och köra igång.

Ursprungligen av neriks:

Jag skulle gärna sampla om jag hade en sampler ... Jag gillar samplers men har inte haft någon på 4-5 år Kanske dags att skaffa sig en igen?

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-09 09:51
Ursprungligen av sawtooth:

Men å andra sidan har du ju precis blivit med Ableton Live som egentligen är sampling v.2.x. Det är bara att plugga in ljudkällor och köra igång.

Ja ... fast jag gillar hårdvarusamplers! När Akai släpte sin S1000 i slutet av 80-talet så var den förstås ett givet inköp för den syntnörd som man var! Den byttes relativt snart mot en S1100 som jag byggde ut minnet på och behöll i några år. Efter S1100 gick jag över till E-mu E64 för att senare byta upp mig till en E-mu E4XT Ultra. Den sistnämnda hade jag i några år innan jag slutligen sålde den p.g.a av tappat musikintresse

Även fast jag börjat köra Ableton Live så har jag haft funderingar på att skaffa en ny hårdvarusampler. Jag gillar som sagt Akai men just nu finns det tyvärr inget utrymme för fler investeringar på ett tag

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-10-09 09:12

Du skaffade väll Live! ?

Jag samplar massor, i realtid med uw i md... annars så gör jag det inte alls, man hör vanliga ljud hela dagarna ju, känns mer kul med sintljud än samplade när man väl gör musik...

Klart man samplar, vad ska man annars få de flesta av sina ljud ifrån?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-09 10:19

På något sätt har ju begreppet sampling blivit mer eller mindre synonymt med att sno bitar från andra skivor. Lite trist tycker jag, det måste ju vara dags för en samplings-revival, ala DMs Construction Time Again/Some Great Reward, Peter Gabriel eller liknande! Kanske kan vågen med nya portabla inspelare driva på det lite!

Måste dock erkänna att jag själv oftast jobbar ungefär som Odlarn, dvs klipper och klistrar i Cubase med synthljud + effekter snarare än att lägga upp dem som samplingar och fixa med looppunkter.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2008-10-09 10:22

har gått ner till ett minimum av samplers nu men det samplas här
dessvärre har jag råkat tappa bort usb-sladden till min zoom h2
är hos föräldrarna i veckan och här finns det läskigt mycket att sampla...

men här samplas det både från skivor och vanliga ljud
(skivor är mest trumljud iofs så det märks knappt när man är klar)

• Medlem
  • Borås
  • 2008-10-09 10:46
Ursprungligen av leere:

är hos föräldrarna i veckan och här finns det läskigt mycket att sampla...

Ha ha, jag tänkte osökt på denna tråden när jag läste det

Jag kommer ihåg ett TV-program för en massa år sedan där jag tror det var Eva Dahlgren och Glenmark som visade hur de jobbade med en låt. De slog till med handplatan på ett bord och samplade det med en MPC-60 om inte minnet sviker mig. Det ljudet använde de som virveltrumma. Jag har också något minne av att de gjorde något ljud i en trappuppgång för att få rätt reverb också.

I ett gammalt nummer av tidningen "Roland Inside" var det ett repotage från någon musikskola som hade lite gamla syntar och samplers. De hade bland annat en gammal Emulator. När de fick den gjorde några elever ett projekt som gick ut på att köra en hel låt med ljud som de samplat från ett enda föremål - en ölburk. Det kanske inte är så meningsfullt, men det låter onekligen som en utmaning.

Vi är bortskämda med färdigtuggade samplingar. Jag tror att det till stora delar beror på att dagens samplers är för avancerade. Folk har ingen ork att jobba med dem och då köper de färdiglag(r)at.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2008-10-09 10:54

odlarn: hemska tanke...
*mår illa*

pippin: går det ens att sampla med en mjukissampler idag ?
eller lägger man bara in samplingarna ?

Apropå läskigt mycket att sampla. Jag ska nog ta och köpa en H2 eller motsvarande. Har upplevt rätt många soniska konstigheter hemmavid. Men å andra sidan är det nästan ännu mer njutbart att få veta att man aldrig kommer att få höra det igen.
Och vissa saker blir nog inte bra när man spelar in dom (ljudvolymer etc etc).

(Kvällen då vi kom hem från Norberg var sjukast. Trodde det var min hjärna som spökade, men tjejen hörde exakt samma sak. Vi satt helt tysta och lyssnade:))

Men ändå, hade varit najs med lite inspiration...

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-10-09 11:55

Zoom

Har precis gästat London som var vänligt nog att fylla min Zoom H2 med trevliga och otrevliga ljud. Har ännu inte bestämt mig för om ljuden skall in i datorn eller någon sampler:-)
Riktigt nyfiken på Ableton.

Ursprungligen av Electroboy:

Apropå läskigt mycket att sampla. Jag ska nog ta och köpa en H2 eller motsvarande.

