Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filformat?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-11-14 01:10

Vad kan man använda som filformat för att lägga ut en film på sin hemsida så att både PC och MAC kan se den?
Min fråga är egentligen vilken ändelse (.xxx) som passar bägge?(PC/MAC)(QUICKTIME/MEDIAPLAYER)//Lotta

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-11-14 09:09

Det enda som fungerar överallt är Mpeg1, men det ska du inte använda för det är usel kvalite.

Jag brukar lägga ut filmer i Mpeg4 (H.264) med antingen suffix .MOV eller .MP4
Sen lägger jag in en kommentar att om dom har problem att se den så ska dom installera VLC (VLC media player - Overview).

Om man är lite händig på kodning så kan man använda JW FLV Player, då behöver dom bara ha Flash i datorn, men filmen kan vara en .MOV
(This site and the JW Player)

För exportering kan jag rekommendera (Squared 5 - MPEG Streamclip video converter for Mac and Windows)

H264 i en .mov-container (Quicktime) är väl inte helt fel? QT finns ju både till Win och Mac, och just H264 ser snyggt ut och tar liten plats. H264 kan också ha ändelsen mp4 om jag inte missminner mig, liksom x264, och kan spelas upp i fler spelare. VLC finns ju för Mac, Win och Linux och skall klara H264 vad jag vet (rätta mig om jag har fel).

Sedan är det väl bara en tidsfråga innan stöd för H264 även finns i Windows Media Player, och då är ju svaret ännu mer givet.

Tillägg: Creops hann visst före. Så kan det bli när en tabb ligger öppen för länge utan åtgärd...

Senast redigerat 2008-11-14 09:52

Finns väl ingen anledning för en PC att inte ha QuickTime installerat...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Finns väl ingen anledning för en PC att inte ha QuickTime installerat...

Med tanke på hur fruktansvärt värdelös QuickTime Player är så skulle inte jag installera den frivilligt. Bättre att använda ett öppet format så användaren kan välja spelare själv.

H264 i en MP4 container skulle jag rekomendera.

Ursprungligen av ptolemy:

Med tanke på hur fruktansvärt värdelös QuickTime Player är så skulle inte jag installera den frivilligt. Bättre att använda ett öppet format så användaren kan välja spelare själv..

Möjligt, men det låter en kolla på QuickTime där det BARA finns i QT format...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-14 10:59

Ett annat sätt är att lägga upp filmerna på Youtube. Sedan "bäddar" du "in dem" i din hemsida genom att inkludera lite HTML-kod som du får från Youtube.

Kvaliteten blir inte lysande, men det är ganska enkelt och fungerar i stort sett överallt.

  • Medlem
  • 2008-11-20 23:58

Hm, jag är inte sååå haj på detta så förklara lite närmre "H264 i en MP4 container..." Tack! Har gjort filmen till mp4 men funkar inte i pc, varför läser inte mediaplayer av det? Även om jag har quicktime/VLC på pc:n öppnas inte filmen?

H264 i en MP4... Är inte det Divx ?!

Ladda hem HandBrake och prova lite olika inställningar.

1
Bevaka tråden