Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

avstavning och ordmellanrum

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på med en tidning där texten sätts i både är två- och trespalt. Kunden vill ha marginaljusterad text vilket ju inte är det enklaste att få snyggt och framför allt inte vid trespalt. Brödtexten är Warnock pro 9.7 på 11.5 ...
Laborerar med olika värden på ordmellanrum avstavningar men det är inte det lättaste.
Har ni några tips?

Bröt ut ovanstående inlägg till en egen tråd.

Släng inte in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat!

"Nytt inlägg" = Nytt inlägg i den tråd du just då tittar på
"Ny diskussion" = Ny diskussion/tråd

/Mod

Jag har tyvärr inga tips att komma med, men jag kan tänka mig att tipsen kanske kan variera lite beroende på vilket program (Quark, Indesign, annat) det gäller.

Så berätta gärna vilket program (och version) du använder.

Ojdå, jag trodde jag skapade en ny tråd. Blev medlem igår ...
Jag arbetar i InDesign CS2

Vilken spaltbredd? Vilka avstavningsinställningar har du?

skriver värdena som de skrivs i indesign CS2
avstavning
5
2
2
3
12,7mm
båda alternativen ibockade längst ner

ordmellanrum
80% 90% 110%

Marginalerna är 57,2 mm resp 87.5 mm

Hej
Såg just din fråga.
Jag antar att du menar att spaltbredden är 57,2 resp 87,5.
Generellt tycker jag värdena som används verkar väldigt snåla. Texten ska inte bara vara snygg, utan även läsbar. Varför t.ex. välja ett ordmellanrum som är mindre än det som rekommenderas av teckensnittskonstruktören? Att ge InDesign 30% att labba med är också det, tycker jag, snålt i överkant. 9,7 p teckenstorlek på 57 mm spalt låter i största laget, det ger ca 45 tkn/rad och är i underkant för god läsbarhet av tryckt, avstavad text.

Här kommer iallafall ett par tips:
Har du provat att tillåta fler avstavningar för att få jämnare text (dra reglaget i underkant mot "jämnare text")?
Kolla så att "Styckedisposition" och inte "Enkelradsdisposition" är vald.

Ett litet tips är att få ett snyggare textstycke är via "Justera", finns i fönsterpaletten för "Stycke" när du flikar ner.

Bifogar en skärmdump på hur mitt förslag ser ut. Laborera lite där.

mvh Chris

Ursprungligen av frågande:

Jag håller på med en tidning där texten sätts i både är två- och trespalt. Kunden vill ha marginaljusterad text vilket ju inte är det enklaste att få snyggt och framför allt inte vid trespalt. Brödtexten är Warnock pro 9.7 på 11.5 ...
Laborerar med olika värden på ordmellanrum avstavningar men det är inte det lättaste.
Har ni några tips?

Tack för era goda råd. Jag ska laborera och se. Gjorde ett snabbt test med de värden jag fick av dig Chris, vilket gjorde texten mindre spretig. Tacksam!

Kan du bifoga ett exempeldokument som vi kan testa med?

1
Bevaka tråden