Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samplar ingen ljud någe mera?

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Borås
  • 2008-10-09 15:49
Ursprungligen av makari:

Hehe, coolt. Googla på "taos hum" om du inte redan gjort det. Finns iofs mycket som kan låta så, resonans i ventilationstrummor, el- och telefonledningar som kommer i svajning av vinden och mycket annat. Lågfrekventa ljud dämpas ju dåligt och kan färdas väldigt långt också.

Riktigt spännande!

• Medlem
  • 2008-10-09 11:49

jag upplever att många inte samplar själv längre för att allt ska gå så otroligt fort och låta så tunt och fattigt och säljbart som det bara går.

Men å andra sidan samplar säkert många fortfarande beroende på vilken musik de gör..däremot vet jag inte hur många som går ut och spelar in ljud. Jag har sedan jag läste en orbital intervju för många år sedan alltid var otroligt peppad på en sony datfreestyle. Jag vet inte..idag torde det väl kommit några bra hd freestyles? någon ni kan rekommendera? någon som är bra? högst 6 - 10 k i pris.
jag köpte till och med en riktad röde mick för detta ändamål. Det kanske är nyårslöftet för nästa år...att spela in mer ljud och använda dem i musiken.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-10-09 12:03

kom på att jag i veckan samplade en häftpistol med min h2.... den är snare i min förra låt... bästa ljudet... blev mer punsch av uw desutom...

Jag har en ESI32:a där jag på en hårdisk har samplat av en skallra från Kongo-Kinshasa. Hela mitt bands första släpp är byggd helt på ESI32:an.
Det är en kul manick men sen mitt midiklaviaturs USBkontakt släppte har jag inte använt den, men jag gillar detlite lofiiga ljudet i 22 khz frekvens och 16 bitars upplösning.. Jag har tankat över samtligaljud jag programmerat till min Dator.

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-09 14:18

nåt som e tjusigt e tjoffande pålslagare i fjärran under dämpat snöfall och delay\eko mellan avlägsna hårda husväggar - till det - lite på avstånd shafflande och klapprande dankar i gamla trafiklysen\övergångsställen... tystnad i övrigt...

urbanTek

Åh! Old-skool övergångsställen på vintern! Det är ett av mina favvoljud alla kategorier. Jag brukade alltid stanna länge på natten och lyssna för att sedan dansa lite för mig själv i korsningar när alla 4 kom i fas. Jag spelade in just det ljudet för länge sen men det lät inte alls lika schysst hemma. Man kanske skulle göra om det i surround?

Järnvägskorsningar var också underbara: klockor i ofas + rälsljud + tåg + dopplereffekt.

Ursprungligen av ~~~:

nåt som e tjusigt e tjoffande pålslagare i fjärran under dämpat snöfall och delay\eko mellan avlägsna hårda husväggar - till det - lite på avstånd shafflande och klapprande dankar i gamla trafiklysen\övergångsställen... tystnad i övrigt...

urbanTek

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-09 14:28

Jag samplar mest med min boss rsd-10, lagom gryningt

mm.. ungefär 100 samplingar inspelade den senaste veckan.. färre än vad jag hade hoppats på. Veckan bör sluta på ~200. Siktar däremot lite stordådigt på ~400.

• Medlem
  • Karlshamn
  • 2008-10-09 15:56

sampla är tidskrävande, ratta egna synthljud är tidskrävande, bygga egna beats är tidskrävande. Gör man verkligen ens sin egen musik i denna tid med dessa enorma presets bibliotek?

Ursprungligen av indigo:

sampla är tidskrävande, ratta egna synthljud är tidskrävande, bygga egna beats är tidskrävande. Gör man verkligen ens sin egen musik i denna tid med dessa enorma presets bibliotek?

Generellt sett: Producenter använder presets. Sovrumsmusiker gör egna ljud. Något i den stilen är min korta sammanfattning över läget. Vi verkar vara inne på liknande spår där.

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-09 15:56

Rulltrapper e underskattade.

• Medlem
  • 2008-10-09 15:58

blir mycket samplande i perioder. mer bakgrunds-inspelningar dock, brukar följa ett gammalt LOOT knep att låta en mik hänga ut genom fönstret vid inspelning, skapar rum... annars är ju sampling som metod och som musikinstrument fullständigt oslagbart.

• Medlem
  • Borås
  • 2008-10-09 15:59

Intressant. Inget ljudexempel? Borde bli rätt speciell klang.

• Medlem
  • 2008-10-09 16:08

Allt beror på vilken musik man gör säger jag. Om man då använder presets eller lägger tid på ljuddesign.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-09 16:10

Jag samplar en del, mest för att jag inte orkat koppla in SCSI-kedjan i "nya" datorn.

Jag minns när jag sprang runt med en Yamaha SU-10 och samplade på stan.. otroligt kul!

Outshapes pippi låter faktiskt som en nymfparakit. De bor i Australien.

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-09 18:03

E skön slide i H5N1an innan den sätter "fel not" med hårt anslag haha

• Medlem
  • 2008-10-09 18:38

det senaste jag spelade in och sedan samplade var en skrivmaskin. Men jag kör ofta saker igenom min sp202:s lofifilter..för det är så grymt.

tågsignalerna...de som man snabbt kör förbi..det är ett helt fantastiskt ljud..och jag funderar varje gång jag åker tåg på hur man skulle kunna spela in det utan att få med så mycket av det övriga tågljudet alternativ återskapa det...det är helt fantastiskt..tåg i huvudtaget har många översköna rytmer och ljud som jag bara hör på tåget.

det bästa med fältinspelning är ju detektivarbetet bakom ett riktigt bra ljud

Men hur bra är H2? håller den måttet?

nymfparakit heheheh vet inte varför jag skrattade åt det.
frän inspelning iallafall!

