Kameramickarna är bara att glömma i sammanhanget.
Visst beror allt på vilken nivå man lägger det hela på, men...
- Mixningen för inspelningen och liveljudet är i regel olika, alltså, spela in alla ljudkanaler separat och mixa dem i efterhand i studiomiljö.
- Ska det dessutom filmas så finns i princip två alternativ. Filma med X antal kameror, spela in på band, tanka in i datorn och redigera. Final Cut Pro tex har stöd för klippning av flera källor. Se till att synkronisera tidskoderna (möjlighet på lite mer prof kameror) eller se till att få en synkpunkt i början på varje band, spela in med hult obruten tidskod. Ljudet läggs sedan till från den separata ljudupptagningen.
- Alternativet till att filma och spela in med flera kameror är flera kameror kopplade till en bildmixer med en utgående signal till bandare eller digital inspelare/dator eller vad det nu må vara. Även här, separat ljudmix i ett rum som ej färgas av liveljudet. Antingen tappas det direkt till mixern eller mixas i studio för att sedan synkroniseras.
Mycket kort svar om ett nästan outtömligt ämne