Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tankar efter tre veckor

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-29 04:15

Jag har nu haft min nya Macbook i tre veckor och tänkte tråka ut er alla med en berättelse från ett switcherperspektiv. Alltsammans kommer också att kryddas med några frågor till er bättre vetande här på 99.

Först och främst och väldigt kortfattat, så måste jag säga att min nya Mac är en trevlig bekantskap. Rent estetiskt lämnar den väldigt lite att önska. Unibody-designen är enormt vacker. Man vill nästan klappa på den. Funktionsmässigt? Tja, firewire-port hade varit trevligt, men det var ju en medveten bortprioritering från min sida.

Vad tar jag med mig?
Låt mig först berätta lite om min bakgrund. Jag är en power user (usch, vilket ord) av pc-maskiner och är – som ni säkert känner igen – den i bekantskapskretsen som alla ringer när de har problem. Det finns nog inget jag inte har gjort med en pc och ännu mindre jag inte kan lista ut hur man gör. Jag har satt upp små och stora nätverk både privat och semiprofessionellt.

Jag har också gett Linux en chans. Ungefär en gång om året sedan, tja, 2001 har jag installerat den mest hypade distributionen på min skrivbordsdator och tänkt att nu jävlar skall det bli open source. Varje år har jag tröttnat på någon dag. Det har helt enkelt kostat mer frustration är jag fått tillbaka i andra värden. Linux (på skrivbordet) tycker jag om och om igen har visat sig vara en oändlig soppa av funktionsmässigt läpptäcke. Dessutom med ett användargränssnitt som mest kan beskrivas som katastrof. Ledsen, men så är det. Jag skulle verkligen vilja att det fungerade.

Bytet
För några månader sedan bestämde jag mig: jag byter min primära dator till en Mac. Jag hade väl egentligen ingen anledning per se, förutom att jag kanske var lite trött på Windows och ville ha någonting nytt. Min flickvän har kört Mac och jag gillar det. Jag har haft en Iphone (första generationen) sedan i våras och det adderade nog till skälen.

Tyvärr när man skriver sånt här så fokuserar man på det som man uppfattar som dåligt. Ta det för vad det är. Jag skulle kunna spendera ett par paragrafer åt bra saker, men de bra sakerna känner ni till redan.

Nätverksdiskar
En sak som verkligen förbryllar mig är det lite märkliga nätverksstödet. Jag har en garderobsserver som står och delar ut en massa diskar. Det är en gammal Windows-häck förstås. På XP låg dessa diskar permanent mountade under Min Dator och för att koppa upp mig mot dem behövde jag bara dubbelklicka för att komma åt innehållet.

På min nya mac däremot, så måste jag klicka Cmd-K i Finder varje gång jag av olika anledningar lämnat nätet. Och det gäller även när datorn återvänder från vila. Visst, jag har sparat mina autensieringsuppgifter i nyckelringen, men det är fortfarande en massa pill varje gång för att mounta upp fem-sex diskar. Finns det något sätt det går att ordna på? Jag vill att de skall ligga där. Jämt!

Videospelare
En annan sak som faktiskt är enormt förbryllande, speciellt eftersom Mac är så tydligt profilerad som en mediadator, är att det inte verkar finnas en enda vettig videospelare! Jag vill kunna spela de vanligaste formaten, ni vet Divx, Xvid, x264, mpeg2/4 och wmv. Inget konstigt alls. Jag vill kunna hoppa i dem snabbt och jag vill kunna ha undertexter i .srt-format.

På PC, där jag körde ffdshow som codec, så funkade alla de formaten (x264 behövde iofs en splitter också) och sedan var det upp till användaren att välja frontend-spelare. Jag har alltid gillat Zoomplayer på PC eftersom det ger möjlighet att enkelt manipulera bildförhållanden - det är ju inte direkt ovaligt att folk encodar anamorfiskt eller med andra proportionsfel som sedan måste korrigeras i spelaren. Det har dessutom bra funktioner för att binda olika hotkeys.

