Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone OS 3.0 presenteras 17 mars!

Tråden skapades och har fått 552 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av sensy:

På Minuten och Spanarna. Skit i P1, ge Ingvar Storm en egen kanal.

I second that!

Ja, P3 är späckad med sköna saker:)

P3 rules också, och P4 Sport är också bra.

När slutade den här tråden handla om iPhone, och började handla om radio?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

När slutade den här tråden handla om iPhone, och började handla om radio?

Jag var inte den som startade det, men jag får erkänna att jag väckte radio-spåret till liv igen

Det är ju dubbel OT eftersom tråden dessutom ska handla om mjukvaran i iPhone och inte hårdvaran

Den har handlat om lite av varje

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-03-25 15:03

Om apple planerar att släppa en ny modell så kanske de planerar att bygga in lite fler härliga funktioner så som till exempel fm-radio just för att kunna locka de redan inbitna iPhone användarna att köpa nytt.
Kan inte komma på något mer på rak arm men det måste ju finnas fler hårdvarusaker som kan bli intressanta att slänga in i luren nu när de även öppnar upp i mjukvaran så pass mycket som de faktiskt gör

Tror aldrig Apple kommer att lägga till FM-radio. De har aldrig haft det inbyggt i några iPodar och det får nog anses vara passé teknik i deras ögon.

Ursprungligen av Capeman:

Tror aldrig Apple kommer att lägga till FM-radio. De har aldrig haft det inbyggt i några iPodar och det får nog anses vara passé teknik i deras ögon.

Jag tror inte heller Apple kommer att lägga till det, men inte för att tekniken är passé, utan för att de anser att det är för liten andel av kunderna som bryr sig om det (baserat på den amerikanska marknaden skulle jag tro).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-25 15:44

Särskilt när det finns en laglig lösning på det redan som de gärna stödjer.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-25 15:47
Ursprungligen av lither:

Särskilt när det finns en laglig lösning på det redan som de gärna stödjer.

Vi snackar inte om FM-sändning utan om FM-mottagning, dvs att kunna lyssna på radio på iPhonen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-25 16:22
Ursprungligen av rhesus:

Vi snackar inte om FM-sändning utan om FM-mottagning, dvs att kunna lyssna på radio på iPhonen.

Men visst finns det separata FM-mottagare att köpa som du också kopplar in i iPhones/iPods eller är jag dagfull?

Ursprungligen av lither:

Men visst finns det separata FM-mottagare att köpa som du också kopplar in i iPhones/iPods eller är jag dagfull?

Det finns såväl sändare som mottagare.

Sändare; överför dina låtar från iPod/iPhone osv till din Bilstereo
Har tills rätt nyligen ej varit tillåtna att inneha/använda i Sverige.

Mottagare; tar emot FM-sändningar och matar in den i din ipod etc

Ursprungligen av lither:

Men visst finns det separata FM-mottagare att köpa som du också kopplar in i iPhones/iPods eller är jag dagfull?

Apple släppte en produkt som heter iPod radio remote (som jag tog upp tidigare i tråden) men av någon anledning kände Apple inte för att stödja den i iPhone/iPod touch vilket suger, nu ligger den bara och skräpar här hemma.

JAg kanske missat något ( nu blev det mera radiosnack) men kör Wunder Radio, lyssnar på det mesta, som P3, Rix FM, Star FM m.m det funkar klockrent för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-25 18:58

Men att ha en riktig FM-radio är tveklöst bättre än att gå "omvägen" via internet.

Strömmande ljudfiler har inte speciellt bra kvalitet, kräver att man befinner sig på en plats med bra uppkoppling, avbryts om uppkopplingen avbryts och måste därefter återupptas, förbrukar datatrafik som faktiskt kostar en hel del efter ett tag, använder bandbredd både i nätet och i processorn som man kanske behöver till annat.

En FM-radio kan alltid vara igång. Den behöver inte buffra något eller ha någon typ av uppkoppling, utan om man åker genom en tunnel kanske den bara brusar till och sen fortsätter så fort man har bra sikt. Medan en ström stannar upp tillfälligt eller hackar till om datat inte levereras snabbt nog, kan man fortfarande höra FM-radion lite grann även om det är dålig täckning och lite brusigt. FM-täckningen är bra mycket större än 3G-täckningen och håller även när man åker fort. Den frestar ingenting på processorn (inte nämnvärt i alla fall?) och absolut 0 på nätets bandbredd. Den är också helt gratis.

Kort sagt - en FM-radio är än så länge oslagbar för att lyssna på just FM-radio.

