Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bärbart Wi-fi till touch!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-01 09:47

TJenare!

Jag läste härom veckan i någon teknik tidning (har för mig det var M3) men inte säker.
Om att det inom kort kommer finnas portabla SMIDIGA wifi produkter att köpa. vi snackar bärbart ala ha i bakfickan/innerfickan på jackan.

Med andra ord en liten batteridriven/uppladdningsbar manick som man bara slänger in ett 3G kort i och sedan skickar den ut ett konstant litet wi-fi nät i ens omgivning som man kan koppla upp sig mot. Förutsatt att du har täckning.

Detta låter för mig helt otroligt praktiskt och att ingen kommit på det innan.
Det finns ju redan usb donglar till bärbara datorer etc. Men dessa är alltid beroende av en dator och ett usb uttag. Samt har en tendens att vara rätt värdelösa och krångliga att konfigurera (jag vet då jag supporterat skiten)

Men för mig som iPod touch ägare så skulle det vara extra praktiskt då jag om vartannat lessnar på att knalla runt i stan och leta efter öppna nätverk så fort jag vill kolla någonting.

Problemet är att hur jag än letar och frågar i diverse teknik kedjor så har ingen hört talas om det och det närmaste jag kommit är nån sladd driven belkin skit.
Vet NÅGON om en pryl som denna har släppts och vart man kan köpa den, eller om det är på G och kommer att gå att köpa snart?

Tacksam för svar!

PS. När jag ändå är här, det finns en app att ladda ner för typ 7 spänn som enligt utsago ska förbättra ipodens möjligheter/fungera bättre än den inbyggda funktiionen, till att hitta öppna wifi nät. Det få recenssioner som finns säger att den ska va värd pengarna, men innan jag testar tänkte jag kolla om någon här har testat och har några åsikter om den?

/Emanuel

Tror den produkt du söker inte riktigt kommit ut på marknaden ännu. Om det är samma du tänker på så har jag för mig det skulle komma till sommaren.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-01 09:58

HIttade detta alldeles nyss:
http://m3.idg.se/2.1022/1.212291/skippa-sladden-till-dongeln

Men det var inte den som jag tänkte på, den verkar ju vara ett alternativ dock. Den ser dessutom smidigare ut än den jag såg, även om den är klart fulare.
Den jag såg, såg ut att vara en fyrkantigt formad tunn pryl i borstat aluminum eller dyl.
Personligen skiter jag faktiskt hur den ser ut så länge den funkar. Skulle lätt skaffa mig ett 3g kort och pröjsa en 200 i månaden för att ha konstant tillgång till wifi.

• Medlem
  • Härnösand
  • 2009-03-02 12:25

Vad ni syftar på är Mifi!!

En produkt av..hmm novatel? Kallad MIFI (bärbar router på fickan)

Sätt in ett simkort med tex. mobilt bredband, så har du en router lite större än kreditkortet,
ca 40 timmars standby och runt 4-4½ timmes aktivt surfande via denna lilla manick

Du kan dela ut upp till 4st användare, dvs. med bärbar dator med wlan, ipod touch etc..

Sägs komma nu under April - Maj - helt klart en pryl värd att testa tycker jag!

//najkks

• Medlem
  • Härnösand
  • 2009-03-02 12:28

I-Mo från HUAWEI

Såg helt klart intressant ut, både mindre och smidigare än den där andra "lådan.." som dock ändå inte var stor alls!

Skulle alltså i-Mo funka så att man sätter in ett simkort med tex. tele2 mobilt bredband,
och sedan delar den automatiskt ut uppkopplingen till 4st valbara klienter med Wifi ?

//najkks

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-26 10:26

Det är så jag har uppfattat det iaf.
Informationen verkar variera, jag har hört rykten om att den ska släppas åtminstonde i asien innan sommaren eller till hösten.
Jag har gett min polare i Japan i uppgift att hålla ögon och öron öppna så fort den dyker upp på marknaden och skicka ett exemplar till mig för utvärdering. Stora frågan blir väl om den kommer va kompatibel från början eller om man måste vänta på en "västvänlig" version.
Men kan inte komma på varför, 3g har ju excisterat i asien långt längre än i europa och tekniken bör väl vara den samma oavsett om det är ett mobilt bredband SIM från Sverige eller Kina.

• Medlem
  • Härnösand
  • 2009-04-06 00:28
Ursprungligen av Akos:

Det är så jag har uppfattat det iaf.
Informationen verkar variera, jag har hört rykten om att den ska släppas åtminstonde i asien innan sommaren eller till hösten.
Jag har gett min polare i Japan i uppgift att hålla ögon och öron öppna så fort den dyker upp på marknaden och skicka ett exemplar till mig för utvärdering. Stora frågan blir väl om den kommer va kompatibel från början eller om man måste vänta på en "västvänlig" version.
Men kan inte komma på varför, 3g har ju excisterat i asien långt längre än i europa och tekniken bör väl vara den samma oavsett om det är ett mobilt bredband SIM från Sverige eller Kina.

Det bör du ha rätt i.. att funktionen "wifi - 3G" bör räcka för att det ska funka!

vänta med spänning på din utvärdering!!
deras officiella release är ju satt till slutet av Maj!

//najkks

Homerun till ipod touch

Jag har för mig att jag läst något om att man får fri tillgång till Homerun ( för i-poden) om man skaffar teliaabbonnemang till sin mobil?
Någon som har hört talas om det?

hälsn T A

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-16 17:22

Jag tror att det är så att om man har telia-bredband som privatkund så får man tillgång till Homerun. Har för mig att det står så när man försöker logga in på deras nätverk i alla fall.

1
Bevaka tråden