VLC, som alla verkar köra på Mac, är faktiskt helt undermåligt. Först och främst så fungerar sökning helt otroligt dåligt. Istället för att ett klick på tidslinjen ger en momentan förflyttning till den punkten i filen, så kan det ta upp till tio sekunder för VLC att ge bild. Och då gärna med en massa komprimeringsblock som inte är synkade mot senaste keyframe. Dessutom är klick på tidslinjen enormt oexakta. Man får bara välja att spela upp därifrån VLC vill att man skall spela upp.

Undertexter rendreras också märkligt i VLC. Det blir pixligt. Jag antar att det har att göra med att texten rendreras i samma upplösning som videofilen är i, och sedan skalas upp till helskärm. ”Referens-codecen” på PC rendrerar text i aktuell upplösning, även om videofilen är sämre. Ett mycket bättre sätt som ger mer läsbar text.

Dessutom verkar VLC ha svårt att streama? Alla mina filmer ligger på windows-servern som pratar WLAN med Macen. Jag vet inte om det finns nån inställning någonstans som gör att den buffrar mer, men i ursprungsläget händer det väldigt ofta att den inte hinner med. Och, eftersom den, enligt ovan, är så dålig på att komma in i en ström så tar det flera sekunder innan den visar bild igen. Nätverket, säger ni? Men, PC:n hade ju inga problem att hinna med – och det var samma filer!

Någon sa åt mig att testa Mplayer OSX istället - och det var nog ungefär det buggigaste program jag kört sedan min granne började programmera VisualBasic circa 1993. Usch och fy.

Quicktime har jag också testat. Det krävde ju en massa insticksgrunkor, och vad som har hänt med Divx/Xvid i den processen vet jag inte. Jag ser bild, men jag hör inget ljud. Flip4Mac håller på att importera alla vmw-filer jag skickar på den och det kan ta rätt många minuter innan den sätter igång att spela. Sedan går det iofs snabbt och bra att hoppa i filerna. Men sedan saknas ju stöd för undertexter.

Faktum är att det nästan bästa är att köra Fusion med Windows, ffshow och Zoomplayer. Tyvärr saknas hårdvaruacceleration då och filmerna blir lite dåligt vsynkade. Men jag tycker att det är lite märkligt att video funkar så dåligt på Mac att man ens överväger en sån lösning.

Generell stabilitet
Jag har faktiskt inte uppfattat att OS X är så stabilt som man alltid har hört att det skall vara. Under mina tre veckor med Mac så har systemet kraschat fullständigt några gånger. En gång när jag kopplade den till tv:n, och en annan gång när jag (försökte) spara i Word. Bara svart liksom. Boom. I övrigt är det rätt vanligt att program inte går att avsluta, och att tvångsavslutningar inte heller tar.

Jag har också varit med om att datorn plötsligt började gå som sirap (vi pratar typ 15 sekunder för en meny att visas efter ett musklick). Inget konstigt gick att hitta bland processerna och enbart en omstart fixade biffen.

Säga vad man vill om XP men helvete vad stabilt det är. Och aldrig, aldrig att ett program drar med sig datorn ner. Okej, jag kommer få på nöten nu, men jag måste säga att jag under flera år med XP inte haft lika mycket stabilitetsproblem som under tre veckor med Mac.

Och vissa program, med Microsoft Remote Desktop i spetsen, kraschar ju närmast på schema. Men, okej, det är dålig kod från Microsoft och kanske inget man kan beskylla Apple för. (Lite som Quicktime/Itunes på Windows…)

Var är alla valen?
Andra störande småsaker är Macens förmåga att inte vilja anpassa sig till mig. Kanske är det priset man får betala för enkelhet, men samtidigt är det extremt begränsande. Jag använder nog min dator på ett helt annat sätt än min mamma skulle göra. Det är inget konstigt med det.

Jag skulle till exempel vilja att datorn fortsatte köra när jag stänger locket. På alla laptops jag har haft tidigare så har det inte varit något problem. I Windows finns helt enkelt frågorna: ”Vad vill du ska hända när du stänger locket/trycker på power-knappen”. Sedan kan man själv sätta att, tja, inget skall hända när jag stänger locket; ett tryck på powerknappen skall sätta datorn i standby. Eller om man vill sätta den i hibernation. Eller, ja, ni fattar… Det finns säkert program som fixar detta – men det känns verkligen som basfunktioner.

