Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det värt att köpa en hårdvaru-synth idag?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej alla!

Skriver mitt första inlägg här och det verkar vara ett trevligt forum

Anyway,

Jag tror jag har en ganska bra chans att få en Virus Indigo 2 för runt 9000kr, är det bra pris?

Tycker ni att det är värt att köpa hårdvara idag? Vet inte riktigt om det är värt det, har beslutsångest..

Har en fråga angående virusen. Om jag tex programmerar en basslinga i Cubase och samtidigt vill programmera ett lead så kommer inte det fungera va? Haha, dum fråga kanske!

MVH
Simon

Ska du ut och spela då ska du definitivt ha hårdvarusynth.
Ska du leka i hemstudion då är det nog bättre att fixa en masterklaviatur och massa pluggar...MEN:

Bara tanken om externa ljudkort, latency och sync-problem gör mig spyfärdig samtidigt som jag skriver detta, så skaffa en bra workstation-synth samt en Mac som du ska använda bara för ljudinspellning av musiken du redan skapat i synthens inbyggda sequencer. Då behöver du ingen externt ljudkort. Trust me - do it via hårdvara !!!

Jag är själv i processen att gå över från 100% mjukvara till 50% mjukvara. Har bestämt mig för att köra ett par hårdvarusynthar externt men alla effekter och resten av syntharna internt. Visst var det lite trix att fixa 100% utan synkproblem, men med mitt 8in/8ut-firewirekort och min Macbook (OSX) så får jag 4ms latency om jag vill. Utan att det hackar, utan synkproblem. Handlar bara om att orka sig igenom processen. Och det får man vara beredd på..

Och ärligt talat, så fett så hårda leksaker kan låta.. Det är såå värt det!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-19 18:54

Mjukvaru synthar är jätte bra idag och låter fantastiskt, men en hårdvaru synth är ju alltid kul, en virus Indigo 2 kan du ju ha som controller också till dina mjukvarusynthar. Samt att det är trots allt roligare att spela på en "riktig" synth
Men smaken är som baken...

Mvh
J

Hej, jag tycker båda varianterna är bäst Fast det är ju som sagt en smaksak.

För att svara på din fråga om Virusen så är Indigo 2an 16-parts multitimbral, vilket innebär att den kan spela upp från 16 midispår i Cubase samtidigt, typ, iallafall i teorin, misstänker lite att det har att göra med hur komplexa patcharna är.

MVH

För mig handlar det om interface. En hög med dedikerade rattar ger en mer direkt kontakt med ljudet än en mus och en skärm - det går snabbare och är lättare att behålla fokus på musiken när man inte blir distraherad av en massa annat logikjobb.

/Stefan

Kort svar:
Nej.

Lite längre svar: Om man inte ska spela lijv förstås, då är hårdvara nog fortfarande smidigare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-19 23:45

Mjukvaruinstrument låter nuförtiden jäkligt bra, tar liten plats, är enkla att integrera med resten av mjukvaran och rätt billigt. Går snabbt att göra musik, upp med en plugg, lira in nått med MIDI och mixa ned. Man behöver ingen mixer, outboards m.m. Risken att dom går sönder är liten... det enda som kan hända är väll typ datorhaveri, kanske om man byter till ett nytt OS och tillverkaren inte kommer släppa en uppgradering för att ge support för det nya.
Andrahandsvärldet tror jag rätt dåligt i alla fall vad jag sett. Kan löna sig att köpa en beggad...

Tips skaffa ett bra ljudkort... blir så mycket roligare att lira med 5ms latency istället för 20-50ms.

Personligen har jag knappt några mjukvaruinstrument förutom någon trummis. Jag har haft några "try befor you buy" men avinstallerat då jag aldrig använde dom. Jag gillar HW eftersom jag tycker det är kul att spela en melodi och editera ljud sammtidigt. Detta är nått jag inte tyckt funkat med SW för mig, har ingen bra mastercontroller. Sedan kan du ta med HW-synthen framför TV:n, i sängen m.m. utan att ta med dator.
Framförallt är det skönt att inte behöva starta datorn om man bara vill lira. Vill man lira en truddilutt innan man sticker till jobbet/plugget bootar en synth snabbare än dator.
Sedan ycker jag det ser mysigare ut i en studio med en massa klaviatur, blinkande led's m.m. fast det är ju bara min personliga smak.

Mvh
Demokid

Ursprungligen av Demokid:

Framförallt är det skönt att inte behöva starta datorn om man bara vill lira. Vill man lira en truddilutt innan man sticker till jobbet/plugget bootar en synth snabbare än dator.

Mjo, det är en bra poäng, faktiskt.

