Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2009-02-09: Nikkor 35/1.8 för DX-sensor

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-09 08:29

Nikon har just tillkännagivit ett nytt objektiv med fast brännvidd för sina kameror med liten sensor. Brännvidden motsvarar 52.5 mm i småbildsformatet och är därför ett "normalobjektiv" som avbildar ungefär såsom mänskliga ögat ser världen. Eftersom det finns en inbyggd fokusmotor, så kommer objektivet fungera utmärkt med D40/D40X/D60.

Pris på Cyberphoto: 2190 kr
(Rekommenderade priser från Nikon: 2490 kr, $199.95 och €229)

Tillgänglig från "mitten av mars".

Några specifikationer:

- 8 linselement (ett asfäriskt)
- SWM (inbyggd tystgående ultraljudsautofokusmotor)
- bajonettfäste i metall
- 7 bländarlameller (rundade för att ge mjukare oskärpa)
- bländaromfång: 1.8 - 22
- närgräns 0.3 m
- 52 mm filtergänga
- yttermått: 70 mm (diameter) x 52.5 mm (längd)*
- väger c:a 200 g**
- filterfästet roterar ej vid fokusering
- längden förändras ej vid fokusering
- motljusskydd och mjuk påse följer med

* Jämför med Nikkor 50/1.8 som har måtten 63 x 39 mm
** Jämför med Nikkor 50/1.8 som väger 160 g.

Länkar:
Produktinformation Nikon Sverige
Pressrelease Nikon Sverige
Produktinformation Nikon USAPressrelease Nikon USA
Diskussion på DPreview 1 2 3

Senast redigerat 2009-02-09 13:57
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-09 08:41

Det blir nog en sån här raring för min del.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-05 11:46
Ursprungligen av dala:

Det blir nog en sån här raring för min del.

Då var den äntligen beställd! $199 + $6 porto = 1700 kr får man väl se som rena kapet för den gluggen! (Tur att man har vägarna förbi staterna med jobbet. Får testskjuta den på Golden Gate-bron.

Åker som sagt över till San Francisco nästa vecka. Då planerar jag att ta med mig D40:n och 85/1,8. Lämnar zoomarna (Sigma 10-20/4-5,6 och Nikkor 18-200/3,5-5,6) hemma. Tillsammans med 35/1.8 så bör jag ha ett lätt och allsidigt kitt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-09 08:43

Testbild från Nikons hemsida (f/2.8, 1/40 s):

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-09 09:08

Det var ju inte tokigt alls. Kommer den fungera med autofokus till D40 och D60?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-09 09:13
Ursprungligen av simonn:

Det var ju inte tokigt alls. Kommer den fungera med autofokus till D40 och D60?

Ja, det blir inga problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-09 09:17

Men kanon det är ju inte tokigt alls. Tror ni den kommer säljas i kit med något hus?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-09 09:21
Ursprungligen av simonn:

Men kanon det är ju inte tokigt alls. Tror ni den kommer säljas i kit med något hus?

Kanske med D90 eller D300? Men min erfarenhet är att kitten består av zoomobjektiv.

Om man vill experimentera lite och utmana sig själv som fotograf så får man nog mest "bang for the bucks" om man köper ett rabatterat D40 kitt för 3000+ kr och detta objektiv alternativt AFS 50/1.4G (som är något dyrare).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-09 09:36

Åååååååååååh, äntligen! Jag har lovat mig själv att när det kommer ett uppdaterad 35mm som är ljusstark - f/1.8 eller f/1.4 från Nikon, så ska jag minsann ha ett sådant!

Jag kör numera med 24-70mm f/2.8 som jag är grymt nöjd med. Men jag saknar tiden då jag använde ljusstarka, fasta objektiv. Wohoooooo!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-09 11:41

Det saknas fortfarande två koncept för DX-formatet:

"Kort tele" - t.ex. 60/1.2
"moderat vidvinkel" - t.ex. 20/1.8

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-09 12:03
Ursprungligen av planB:

Det saknas fortfarande två koncept för DX-formatet:

"Kort tele" - t.ex. 60/1.2
"moderat vidvinkel" - t.ex. 20/1.8

35/1.8G är Nikons första objektiv med fast brännvidd specifikt för DX-formatet.* Det är anmärkningsvärt och kul att Nikon satsar på det mindre formatet även efter att de lanserat flera fullformatshus.

