Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Även olåsta telefoner kan låsa sig vid uppgradering till 2.2

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-06 12:05

På grund av efterfrågan på legalt olåsta iphone 3G finns en marknad för falska kopior i t ex Hong Kong. De kan ha modelnummer från USA t ex.

Apple - Support - Discussions - Update 2.2 and my Phone is a Touch ...

Italienska iphone 3G kan också ha icke italienska modellnummer och låsa sig vid uppgrdering till 2.2

I Vietnam har man flashat om ett chip i telefonen och gjort den olåst. Den kan låsa sig vid uppgradering.

Problem kan uppstå om man köpt en iphone 3G i t ex Belgien och uppgraderar via ett icke belgiskt iTunes konto

Hur har det gått med norskköpta vid uppgradering?

Försiktighetsmått:

-Kontrollera modelnumret mot land via Apples lista (general>about>model)

About activating iPhone 3G with a wireless carrier

-Uppgradera om möjligt med ituneskonto från inköpslandet.

-Fundera om restore är en bra idé. Fundera på om restore av operators/carriers är en bra idé i de fall då itunes föreslår det.

Å andra sidan finns en hel del som inte haft problem med uppgradering med ituneskonton som icke stämt med inköpslandet.

Det kan vara detta som ligger bakom Mobistars varning att iphone 3G köpt i Belgien bara fungerar med belgiska operatörer, dvs bara kommer att fungera med dessa efter framtida uppgraderingar. Någon köpare hade t o m haft varningen på kvittot, andra inte.

Se:

Apple - Support - Discussions - Will upgrade to 2.2 lock my legally ...

och bl a

Apple - Support - Discussions - iPhone 3G unlocked firmware 2.2 upgrade ...

Min belgienköpta (MediaMarkt) uppgraderades med mitt belgiska ituneskonto och funkar helt OK med teliasim liksom med ett comviq kontantkort. Modelnumret är belgiskt enligt Apples lista. Ingen varning på kvittot.

Senast redigerat 2008-12-07 08:29

hej!
jag ska köpa en iphone här i norge i morgon som julklapp till mig själv. om jag uppgraderar den till 2.2 innan jag säger upp abonnemanget och låser upp den så borde det väl inte va några problem va?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-07 08:27

Det är möjligt att den kritiska punkten är huruvida ditt iTunesabbonnemang är i samma land som telefonmodellen hör till enligt Apples lista. Men det är inte säkert. Intrycket jag får av de trådar jag refererat till är att det inte är riktigt klart än vad som avgör när det går snett. Det enda man kan stödja sig på är empiri, dvs att folk har uppgraderat och det har gått bra. Det gäller då bara att man har med relevanta fakta i de fall som gått bra kontra de som gått snett, som modellnummer och modellens ländertillhörighet, land för iTunesabbonnemanget som använts för uppgradering, möjligen även ländertillhörighet för det använda kreditkortet i den mån man kan ha ett itunesabbonnemang i ett land och betala med kreditkort från annat land.

I mitt fall överensstämmer ländermodell, abbonnemang och kreditkort för den belgienköpta telefonen som är olåst och förblivit det efter uppgradering. Den svenska telefonen är JB och jag vill inte uppgradera den än, har inget behov av det. Uppgraderingen till 2.1 skedde med belgiskt abbonnemang men det påverkade ju inte basbandet.

Det blir till att gå igenom en rad forum, även utländska, för att samla kunskap i området. Det vore bra med fler länkar tll trådar som diskuterar frågeställningen uppgradering av officiellt olåsta telefoner. Ska hålla lite koll på belgium-iphone.be

(Tack mods)

Senast redigerat 2008-12-07 15:54
  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-08 12:20

Förlag till sorteringsmall för uppgraderingsresultat:

Föregiven olåst Iphonemodell stämmer med apples lista ja/nej

HK ja/nej

Grekland ja/nej

Italien ja/nej

Belgien ja/nej

Andra länder som ange ha olåsta telefoner.

Ituneskonto i samma land som det som modellnumret hör till ja/nej

uppgraderad med eller utan simkort i (alt flight mode) ja/nej

uppgraderad med simkort i från operatör i samma land som modellnumret ja/nej

Förslag till fler parametrar välkomnas liksom förslag på vad som kan sorteras bort som irrelevant.

jag har norsk som uppgraderats utan problem från 2.02(som låg i den underligt nog) till 2.2 utan problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-08 17:55
Ursprungligen av closetland:

jag har norsk som uppgraderats utan problem från 2.02(som låg i den underligt nog) till 2.2 utan problem.

