OK vad är det specifikt man gör för att aktivera efter uppgradering av en olåst telefon via iTunes?
Du säger att du tror att de bara underlåtit att aktivera telefonen - men har du något belägg för denna din förmodan?
De som fått problem med olåsta telefoner vid uppgradering och skriver om det i de forum jag länkade till tror jag kommit förbi den punkten och det har ändå inte gått. Det är väl för övrigt inget problem veta i vilket land ens iTune konto är för det är samma som faktureringsadressen för kontot. Finns
under account information.
Försöker man ändra landet får man följande besked:
You need a valid method of payment and billing address for a country in which iTunes is available.
För de flesta på forumet torde detta vara Sverige. Kan man inte fylla i kortuppgifter och faktureringsadress i ett annat land är det tji. (En annan sak är att det inte är säkert att de kollar att t ex ett svenskt visakort som också jag har verkligen har faktureringsadress i Sverige vilket jag fn inte har).
Modellmnumret finns i iphone under general/allmänt
Jag håller med dig om att det fömodligen inte går att få fram ett underlag bara med den användarbas av innehavare av olåsta telefoner som finns på det här forumet.