Samma sak med pekplattans tap-funktion – som jag gillar att ha påslagen. Även om jag stänger av tap-to-release bland inställningarna så kvarstår en liten halvsekunds paus innan min rörelse registreras. Även om det verkligen känns som ett i-landsproblem så stör det mig i min vardag. Och jag kan inte sätta pekaren att fortsätta när jag nått plattans kant, till exempel. Små saker. Men, det är störigt.

Finder är inte heller speciellt bra och det är verkligen extremt styltigt ibland. Jag har hittat Path Finder som gör det betydligt mycket bättre, men det är också rätt buggigt – speciellt mot nätverksvolymer.

Begränsningar
Alla de här småsakerna kokar väl egentligen ner till att det är helt okej att min dator inte kan koka ägg. Det är helt okej att den inte kan extraknäcka som karusell på barnkalaset. Allt sånt är begränsningar i hårdvara. Men, vad som är frustrerande för mig är att saker som skulle kunna gå att ändra på inte går. Det finns ingen anledning att jag inte får bestämma hur min pekplatta fungerar. Det finns ingen anledning att inte ett en fyrfingersgest sidledes skulle kunna betyda att den skall hoppa mellan olika Spaces. Det är bara begränsningar i mjukvara – utelämnade med vilja!

Nu till det bra
Men, ändå, viken maskin! På tal om pekplatta så kan jag inte mer än säga att multitouch är helt grymt. Jag har också hört en hel del gnäll på skärmen, och allt är väl relativt. Utvecklingen går så snabbt att min förra laptop hade en mycket sämre skärm. Så, om jag bara inte tittar på några andra skärmar idag så kommer jag tycka att min Macbook-skärm är underbar. Jag tror jag kör på det.

Hursomhelst, hittills har jag inte ångrat bytet. Inte alls. Möjligen skulle jag göra det mer om det inte gick att köra Fusion för att lösa vissa kritiska problem, såsom att vissa publiceringsverktyg som jag måste använda bara funkar med Internet Explorer.

Bra

Ett bra och sakligt inlägg som bör kunna ge en massa ny information till många som är nya på området (inklusive undertecknad). Känner igen mig i det mesta som du skriver. Mina egna betraktelser pendlar mellan "underbar värld" och "tweaka för fan"

Det finns en massa bra saker från MS som saknas, ett exempel är högerklicka på en fil, välj skicka till (och en massa bra val). Hur gör man det med en mac, kan man det ?

Ja det är en trevlig grej i Windows. Själv använder jag ett litet Freeware som heter FinderPop, som gör att man kan lägga upp egna mappar med genvägar (alias) som då gör det möjligt att "skicka till" Det gäller även skrivare etc. FinderPop kan även ge hierarkiska menyer för den mapp man ev klicka på. (se bifogad bild)

Ursprungligen av Costanza:

Det finns en massa bra saker från MS som saknas, ett exempel är högerklicka på en fil, välj skicka till (och en massa bra val). Hur gör man det med en mac, kan man det ?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ja det är en trevlig grej i Windows. Själv använder jag ett litet Freeware som heter FinderPop, som gör att man kan lägga upp egna mappar med genvägar (alias) som då gör det möjligt att "skicka till" Det gäller även skrivare etc. FinderPop kan även ge hierarkiska menyer för den mapp man ev klicka på. (se bifogad bild)

Tack för det, skall testa direkt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 12:37

Kan fixas med Automater

Ursprungligen av Costanza:

Det finns en massa bra saker från MS som saknas, ett exempel är högerklicka på en fil, välj skicka till (och en massa bra val). Hur gör man det med en mac, kan man det ?

Har själv gjort en Automater snutt och sparat den som en finder plugin, då är den tillgänglig från högerklickmenyn (hamnar i en undermeny under högerklicksmenyn)
Så med Automater kan du skapa alla möjliga sänd till "script"

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-29 11:37

Prova "Ctrl+Klick" = högerklick.