Bra. Kan du ge de övriga upplysningarna också:

-modellnummer (norskt?)?

-vilket land det använda itunes abonnemanget är i?

-satt ett svenskt simkort i vid uppgraderingen (telenor eller annat)? var telefonen i flygplansläge? Gjordes någon annan åtgärd som avviker från standard vid uppgraderingen?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-08 18:41

Bra att du försöker reda ut det här jonasolof. Men jag tror det är nog så att dom flesta som har problem har ingen aning om vad dom gör, från vilket land deras iPhone är och var dom har iTunes kontot. Men jag tror inte olåsta telefoner köpta i Italien, Belgien, Grekland och Hong Kong låses igen när man uppdaterar till 2.2. Vad som händer är att man kanske måste aktivera telefonen igen och många tolkar det att telefonen är låst.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-08 22:29

OK vad är det specifikt man gör för att aktivera efter uppgradering av en olåst telefon via iTunes?

Du säger att du tror att de bara underlåtit att aktivera telefonen - men har du något belägg för denna din förmodan?

De som fått problem med olåsta telefoner vid uppgradering och skriver om det i de forum jag länkade till tror jag kommit förbi den punkten och det har ändå inte gått. Det är väl för övrigt inget problem veta i vilket land ens iTune konto är för det är samma som faktureringsadressen för kontot. Finns
under account information.

Försöker man ändra landet får man följande besked:

You need a valid method of payment and billing address for a country in which iTunes is available.

För de flesta på forumet torde detta vara Sverige. Kan man inte fylla i kortuppgifter och faktureringsadress i ett annat land är det tji. (En annan sak är att det inte är säkert att de kollar att t ex ett svenskt visakort som också jag har verkligen har faktureringsadress i Sverige vilket jag fn inte har).

Modellmnumret finns i iphone under general/allmänt

Jag håller med dig om att det fömodligen inte går att få fram ett underlag bara med den användarbas av innehavare av olåsta telefoner som finns på det här forumet.

Senast redigerat 2008-12-08 22:44
  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-09 10:34

Så här fungerade det med den gamla iphonen när den låstet upp. Man fick ange sitt email som skickades till Apple tillsammans med IMEI numret. Där registrerades den som olåst och när man aktiverade den med sitt email adress så skickade Apple server informationen att iPhonen är olåst och låstes upp vid aktiveringen.

Jag skulle anta att så fungerar det fortfarande. Men då gäller endast IMEI numret och det spelar ingen roll vilket email adress man använder. Men eftersom det är en ny modell så kan Apple ha ändrat hur det fungerar.

Vad jag vet från att läsa forumet här och själv låst upp flera telefoner (gamla modellen i och för sig) är att ibland så verkar telefonen låst även om den inte är det och många får panik och läser inte riktigt vad som står. För det mesta är det bara aktiveringen som är borta men telefonen är olåst. Det står något om att sim kortet inte är riktigt eller aktiverad. Men om man kollar uppe till vänster på telefonen så står det att den har kontakt med nätet. Är telefonen låst har den inte kontakt med nätet utan det står något om wrong sim, no service eller liknande.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-09 10:47

Min belgiska iphone 3G aktiverades i och med att jag synkade den mot iTunes första gången. Det fanns inget särskilt steg som innebar aktivering vad jag minns.

Tidigare hade jag köpt en lätt begagnad svensk telia 3G. När jag synkade mot itunes dök tidigare ägarens emailadress upp (jäklar, borde noterat det för att be om originalkvittot). Jag ändrade account och angav en svensk adress men när jag sedan registrerade mitt belgiska Mastercard så vägrade Itunes store att godkänna svensk adress.

Har alltså två olika ituneskonton för de två telefonerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-09 18:01

det gäller inte bara folk som köpt olåsta telefoner internationellt, jag tex har en svensksåld 3G som jag uppdaterar via ett amerikanskt iTunes Store konto

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-09 23:48

Antar att de var telialåst. Fick du frågan om att uppdatera carriers?

råkade förresten ut för att telefonen inaktiverades när jag satte ned den i en icke strömförsörjd apple docka (den med fjärrkontroll). Telefonen låst sig, visade enbart nödsamtal, skärmen visade att man skulle ansluta till Itunes. Omstart hjälpte inte. Plockade ut simbrickan, satte i igen så kom den till sans igen och var aktiverad.

detta var med simkort från den tredje belgiska operatören, Base.

Senast redigerat 2008-12-10 11:02
1
Bevaka tråden