Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför blir texten cmykad istället för 100 svart?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jobbar i ID3 och exporterar pdf-er dagligen. Och så plötsligt nu så blir svart text i fyrfärgssvart i pdf-en istället för 100% svart. Varför? Har använt samma dokument och joboptions osv som tidigare. Misstänker nån inställning i InDesign som rubbats....? Kanske iom uppgradering till Leopard. Eller är jag bara konspiratorisk? Nån?

• Medlem
  • Orranäs
  • 2008-11-20 15:19

hm, vad menar du med cmykad? Menar du att det blir 100% i cmy?
Om du har dokumentet inställt för RGB-färgrymden så kan det bli så. Kan inte ha något med Leoparden att göra det är jag övertygad om däremot.

• Avstängd
  • International user
  • 2008-11-20 16:28

Kolla i PDFen att du tittar med rätt färgprofil när du mäter färgen, dvs samma som du exporterat med och inte tex. SWOP eller liknande.

Precis som Mattias säger konverterar du från en profil till en annan och då kan sånt där hända.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-11-21 16:36

Om man har text markerad och "råkar" klicka på Färgväljaren i Vertygspaletten, så blir texten i CMYK istället för bara K.
Har sett det på ett antal jobb, några sidor har svart text och andra sidor har svart-brunaktig text.

Har inte använt passmärkessvart istället för svart?
/martin

Vill du inte det då?

Bara 'K' är ju inte speciellt svart i CMYK-rymden. Vet ingen som inte lägger pa CMY enligt egna trollrecept, t ex : C=60, M=40, Y=20, K=100

Det kallas 'Rich Black', men det visste du kanske redan. Du kan även ställa in programmet så att det visar alla svarta färger som 'rich black', men då förlorar du värdefull information. Bara K är som sagt inte det svartaste du kan prestera, så det är bättre att bocka av den rutan.

Beklagar om allt detta var old njus. Svårt att veta....

• Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-24 15:40
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Vill du inte det då?

Bara 'K' är ju inte speciellt svart i CMYK-rymden. Vet ingen som inte lägger pa CMY enligt egna trollrecept, t ex : C=60, M=40, Y=20, K=100

Det kallas 'Rich Black', men det visste du kanske redan. Du kan även ställa in programmet så att det visar alla svarta färger som 'rich black', men då förlorar du värdefull information. Bara K är som sagt inte det svartaste du kan prestera, så det är bättre att bocka av den rutan.

Beklagar om allt detta var old njus. Svårt att veta....

Skakar liv i den här gamla tråden igen.
En vän har gjort en barnbok som skall tryckas. Hon har från början skapat allt i Photoshop men jag har rekommenderat att ändra upplägget så endast bilderna är pixelbilder och texter osv läggs på i InDesign.

Hon får dock samma problem som trådskaparen när hon skapat PDF:erna - dom blir i 4-färg - trots att hon valt "[Svart]".
Tryckeriet har bett henne att skapa PDF:er utan att inkludera några profiler alls. Är det det som ställer till det?
Varför hon inte vill ha 4-färg är dels för att tryckeriet säger att hon inte skall ha det och dels för att jag själv, som jobbar på en dagstidning, vet att det finns risk för misspass om man trycker små tunna ytor med 4-färg. Kanske är en annan femma med dagspress, men eftersom tryckeriet klagade på att det var 4-färg på texterna så är det väl säkrast att rätta sig efter det..

Vad göra?

Ursprungligen av Hallon:

Hon får dock samma problem som trådskaparen när hon skapat PDF:erna - dom blir i 4-färg - trots att hon valt "[Svart]".
Tryckeriet har bett henne att skapa PDF:er utan att inkludera några profiler alls. Är det det som ställer till det?
Varför hon inte vill ha 4-färg är dels för att tryckeriet säger att hon inte skall ha det och dels för att jag själv, som jobbar på en dagstidning, vet att det finns risk för misspass om man trycker små tunna ytor med 4-färg. Kanske är en annan femma med dagspress, men eftersom tryckeriet klagade på att det var 4-färg på texterna så är det väl säkrast att rätta sig efter det..

När jag lyckas klanta till det och få någon glad cmykblandning på text i pdf:er, beror det oftast på att jag valt något fel under "färginställningar" i indesigns pdf-export. Det allra säkraste kortet imho, är att cmyka bilderna "för hand" i photoshop (till rätt profil såklart), montera de cmykade bilderna och exportera pdf:en utan färgkonvertering.

• Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-25 10:54
Ursprungligen av augustekman:

När jag lyckas klanta till det och få någon glad cmykblandning på text i pdf:er, beror det oftast på att jag valt något fel under "färginställningar" i indesigns pdf-export. Det allra säkraste kortet imho, är att cmyka bilderna "för hand" i photoshop (till rätt profil såklart), montera de cmykade bilderna och exportera pdf:en utan färgkonvertering.

Låter vettigt. Ber henne testa detta.
Något som jag inte riktigt hajar är att tryckeriet vill att hon skall lägga bilderna i Euroscale Coated v2 för att sedan inte inkludera några profiler alls i PDF:en.. Är det för att Euroscale:an är den som är mest lik deras egna (dom vill inte skicka någon egen) och man därför skall redigera bilderna utifrån det.. Men är det inte ovanligt att ett trycker i inte vill ha någon profil alls inkluderad..?

• Avstängd
  • International user
  • 2008-11-26 18:21

Det lär vi inte få veta, trådstartaren har inte vart inloggad sedan han startade tråden Lustigt att man tar sig tid att skriva en fråga och sedan struntar i att kolla svaren. Det var kanske inte så viktigt...

Tråden går väll iofs att läsa utan att logga in?

Kolla inställningar / Utseende för svart.

Nej det är inte ovanligt.

Om bilderna saknar profil så tolkar deras utrustning det som bilderna var skapade med en profil för den utrustningen, dvs. ingen ytterligare färgkonvertering sker.

När hon skapar pdf:en så säg åt henne att under 'utdata' i pdf-exportfönstret ställa in "konvertera till mål (bevara värden)". Då cmykas allt RGB-material till vald profil men redan cmykat material i filen som tex [svart] text ligger kvar utan påverkan.

1
Bevaka tråden