Vad som är värt pengar eller inte är olika för alla. Om du vet exakt vad du behöver och hur du tänker nyttja det; då är det nog värt vad som helst. 9000 kr är ganska mycket pengar dock om man känner sig lite osäker..

Eller så sätter man bara datorn i sleepläge och har ett snabbstartat ljudprogram.

Ursprungligen av false messiah:

Eller så sätter man bara datorn i sleepläge och har ett snabbstartat ljudprogram.

Mjo. Jag skulle önska att det var så. I verkligheten är det ofta "fast en gång av fem har den inte längre kontakt med ljudkortet när den väcks, och måste bootas om"

Ursprungligen av Flipper 2:

Ska du ut och spela då ska du definitivt ha hårdvarusynth.

Jag ser det som att man då definitivt istället ska ha mjukvarusynt.. mycket mindre att släpa runt på. Någon/några bra kontrollers till bara så..

Ursprungligen av Flipper 2:

Bara tanken om externa ljudkort, latency och sync-problem gör mig spyfärdig samtidigt som jag skriver detta

Just sync-problem är något som jag råkade ut för ganska så rejält på en spelning. Det var inte mjukvaran som strulade där. Latency.. det var något jag råkade ut för på 90-talet.

Ursprungligen av The Introvert:

Mjo. Jag skulle önska att det var så. I verkligheten är det ofta "fast en gång av fem har den inte längre kontakt med ljudkortet när den väcks, och måste bootas om"

Fel på drivaren? Kontaktat tillverkaren om saken?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-20 10:35

Jag har försökt köra hibernate i stället för Standby (spar lite mer på naturen) men jag har märkt att datorn ibland blir väldigt seg och ibland t.o.m. hänger. Jag har ett RME ADAT kort i datorn som startar snabbt och en 8in/8out 24/96 extern AD/DA. Jag kör PC, kanske funkar bättre på Mac. :[

Mvh
Demokid

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-20 10:58

Gillar du ljud - löp en dator med bra mjukvara.
Gillar du instrument - köp en synth!

Så enkelt är det!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-20 11:14

Gillar dig Kroffe men det där var inte alls nån bra slutsats tyvärr...

Så speciellt enkelt... är det inte att besluta sig för vad som passar en bäst.

Men 9000:- är löjligt mkt pengar för att undersöka saken.

Köp hårdvarusynt om du

Gillar den fysiska närheten av ett "riktigt" instrument.
Vill ha möjlighet att slippa datorer i samband med musicerande.

Om du har lust och möjlighet: Splitta de 9000 kronorna och köp en schyst hårdvarusynt och en eller flera mjuka dito. Lira och testa vad som känns roligast (båda arbetssätten kommer säkert visa sig vara lika kul!).
Även i mjukvarualternativet kommer du ju ha nytta av din hårda synt, i och med att du kan spela dina mjuka syntar via den (via USB eller MIDI)!

Det är bara att köpa synten.

Idag finns ju fantastiska gratispluggar att leka med vid sidan av samt testa demoversioner och se vad man tycker.

En Virus låter dessutom bättre än 99% av mjukvarusyntarna.

En Virus blinkar vackert i nattmörkret och inspirerar till att skapa nya ljud och låtar....

En Virus impar på vänner. De fattar att man verkligen är seriös och vill hålla på med musik. En dator med en plugg impar på ingen.

En Virus har riktiga rattar som det händer skojiga saker om man vrider på.

Om man sen efter två veckor märker att man trots allt inte vill ha en Virus utan vill sitta och klicka är det ju bara att sälja den. Antagligen utan att förlorat en krona men är en erfarenhet rikare.

Försök pruta ner den till 8000:- dock...

Senast redigerat 2009-01-20 15:39

Själv skulle jag nog i den situationen köpa både och - dvs t.ex. Reason, och en hyffsad synth som man kan ha som masterklaviatur till datorn/Reason.

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-20 16:15

Håller med de som vurmar för en äkta synth, det finns inget som klår helhetskänslan!!

Mjukvarusynth i datorn fungerar ljudmässigt jättebra till kanske 95%, men det blir ju aldrig mer känsla än "jag kan inte bara skicka mail och surfa på Internet med den här datorn utan även [valfritt]" typ....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-20 16:45

Satsa på mjukvara ! sälj all analog hårdvara till mig

Hej igen!

Tack för alla bra svar

Har några frågor till:

Hör man mycket skillnad om man tex gör samma lead i Virusen som mjuksynthen Sylenth 1? Den tycker jag låter rätt schysst

Goosh, har beslutsångest, vet inte hur jag ska göra...Hittade en Virus C Deskop för 6k nu, bra pris?

