Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta moderkort på min macmini

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-10-20 13:25

Grafiken har lagt ner på min snart 2 år gamla minimac. Kollade upp på macforum och det kostar lika mycket att lämna in den som att köpa en ny och jag undrar om det går att köpa ett moderkort själv och sätta i det och i så fall var man handlar.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-20 13:56

Det går att köpa logikkort från tex Apple Mac Parts and Repairs from VIS Ltd men de är rätt dyra.

Jag skulle försöka hitta ett kort till ett rimligt pris på ebay så kanske det kan vara värt det. Själva "transplatationen" är ganska enkelt, det enda svåra momentet är att ta lös processorns kylfläns. Den sitter med bräckliga plastpinnar och det är otroligt enkelt att ha sönder dem om man är oförsiktig.

Ursprungligen av rhesus:

Jag skulle försöka hitta ett kort till ett rimligt pris på ebay så kanske det kan vara värt det. Själva "transplatationen" är ganska enkelt, det enda svåra momentet är att ta lös processorns kylfläns. Den sitter med bräckliga plastpinnar och det är otroligt enkelt att ha sönder dem om man är oförsiktig.

Fast följer inte CPUn med? Det gör de om man köper från Apple.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-20 17:53
Ursprungligen av Capeman:

Fast följer inte CPUn med? Det gör de om man köper från Apple.

Jag har sett kort på ebay utan cpu, men du har nog rätt i att det vanligaste är att CPU följer med.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-20 21:18
Ursprungligen av rhesus:

Jag har sett kort på ebay utan cpu, men du har nog rätt i att det vanligaste är att CPU följer med.

Vilket jobb att löda bort proppen för att sälja ett logikkort utan. Går ju inte att köpa från apple utan processor..

Ursprungligen av nllub:

Vilket jobb att löda bort proppen för att sälja ett logikkort utan. Går ju inte att köpa från apple utan processor..

På just Mac mini (men även iMac och Mac Pro) är CPUn inte fastlödd. Jag har själv bytt CPU i min mini. Att CPUn följer med vid köp av logikkort från Apple är en annan femma.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-10-21 00:10

Bästa lösningen är att vara lite tjenis med en Apple Reseller så att du kan köpa ett logikkort av dem. Annars så finns ju internet men det borde bli ganska dyrt, överväg istället att köpa en begagnad mini och byt ut de delar du har som är bättre.

Själva bytet är inte så svårt, det värsta är nog att få isär minin. Tyvärr så blir det nog enklare att helt enkelt köpa en ny och slänga den gamla, om den startar och fungerar förutom grafiken så är jag intresserad att ge dig någon liten slant för den, PM om det är aktuellt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-21 11:21

Jag har faktiskt en macmini intel som bara ligger och skräpar.... något är galet med fläktarna och jag har inte riktigt orkat lämna in den och fixa. Sugen att köpa den så du får tillgång till moderkortet?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-10-21 11:37

Klart intressant, du har mail alldeles strax...
Edit: blev ett PM istället.

Senast redigerat 2008-10-21 12:11
1
Bevaka tråden