Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows på jobbet - behöver uppmuntran

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-13 22:55

Suck !!!
ny arbetsplats; från att jobbat på 60% Mac
30% Win sitter jag nu och skall göra ALLT på
Win.....
Första veckan gick till att få skrivare ,modem,skärm etc. att fungera, är nu inne på min andra vecka och tillbringar 20% av dagen till att vänta på omstart och trycka Ctrl-alt-delete.
Fy f-a, kom inte och säg att win är bra.....
Går nu omkring och drömer om att Connectic ska få ordning på VPC6.0 och dongel-problemen... men så går microsoft och köper dem.... nu är snaran nära.......

ledsen att jag tränger mig på med mina negativa vibbar, men kanske någon kan trösta mig....

Ändring: Förtydligade rubriken /c

[ 14. mars 2003, 08:10: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: jelli:
Suck !!!
ny arbetsplats; från att jobbat på 60% Mac
30% Win sitter jag nu och skall göra ALLT på
Win.....
Första veckan gick till att få skrivare ,modem,skärm etc. att fungera, är nu inne på min andra vecka och tillbringar 20% av dagen till att vänta på omstart och trycka Ctrl-alt-delete.
Fy f-a, kom inte och säg att win är bra.....
Går nu omkring och drömer om att Connectic ska få ordning på VPC6.0 och dongel-problemen... men så går microsoft och köper dem.... nu är snaran nära.......

ledsen att jag tränger mig på med mina negativa vibbar, men kanske någon kan trösta mig....

Kan du inte ta med dig din Mac hemifrån och använda den på ditt jobb?

Det gör jag. Sitter i ett 100%-igt PC-landskap. För att göra det uthärdligt gör jag det mesta arbetet på min TiBook med en extra skärm.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-14 09:16
Citat:

citera: Kan du inte ta med dig din Mac hemifrån och använda den på ditt jobb?

Precis vad jag tänkte föreslå - men Olav hann före. Köp en iBook eller Powerbook och ta med den till jobbet. Det kommer att väcka uppmärksamhet!

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-14 10:11

Jag känner igen känslan och de praktiska svårigheterna. Jag sitter själv i ett 99.5% pc-landskap. Grafiska vardagsgrejer som man gör på några minuter på macen kan ta timmar på pc:n (om det nu går överhuvudtaget.)
Men nu börjar jag se ljuset i tunneln. En ljusglimt är att PB 12" (och iMac 17") finns med bland hempc-alternativen. Det gör att jag kan byta upp mig från G3-standarden. Den största förändringen dock är att i sommar kommer Novell 6 att installeras och då kan vi koppla på macar på novellnätet utan minsta tillägg. Dessutom är IT-chefen inte alls avogt inställd till macar utan tvärtom; han tycker dem är både snyggare och smartare.
Vilka förutsättningar har du? Om ni sitter på ett NT-nät så ska det inte vara några större problem att koppla in en mac. Rendezvous (i 10.2) hittar ju i princip allt själv. Har ni novell 4 eller 5 så går det (med diverse tillägg) att köra mac också. Med novell 6 ska det bara vara att köra.
Vilken inställning har chefen/er till macar? Kan du hitta några allierade?

Citat:

citera:Jag känner igen känslan och de praktiska svårigheterna. Jag sitter själv i ett 99.5% pc-landskap. Grafiska vardagsgrejer som man gör på några minuter på macen kan ta timmar på pc:n (om det nu går överhuvudtaget.)

Jag är lite nyfiken. Vad är det som tar timmar på en PC medans det tar minuter på en mac? Inget plattformskrig, jag vill bara veta. Rent objektivt alltså.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-14 11:06

Det är nog min okunskap om olika format som gör att det tar tid. På macen plockar jag bara upp bilder och former och gör det som jag vill få till. På pc:n kan jag inte använda vissa bilder rakt av utan får spara om dem ett antal gånger tills jag får en acceptabel kvalitet på dem. Till saken hör att dessa bilder sedan ska in i word eller powerpoint (och kanske kopieras fram och tillbaks mellande olika programmen)för att presenteras i olika sammanhang. Det mesta av tidsspillet hamnar nog i sista skedet, officepaketet är uselt på att hantera grafik och allra mest då på pc-plattformen.
Jag sysslar bl a med utveckling av vissa (webbaserade)system som vi har på kontoret (dock inte alls med programmering). Istället för att skriva 30-sidiga systemspecar använder jag mig mycket av bilder för att beskriva vad vi vill uppnå. Det är i det sammanhanget jag mixar bilder och texter hej vilt utan att ha någon större kunskap om hur man bör hantera olka format. I det sammanhanget och med min (o)kunskap kan pc:n strula till saker så att det tar timmar i stället för en kvart... Bara en sån sak som att samma snabbkommandon innebär olika funktioner i de olika officeprogrammen kan göra mig tokig...