Jag önskar verkligen att jag kunde lyssna på radio (P1 t.ex.) när jag verkligen vill lyssna på radio= när jag reser. Det går tyvärr inte - har testat en miljon mobila små mottagare i 15 år. Jag åker buss och t-bana och tåg - det går bara inte. Det är störningar och avbrott hela tiden. Så - för mig är fm i iPhone helt ointressant. Jag är likgiltig. Det funkar inte som kollektivare i Sthlms innerstad och närförort. Hur det är längre ut vet jag inte. Med X2000 är det totalt meningslöst - en katastrof - öronen faller av efter 3 minuter - avsågade av sinusvågor etc :-D.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-25 22:54

Samma här.

Dock kan det väl bli så att iom 3.0 kan en privatperson släppa egen programvara till just denna kontroll?

Anledningen att Apple inte har radio i någon av sina prylar är mycket enkel - så enkel och uppenbar att många tydligen inte ser det klart och tydligt: iTunes. Radio är en konkurent till iTunes. Skulle Apple supporta radiolyssnande så att folk kan lyssna på låtarna gratis och inte köpa dom på iTunes?
Nej, dom är ett normalt kapitalistiskt företag och vi kommer heller aldrig att kunna köpa en app i iTunesAppStore som gör det möjligt att köpa apps från andra företag/servrar. Eller en reciever i ATV som gör att vi kan se filmer gratis via sattelit istället för att hyra filmerna från Apple. Etc, etc.

Ursprungligen av Zimmerman:

Anledningen att Apple inte har radio i någon av sina prylar är mycket enkel - så enkel och uppenbar att många tydligen inte ser det klart och tydligt: iTunes. Radio är en konkurent till iTunes. Skulle Apple supporta radiolyssnande så att folk kan lyssna på låtarna gratis och inte köpa dom på iTunes?
Nej, dom är ett normalt kapitalistiskt företag och vi kommer heller aldrig att kunna köpa en app i iTunesAppStore som gör det möjligt att köpa apps från andra företag/servrar. Eller en reciever i ATV som gör att vi kan se filmer gratis via sattelit istället för att hyra filmerna från Apple. Etc, etc.

Det där tror jag inte på. Kan gälla några, men inte många. Radio skulle ALDRIG kunna ersätta mina musikinköp och det tror jag gäller de flesta.

Ledsen, men jag kan inte riktigt släppa radiospåret ännu, sorry Men jag lovar, det är sista inlägget om detta från mig i den här tråden.

Ursprungligen av Zimmerman:

Anledningen att Apple inte har radio i någon av sina prylar är mycket enkel - så enkel och uppenbar att många tydligen inte ser det klart och tydligt: iTunes. Radio är en konkurent till iTunes.

Det där är ren bullshit, det vågar jag lova.

Det låter som samma tidsförvrängda missuppfattning om att DRM-skyddet i iTunes Store (skilj på programmet iTunes och butiken iTunes Store!) var till för att låsa in folk i iPod-produkter och det som gjorde iPoden stor, när både iPod och iTunes lanserades och blev stort långt före iTunes Store ens öppnade.

Ursprungligen av Zimmerman:

Skulle Apple supporta radiolyssnande så att folk kan lyssna på låtarna gratis och inte köpa dom på iTunes?

Seriöst, du menar samma iTunes som gjorde det superenkelt för massorna att rippa sina egna CD-skivor? Samma iTunes som är byggt för att på ett enkelt sätt synka vilka MP3-filer som helst till iPod/iPhone? Samma iTunes som kommer med ett stort gäng webbradiokanaler förinstallerade?

Om din kapitalistiska konspirationsteori stämde, då skulle väl inte Apple underlätta för folk att rippa sina egna skivor utan istället tvinga dom att köpa musiken på iTunes Store? Då skulle väl inte Apple stödja MP3-formatet överhuvudtaget utan bara tillåta DRM-skyddad* musik från iTunes Store i AAC-format? Då skulle väl inte Apple ha med webbradio i iTunes?

(* = Ett DRM-skydd som till och med är på väg bort från all musik på iTunes Store)

Apple gör en hel del för att tjäna fina slantar, de har goda marginaler på sina produkter och mycket bygger på att du ska hålla dig inom Apples egna lilla ekosystem hela tiden, "It's the iWay or the Highway" osv. Men avsaknaden av FM-radio i iPod/iPhone är inte en del av detta, det är inte en konkurrent till iTunes Store.

Ursprungligen av Zimmerman:

Eller en reciever i ATV som gör att vi kan se filmer gratis via sattelit istället för att hyra filmerna från Apple. Etc, etc.

Säg mig, sen när får man gratis filmer via satellit? Sist jag kollade ville även Viasat ha betalt. Eller menar du att man ska ha ett piratkort till sin reciever? Fast då kan man ju lika gärna ladda ner filmerna på nätet - och de går utmärkt att spela på ATV för den delen.

Du förstår inte vad jag skriver - du är paranoid och tror att jag hatar Apple och iTunes (varför det sårar dig personligen om det nu skulle vara sant är ett mysterium - det är väl ett företag och ingen nära vän/släkt vi talar om?).