Yes!!

tack, men jag tror att du missförstod (eller så begriper inte jag) men det är inte själva högerklicket som är problem utan möjligheten att skicka en fil till mailprogramet, eller till en usb disk etc

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-29 16:57
Ursprungligen av Costanza:

tack, men jag tror att du missförstod (eller så begriper inte jag) men det är inte själva högerklicket som är problem utan möjligheten att skicka en fil till mailprogramet, eller till en usb disk etc

Kan Quicksilver vara till hjälp?
Jag försöker iaf

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Kan Quicksilver vara till hjälp?
Jag försöker iaf

Yes!!

All hjälp är uppskattad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-29 20:21
Ursprungligen av Costanza:

tack, men jag tror att du missförstod (eller så begriper inte jag) men det är inte själva högerklicket som är problem utan möjligheten att skicka en fil till mailprogramet, eller till en usb disk etc

Macfilosofin är ofta att göra sånt genom drag-and-drop. Dra objektet till mailikonen (i docken) eller ett mail du skriver eller USB-disken, etc...

Har du t.ex. provat att dra en bild från Safari till skrivbordet, eller att markera en text i en Macbaserad ordbehandlare och dra texten någon annan stans (eller till skrivbordet)?

Ursprungligen av pesc:

Macfilosofin är ofta att göra sånt genom drag-and-drop. Dra objektet till mailikonen (i docken) eller ett mail du skriver eller USB-disken, etc...

Har du t.ex. provat att dra en bild från Safari till skrivbordet, eller att markera en text i en Macbaserad ordbehandlare och dra texten någon annan stans (eller till skrivbordet)?

En stor fördel med mac är att man har en ikon för externa diskar på skrivbordet så det är mycket lättare med drag-and-drop som du skriver.

En sak som gjorde mig förvånad när jag gjorde en drag and drop med en fil var att man är tvungen att dra den horisontellt för att få den "att följa med", i xp världen så spelar detta ingen roll.

Alla OS har sina bra och dåliga saker, jag känner igen en hel del saker från linux (ubuntu främst) när jag jämför med mac. Ubuntu är lite som mac fast med ett taskigt gui, å andra sidan skall man inte gnälla på något som är helt gratis och funkar för det mesta (numera funkar ubuntu bättre än xp på mina laptops, det är mindre krångel med drivisar och annat med ubuntu vilket jag tycker är intressant.....).

Den enda anledning till att jag kommer att hålla kvar vid xp (om än via parellels eller annat...) är en del specialprogram som jag inte har hittat nån motsvarighet i MAC världen.

Skulle uppskatta om det fanns en lista som visar program i XP och vad motsvarigheten heter i MAC världen.

Några exempel:

mp3tag - ett bra mp3tag program som har möjligheten att skriva om filnamnen med tag info

Easy CD-DA extractor - lysande rip program

Tunebite - bra program för drm skadade filer

osv...

Jag använder då bara Perian tillsammans med Quicktime och kan spela allt. Så antingen använder vi media på helt skilda sätt eller så har du missat det underbara codecpaketet

Gällande att datorn ska vara på när man stänger locket, visst en basfunktion kan jag också tycka men så länge det finns program som kan sköta saken så är det inget att gnälla om tycker jag :). InsomniaX fixar allt det du räknade upp.

När det gäller nätverksdiskar så kan du göra ett Alias (genväg) till den volym (eller vilken fil eller mapp som helst på den volymen) så kommer disken automatiskt att mountas när du öppnar genvägen. Du kan om du vill lägga dem i startobjekt.

En annan sak, som jag faktiskt sprang på av en slump i morse är:

http://macupdate.com/info.php/id/29844/bonjour-mounter

Har inte testat programmet, men det ser lovande ut.