Fördelen för oss med kameror med DX-sensor är att objektivet är mindre och lättare än det skulle varit om det även skulle kunna täcka upp en fullstor sensor.

Generellt så saknar Nikon fortfarande uppdaterade versioner av de riktigt snabba fasta objektiven på 1.2 eller mindre. För min del som hobbyist är det irrelevant, då jag inte är beredd att lägga upp de pengarna som ett sådant objektiv skulle kosta. Sen är det väl också diskutabelt hur stort behovet är av 1/3 bländarsteg snabbhet.

* Inte riktigt sant, då deras 10.5mm fisheye också är ett DX-objektiv.

Senast redigerat 2009-02-09 12:21
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-09 13:16
Ursprungligen av dala:

Generellt så saknar Nikon fortfarande uppdaterade versioner av de riktigt snabba fasta objektiven på 1.2 eller mindre. För min del som hobbyist är det irrelevant, då jag inte är beredd att lägga upp de pengarna som ett sådant objektiv skulle kosta. Sen är det väl också diskutabelt hur stort behovet är av 1/3 bländarsteg snabbhet.

Men är det inte lite intressant att det är pirat-märkena som har satsat på "specialobjektiv"? Förr var det original som gällde om man ville ha något ljusstarkt och annorlunda, nu är det sigma. De har t.ex. ett 20/1.8 som skulle vara gjuten i min väska.

Jag har inget digitalt system än (kör analogt och digitalkompakt), men det kombination som passar mig bäst är två små, lätta, ej fullformatshus, ett med moderat vidvinkel, ett med kort tele - båda ljusstarka förstås. Det är så jag kör analogt: 35/1.8 & 85/1.7 (100/2.5)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-09 13:28
Ursprungligen av planB:

Men är det inte lite intressant att det är pirat-märkena som har satsat på "specialobjektiv"? Förr var det original som gällde om man ville ha något ljusstarkt och annorlunda, nu är det sigma. De har t.ex. ett 20/1.8 som skulle vara gjuten i min väska.

Jo, det är intressant och kul. Det sporrar de stora märkena och ger oss större utbud. Grunden till den här utvecklingen är nog den enorma ökningen i antalet människor som fotograferar med systemkameror.

Ursprungligen av planB:

Jag har inget digitalt system än (kör analogt och digitalkompakt), men det kombination som passar mig bäst är två små, lätta, ej fullformatshus, ett med moderat vidvinkel, ett med kort tele - båda ljusstarka förstås. Det är så jag kör analogt: 35/1.8 & 85/1.7 (100/2.5)

Då kanske två D40 med ett 50/1.4G och ett sånt där Sigma 20/1.8 skulle passa dig?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-09 15:26
Ursprungligen av dala:

Jo, det är intressant och kul. Det sporrar de stora märkena och ger oss större utbud. Grunden till den här utvecklingen är nog den enorma ökningen i antalet människor som fotograferar med systemkameror.

Samt det faktum (?) att till skillnad mot förr är det inga (?) proffs som håller på med snabba fasta brännvidder längre utan snabba zooomar (hur snabba de nu kan bli)

Ursprungligen av dala:

Då kanske två D40 med ett 50/1.4G och ett sånt där Sigma 20/1.8 skulle passa dig?

Fast 50mm är lite i underkant... 60mm hade varit perfekt, 55 rätt ok också.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-09 16:01
Ursprungligen av planB:

/.../ proffs /.../ håller på med /.../ snabba zooomar (hur snabba de nu kan bli)

Sant. För de flesta fotojournalister etc. räcker två f/2,8 zoomar och då slipper de släpa med sig en hel drös fasta objektiv.

Ursprungligen av planB:

Fast 50mm är lite i underkant... 60mm hade varit perfekt, 55 rätt ok också.

