Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone OS 3.0 presenteras 17 mars!

Tråden skapades och har fått 552 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En grej jag saknar sjukt mycket i App store som de dessvärre inte sa något om igår är möjligheten att testa ett program innan man köper det. Marknaden svämmar över av lite-apps och framför allt dyrare program >$5 vill man ju gärna testa innan man köper. En funktion för det vore perfa..

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

En grej jag saknar sjukt mycket i App store som de dessvärre inte sa något om igår är möjligheten att testa ett program innan man köper det. Marknaden svämmar över av lite-apps och framför allt dyrare program >$5 vill man ju gärna testa innan man köper. En funktion för det vore perfa..

Ja, jag kan bara hålla med. Apple borde införa en ångerrätt på säg 3-5 dagar på alla program (som kostar pengar), mer än så behöver man inte. Och eftersom nedladdningarna är knutna till ens iTunes Store-konto så kan de kontrollera att man bara får göra det en gång.

Å ena sidan skulle det säkert leda till minskad försäljning eftersom det skulle bli färre köp av program som man snabbt tröttnar på, så en del utvecklare protesterar säkert.

Å andra sidan skulle det kunna leda till ökad försäljning för folk vågar testa program de annars undviker på grund av kostnaden.

På det hela taget skulle systemet premiera försäljningen av program av hög kvalité och minska försäljningen av skräpprogram, något som verkligen skulle göra plattformen ännu bättre.

Dagens App Store har ju en tendens att premiera slit-och-släng-program för en dollar som tar så lite tid som möjligt att utveckla.

Är de någon som fattar varför dom inte implementerar veckovy i kalendern? För mej är detta otroligt irriterande. De finns ju på alla smartphones..

Det undrar jag också. Men det är väl en sådan där Apple-idiot-grej - dom fixar inte triviala saker (som t.ex. att skicka vCards med SMS som alla andra i hela världen gör - Apple valde MMS istället (!!!).
Apple är ett besynnerligt företag. För det mesta gör dom så rätt att det sjunger om det - och så plötsligt med jämna mellanrum så faller dom pladask för struntsaker. Pinsamma är dom stundom.

Ursprungligen av westerlu77:

Är de någon som fattar varför dom inte implementerar veckovy i kalendern? För mej är detta otroligt irriterande. De finns ju på alla smartphones..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-19 11:59
Ursprungligen av westerlu77:

Är de någon som fattar varför dom inte implementerar veckovy i kalendern? För mej är detta otroligt irriterande. De finns ju på alla smartphones..

Jag håller med dig. För mig som aldrig vet vad det är för vecka eller aldrig räknar i veckor, så blir det en stort frustration när någon säger "syns vecka 16!" och jag säger "abso ... FUCK!", så måste jag se till att skaffa internet, surfa in på vecka.nu, göra analysen av vad det är för vecka nu, hoppa fram x antal dagar i huvudet, jämföra med kalendern, ta fram det riktiga datumet, slutligen skriva in det i kalendern, blir mer arg på min partner som aldrig sa datumet från början i stället för fucking vecka och av den anledningen säga upp vänskapen och då inte behöva ses vecka 16 och så har jag slösat all tid i onödan.

Nej, avskaffa veckoräkningen förresten.

Veckoräkning är ett svenskt (kanske skandinaviskt?) otyg. Jag ignorerar skiten (om jag får den muntligen) och frågar vad det är för datum dom snackar om.

Ursprungligen av lither:

Jag håller med dig. För mig som aldrig vet vad det är för vecka eller aldrig räknar i veckor, så blir det en stort frustration när någon säger "syns vecka 16!" och jag säger "abso ... FUCK!", så måste jag se till att skaffa internet, surfa in på vecka.nu, göra analysen av vad det är för vecka nu, hoppa fram x antal dagar i huvudet, jämföra med kalendern, ta fram det riktiga datumet, slutligen skriva in det i kalendern, blir mer arg på min partner som aldrig sa datumet från början i stället för fucking vecka och av den anledningen säga upp vänskapen och då inte behöva ses vecka 16 och så har jag slösat all tid i onödan.

Nej, avskaffa veckoräkningen förresten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-19 12:35
Ursprungligen av Zimmerman:

Veckoräkning är ett svenskt (kanske skandinaviskt?) otyg. Jag ignorerar skiten (om jag får den muntligen) och frågar vad det är för datum dom snackar om.

Sverige och Tyskland tror jag. Samma här, jag bryr mig inte om veckor utan vill veta datum.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-19 12:12

Rekommenderar det svenska programmet Almanacka för "svenska behov". Kostar en slant, men man får rätt mycket för pengarna:

- Veckonummer
- Namnsdagar
- Flaggdagar och röda dagar
- Stjärntecken
- Månens fas
- Solens och månens uppgång/nergång för olika platser i Sverige
- Månads- och veckoöversikt

Dock är det inte så bra integrerat med den vanliga kalendern på iPhone (det enda som syns i Almanacka är om dina kontakter har namnsdag eller födelsedag), men som referensprogram är det klockrent.

