Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela in live?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör man bäst för att föreviga livekonserter?

Vilka olika tekniker finns?
Vad behöver man för utrustning?

I mitt fall handlar det om klubbspelningar där bara sång och bastrumma är uppmickat genom PA.
Har ett 8 kanaligt ljudkort och vanliga kondensatormickar, men det är svårt att placera dem så det blir en bra ljudbild.

Skulle också villa veta hur man kan filma med bra ljudupptagning.
Ska man ha ha separat ljudupptagning och synka bilderna i efterhand? Låter marigt:confused:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-16 14:57

Det är väl enklast att synka filmens ljudupptagning någorlunda med direktinspelade materialet och sedan tysta filmen när man är klar för att undvika fasfel o.s.v.

Men hur spelar man in. Finns det kameror med bra mickar, eller ... hur gör folk?

Kameramickarna är bara att glömma i sammanhanget.
Visst beror allt på vilken nivå man lägger det hela på, men...

- Mixningen för inspelningen och liveljudet är i regel olika, alltså, spela in alla ljudkanaler separat och mixa dem i efterhand i studiomiljö.

- Ska det dessutom filmas så finns i princip två alternativ. Filma med X antal kameror, spela in på band, tanka in i datorn och redigera. Final Cut Pro tex har stöd för klippning av flera källor. Se till att synkronisera tidskoderna (möjlighet på lite mer prof kameror) eller se till att få en synkpunkt i början på varje band, spela in med hult obruten tidskod. Ljudet läggs sedan till från den separata ljudupptagningen.

- Alternativet till att filma och spela in med flera kameror är flera kameror kopplade till en bildmixer med en utgående signal till bandare eller digital inspelare/dator eller vad det nu må vara. Även här, separat ljudmix i ett rum som ej färgas av liveljudet. Antingen tappas det direkt till mixern eller mixas i studio för att sedan synkroniseras.

Mycket kort svar om ett nästan outtömligt ämne

Ursprungligen av bedrockstudios:

Kameramickarna är bara att glömma i sammanhanget.
Visst beror allt på vilken nivå man lägger det hela på, men...

- Mixningen för inspelningen och liveljudet är i regel olika, alltså, spela in alla ljudkanaler separat och mixa dem i efterhand i studiomiljö.

- Ska det dessutom filmas så finns i princip två alternativ. Filma med X antal kameror, spela in på band, tanka in i datorn och redigera. Final Cut Pro tex har stöd för klippning av flera källor. Se till att synkronisera tidskoderna (möjlighet på lite mer prof kameror) eller se till att få en synkpunkt i början på varje band, spela in med hult obruten tidskod. Ljudet läggs sedan till från den separata ljudupptagningen.

- Alternativet till att filma och spela in med flera kameror är flera kameror kopplade till en bildmixer med en utgående signal till bandare eller digital inspelare/dator eller vad det nu må vara. Även här, separat ljudmix i ett rum som ej färgas av liveljudet. Antingen tappas det direkt till mixern eller mixas i studio för att sedan synkroniseras.

Mycket kort svar om ett nästan outtömligt ämne

OK . . . tack för ett bra svar. Fattar principen (tror jag). Viktigt med synkpunkt för både ljud och bild plus oavbrutna tidskoder.
Problemet i praktiken är att det inte går att spela in separata kanaler med varje instrument pga av att det bara är sång och baskagge som går via PA mixern.
Har bara två stormembrans mickar att koppla via ljudkort till logic.
Det blir en skev ljudbild. Vissa instrument skär igenom och andra hörs knappt.

Funkar det med en enklare lösning om man inte har så hög ambition?

Alternativet om man vill göra det enklare är att mika upp en bit från scenen, nackdelen med detta är ju dock att allt sorl från ev. publik kommer med.

Skillnaden mellan att mika varje källa för sig och att plocka ljud från en enda mikrofon är dock verkligen som natt och dag. Kolla gärna med någon lokal ljudtekniker om de kan hjälpa till. Dock ryker ju antalet kanaler ganska snabbt så snart ett trumset är inblandat, men detta är egentligen enda sättet att få den fyllighet och balans man önskar i ljudet.
Vidare kan nämnas att det är två helt olika saker att mixa salongsljud och inspelat salongsljud, särskilt i mindre lokaler, då liveljudet i salongen hörs "live" ut i salongen.

1
Bevaka tråden