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-09 21:07

RABIATSKAN Paula P LOW har SNOTT min Elektribe ES1a!
SKIT!
FAN!
HELVETE!
ETC!

Senast redigerat 2008-10-09 23:47
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-09 21:20

1925 så köpte jag en Dat spelare i London och kånkade sen runt i Europa med den.
Om man är ute efter sköna ambient city ljud så kan jag rekommendera en sen natt
på Dresdens tågstation. Vill man ha city ambinet ljud utan bilar och annat
skrammel ska du åka till Prag. Gå ut på stan kring kruttornet eller den stora Plazan
kring kl 02:00 en ljus varm sommar natt. Mera medeltid får man leta efter, har du tur
så sitter gubben med vinglas positivet och spelar! Mycket märkligt, han spelar den
polyfoniskt! Hamburgs hamn en tidig dimmig morgon nere vid lotsbåtarna är ochså
nice.Lagom vattenskvalp och mistlurs tut!

Apropå fåglar, spela in en fiskmås pitcha sen ner ljudet, det låter som en gubbe
som fått en kniv i ryggen. Ni som äger en iPOD Nano, den kan spela in 44,1,49Khz wav stereo!

Det finns många fina inspelare nu för tiden, Marantz, Maycom, Sony, Nagra (ok lite dyrt), H2 m.fl.
Jag har en Marantz PMD-nånting med stora flashkort, en Sony DAT-walkman (fin & proffsig), några större DAT:ar samt ett gäng gamla Nagror.
Nagrorna låter ljuvligt och ser mycket fina, inspirerande och respektingivande ut för "vanligt folk" som råkar se en...men maskinerna väger BLY! Jag har även en Nagra SN minitayrrullbandare med mic, det är gullig med 1/8-band och ca 5cm stora spolar!

Det kan tilläggas att jag knappt spelar in något utom junior303's babbel, jag har inte tid!

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-10-09 21:26

Jag brukar använda rätt mycket egensamplat. Fast inte så ofta man orkar sig ut och sampla tyvärr, och har ingen egen utrustning. Lånade idkas md förra året och spelade in nån timme material från olika ställen, funkar alltid att plocka från när man vill ha lite konstiga ljud.... och sen har jag lite material från stefans och enapas H2'or man alltid kan plocka småbitar ur. Bara att vrida sen ju

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-09 22:21

Jag minns en solig vårdag 1922 då jag provade nya Roland S-10. Janne på Tälje Musik sade: "Fan, grabben, be farsan köpa en sån här åt dig så kan du komma hit å sampla av ALLA våra syntar med den här sen!". Jag bönade och bad, men det var inte förrän hösten 1931 jag kunde börja sampla själv.

I så fall var det en vårvecka 1921 (troligen ganska grådaskig) som jag spenderade varje eftermiddag med att göra konstiga ljud på en Akai S-612 hos den tålige hippien som drev Musikservice i Helsingborg. Han fattade inte ett dyft av vad som var så roligt med den manicken men han satt snällt och plonkade på sin Strata inne på kontoret, utom när vi kom och bad om längre mikrofonsladd så vi kunde spela in asfaltmaskinen utanför. Det blev mest ett litet distat tjut av det. Lät inte alls som en stor fet maskin. Men det var fint, tyckte vi.

Ursprungligen av PF:

Jag minns en solig vårdag 1922 då jag provade nya Roland S-10. Janne på Tälje Musik sade: "Fan, grabben, be farsan köpa en sån här åt dig så kan du komma hit å sampla av ALLA våra syntar med den här sen!". Jag bönade och bad, men det var inte förrän hösten 1931 jag kunde börja sampla själv.

Ursprungligen av sawtooth:

I så fall var det en vårvecka 1921 (troligen ganska grådaskig) som jag spenderade varje eftermiddag med att göra konstiga ljud på en Akai S-612 hos den tålige hippien som drev Musikservice i Helsingborg. Han fattade inte ett dyft av vad som var så roligt med den manicken men han satt snällt och plonkade på sin Strata inne på kontoret, utom när vi kom och bad om längre mikrofonsladd så vi kunde spela in asfaltmaskinen utanför. Det blev mest ett litet distat tjut av det. Lät inte alls som en stor fet maskin. Men det var fint, tyckte vi.

Ärligt talat, kan det bli mycket mer EBM än samplad asfaltsmaskin? Möjligen att ett samplat stålverk är mer EBM, men det är med knapp marginal.

• Medlem
  • Skurup
  • 2008-10-15 07:52
Ursprungligen av sawtooth:

Åh - den kommer jag ihåg. Funderade på att köpa den men det blev en Korg MR-16 istället. Tror det var i den vevan jag började sampla med en Casio-keybboard som kunde ha 4 samplingar och köra de mot inbyggda kompet. Det lät vverrkligen för jävvligt men var mmycket roligt.

- ursäkta alla dubbbelslag, min aspire one har inte det perrfekta tangentbordet.

Senast redigerat 2008-10-15 15:42

Jag älskar stora stadsljudsambienter, typ mitt i natten där nästan allt är lugnt, bara ett stilla 3D brus av allt möjligt på avstånd.
Synd är bara att det krävs en maskin och ett par micar som håller toppklass för att fånga ett sånt ljud med dynamik i storlek lastbil.

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-09 23:50

Samplar mkt med telefonen, men e punkare
sen linar/drar till samplerna eller datan
// VOXrec i luren //
[INDENT][INDENT][INDENT]

grus e guld

[/INDENT][/INDENT][/INDENT]

Bevaka tråden