Tillägg:
Rent objektivt så är väl kontentan att macen är bättre på att hantera grafik och betydligt snällare mot oss som bara vill göra saker utan att förstå bättre...

[ 14. mars 2003, 11:13: Meddelandet ändrat av: rk ]

• Medlem
  • 2003-03-14 11:35

Hmm... varför inte en ekonomisk syn på det hela.

Konstatera helt krast att det just går mycket långsammare att jobba på pc eftersom du är van vid macen. Om chefen, eller vem det nu må vara, får klart för sig att så länge du får jobba med din goa mac så kommer produktiviteten att vara högre, i alla fall din egen, så borde han/hon väl inte kunna neka dig att jobba med macen i stället?

Helt enkelt: get´m where it hurts the most.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-14 11:46

När jag jobbade på KTH producerade jag allt webbmaterial på Macen (och en del på min Mac inne stan) och skickade upp filerna till servern. Windows-burken på jobbet använde jag bara till testning av det färdiga resultatet. Det var aldrig några som helst problem.

[ 14. mars 2003, 11:52: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Landet är fullt av arbetsgivare...
...sök nytt jobb och byt om möjligt snarast möjligt.
När du säger upp dig anger du det dåliga utbudet av bra "verktyg" som anledning till din uppsägning.

Jag tvekar inte en sekund att göra detsamma om jag hamnar i samma situation någon gång.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-14 12:30

Håller med. Det är dags att vi arbetstagare ställer högre krav på vår livskvalitet, arbetsmiljö, ekonomiska kompensation och övriga villkor.

Förstår din frustration! Jag hade aldrig ens suttit framför en Win-maskin innan jag började på mitt nuvarande jobb. På universitetet jag jobbade på tidigare var det 90% Mac och 10% Unix. Stod ut med min jobburk i ca ett år innan jag släpade in min hemdator (G4) på rummet. I huset härskar en nära nog hundraprocentig Windominans. Det var ett dagligt kraftprov att använda OS 9 någotsånär smidig i denna miljö. Numera, med OS X, är det enda jag riktigt saknar Exchangestöd, eftersom all lokalbokning och mötesplanering etc. sker i Exchange. I dag är vi dessutom 3 personer av 150 som, i alla fall delvis, använder Mac (jag gör vad jag kan för att sprida budskapet). Nu vet jag ju inte hur din arbetssituation ser ut men om du har möjlighet så kanske du kan ta med dig en Mac till jobbet och undersöka om det skulle fungera att använda den där. Jag har till min glädje upptäckt att det fungerar väldigt bra med OS 10.2 i NT-miljö trots ett stadigt ointresse att underlätta från de nätverksansvariga.

En liten tröst kan kanske vara att installera Basilisk II på din jobbdator.

Även jag får stå ut med en gammal usel Compaq, som nu inte ens går att stänga av annat än med knappen på framsidan.
Hårddisken är tydligen också på väg att ge upp.
Funderar på 400Volts uttaget jag har i närheten, om det skulle pigga upp den lite.

Hiroshima 45, Tjernobyl 86 och Windows 95

Har med mig min iBook för att tanka ner filer på jobbets bredband, tyvärr så fungerar inte mina mailprogram iChatt, och Limewire när jag är på jobbet.
Bara Webbläsare och Programuppdatering.
Varför det förhåller sig så förstår jag inte.

[ 16. mars 2003, 17:47: Meddelandet ändrat av: Pocahontas ]

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-03-16 18:35
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Pocahontas:
Även jag får stå ut med en gammal usel Compaq, som nu inte ens går att stänga av annat än med knappen på framsidan.
Hårddisken är tydligen också på väg att ge upp.
Funderar på 400Volts uttaget jag har i närheten, om det skulle pigga upp den lite.

Hiroshima 45, Tjernobyl 86 och Windows 95

Har med mig min iBook för att tanka ner filer på jobbets bredband, tyvärr så fungerar inte mina mailprogram iChatt, och Limewire när jag är på jobbet.
Bara Webbläsare och Programuppdatering.
Varför det förhåller sig så förstår jag inte.

säkert för att ni har en firewall på jobbet

Jag jobbade förut i 100% windows miljö också. Det kan givetvis aldrig accepteras så jag formaterade hårddisken på Dell´en och slängde in Linux. Plötsligt var jag dubbelt så effektiv och datorn hade då jag slutade samma uptime som min anställningstid.

Ciryon

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders L:
Numera, med OS X, är det enda jag riktigt saknar Exchangestöd, eftersom all lokalbokning och mötesplanering etc.