Dock är det inte särskilt vackert, men det fyller sitt syfte utan att vara för fult!

Man kan ladda ner en kalender gratis till ical med veckonummer. Så när du syncar med iphone så kommer det upp.

Orelaterad fråga, vad kommer man inte kunna göra med iphones bluetooth undrar jag?

Men nu blandar ni ihop veckovy med veckoräkning...

Jag kan mycket väl vara intresserad av en veckovy utan veckoräkning bara för att få koll på min arbetsbelastning under veckan som kommer eller dagarna runt om kring ett visst givet datum.

Så jag skulle gärna se en veckovy trots allt. Veckoräkningen är bara till för att identifiera en tidsperiod, det går lika bra med ett datum.

Ursprungligen av BlackSmp:

Men nu blandar ni ihop veckovy med veckoräkning...

Jag kan mycket väl vara intresserad av en veckovy utan veckoräkning bara för att få koll på min arbetsbelastning under veckan som kommer eller dagarna runt om kring ett visst givet datum.

Så jag skulle gärna se en veckovy trots allt. Veckoräkningen är bara till för att identifiera en tidsperiod, det går lika bra med ett datum.

Själv jobbar jag natt på ett hotell ojämna veckor och dag hos en Apple Premium Reseller jämna veckor. Därför är det bra om jag vet vilken vecka det är när jag tittar i kalendern, så att jag kommer till rätt arbetsplats på rätt del av dygnet.

Veckonummer behövs definitivt om man är tvungen att använda det i jobbet, oavsett ens personliga inställning till det.

Man kan påverka verkligheten

Ursprungligen av Adrian B:

Veckonummer behövs definitivt om man är tvungen att använda det i jobbet, oavsett ens personliga inställning till det.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Varför ska man kunna stänga av det och varför är det gött? Kan man inte bara låta bli att använda det? Text-meddelanden lär ju inte gå som mms ändå?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-19 18:00
Ursprungligen av henkebarn:

Varför ska man kunna stänga av det och varför är det gött? Kan man inte bara låta bli att använda det? Text-meddelanden lär ju inte gå som mms ändå?

Man kanske vill inte ta emot mms heller och då är det bra att kunna stänga av funktionen. Speciellt om man är utomlands.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Man kanske vill inte ta emot mms heller och då är det bra att kunna stänga av funktionen. Speciellt om man är utomlands.

//Rob

Utomlands förstår jag, men varför skulle man inte vilja ta emot MMS annars, vad är nackdelen? Just för att vara anti-MMS eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-19 20:00
Ursprungligen av Patrik D:

Utomlands förstår jag, men varför skulle man inte vilja ta emot MMS annars, vad är nackdelen? Just för att vara anti-MMS eller?

Jag funderar på om man faktiskt inte skulle ta och stänga av MMS just precis för att vara anti-MMS. Bara för att jag är så otroligt less på alla som klagar på iPhones frånvaro av MMS. Bara för att stå fast vid vad jag har hävdat hela tiden - även innan iPhone existerade - ja redan när de första reklamerna för MMS syntes för många år sedan. Det skulle kännas bra.

Ursprungligen av Rajje:

Jag funderar på om man faktiskt inte skulle ta och stänga av MMS just precis för att vara anti-MMS.

Stäng av SMS också i så fall, så är du konsekvent i din tjurighet...

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Gabriel kanske har samma problem som mig;

De fem MMS jag får i månaden kan sammanfattas med.

1) En svart man onanerar med en penis på 45cm
2) En man sätter på en åsna, arabisk musik - ett klart rasistiskt MMS.
3) Ett fruntimmer sätter sig på en dragkrok, måst evara kallt i fjasa...
4) Ett fruntimmers bröst syns, de hoppar runt
5) En man trycker upp en glasburk i anus, burken spricker. AJ!

Enligt mig används inte MMS till annat än ren skit. Hörde ngt om en man som stod på IKEA och kunde be sin fru välja soffa hemifrån - han skickade ett MMS.
128x128 punkter... det är marginellt större bilder än avatarerna vi har här på 99...

Så, JA, jag är glad det går att stänga av MMS funktionen.

Ursprungligen av Goflorp:

Gabriel kanske har samma problem som mig;

De fem MMS jag får i månaden kan sammanfattas med.

1) En svart man onanerar med en penis på 45cm
2) En man sätter på en åsna, arabisk musik - ett klart rasistiskt MMS.
3) Ett fruntimmer sätter sig på en dragkrok, måst evara kallt i fjasa...
4) Ett fruntimmers bröst syns, de hoppar runt
5) En man trycker upp en glasburk i anus, burken spricker. AJ!

