- theVOID
- Medlem ●
- Göteborg
Får min Blofeld keyboard i veckan som dert ser ut
Har lyssnat på en massa grymma demos och även jammat med en hemma hos mig en stund (tack syntboy! )
Såg på specarna att DAC'en är 16 bit 44.1Khz...
Låter inte det extremt dåligt (på papperet) för att vara 2009?
Jag menar, en Nord Modular från början av 90, har ju 18bit 96Khz.
En SY99 har 16bit, 48Khz.
Innebär detta i praktiken att synthen låter lite "instängt" och platt?
Jämfört med en Virus etc med 24bit, 96Khz.
Jag vet ju att detta är en budget synth och jag har ju bra riktiga analoger etc, men
ändå, 16 bit, 44.1?
Säker på att jag blir nöjd ändå, men undrar hur de tänker.
Varför skulle den låta sämre för den använder 16bit 44khz DAC? Förstår inte riktigt resonemanget..
Låter era 16bit 44kHz CD-spelare även de tunna och platta?
Om något låter så så misstänker jag mer att det beror på ljudgenereringen och eventuellt de komponenter som används i manicken och inte i någon större grad att det skulle bero på bitdjup och samplingsfrekvens.
Ni misupfattande visst...
Jag menade inte at Blofeld låter dåligt, skulle ju knappast köpa en annars eller?
Men jag undrade rent specmässigt, varför kör vissa med "högspecade" DAC'ar och andra inte, i nya grejer.
Själv kör jag gärna äldre grejer som Emax etc och älskar det ljudet.
Funderade bara på varför man kör med "gamla" spec i just denna då man ofta har högre frekvens och fler bitar, i nya synthar.
Det beror som sagt säkert på andra saker om ngt låter "stort" eller inte.
Tänkte mest på skillnaden när man sitter med 24bitar/96Khz I cubase med en hel låt, och sedan mixar ner WAVen till 16/44.1.
Jag köpte en blofeld och blev väldigt besviken över ljudkvaliteten (men jag hade ingen aning om att den körde på så låg upplösning). Den åker ut.
den åker hit!!
Är aspepp på den, får se hur den låter emot microQ... blir kickass som livemakapär iaf... gillar waldorf... litar på dom... sen är ju efekterna i mQ geniala!! grynigt galna, hellre det än rolandbajsiga... phasern i mq äe världens bästa knasdist!!
Det jag reagerade för när jag testade var att ljud med effekter på lät platta och trasiga (på ett icke nice sätt) men om man stängde av effekterna lät den riktigt riktigt bra även på enkla klassiska analogljud.
Inte som en riktig givetvis men lite åt Clavia Nord Modular G1 hållet.
Lite hårt sådär.
16 bitar är vi visserligen cd-kvalitet men har ändå lite begränsat med headroom. Så om man vill ha max bitar och ljudkvalitet ut ur den så bör man nog se till att de patcher man gör håller sig rätt nära nollan i volym. Annars kanske man råkar ut för att ljudet bara är kanske 12 bitar i praktiken.
Nån som vet hur den är uppbyggd rent tekniskt? Det har väl funnits ett par synthar där mastervolymen sitter innan DAC:en så för att få full upplösning på ljudet så börman ha volymen på max och sänka på mixern istället.
Nån som vet hur den är uppbyggd rent tekniskt? Det har väl funnits ett par synthar där mastervolymen sitter innan DAC:en så för att få full upplösning på ljudet så börman ha volymen på max och sänka på mixern istället.
Såna dumheter trodde jag bara sony ericsson höll på med i sina mobiler Helt otroligt att man ska få stå ut med massor av kvantiseringsbrus på lägsta ljudvolymerna i en musikmobil. Får hoppas det är bättre löst på de nyare modellerna.
På virus modell B så kan man ändra mastervolym via sysex...så det känns lite oroväckande även där. Oklart dock om det är en helt digital dämpning eller om det är en så kallad digital volymkontroll som sitter efter DAC. Fast man skulle kanske se dessa saker som extra features istället? En extra bitreducer på mastern.
Bäst är ändå alla ful-ljudkort som är grymt fint specade med 24bit 192kHz och allt, men som brusar satan helt spontant.
Såna dumheter trodde jag bara sony ericsson höll på med i sina mobiler Helt otroligt att man ska få stå ut med massor av kvantiseringsbrus på lägsta ljudvolymerna i en musikmobil. Får hoppas det är bättre löst på de nyare modellerna.
haha, ja det är inte så jäkla smart tänkt. Har en av de mobilerna och det brusar en del ja.
Det finns så mycket annat som kan påverka karaktären än just DAC:en, så jag tycker inte man ska titta så noga på sådana specar. Viktigare är nästan vad för slags filtrering man gör innan D/A-omvandlingen. Om man har en ordentligt översamplad signal som filtreras skarpt innan DAC så kan det faktiskt låta riktigt bra, trots 44.1kHz och 16bit, men visst kan man ändå tycka att det är ett dumt designval med tanke på att man typiskt mixar och spelar in outputen senare i kedjan.