Vad gäller dina stabilitetsproblem måste jag nog tyvärr säga att det låter lite som eventuellt hårdvaruproblem. Att folk är så lyriska över OS X stabilitet är inte bara snack, det ska vara sjukt stabilt. I likhet med dig har jag kört mycket Windows, och gillar det ganska skapligt, men det kommer inte i närheten av OS X, så det är därför jag tror att du ev. kan ha hårdvaruproblem (kan förstås vara mjukvaruproblem också, men det låter mindre troligt i och med att ditt system är så pass nytt och fräscht. Det du kan göra är att testa att göra ett nytt konto, och se om saker är stabilare där. I så fall har det med dina användarinställningar att göra, och inte med vare sig hård- eller mjukvara per se.

När det gäller stabilitet i de enskilda programmen så tillhör jag de som har stabilit office, och stabilt Remote Desktop (som jag inte använder så väldigt mycket nu mera i ärlighetens namn) Kanske en klen tröst, men det kan ju vara bra att veta att det finns ljus i tunneln så att säga

När det gäller FinderPop är det alltså så att du i dess mapp "FinderPop Items" själv kan lägga mappar med egna genvägar/alias till program, andra mappar etc. som bildar kontextmenyns objekt

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-12-29 22:14

Jag skulle vilja påstå att de flesta av de problem som tas upp här är sånt som verkligen är skillnaden mellan mac os och windows. Det finns helt enkelt fundamentalt skilda sätt att göra saker på, sånt som skulle få den inbitna macvärlden att få en störtblödning om man ändrade.

Som att man inte högerklickar och "skickar" något till något annat. Man har sen gammalt kunnat dra en fil till vilket program som helst och sen är det upp till programmet att göra något med det. Inte att det som i windows är något som programmet berättar för windows när det installeras vad det kan göra och sen windows bestämmer vad som kan skickas var.
Klassiska exemplet är ju en fil som inte har någon ändelse. I windows resulterar ju det bara i en "vilket program vill du öppna detta i?-ruta" medans man i maccen bara drar det till det program man vill hantera filen med.

Media, kan man tycka är dumt, har apple bestämt skall hanteras av iTunes (som förresten är en bra cd-rippare ), och därmed haltar stödet för allt som inte iTunes/QuickTime hanterar. Jag brukar koda om allt till mp4/aac och bara importera allt i iTunes. Sen funkar det mesta och strömning funkar bra via utdelning av biblioteket både till TV och andra datorer. Sure, det är omständigt att behöva koda om och tar tid, men det funkar bra om man väl tar sig tiden. Det här kommer väl sig lite av att videomedia av "konsumentkvalité" (läs divX och dylikt) inte funkade bra, om än alls under OS9 och när väl OSX hade slagit igenom så var den delen sorgligt eftersatt och har inte hunnit ikapp än, men tiden ligger väl för OSX

När det gäller nätverksvolymer så finns det sätt att få dessa att monteras mer permanent vid inlogg, nackdelen är att om volymerna inte finns tillgängliga (t.ex. du är inte hemma) så kan det ta en jäkla tid att få Findern att svara på tilltal, detta är nog Finderns absolut största nackdel.

När det gäller styrplattan så kan väl jag tycka att det är _bra_ att inte Apple har anammat alla dessa konstiga varianter som finns på PC-sidan där varenda tillverkare verkar excellera i att hitta på nya lösningar för scroll osv. Sen kan man väl såklart tycka att man kunde få ha valen, men jag gissar att till viss del så minskar det risken för "förbryllade användare" och det kan också vara så att några av dessa mer speciella "gestures" faktiskt har något form av patent kopplat till sig. De flesta styrplattor på PC-sidan verkar ju tillverkas av de där... ummm... vad heter de nurå? Äsch, jaja, ni vet som säkert har lite patent på hur de kommit på att använda plattan.

Jag vill korrigera bollman här. OS X fungerar faktiskt väldigt snarlikt windows här. Det är upp till programmet att tala om OM och i så fall VILKA filtyper det kan öppna. Prova t.ex. dra en fil till ikonen för Kalkylator, Dictionary, Terminal etc. (där det inte går) Prova sedan att dra samma fil till t.ex. BBEdit, (där det går) Skillnaden är att BBEdits plist ( i bundlen) har en lista över filtyper som det kan öppna, och därför "vet" systemet det. Det är denna info som avgör vilka program som visas i kontextmenyn "öppna med"

Alltså, det är väldigt snarlikt hur det funkar i Windows, fast där görs det ju i första hand via registret.