Jag skaffade en sån för ett par veckor sedan.
Fin maskin! Man kan sätta markers under tiden man spelar in, om man t ex hör nåt som man vill hitta snabbt sen. Dessa markers finns sedan kvar när man öppnar wav:en i t ex Sound Forge.

Förra veckan vaknade jag i Melbourne vid fyra på natten och trodde att nån satt och visslade på min balkong. Gick upp och märkte att det var en fågel. Lyssna på inspelningen här:
http://www.repeatle.com/aus/youarethebird.mp3
Vad är det för fågel, tro?
Detta är väl inte direkt sampling men jag använder rätt mycket "Field Recordings" när jag jobbar med mer ambienta saker.

Vad var det ni hörde efter Norberg?

För att hålla mig On Topic så köpte jag Zthee's S-1100 i somras för att jag saknade tonårens S-900. Har tyvärr inte hunnit jobba med den alls än dock.
I MachineDrum samplar jag hela tiden, precis som enapa.

Helt fantastiskt ljud! Urban futuristnaturromantik. Det är ju en hel låt, bara där. Fick du någon bild på fågeln?

Ursprungligen av outshape:

Jag skaffade en sån för ett par veckor sedan.
Fin maskin! Man kan sätta markers under tiden man spelar in, om man t ex hör nåt som man vill hitta snabbt sen. Dessa markers finns sedan kvar när man öppnar wav:en i t ex Sound Forge.

Förra veckan vaknade jag i Melbourne vid fyra på natten och trodde att nån satt och visslade på min balkong. Gick upp och märkte att det var en fågel. Lyssna på inspelningen här:
Detta är väl inte direkt sampling men jag använder rätt mycket "Field Recordings" när jag jobbar med mer ambienta saker.

För att hålla mig On Topic så köpte jag Zthee's S-1100 i somras för att jag saknade tonårens S-900. Har tyvärr inte hunnit jobba med den alls än dock.
I MachineDrum samplar jag hela tiden, precis som enapa.

Ursprungligen av sawtooth:

Helt fantastiskt ljud! Urban futuristnaturromantik. Det är ju en hel låt, bara där. Fick du någon bild på fågeln?

Tack! Ja, det får nog bli en låt. Kanske inte till nåt av techno-projekten dock.
Nä, jag fick inte ens syn på fågeln. Han fick dock syn på mig och började vissla lite läge. Det lät precis som om en människa skulle visslat lite försiktigare.

Konstigt att Covenant var i Syndney samtidigt som vi. Synd du inte var med!

Japp. Skittrist är ordet. Australien är en trevlig kontinent. Oskuldsfull och ultradekadent på samma gång. Skulle himla gärna varit där men tentor kom ivägen.

Vad gjorde ni där förresten? Funkade Familjen på skånska eller körde ni på engelska?

Tack! Ja, det får nog bli en låt. Kanske inte till nåt av techno-projekten dock.
Nä, jag fick inte ens syn på fågeln. Han fick dock syn på mig och började vissla lite läge. Det lät precis som om en människa skulle visslat lite försiktigare.

Konstigt att Covenant var i Syndney samtidigt som vi. Synd du inte var med!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-09 12:19

Underbart klipp - påminner om när jag hade med min bärbara minidisc-spelare i Nya Zealand och spelade in Bellbirds uppe i en avlägsen dal. De lät liknande, fast mer som en mobiltelefon... väldigt surrealistiskt. Typ så här, fast de var inte lika många...
Bellbird : Song : Sound: Photo

Det var jäkligt låg volym och lät som om det kom från "horisonten" långt borta. Trodde först det var en motorcykel som idiotkörde någonstans. Men ljudet panorerade fram och tillbaks i exakta intervaller samt ökade/sjönk då och då några "cents" i tonhöjd även här med jämna intervaller. Det var på tok för exakt/konstant för att vara en motor/maskin. Helt overkligt, och svårt och förklara. Det är najs att uppleva sånt iallafall

Sorry för OT´n!

Ska spana närmre på H2 och lyssna på din kakadua sen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-09 14:39
Ursprungligen av Electroboy:

Det var jäkligt låg volym och lät som om det kom från "horisonten" långt borta. Trodde först det var en motorcykel som idiotkörde någonstans. Men ljudet panorerade fram och tillbaks i exakta intervaller samt ökade/sjönk då och då några "cents" i tonhöjd även här med jämna intervaller. Det var på tok för exakt/konstant för att vara en motor/maskin. Helt overkligt, och svårt och förklara. Det är najs att uppleva sånt iallafall

Hehe, coolt. Googla på "taos hum" om du inte redan gjort det. Finns iofs mycket som kan låta så, resonans i ventilationstrummor, el- och telefonledningar som kommer i svajning av vinden och mycket annat. Lågfrekventa ljud dämpas ju dåligt och kan färdas väldigt långt också.

Bevaka tråden