Oavsett om den låter dåligt eller bra så tror jag inte det beror på just DAC:en.
OM det är samma ljudmotor som Terratec Kompozer verkar effekterna i Micro-Q-serien (där Blofeld ingår) vara ganska "dumkådade"; programmerade enligt application notes utan att någon längre tid lagts på att få dem att låta bra. De ville nog mer kunna skriva många effekter i speclistan.
Ensoniq DP/4 har ännu lägre DA-upplösning (om jag minns rätt 33khz 16bitar) och sämre intern upplösning (24bit fixedpoint i samma 33khz!) men jäklar om den låter bra - för snubbarna som programmerade effekterna visste vad de pysslade med.
Kan en dålig DAC göra något annat än att skapa distortion förresten? Borde väl inte kunna göra ljudet "kallt" eller "platt" ?
Bit bredden spelar i realiteten ingen större roll i digital domän. Det finns 1 bits DAC
(hittar man i CD spelare bla) som låter som 24 bitar och 16 bitar som låter bättre än
20 bits. 24 bitar är en spec som inte går att upfylla i analog domän rent praktiskt ,
därav är ofta en 24 bits spec i reliteten nånstans mellan 14-18 bitar.Det finns en fördel
med att kunna skicka ut ett 24bits ord, dynamik, men om du inte kan använda det djupet
så blir det ett skott i foten!
Här ska ni få fundera lite, ta en 16 bits DAC om den producerar en spänning
som är 10V pp motsvarar en bit av dessa 152uV!! Detta är en besvärande liten spänning!
Den är så liten att den med 99.9% chans drunknar i matningsspännings bruset eller nån
annanstans i burken!
Jag vet DACar som klarar 24bit 192khz som ändå låter kass. Kolla valfritt budget-ljudkort.. Det är inte för inte som det är helt fantastiskt att köpa sitt första högkvalitativa ljudkort för studion. Och då tänker jag inte främst på ingångarna..
Jag säger som flera här innan att det nog beror mer på hur väl ljudgenerationen är designad, och hur väl anpassad till DACen den är. Att stirra sig blind på siffror utan att faktiskt lyssna efter är att vara dum. Och låter det bra så låter det bra, oavsett siffror.
Dåliga DAC's eller ej är jag för okunnig för att uttala mig om, men jag sällar mig till skaran som tycker att den låter... märkligt. Jäkligt kul att leka runt med men helt omöjlig att få att passa in i en mix, den sticker ut något så otroligt och lägger sig framför allt annat. Effekterna var inget vidare, försökte göra något snyggt av dem men det slutade bara med att jag stängde av dem.
Jäkligt kul synth att skruva på och den låter bra solo, men den åkte ut efter tre veckor.
helt omöjlig att få att passa in i en mix, den sticker ut något så otroligt och lägger sig framför allt annat.
Verkar lovande!! mina mixar brukar behöva många såna ljud som du beskrev!! Behöver nått som matchar mina sidstationer och darkstar!!
Verkar lovande!! mina mixar brukar behöva många såna ljud som du beskrev!! Behöver nått som matchar mina sidstationer och darkstar!!
Hehe, jag tror faktiskt att den kommer passa din ljudbild bra, går att göra fräsande ljud som hoppar ut och biter en i näsan!
Jäkligt kul att leka runt med men helt omöjlig att få att passa in i en mix, den sticker ut något så otroligt och lägger sig framför allt annat. Effekterna var inget vidare, försökte göra något snyggt av dem men det slutade bara med att jag stängde av dem.
Jäkligt kul synth att skruva på och den låter bra solo, men den åkte ut efter tre veckor.
Vad kul! Jag tycker nämligen precis tvärtom -låter rätt platt och tråkigt ensam men i en mix passar i princip vilken preset man vill i rätt kategori och med lite tweaks. Smälter in så fint så fint i helheten och bildar en skön matta tillsammans med allt annat som jag saknat så länge. Sen att jag inte skulle få för mig att låta den lira bas i första taget och peta ner min Minimoog från sin tron är en annan sak. Effekterna har jag inte ens testat än men så länge de går att modulera kan de säkert vara användbara till nåt.
Jepp, får helt enkelt se vad jag tycker om den när jag får den och kan leka i lugn och ro.
Klaviaturet skall vara riktigt bra och jag köpte den ju egentligen främst som masterkeyboard och för att den var snygg Egentligen köpte jag den som tillgodo då jag lämnat tillbaka en rörstärkare jag inte gillade
Skulle egentligen bara köpt en controller.
Har mao låga förväntingar
Skall köpa en Electroharmonix Tube EQ att köra den igenom kanske!