Om 50 mm är för kort så kanske 85/1.8 duger? Eller så får du beskära i efterhand. Alternativet är 60/2.8 micro.

tanken med detta objektiv som jag ser det är att krympa måtten på kombinatonen d60+glugg till minsta möjliga. (18-55 väger inte mycket, men är ju ganska lång)

jag tror inte att det lanseras fler fasta dx-objektiv - vid 50mm och längre tjänar man inte så mycket glas och för vidvinkeln vill nikon hellre sälja sin zoom.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-09 12:11
Ursprungligen av gabriela:

jag tror inte att det lanseras fler fasta dx-objektiv - vid 50mm och längre tjänar man inte så mycket glas och för vidvinkeln vill nikon hellre sälja sin zoom.

Intressanta tankegångar. Så du tror alltså inte att det kommer fler fasta objektiv för DX från Nikon? För mig är Nikkor 12-24/4 inte ett alternativ pga storlek, pris, zoomomfång och bländare. Men en fast vidvinkel med ett attraktivt pris, snabbare bländare, bättre bildkvalitet och/eller vidare vidvinkel skulle däremot vara en intressant ersättare till mitt Sigma 10-20/4-5.6.

Personligen tror jag detta objektiv och AFS 50/1.4G som lanserades nyligen är riktade mot den stora grupp med entusiaster som har gått över till en systemare och som börjar se sig om efter nya objektiv till sin D40/D90/D300 (kan räkna in mig i den kategorin och jag känner mig definitivt lockad).

Det finns definitivt pengar att håva in i den här nichen och hittills har Sigma haft fritt spelrum med sin 30/1.4.

Ursprungligen av dala:

Intressanta tankegångar. Så du tror alltså inte att det kommer fler fasta objektiv för DX från Nikon?

kanske ett 60/1.8 eller nått sånt som 'planB' är inne på, men jag är tveksam till kundunderlaget.
lite tråkigt, för det känns som att det fattas snabb optik mellan 50 och 85 i en rimlig prisklass.

kanske händer det något spännande när det blir dax att uppdatera 85mm-'radarparet' (1.4/1.8)...?

Ursprungligen av gabriela:

kanske ett 60/1.8 eller nått sånt som 'planB' är inne på, men jag är tveksam till kundunderlaget.
lite tråkigt, för det känns som att det fattas snabb optik mellan 50 och 85 i en rimlig prisklass.

Nikon säger ju nästan rakt ut att det kommer fler DX-objektiv i intevjun jag länkade tidigare:

And, while neither would be drawn on specific future lens plans, they did hint that more primes might be seen for the DX format: "DX is not over," Drean says: "we plan to increase the offering. The prime lenses were definitely something that was missing."

DPR har recenserat det nu: Nikon AF-S Nikkor 35mm 1:1.8G DX review

Gissar att det är ett ganska nytt beslut från Nikons sida att lansera detta. Tydligen har 50/1.4G gått som smör i solsken och Nikon inser väl i och med det att det finns ett uppdämt behov efter snabba, ljusstarka fasta gluggar till rimliga pengar. Man har också insett att storsäljarna i sortimentet är D60 och D90, inte D700/D3.

Men, värt att notera...

Filtergänga 52 mm är nog inte för att vara kompatibelt med samtliga tidigare fasta Nikkor-gluggar utan snarare för att vara kompatibelt med 18-55 och 55-200. Jag gissar att framtida FX gluggar kommer att ha 58 mm som nya 50:an.

7 bländarlameller ger ett rätt hårt och fult bakgrundssläpp, testbilden visar det med all önskvärd tydlighet...

Ingen avståndsskala, inte hela världen men försvårar exakt manuell fokus och framför allt "förfokusering" vid MF.

edit: Bajonettfattning i plast och ingen vädertätning kan vara värt att tillägga.

För alla med D90 och uppåt kan det nog vara värt att avvakta en månad och se om det inte dyker upp en ljusstark 28:a eller 35:a för FX format. Den lär i så fall ha ungefär motsvarande design och kvaliteter som 50:an. Därmed betydligt dyrare men förmodligen även klart bättre optiskt.

Denna glugg med en D60:a blir dock en kompakt och trevlig konstruktion!