Men, "skicka till" i Windows gör mer än så, den är konfigurerbar, och man kan t.ex. ange en disk/mapp etc.

Ursprungligen av bollman:

...Man har sen gammalt kunnat dra en fil till vilket program som helst och sen är det upp till programmet att göra något med det. Inte att det som i windows är något som programmet berättar för windows när det installeras vad det kan göra och sen windows bestämmer vad som kan skickas var.
Klassiska exemplet är ju en fil som inte har någon ändelse. I windows resulterar ju det bara i en "vilket program vill du öppna detta i?-ruta" medans man i maccen bara drar det till det program man vill hantera filen med.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-01-03 00:49
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag vill korrigera bollman här. OS X fungerar faktiskt väldigt snarlikt windows här. Det är upp till programmet att tala om OM och i så fall VILKA filtyper det kan öppna. Prova t.ex. dra en fil till ikonen för Kalkylator, Dictionary, Terminal etc. (där det inte går) Prova sedan att dra samma fil till t.ex. BBEdit, (där det går) Skillnaden är att BBEdits plist ( i bundlen) har en lista över filtyper som det kan öppna, och därför "vet" systemet det. Det är denna info som avgör vilka program som visas i kontextmenyn "öppna med"

Alltså, det är väldigt snarlikt hur det funkar i Windows, fast där görs det ju i första hand via registret.

Men, "skicka till" i Windows gör mer än så, den är konfigurerbar, och man kan t.ex. ange en disk/mapp etc.

Nja, alltså, jag övergeneraliserade kanske lite, men det finns en väldigt stor skillnad (tycker jag):
I Windows styrs filtyperna _endast_ av filtillägget. En fil utan filtillägg kan aldrig öppnas automatiskt av ett program.
I Mac är det som du säger, men med skillnaden att det finns "any file", dvs ett program (som BBEdit) kan välja att kunna öppna precis vad skit man slänger på det.
Ett klassiskt exempel är ju en "vit" fil som kan vara precis vad som helst. Du kan fortfarande dra den till Word, och Word öppnar filen även om den kanske inte förstår innehållet.

"Skicka till" måste explicit anges av programmet, du får inte upp vartenda program du installerat där som kan handha filtypen "at hand". I maccen är det programmet själv som håller reda på vad det kan och filer som systemet ber programmet öppna "evalueras" av programmet vid det tillfället om det kan tänka sig öppna det eller inte.

Sen, just kalkylatorn kanske inte är det program jag skulle välja att öppna en gammal wordfil i Att kunna "veta bättre" än datorn och dra filerna till rätt program utan att systmet måste fatta att det kan öppna det eller inte är ju en klar fördel i jämförelse med: Dubbelklick, vad vill du öppna detta med?, kryssa ur "öppna alltid med detta program", klicka OK, hoppas på det bästa...

Just "skicka till" har ju andra nackdelar. Ett exempel är ju att du kan dra nära nog vad som helst till Mail.app och programmet skapar ett nytt mail med filen som attachment. Varför skall man behöva hoppas på att mailprogrammet man har installerat har talat om för registret att man kan "skicka till" det programmet (vilket iofs är korkat också, jag vill ju skicka filen till någon, inte något )?
En ytterligare nackdel är ju Windowsinstallationer med mängder av program som har "skicka till"-funktion: Menyn blir till slut så överbefolkad att man inte hittar det man vill längre.

Jag förstår fördelen med att kunna skicka till brännbar CD och liknande, men likväl tycker jag det är en omväg att behöva högerklicka och fundera ut vilket av menyalternativen som passar mig istället för att handgripligen dra filen dit den skall (brännbar CD, USB-minne eller whatever).

Om detta blev lite osammanhängande så anklagar jag Johan Spendrup

Nu säger jag INGET ont om trådskaparen.