MVH
Simon

Ursprungligen av Sjodahl:

Hej igen!

Tack för alla bra svar

Har några frågor till:

Hör man mycket skillnad om man tex gör samma lead i Virusen som mjuksynthen Sylenth 1? Den tycker jag låter rätt schysst

Goosh, har beslutsångest, vet inte hur jag ska göra...Hittade en Virus C Deskop för 6k nu, bra pris?

MVH
Simon

Ja. Virus låter bättre än Sylenth1. Virus C för 6k är ett bra pris. Ta den. Gillar du den inte (mot all förmodan) så kan du bergis få minst lika mycket för den om du säljer den vidare.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-01-20 20:42

Som fysisk varelse vill jag fysiskt interagera med mina fysiska instrument,
tänke jag som svar på frågan.... hamän se pajka...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 05:26

Jag tror stenhårt på tvåfrontskrig. När jag går lös på hårdvaran så blir det andra produkter än med "mjukvarustudion". Inte bättre, bara annat även rent stilmässigt. Det är lite som skillnaden med att rita med olika pennor, en 0,05mm fineliner inspirerar till annat vansinne än en 2H-blyerts.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-21 11:08

Mitt förslag är att...............testa

Finns säkert någon/några som bor i närheten av dig som har både mjukvara och hårdvaruinstrument.
Sitt hos dem i några timmar och gör en testlåt!

Andras erfarenheter och upfattningar i all ära men inget slår ens egen upfattning baserad på egna erfarenheter...

Så jag tänker inte ens säga hur jag jobbar, för det är ju kanske inte alls det sätt som passar bäst för dig.

Samma med öronen...
Vissa hör ingen skillnad på reasons Mahlström och en analog Minimoog, andra hör mycket stor skillnad, många hör en skillnad men föredrar att arbeta med mjukvara för att det är "good enough", andra vill ha känslan och den annorlunda "ljudkaraktären" och arbetssättet som hårdvaruinstrument kan ha, oavsett om de är VA, digitala eller analoga.

Hur man upfattar ljudet har dessutom med ens lyssningsutrustning, ljudkort etc att göra.

Lita på dina egna öron

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 23:48

Alltså både virusen och plugginsyntharna är ju virtuella så ljudet skapas redan av en dator. Ljudet bör likna varandra även fast olika pluggar, HW virtuella synthar har ett eget sound.
Med ett bra masterklav som har många kontrollers (rattar, sliders m.m.) som du kan styra dina pluggar med bör du inte märka någon skillnad. Tar liten plats, en pluttliten studio helt enkelt.

Vad du bör tänka på är hur du kommer använda din virtuella HW analog synt eller plugin. Om du lätt bara vill spela en stund utan att behöva starta datorn eller släpa med masterkeyboard, dator till t.ex. sängen, polaren eller replokalen, köp en HW synt. Du kan ju alltid använda Virusen att styra framtida pluggsyntar.

Varför inte titta på andra alternativa billigare HW syntar t.ex. Alesis ION, NordLead-2 eller en Access Virus B? Själv funderar jag på att köpa Access Virus A. Varför... jo den är snygg med riktiga "prophet" knappar och jag tycker den har ett väldigt eget sound mer retro-analog liksom. Senare versioner tycker jag liter lite för mycket techno för min smak... fast det beror väll på preset's.

Mvh
Demokid

Det finns definitivt fantastisk mjukvara, jag kan inte säga nog bra saker om Ableton Live. Det finns inget motsatsförhållande mellan hård och mjukvara idag med tanke vad man kan få för pengarna.

Med det sagt så tycker jag att det, över lag, är det svårt att älska något man inte kan ta på.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-22 00:39

Det negativa med mjukvara om man ska säga så, är att du kommer ju ändå inte ifrån att du måste ändå ha ett klaviatur om du vill spela... om du inte vill steppa alltihopa förstås, men det kanske blir lite segt...
Men jag håller också med om att 9000 bagare om man inte vet om man kommer använda den är alldeles för dyrt. Men Jag tror att om du köper en indigo 2 så kommer du troligtvis använda den till allt, det är en väldigt bra synth!
/J

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-22 00:53

Steppa gör vettig musik! Klaviatura utan nästintill steppande kvant(fysik) genererar enkom ANARKI. Lämna det åt de döda punkkidsen från förr, nordsteds gamla ordjävlabok konstaterade att punk innebar värdelös person - jag minns nog!

Korrekt liveinput är någorlunda live val utav förprogrammerad slinga som skall spelas upp inom förprogrammerad intervall. CONFORM, ASSIMILATE!

Bevaka tråden