Senast redigerat 2009-02-09 18:44

Lite OT kanske men jag fattar inte Nikons testbilder. Som den ovan t ex, vill de inte sälja sin objektiv? Det kanske bara är jag men inte gör den mig köpsugen direkt:confused::cool:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-09 20:49
Ursprungligen av benganj:

Lite OT kanske men jag fattar inte Nikons testbilder. Som den ovan t ex, vill de inte sälja sin objektiv? Det kanske bara är jag men inte gör den mig köpsugen direkt:confused::cool:

Så nu får jag av någon anledning en vag känsla att du inte riktigt fattar tycker för modellen i fråga.

De kanske inte vill distrahera betraktaren?

Ursprungligen av dala:

Så nu får jag av någon anledning en vag känsla att du inte riktigt fattar tycker för modellen i fråga.

De kanske inte vill distrahera betraktaren?

Inget fel på modellen. Jag tyckte mer bilden var trist. Skulle vilja sett något som sa: "kolla in vad man kan göra med det här objektivet! Sådana här vackra bilder kan man ta och sätta upp på väggen!"

Men det var lite OT. Jag tycker alltid det är kul med nya objektiv!

Har 50/1.8 och det gillar jag skarpt. Hade jag inte haft det så hade detta varit intressant.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-09 20:44
Ursprungligen av Thomas Weigle:

7 bländarlameller ger ett rätt hårt och fult bakgrundssläpp, testbilden visar det med all önskvärd tydlighet...

Personligen tycker jag testbilden har bra skärpa och fint bakgrundssläpp. Det här med "bokeh" är ju ganska subjektivt. Förklara gärna vad det är du inte gillar?

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Bajonettfattning i plast och ingen vädertätning kan vara värt att tillägga.

Flänsen för montering av objektivet på kamerahuset är enligt Nikon USA:s informationssida i metall. (Sen finns det ett till bajonettfäste framtill för motljusskyddet.)

Ursprungligen av Thomas Weigle:

För alla med D90 och uppåt kan det nog vara värt att avvakta en månad och se om det inte dyker upp en ljusstark 28:a eller 35:a för FX format. Den lär i så fall ha ungefär motsvarande design och kvaliteter som 50:an. Därmed betydligt dyrare men förmodligen även klart bättre optiskt.

Objektivet blir även större och tyngre om den ska klara att belysa en småbildssensor.

(En liten parentes är att det går att använda detta objektiv på Nikons fullformatare i "crop" läget men även i fullformatsläget. I det senare fallet måste bilderna beskäras i efterhand.)

Man skulle kunna tycka att Nikon borde lämna DX bakom sig och satsa helt på FX. Det vore skönast för alla om det bara fanns en sensorstorlek, men tyvärr tror jag nog att DX redan är för etablerat för tillfället och om det ska fasas ut, så får det ske på sikt.

För mig passar det här objektivet utmärkt. Frågan i slutändan är egentligen om man ska köpa för framtiden eller köpa för nuet. När det gäller teknik, så går utvecklingen så fort att i alla fall jag väljer det senare.

Senast redigerat 2009-02-09 20:58
Ursprungligen av dala:

Personligen tycker jag testbilden har bra skärpa och fint bakgrundssläpp. Det här med "bokeh" är ju ganska subjektivt. Förklara gärna vad det är du inte gillar?

Såg nu att bilden var fotad vid f/2.8 vilket ju är lite synd eftersom man gärna sett prestandan vid f/1.8. Jag tyckte hur som helst att bakgrunden inte släppte särskilt bra, men f/2.8 är förstås en bidragande faktor till det, samt att ljuskällorna blev väl hårda.

Ursprungligen av dala:

Flänsen för montering av objektivet på kamerahuset är i metall. (Sen finns det ett till bajonettfäste framtill för motljusskyddet.)

Jag läste nu att den tydligen har "gummilisten" som ska vara Nikons vädertätning, men är du säker på att F-fattningen är i metall? Den ser ut att vara plast på bilderna... Den är plast på 18-55, 55-200 och 18-105, andra objektiv som tillhör Nikons billiga linje.