Enligt mig används inte MMS till annat än ren skit.

Det låter som ett problem med din umgängeskrets, inte ett problem med MMS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-20 01:21
Ursprungligen av Adrian B:

Det låter som ett problem med din umgängeskrets, inte ett problem med MMS.

Haha! Där fick han dig Goflorp.

Jezez, man...vilket primitivt patrask du umgås med - vilka lågintelligenta puckon.

När jag hade Nokian så fick jag ibland MMS från EN person. Hon är en mycket god vän som bor på andra sidan landet och hon skickade en bild då och då med en detalj på något där hon befann sig exakt då och en haiku var alltid bifogad. Jag saknar det faktiskt. Bildhaikus.

Ursprungligen av Goflorp:

Gabriel kanske har samma problem som mig;

De fem MMS jag får i månaden kan sammanfattas med.

1) En svart man onanerar med en penis på 45cm
2) En man sätter på en åsna, arabisk musik - ett klart rasistiskt MMS.
3) Ett fruntimmer sätter sig på en dragkrok, måst evara kallt i fjasa...
4) Ett fruntimmers bröst syns, de hoppar runt
5) En man trycker upp en glasburk i anus, burken spricker. AJ!

Enligt mig används inte MMS till annat än ren skit. Hörde ngt om en man som stod på IKEA och kunde be sin fru välja soffa hemifrån - han skickade ett MMS.
128x128 punkter... det är marginellt större bilder än avatarerna vi har här på 99...

Så, JA, jag är glad det går att stänga av MMS funktionen.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-20 10:13
Ursprungligen av Goflorp:

Hörde ngt om en man som stod på IKEA och kunde be sin fru välja soffa hemifrån - han skickade ett MMS.
128x128 punkter... det är marginellt större bilder än avatarerna vi har här på 99...

Så, JA, jag är glad det går att stänga av MMS funktionen.

Det har sagts 100 gånger förut, men eftersom det inteverkat gå in så:

MMS i sig har ingen begränsning på bildstorleken. Vissa äldre telefoner, främst gamla Nokia, skalar ned bilden för att minska meddelandestorleken. Nyare telefoner skickar i full upplösning.

Bilder på åsneanus mm går ju utmärkt att skicka via mail så så fort dina vänner skaffar telefoner som tillåter mail så kommer de att börja droppa in i din inbox igen

  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-03-19 17:10
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-19 19:49

Kört den nu i två dagar och är sjukt nöjd. Ja det är en beta. Det märks men de 1000 nya API's är helt underbara och hela systemet känns riktigt bra

Ursprungligen av 20hz:

Kört den nu i två dagar och är sjukt nöjd. Ja det är en beta. Det märks men de 1000 nya API's är helt underbara och hela systemet känns riktigt bra

Snabbare eller långsammare än version 2?

Hur är det med det svenska tangentbordet? Finns Å och Ä även under A som tidigare? (Förutom som egna tangenter)

Dvs om jag skriver "har" så tolkas det som "har" och den försöker inte föreslå "hår" eller "här"?

Ursprungligen av BlackSmp:

Hur är det med det svenska tangentbordet? Finns Å och Ä även under A som tidigare? (Förutom som egna tangenter)?

Å, Ä och Ö finns som separata tangenter.

Bild av "bobochbob", skribent på ett annat Mac-forum.
http://i42.tinypic.com/2926uc7.png

http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=93737

Edit: fast det var nog inte det du frågade efter, inser jag nu såhär efteråt. Har ingen aning om ifall å/ä finns kvar under a även i fortsättningen.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Å, Ä och Ö finns som separata tangenter.

Bild av "bobochbob", skribent på ett annat Mac-forum.
http://i42.tinypic.com/2926uc7.png

http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=93737

Edit: fast det var nog inte det du frågade efter, inser jag nu såhär efteråt. Har ingen aning om ifall å/ä finns kvar under a även i fortsättningen.

Jag borde ha varit tydligare:)

Skälet till att jag undrar är att jag ser att det borde påverka rättstavningsalgoritmen eftersom den då inte ska anta att jag vill ha ÅÄ om jag trycker på A samt att det borde bli mer invecklat att få algoritmen korrekt som man har kvar ÅÄ under A.

Hur som helst, det nya tangentbordet är en av anledningarna till att jag längtar efter 3.0

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-20 09:39
Ursprungligen av BlackSmp:

Snabbare eller långsammare än version 2?

Hur är det med det svenska tangentbordet? Finns Å och Ä även under A som tidigare? (Förutom som egna tangenter)

Dvs om jag skriver "har" så tolkas det som "har" och den försöker inte föreslå "hår" eller "här"?

Det är en beta, så ja den är långsammare

Bevaka tråden