Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sydsvenskan lägger ut upphovsrättsspecial på Piratebay

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-02-05 21:44

http://thepiratebay.org/torrent/4705712/Sydsvenskan_Upphovsratt

Kul grepp kan jag säga trots att jag är part i målet (dock blott som Sydsvenkananställd).

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-05 21:47
Citat:

05 februari 2009

Sydsvenskan fildelar i detta nu

Jag har inlett min piratkarriär. Skapat konto på The Pirate Bay, fildelat en bild på gulliga lamm från släktgården som lite uppvärmning.

I detta nu delar vi ut betaversioner av sex av de sju sidorna till upphovsrättsspecialen som ska gå i söndagens tidning. (Vi fick brottas lite med tekniken, men här är länken till rätt torrent.)

Vi tror att vi är det första svenska tidningsföretaget som väljer att göra så här.

Varför?

För att det är roligt. För att det är relevant med tanke på vad vår satsning handlar om. För att få läsarreaktioner på innehållet redan ”i förväg”, och ta hand om dem på ett vettigt sätt.

Men också för att lära oss. Allt förändras, snabbare än snabbt. Vi tänker inte sitta och kolla på. Vi tänker vara med.

Så in och tanka hem med er! Och hör av er med reaktioner. Alla medverkande – Anders Mildner, Alexander Kuprijanko och jag, Kim Alm, Fritz-Anton Fritzson, Rasmus Fleischer, Hussein El-Alawi, Anita Kratz och David Wiberg – har givit sitt godkännande. Vi stämmer ingen, vi lovar!

http://blogg.sydsvenskan.se/skallarna/2009/02/05/sydsvenskan-fildelar-i-detta-nu/

Lite dålig start på piratkarriären att dela ut bilder man tagit själv samt en artikel där samtliga inblandade givit sitt godkännande. Lite som att stjäla en Metro

Men roligt och intressant i vilket fall.

*gäsp* Det kanske känns nytt, fräscht "djärvt" för de kommer från blytiden, men hualigen vilka booooring vinklar på ämnet. Känns fruktansvärt mycket "dagstidning", i negativ bemärkelse.

Ledsen att säga det, men det kändes som ett riktigt waste of time.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

*gäsp* Det kanske känns nytt, fräscht "djärvt" för de kommer från blytiden, men hualigen vilka booooring vinklar på ämnet. Känns fruktansvärt mycket "dagstidning", i negativ bemärkelse.

Ledsen att säga det, men det kändes som ett riktigt waste of time.

Kunde inte sagt det bättre själv.

Känns som hela redaktionen satt och fnissade inför detta djärva drag.
Och att det är såååå unika som hittar på detta och tror att de är ett med tiden.

Jag förstår inte faktiskt, "inlett min piratkarriär". Har de helt missförstått situationen? Tror de att man är pirat om man fildelar?

• Medlem
  • 2009-02-06 08:10

Nu är ni allt lite ogina. Allt beror förstås på vad syftet är.

De som redan "fildelar" är förstås inte målet för plojen, utan de om sitter tryggt i "den gamla världen", gissar jag.

Nu är ni på samma nivå som macnördar som klagar på olika systembussars beskaffenhet när en vanlig användare tycker att det är fantastiskt med en snygg bordsdator.

akerstrom, se piratkarriär i en liiite vidare mening. Vad heter fildelarsiten? Ingen tror väl att Andreas Ekström inte vet vad en pirat är.

Ursprungligen av Baron:

akerstrom, se piratkarriär i en liiite vidare mening. Vad heter fildelarsiten? Ingen tror väl att Andreas Ekström inte vet vad en pirat är.

Njae, jag vill inte urlaka begreppet. Pirat för mig är den som förstör för oss som producerar. Att fildela är helt ok, jag gör det själv.

Verkligen mycket töntigt. 110% dork-faktor.

Jo, jag förstår att målgruppen är en annan än "vi nördar", men jag tror ändå att det missar målet helt och hållet.

Intervjun med Peter Sunde är ju föga mer än ett "kändisreportage" som tar upp hans stress, relationer till flickvänner, hans mamma (sic!) mm - och allvarligt talat - vad tillför det läsaren? Den här frågan är otroligt mycket större än de individer som är inblandade, och om nu dagstidningens uppgift är att lyfta fram de stora skeendena, belysa, förklara, se trender etc. etc. så är inte kändisreportage vägen att gå.

Reportaget om Richard Falkvinge är snarlikt, och dessutom vinklat som att Piratpartiet är "provokativt" och man försöker måla upp dem som något väldigt kontroversiellt, men sanningen är ju att det inte finns någon som bryr sig om Piratpartiet, förutom ett mycket litet antal anhängare och "gammelmedia"

Jag är ledsen att säga det, men jag tycker att det helt missade chansen att belysa vad som i grunden är en otroligt intressant fråga.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jo, jag förstår att målgruppen är en annan än "vi nördar", men jag tror ändå att det missar målet helt och hållet.

Intervjun med Peter Sunde är ju föga mer än ett "kändisreportage" som tar upp hans stress, relationer till flickvänner, hans mamma (sic!) mm - och allvarligt talat - vad tillför det läsaren? Den här frågan är otroligt mycket större än de individer som är inblandade, och om nu dagstidningens uppgift är att lyfta fram de stora skeendena, belysa, förklara, se trender etc. etc. så är inte kändisreportage vägen att gå.

Reportaget om Richard Falkvinge är snarlikt, och dessutom vinklat som att Piratpartiet är "provokativt" och man försöker måla upp dem som något väldigt kontroversiellt, men sanningen är ju att det inte finns någon som bryr sig om Piratpartiet, förutom ett mycket litet antal anhängare och "gammelmedia"

Jag är ledsen att säga det, men jag tycker att det helt missade chansen att belysa vad som i grunden är en otroligt intressant fråga.

Tycker nog det kan vara lite intressant att visa vilka de inblandade är ändå (har inte själv läst artikeln) med tanke på bilden media brukar måla upp, en finnig tonåring med huvtröja i ett mörklagt pojkrum.

• Medlem
  • 2009-02-06 10:14

Jo, nä, jag invänder inte mot kritiken av artiklarna. (Har inte ens läst dem... ) Det var greppet att lägga ut det på Piratebay jag tyckte var lite kul.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-06 12:20

Min invändning är att ingen tycks seeda!

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • 2009-02-06 12:24

Vi har i alla fall en seed här på redaktionen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-06 12:31

Jo, nu gick det. Förmodligen trassel i min ände!

Vänligen, Ylan

Strider inte tråden mot reglerna?

• Medlem
  • 2009-02-06 21:05

Vilken regel då?

Jag struntar i vad de andra tycker. Jag diggar er. Ni är störtsköna!

• Medlem
  • 2009-02-06 22:13

Det är ju många som tycker det, av kommentarerna på www.andreasekstrom.se eller Piratebay att döma.

1
Bevaka tråden