Installera Apple X11 och sen GTK via Fink. Där kan du köra Evolution som är integrerad med Exchange.
(http://www.ximian.com/products/evolution/feat...)
Väldigt smidigt.

• Oregistrerad
  • 2003-03-18 00:12

tjenixen på er..
i dag känns det bättre ...har vart å petat på en Pb 12" lite smått, å va go den var, skall bara
gå igenom ekonomin så blir det nog en sån.
Jo jag har en Ibook där hemma men den villjag inte släpa i väg till jobbet !!! den skall frun och barnen använda, (den äldsta skall få en egen beg. imac DV i veckan)
Mitt stors dillema är ett ritprogram som endast finns till Win, och som kräver ett hårdvarulås(dongel) från Alladin, fungerar endast under VPC3.0 villken endast fungerar under OS9.0, som i sin tur inte går att installera i de nya PB .
Liksom moment 22, men jag sätter mitt hopp till Connectix.
föresten... fan om alla ni på forumet skulle skicka ett mail till Connectix och kräva att
alladin´s dongel måste fungera NU under VPC 6.0 / OSX, jag bjuder er alla på bärs om det skulle ge resultat

• Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-03-18 01:05
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
Vilket ritprogram är det som inte finns till Mac?

Microsoft Paint....

• Medlem
  • 2003-03-19 12:15

ÅÅÅh....vilket tjat om att Mac är så bra och Pc är så dåligt.
Jag personligen har bara suttit vid PC och Windos innan, tills för några månader sen, då jag inhandlade en liten iMac. Det är väll inte så att man apploderar första gången man använder OS9. Men det börjar ta sej... man kommer på mer och mer hur det funkar. Det är ju svårt att undvika att jämföra med PC, och man kan väll säga att jag hittat en del saker som funkar bättre i macen och som gör att man hällre stitter vi den. Dock så är det nog så att PC har en hel del stora fördelar den oxå.
Nu när man är lite nybliven macägare har jag börjat läsa lite sådan här forum för att sätta sig in i "den nya världen". Det man slås av är att här, på sånna här macsidor, förekommer det massor av skitsnack om PC och Windos. Ibland saklig som man kan hålla med om, men ofta är det uttalanden typ: PC är skit, Det är buggigt, Inget funkar, Mac är bättre än PC, Windos suger, Jag ska hänga mej,....osv....
Det mesta beror nog på att personerna ifåga inte har jobbat med PC och därför inte vet hur man handskas med en sådan maskin. Iband får man för sej att vissa tror att det ska funka precis somm i sin egen mac, och när det inte gör det så är allt som inte har ett äpple på sig skit.
Varför inte ge Windos lite tid, jobba med det, kom på hur det funkar, var lite nyfiken.
Det är inte alls sådan pest som en del påstår. Det går alldeles utmärkt att jobba med bilder, grafik och video i en PC oxå.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-19 12:28
Citat:

citera: Det går alldeles utmärkt att jobba med bilder, grafik och video i en PC oxå.

Ja. Men det är krångligare och tar längre tid. Och vad händer med arbetsglädjen? Windows är en riktig produktivitetsdödare tycker jag.

Jag tvingas dras med Win 2000 hela dagarna. Det är stängiga problem med program som kraschar och krånglar, men däremot är själva systemet ganska stabilt.

[ 19. mars 2003, 12:32: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Som jag skrev på annan plats i detta forum, mac går mot terminalen, windows går ifrån den...
Numer verkar det som om denna förhatliga text-konfigurator är något av det häftigaste som finns på en Mac. Ungefär som Dos 6.22 vid tiden för Windows 95. Har för mig att detta var ett argument MOT PC en gång i tiden.
Jag saknar min högerknapp på min OS9-burk.

Utan att på något sätt ta ställning till vilken plattform man ska använda så kan jag iaf säga att vad gäller antalet loggade problem/supportfrågor för våra produkter så är de inte fler för windows än för mac.

Såväl win 2000/XP som OS X är stabila och väl fungerande operativsystem och de allra flesta stora programvaruleverantörer lägger ner stora resurser på på att få programmen att fungera lika väl på båda plattformarna.

Man jobbar snabbast på den plattform man kan bäst. Sen har varje plattform vissa fördelar gentemot den andra men på många sätt är det helt enkelt en smaksak vilken man väljer.

My two cents...

• Medlem
  • 2003-03-19 23:07

Det enda (värsta, åtminstone) som stör mig när jag sitter vid en PC, och jobbar i ett program, är den ryckiga musen. Jag gjorde en illustration i Painter här om dagen och musen rör sig två centimeter, stannar en millisekund, rycker till, och så blir strecket inte rakt... frustrerande. Märkligt att de inte bryr sig om att fixa det. Det och att datorn går ned fullständigt medan man kopierar filer är stora anledningar för mig att inte använda Windows professionellt i grafiskt arbete.