DX kommer knappast att fasas ut än på många år, men i takt med att MP-hysterin går över kommer man att kunna tillverka billigare FX kameror och då lär vi nog se FX hela vägen ned till D90:s storlek. Dit är det nog tre år, dock...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-09 21:13
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Såg nu att bilden var fotad vid f/2.8 vilket ju är lite synd eftersom man gärna sett prestandan vid f/1.8. Jag tyckte hur som helst att bakgrunden inte släppte särskilt bra, men f/2.8 är förstås en bidragande faktor till det, samt att ljuskällorna blev väl hårda.

De fotar troligtvis vid f/2.8 för att få optimal skärpa på en sådan här PR-bild. Förmodligen presterar den något sämre skärpemässigt med fullt öppen bländare. "Mängden" oskärpa skiljer sig inte speciellt från objektiv till objektiv vid samma bländare, men det kan bli olika bra oskärpa med hårda kanter och andra brister. Just det här objektivet har rundade bländarlameller, så att bländaren blir mer cirkelformat istället för 7-kantig.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Jag läste nu att den tydligen har "gummilisten" som ska vara Nikons vädertätning, men är du säker på att F-fattningen är i metall? Den ser ut att vara plast på bilderna... Den är plast på 18-55, 55-200 och 18-105, andra objektiv som tillhör Nikons billiga linje.

Jo, jag läste också nåt om någon gummilist. Kanske något tafatt försök till vatten- och dammtätning. Informationen om att det är en metallfläns står på Nikon USA:s informationssida.

Ursprungligen av Nikon USA:

Main Features

* DX-format, normal single-focal-length lens with 35mm focal length (picture angle is equivalent to a focal length of 52.5mm in FX and 35mm formats)
* Large maximum aperture of f/1.8
* Silent Wave Motor (SWM) ensures smooth AF operation
* High-performance optical system with aspherical lens delivers superior reproduction capability
* Compact, well-balanced design when attached to small SLRs
* Two focus modes available — M/A (manual-priority autofocus) and M (manual focus)
* Metal mount
* Natural blur effect thanks to seven-blade rounded diaphragm

Ursprungligen av dala:

Man skulle kunna tycka att Nikon borde lämna DX bakom sig och satsa helt på FX. Det vore skönast för alla om det bara fanns en sensorstorlek, men tyvärr tror jag nog att DX redan är för etablerat för tillfället och om det ska fasas ut, så får det ske på sikt.

För mig passar det här objektivet utmärkt. Frågan i slutändan är egentligen om man ska köpa för framtiden eller köpa för nuet. När det gäller teknik, så går utvecklingen så fort att i alla fall jag väljer det senare.

Jag kan delvis hålla med om FX kontra DX. FX är förstås bättre på de flesta sätt, och jag tror vi kommer få se det krypa ner till även Nikons mellanmodeller i framtiden.
Dock tycker jag DX har sina fördelar. Det går att göra kamerorna bra mycket kompaktare med DX än FX. Jämför Olympus 4/3-system och deras långtifrån perfekta men ändå jäkligt intressanta 420-modell.

Jag tror och hoppas att Nikon kommer behålla DX-formatet för små, behändiga systemkameror i framtiden, och denna nya glugg är kanske en indikation på det?

Jag ska ha en till min D60 så fort kassan tillåter.

  • Medlem
  • 2009-02-09 19:29

Hm...har funderat på ett "icke DX" 50mm f1.8 - och så kom detta. Blir det verkligen så mkt mer användbart än den vanliga 1.8:an på min D50 tro? (man kan väl backa lite... *s*)

Fredrik

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-09 20:54
Ursprungligen av Nifo:

Hm...har funderat på ett "icke DX" 50mm f1.8 - och så kom detta. Blir det verkligen så mkt mer användbart än den vanliga 1.8:an på min D50 tro? (man kan väl backa lite... *s*)

Fredrik

Det är högst personligt det där. Kolla gärna bland dina gamla bilder vilka brännvidder du oftast använder. Och kolla extra noga på de bilder som du tycker är lyckade och som du är särskilt nöjd med rent fotografiskt.

Vissa säger att "normaler" är tråkiga eftersom mer exotiska brännvidder gör det lättare att se saker på nya sätt då man inte är van att se världen på det sättet. Å andra sidan är det en väldigt spännande och lärorik utmaning att ta kreativa och nyskapande bilder med en normal, eftersom man måste vara kreativ på andra sätt.

Bevaka tråden