Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-10-09 14:58

Vilken av alla MPC maskiner rekomenderas ? Akai släpper ju en i veckan nu för tiden ....typ ....

(jag flyttade det här till en egen tråd eftersom den inte hade så mycket med den andra tråden att göra)

Enligt min mening så är MPC1000 den mest prisvärda av alla MPCs (så gott som kräver JJOS).

MPC2500 är enligt min mening den skönaste att bygga beats på. MPC4000 är den mest kraftfulla (den enda MPC med Akai Z-sampler som kan spela upp 24 bitars ljud osv).

MPC5000 är det nya flaggskeppet som egentligen bör ses som en MPC3500. Buggig som tusan enligt alla reviews jag sett hittills.

MPC60 låter lite krispigare, men med hjälp av t ex plugins i stil med D16 Decimort så har man även den biten fixad till de nyare.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-10-09 20:25

Oj tack för alla svaren.

Så om man vill pula med sina egna trumljud är det en 4000 man ska inskaffa ?

Har aldrig läst om MPC:erna eftersom det mest verkat som en hiphop/dance
pryl. Trodde de alla kunde sampla :">

Hur stor är tweakabiliteten på ljuden ? Såg någon video där en snubbe
kortade ner loop längden i real tid med hjälp av en utav slidersarna. tror detta
var en mpc 2000 någonting typ ...

Ursprungligen av Volantiz:

(jag flyttade det här till en egen tråd eftersom den inte hade så mycket med den andra tråden att göra)

Enligt min mening så är MPC1000 den mest prisvärda av alla MPCs (så gott som kräver JJOS).

MPC2500 är enligt min mening den skönaste att bygga beats på. MPC4000 är den mest kraftfulla (den enda MPC med Akai Z-sampler som kan spela upp 24 bitars ljud osv).

MPC5000 är det nya flaggskeppet som egentligen bör ses som en MPC3500. Buggig som tusan enligt alla reviews jag sett hittills.

MPC60 låter lite krispigare, men med hjälp av t ex plugins i stil med D16 Decimort så har man även den biten fixad till de nyare.

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-09 20:32

En sån här MPC ska du ha ...

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-10-09 21:10
Ursprungligen av neriks:

En sån här MPC ska du ha ...

Hehe, tja är den till salu ?

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-09 16:00

Som MIDIseq\inbankare:
→ MPC2000XL, e vellan den billigaste om man ser pris\kontra vad man får

Men håller med om att 1K\2K5 varianten har man nog roligare med kring JJOS!