• Medlem
  • 2003-03-20 00:40

Det är väl egentligen inte så konstigt att folk på det här forumet skriver lite "nedlåtande" om det dominerande operativsystemet på marknaden. Folk som kör Mac eller Linux har ju ofta gjort en medvetet val att INTE köra det som är så förhärskande. Det samma gäller ju de forum som är PC dominerande kom in där & försök snacka lite Mac...

På min arbetsplats är Windows,Unix (i alla dess färger) + VMS det som härskar. Försök inte ens snacka Mac.. Jag är vad jag vet den enda bland 400 medarbetare i Sverige som har en Powermac på mitt skrivbord. Dock internationellt är det många som använder den (MIN MASKIN!!) för olika sorters beta tester iom eventuellt releasende av produkter på den plattformen. Så ,snyft, jag får inte ha den i fred. Men jag kan garantera att jag har demat OSX och omvänt många gamla tvivlare som fortfarande ser Macintosh som en plattform som inte utvecklats sedan 1984. Min egen arbetsstation är en Compaq med Windows/2000. Men jag har faktiskt behövt komplettera denna med en Dell som jag kör Linux på för att kunna bli produktivare. Visst Windows är stabilt men på vissa ställen känns det som rena stenåldern. En stor filkopiering kan i mitt fall handla om 1-2GB med testdata och man sänker utforskaren och det är bara att ta kopp kaffe och vänta. Sedan dras ju Windows fortfarande med det som är sämst med hela operativsystemet ur min synvinkel sitt eländiga Registry. Det gör att systemet blir betydligt mer slutet än vad många kan förstå. Det gör det också betydligt mycket svårare att debugga operativsystemet. Debugging behövs inte när man mestadels kör Office paket eller spel. Men stora komplexa system med krockar på dll nivå är ett h-e på Windows. Det i sin tur drar mer sig extra kostnader då jag till slut gav upp och införskaffade VMWare så att man iaf har ett grundläge att gå tillbaka till. XP har iofs fixat en del av dessa problem eftersom man kan backa ur installationer som skiter sig men XP licenser kostar så våran IT-avdelning är avvaktande med att certifiera XP på våra arbetsmaskiner. Vissa saker som stora filkopieringar, zip och unzip sänker ju i princip nästan alla moderna PC maskiner med Windows oavsett hur mycket Ghz som sitter under huven. Hur man än försöker ställa in CPU tilldelning mellan bakgrunds och förgrundsprogram.

Windows är inte en katastrof men frustrationsfaktorn jämfört med enkelheten och kraften i MacOSX är en stor del till att jag switchade ifrån det och hellst jobbar i andra miljöer där MacOSX är ett mycket starkt alternativ.

En annan sak som talar till fördel för Mac är inlärningströskeln. Det där är ingen myt, det kan jag intyga. Båda mina föräldrar bestämde vid tidpunkten för pension att det var dags att lära sig "data". Min far valde PC eftersom det var det enda rätta enligt hans vänner. Min mor försökte lära sig konceptet men gav frustrerad upp. Hon ärvde min gamla iMac och med gammal frustration och ångest i bagaget krävdes lite övertalning för att få henne att sätta sig framför "datan". Mestadels beroende på att hon lyckats krasha PC´n genom att radera filer oavsiktligt vid 2 tillfällen med ominstallation som följd. Idag är hon långt förbi min far när det gäller kunskap inte bara om datorer utan om internet,digital bildbehandling, produktion av material som både består av text,ljud och bild. Jag kan göra listan i princip hur lång som hellst. Medan min Far genererar i princip 1-2 "support" samtal i veckan så brukar min Mor rendera 1 eller 2 i månaden. Då är det mest frågor som inte berör.. "Skiten fungerar inte!" utan "Skulle man inte kunna kombinera iPhoto och iMovie på något sätt ? Skulle vara roligt att sätta lite musik till lite gamla släktfoton som jag precis scannat in." Sådan support är betydligt mycket roligare! Båda två förstår fortfarande inte skillnaden mellan "datan" och "datorn" men den ena förstår sig på verktyget och använder det istället för att försöka få det fungera och förstå hur det hänger ihop.

Det om något tycker iaf jag talar till fördel för Mac som ett alternativ till Windows. Jorå, hon kör förresten MacOSX har aldrig behövt använda terminalkommandon och tycker OSX är trevligare och begripligare än vad OS9 var. Vilket i mitt tycke talar lite emot alla som på det här forumet klankar ner på att dom inte förstår sig på OSX och vad terminalen har där att göra. (Men det är väl det där med vana som någon skrev innan...)

Mvh
/Ulf

1
Bevaka tråden