Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dekorfärg i CMYK-läge, vafalls?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag skapar en ny dekorfärg (color type: spot) i InDesign finns valet att låta den ligga i CMYK-läge (color mode: cmyk).

Låter konstigt i mina öron, kommer det verkligen ut på filmen som en dekorfärg?

Väljer jag att skriva ut separationer så kommer det iaf ut på en egen sida, verkar ju lovande...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-11 20:10

CMYK-läget finns där för att du ska kunna skapa egna dekorfärger från CMYK-paletten.

Låter lite bakvänt men så är det. Fråga mig inte hur tryckaren ska blanda sina färgburkar för att få till den färgen...

Janne

• Medlem
  • 2009-03-11 21:36

Alla våra färgrutor i InDesign är dekorfärger. Varför inte? Det finns väl inget inbyggt i dekorfärgen att det inte ska vara cmyk?

En dekorfärg skrivs ut på en egen film, blir en egen tryckplåt, och färgen man trycker med kommer färdigblandad ur en egen burk (men det vet du förstås redan).

Jag börjar ana att färgläget i datorn enbart har att göra med hur dekorfärgen ska visas på skärmen och egentligen är helt betydelselöst (rätta mig gärna om jag har fel). I slutändan handlar det ju ändå bara om att tryckaren ska använda rätt färgburk.

Mitt egentliga problem i det här fallet är att jag har ett jobb som ska screentryckas med dekorfärger, men kunden kan inte ge mig något annat än CMYK-koder. Den bakomliggande frågan är hur jag översätter detta till dekorfärger som ligger så nära som möjligt, och det var därför jag hamnade i läget i inlägg #1...

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-03-12 12:03
Ursprungligen av Mutant:

Mitt egentliga problem i det här fallet är att jag har ett jobb som ska screentryckas med dekorfärger, men kunden kan inte ge mig något annat än CMYK-koder. Den bakomliggande frågan är hur jag översätter detta till dekorfärger som ligger så nära som möjligt, och det var därför jag hamnade i läget i inlägg #1...

Bäst resultat får du då om du gör det manuellt. Ta en trycksak från kunden, och en PMS-sticka och sätt dig och jämför. Tar kanske lite tid, men då får du ett bra resultat i alla fall.

En CMYK-blandning är ju aldrig statisk i sin färgåtergivning (beroende på tryckteknik, papper osv), så att gå på omvandlingstabeller är ingen bra idé om du frågar mig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 12:36

Du kan med Photoshop ganska nära få fram PMS från CMYK-värden.

Ställ in dina CMYK-värden i Color picker och välj sen Färgbibliotek så letar Photoshop den PMS som är närmast. Se bara till att du har rätt färginställning så att CMYK-värden tolkas korrekt.

Janne

Ursprungligen av jannes:

Du kan med Photoshop ganska nära få fram PMS från CMYK-värden. Ställ in dina CMYK-värden i Color picker och välj sen Färgbibliotek så letar Photoshop den PMS som är närmast. Se bara till att du har rätt färginställning så att CMYK-värden tolkas korrekt.

Jag gjorde det, men de färgerna såg sedan helt galna ut i InDesign...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-13 08:12

Dom ska se likadana ut om du inte har någon konstig färginställning i ditt InDesigndokument.

Janne

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-15 21:57

Varning för att använda konverteringar från cmyk till pms. I de flesta fall funkar det okej, men vissa toner - speciellt gula och blå - kan sticka iväg till oanade konsekvenser. Det är dyrköpta erfarenheter jag har av det där (visserligen för ett gäng år sen) så jag litar inte på konverteringen i Photoshop (eller något annat program heller). Stickan rules!

Ursprungligen av Kalle W:

Bäst resultat får du då om du gör det manuellt. Ta en trycksak från kunden, och en PMS-sticka och sätt dig och jämför. Tar kanske lite tid, men då får du ett bra resultat i alla fall.

Tack, det får nog bli så.

• Medlem
  • 2009-03-11 22:28

Vi jobbar omvänt, men principen måste väl vara densamma fast åt andar hållet. Vi jobbar med dekorfärger för att de ska behålla namnen och tilldelningen trots att objekt kopieras mellan olika dokument där dekorfärgerna har olika definition. Sedan ser vi i tryckfärgshanteraren till att alla dekorfärger omvandlas till process vid utskrift.

När frågan ändå är uppe undrar jag om man kan göra den inställningen vid pdf-export utan att slå på övrig färgkonvertering?

1
Bevaka tråden