Som jag sagt tidigare, det är inga samplers ;]

~~~: MPC1000 går för ungefär samma pris och kan bra mycket mer, är mycket snabbare på att processa ljud och är dessutom smidigare att använda främst i en datorbaserad miljö.

Jag har roligare med MPC2000XL än MPC1000!

Varför? Fetare pads, bättre kvalitet på användargränssnittet (reglage, knappar, display), och jag gillar operativet bättre (men med JJOS till MPC1000 så faller nog det argumentet)

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-09 16:09

\\ kör på 1000
→ kanske e smidigare om man har MAC .. då SCSI inte funkar mellan dator ←→MPCs kortläsare direkt

Jo, kvaliteten på padsen och reglarna kan jag hålla med om (knapparna är väl ändå exakt samma?). För sådant så föredrar jag 2500:an framför alla äldre modeller (samma pads som de andra större modellerna, men skönare reglar och rattar).

JJOS är ett måste för MPC1000&2500.. så det räknas väl in som default?

Citat:

1000 kanske e smidigare om man har MAC

Eller PC.

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-09 16:13

Har man PC så kan man ju köra SCSI mot XL -- skit samma lämnar av!
Jag vill iaf inte ha en 1000 när man har XL

Är det bara jag som tycker att USB är smidigare än SCSI?

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-09 16:16

Är det bara jag som tycker att USB är smidigare än SCSI?

USB kan man ha i telefonen
WÆÆH, bara man vet vad man gör så spelar det faen ingen roll!
Så länge det e USBslavat på MPCerna så e det skit samma!

USB→SCSI adaptec usbXchange ya now?? [MERGE för PC]

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-09 16:33

sorry: Adaptec - USBXchange dvs USB v1.1 eller nåt men endå, finns en variat med USB2 med, men den har inte jag [ det besta med SCSI e iaf att det går att jaxa på andra SAMPLERS .. och deras internma DISKAR etc .. då XL kan vara MASTER

vilket jag tycker e en jävligt bra fördel -- när man kör mycket hårdvara utanför datorns värld!!

Citat:

mpc1000 är ikke på nåt vis standalone för samma pris \ om man vill slippa datorer nån dag

Du menar pga dess mindre pads?

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-09 18:16

Du menar pga dess mindre pads?

den e ju slavad efter dator mest, sen att den även har mindre padz etc ..
→ hade du hyllat den hade du också behållit den

det e ju ingen man egentligen vill driva externa samplers med och annat...
→ funkar kanske bra som WAVbandare REC\PLAY .. men då e ju en H2 kanske bättre

hellre en 500 framför 1000 vid eftertanke, samt ext kranbräda med CC etc

en mpc 4000 här på 99 för 9000kr tycker jag e snorbilligt

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-09 21:14

alla MPCer kan sampla
.. men se det som rena skiten som samplers!
.. vaga verktyg kring samplingsEditering:hantering...

*4k me Z4 akai sampler i dokk

Jag blir lite nyfiken och förstår inte riktigt, har MPC4000 lika avancerad "synt-del" som Z4:an?

Ursprungligen av ~~~:

hellre en 500 framför 1000 vid eftertanke, samt ext kranbräda med CC etc

Jag hade även en sådan i ett par veckor. Den åkte ut fort som tusan eftersom skiten inte var färdigutvecklad. Jag kan inte tänka mig att många har mer användning av en sådan än en MPC1000 även om den är pytteliten och går på batteri. Den tycker jag känns mer som ett misstag av Numark.

Ursprungligen av ~~~:

den e ju slavad efter dator mest, sen att den även har mindre padz etc ..

Slavad efter dator? Nu yrar du. Det enda jag gjorde från datorn då jag hade den var att skicka över samplingar och ta backups på projektfilerna.

Ursprungligen av ~~~:

→ hade du hyllat den hade du också behållit den

Jag uppgraderade till MPC2500 för att få mer av det goda. Större pads, flera utgångar osv. Sen upp till MPC4000 för att få ännu mer av det goda. Då blev den mer använd som "workstation", vilket inte riktigt var tanken, så nu vill jag tillbaka till just MPC1000 eller MPC2500. Jag hyllar MPC1000 så fort jag får chansen.. och det är inte omotiverat.

Ursprungligen av SynthX:

Så om man vill pula med sina egna trumljud är det en 4000 man ska inskaffa?

Den ser jag mer som en fullständig workstation. Riktigt grov sampler och hela köret i en stor och fin förpackning. Om den bara ska vara för trumljud så räcker det utan tvekan med en MPC1000 (eller MPC2500 om man har lust att pröjsa för bättre kvalitet på hårdvaran).

Ursprungligen av SynthX:

Har aldrig läst om MPC:erna eftersom det mest verkat som en hiphop/dance pryl. Trodde de alla kunde sampla

De alla kan sampla. Inget problem med den biten. De är gjorda för att sampla. De är knappast bara för hiphop/dance

Ursprungligen av SynthX:

Hur stor är tweakabiliteten på ljuden ? Såg någon video där en snubbe
kortade ner loop längden i real tid med hjälp av en utav slidersarna. tror detta
var en mpc 2000 någonting typ ...

Det är främst om man ska börja med sådant som det är 1000, 2500, 5000 eller 4000 man ska titta på tycker jag. De är enormt mycket snabbare och har fler funktioner.

Ursprungligen av Splork:

Jag blir lite nyfiken och förstår inte riktigt, har MPC4000 lika avancerad "synt-del" som Z4:an?

Jag har ingen aning om det är något som saknas från Z4:ans "synt-del".. men den kan importera samplebibblor i Z4/Z8-format och spela upp dem ordentligt (kanske något som fattas?).

1
Bevaka tråden