Jag tycker det verkar bli mest problem för de switchers som fortfarande månader efter bytet ändå jobbar på Windows-vis. OSX är inte Windows i någon form.
Det finns skillnader.

Om man då försöker få sin Mac att bära sig åt som en Windowsmaskin kommer detta misslyckas - klart man blir förbannad då...

Ursprungligen av Goflorp:

Nu säger jag INGET ont om trådskaparen.

Jag tycker det verkar bli mest problem för de switchers som fortfarande månader efter bytet ändå jobbar på Windows-vis. OSX är inte Windows i någon form.
Det finns skillnader.

Om man då försöker få sin Mac att bära sig åt som en Windowsmaskin kommer detta misslyckas - klart man blir förbannad då...

Du får beakta att man har med sig sina erfarenheter när man provar ny terräng så det är klart att jag xp:ar mig fram i mac världen när jag skall begripa mig på hur det funkar.

Jag hade samma resa när jag testade diverse linux distar för ett par år sen, jag svor som en borstbindare över hur korkat systemet var, nu tycker jag det är perfekt (teknikmässigt) men fortfarande uselt användarmässigt.

Inom sinom tid kommer jag / vi att begripa oss på denna värld på ett bättre sätt.

Måste ändå säga att jag tycker det är jävligt kul med ett nytt OS som har ett för mig nytt tänk (förra gången jag var nära en mac var när de såg ut som periskop och hette classic - tror jag)

Ursprungligen av Goflorp:

Nu säger jag INGET ont om trådskaparen.

Jag tycker det verkar bli mest problem för de switchers som fortfarande månader efter bytet ändå jobbar på Windows-vis. OSX är inte Windows i någon form.
Det finns skillnader.

Om man då försöker få sin Mac att bära sig åt som en Windowsmaskin kommer detta misslyckas - klart man blir förbannad då...

När datorn låser sig och skiter sig och ett vettigt program för videohantering inte finns, så handlar det inte om att att "jobba på windows-vis". Det handlar om att Macen faktiskt inte är något att ha för den som vill se mycket på Divx och liknande.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2008-12-30 14:22
Ursprungligen av PeeMaN:

När datorn låser sig och skiter sig och ett vettigt program för videohantering inte finns, så handlar det inte om att att "jobba på windows-vis". Det handlar om att Macen faktiskt inte är något att ha för den som vill se mycket på Divx och liknande.

Men det finns ju faktiskt en lösning på trådskaparens problem.

Installera Perian (http://perian.org) och spela upp filmerna med QuickTime Player. Vipps, så är alla hans problem lösta:

1. Undertexterna renderas underbart vackert och i full upplösning.
2. Filmer som spelas upp från nätverksvolymer hackar och buffrar inte.
3. Sökning fungerar med kirurgisk precision.
4. Alla tänkbara codecs kan spelas upp med grym prestanda.

Att hans OSX hänger sig beror till största sannolikhet på hårdvarufel (dåliga minnen t.ex). Lämna in för kontroll/garantireparation. Mac OS X på fungerande hårdvara är kusligt stabilt och ska mer eller mindre aldrig frysa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-30 14:24
Ursprungligen av PeeMaN:

När datorn låser sig och skiter sig och ett vettigt program för videohantering inte finns, så handlar det inte om att att "jobba på windows-vis". Det handlar om att Macen faktiskt inte är något att ha för den som vill se mycket på Divx och liknande.

Jag undrar hur du låser Mac OS X. Inte ens mina mest oerfarna kollegor låser sin mac. Jag tror det har att göra med att man stampar in och tillämpar sina Windows-kunskaper på Mac OS X. Då snackar jag inte om hur man navigerar i Findern utan vad man installerar och vad man ger sig på och tweakar och pillar med. Allt i bästa windows-anda.

En mac med ett omoddat och otrixat Mac OS X låser och skiter sig inte.

Nu tittar jag inte så mycket på Divx-filer då jag köper mina filmer på DVD. Men när jag tittar så har det aldrig "låst sig eller skitigt sig". Möjligt i sådant fall att det är divx-spelaren som är är dåligt byggd. Men folk (inte du) som avfärdar en plattform för att de inte kan titta på sina piratfilmer tar jag inte på allvar.

Ursprungligen av acke:

Jag undrar hur du låser Mac OS X. Inte ens mina mest oerfarna kollegor låser sin mac. Jag tror det har att göra med att man stampar in och tillämpar sina Windows-kunskaper på Mac OS X. Då snackar jag inte om hur man navigerar i Findern utan vad man installerar och vad man ger sig på och tweakar och pillar med. Allt i bästa windows-anda.

En mac med ett omoddat och otrixat Mac OS X låser och skiter sig inte.

Nu tittar jag inte så mycket på Divx-filer då jag köper mina filmer på DVD. Men när jag tittar så har det aldrig "låst sig eller skitigt sig". Möjligt i sådant fall att det är divx-spelaren som är är dåligt byggd. Men folk (inte du) som avfärdar en plattform för att de inte kan titta på sina piratfilmer tar jag inte på allvar.

För mig har det aldrig felat. Jag syftade mer på trådskaparens problem. Däremot kan jag ge ett rejält medhåll till att det inte finns någon vettig video-spelare till OS X. Det bästa man kan ha är XBMC eller Plex, men inget av de har något smidigt sätt att spola i video.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2008-12-31 10:56
Ursprungligen av PeeMaN:

För mig har det aldrig felat. Jag syftade mer på trådskaparens problem. Däremot kan jag ge ett rejält medhåll till att det inte finns någon vettig video-spelare till OS X. Det bästa man kan ha är XBMC eller Plex, men inget av de har något smidigt sätt att spola i video.

Vad är det för fel på QuickTime + Perian?

Ursprungligen av akesson:

Vad är det för fel på QuickTime + Perian?

Quicktime är bra på en enda sak; att köra QT-film. Såfort jag försöker köra något lite mer högupplöst knäcker den min macmini direkt. Det gör varken XBMC eller Plex, de klara att visa det galant utan en enda frame-drop.

Ursprungligen av PeeMaN:

Quicktime är bra på en enda sak; att köra QT-film. Såfort jag försöker köra något lite mer högupplöst knäcker den min macmini direkt. Det gör varken XBMC eller Plex, de klara att visa det galant utan en enda frame-drop.

Vad föreslår du som mediespelare, plex?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-30 14:26

Ruskigt bra insändare. Håller först och främst med om VLC, det är ruskigt dåligt på att spola i filmer och stär gärna och pixllar en god stund efteråt.

Nätverksutdelade filer lika så. Visst fungerar det på mac, men XP är mycket smidigare. Hoppas på att FUnder har fått en bra uppdatering i Snow leopaden.

Annars är macen en ruggigt trevlig skapelse. är själv PC tekniker sen många år tillbaka, och just därför kör jag bara mac privat. Så skönt att komma hem till en annan mljö än pc miljön.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-30 14:55
Ursprungligen av zocord:

Annars är macen en ruggigt trevlig skapelse. är själv PC tekniker sen många år tillbaka, och just därför kör jag bara mac privat. Så skönt att komma hem till en annan mljö än pc miljön.

Ja och kanske få känna att du verkligen ÄR ledig och inte behöver mecka på din fritid. Också!

Yes!!

En anledning till datorn är instabil är att APE är installerat. Behövs för vissa tweak-tillägg (vanliga bland de som exempelvis på Windows-vis till varje pris vill förändra OSX-utseendet). Ett gott råd är att aldrig låta denna primat kliva in i din dator...

Men har du aldrig installerat APE kan vi ju åtminstone utesluta den felkällan.

Sedan kan du få fler/bättre svar om de specifika frågorna delas upp och postas i respektive relevant underforum. En sån här tråd blir gärna lite rörig och oöverskådlig för rent tekniska spörsmål.

Jag önskar att trådskaparen gör en uppföljning (t.ex "Tankar efter tre månader") på detta intressanta och välformulerade switcher-inlägg. Min erfarenhet av switchers är att de första två månaderna innebär blandade känslor om man är en van Windows-användare.

Bevaka tråden