1. Jag diggar iTunes Store. Jag är INTE kritisk till läget - jag gillar läget. Apple har lyckats. Dom vann.
2. Jo, med iTunes kan man göra fantastiska saker - vem har påstått något annat? Men man köper väl låtarna från iTunes Store i alla fall....eftersom dom är störst i världen - eller tvåa - så är det ju så - ett faktum som du kanske missat. Dom säljer som smör och dom älskar det.
3. Bara för att man använder neutrala historiska vetenskapliga faktaord som "kapitalism" så tror du att man har en konspiration på gång. Jezez. Är ordet "kapitalism" ett skällsord för dig - är du kommunist? Lär dig svenska språket.
4. Lär dig förstå hypotetiska tankar (sattelit-tv etc). Slår upp ordet "hypotetisk".
5. Du har en osund fantasi om vad Apple är för något. Apples styrelse håller INTE med dig om vad Apple är för något och vad som är deras intressen. Om du tror man tar bort DRM för att man älskar mänskligheten så måste du söka hjälp.
6. Min teori må vara nog så usel, men din reaktion är uslare. :-D.

Ursprungligen av Adrian B:

Ledsen, men jag kan inte riktigt släppa radiospåret ännu, sorry Men jag lovar, det är sista inlägget om detta från mig i den här tråden.

Det där är ren bullshit, det vågar jag lova.

Det låter som samma tidsförvrängda missuppfattning om att DRM-skyddet i iTunes Store (skilj på programmet iTunes och butiken iTunes Store!) var till för att låsa in folk i iPod-produkter och det som gjorde iPoden stor, när både iPod och iTunes lanserades och blev stort långt före iTunes Store ens öppnade.

Seriöst, du menar samma iTunes som gjorde det superenkelt för massorna att rippa sina egna CD-skivor? Samma iTunes som är byggt för att på ett enkelt sätt synka vilka MP3-filer som helst till iPod/iPhone? Samma iTunes som kommer med ett stort gäng webbradiokanaler förinstallerade?

Om din kapitalistiska konspirationsteori stämde, då skulle väl inte Apple underlätta för folk att rippa sina egna skivor utan istället tvinga dom att köpa musiken på iTunes Store? Då skulle väl inte Apple stödja MP3-formatet överhuvudtaget utan bara tillåta DRM-skyddad* musik från iTunes Store i AAC-format? Då skulle väl inte Apple ha med webbradio i iTunes?

(* = Ett DRM-skydd som till och med är på väg bort från all musik på iTunes Store)

Apple gör en hel del för att tjäna fina slantar, de har goda marginaler på sina produkter och mycket bygger på att du ska hålla dig inom Apples egna lilla ekosystem hela tiden, "It's the iWay or the Highway" osv. Men avsaknaden av FM-radio i iPod/iPhone är inte en del av detta, det är inte en konkurrent till iTunes Store.

Säg mig, sen när får man gratis filmer via satellit? Sist jag kollade ville även Viasat ha betalt. Eller menar du att man ska ha ett piratkort till sin reciever? Fast då kan man ju lika gärna ladda ner filmerna på nätet - och de går utmärkt att spela på ATV för den delen.

Senast redigerat 2009-03-27 10:07

FM kommer inte att komma eftersom FM är ett utdöende fenomen, inte minst i USA. Satellitradio eller digitalradio kanske en vacker dag, men inte FM-radio.

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-03-26 11:11

Radio är jäkligt stort i andra delar av världen.
I Sverige idag lyssnar tyvärr inte Kidsen på radio längre. (Till skillnad från malmö- för något år sedan då "din Gata" slog igenom)
Många utbytesstudenter som jag har mött är förvånad över denna individualism bland ungdomar. ens musiklyssnande är privat här. Detta kan mycket väl ha att göra med att vi laddar ner väldigt mycket av den musiken vi vill ha idag i Sverige.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-26 21:23
Ursprungligen av thor:

Radio är jäkligt stort i andra delar av världen.
I Sverige idag lyssnar tyvärr inte Kidsen på radio längre. (Till skillnad från malmö- för något år sedan då "din Gata" slog igenom)
Många utbytesstudenter som jag har mött är förvånad över denna individualism bland ungdomar. ens musiklyssnande är privat här. Detta kan mycket väl ha att göra med att vi laddar ner väldigt mycket av den musiken vi vill ha idag i Sverige.

Nej, det beror troligen på att utbudet är så enkelspårigt i Sverige, bara mainstreammusik.

Jo, det stämmer nog. Sverige är ett av dom få länder i västvärlden - kanske det enda - som inte har kommersiella stationer med klassikt musik eller jazz. Vi är ett land av bonnläppar
Exempel: München är en stad något mindre än Stockholm. Där finns två kommersiella stationer som bara kör klassiskt och två som kör jazz. Ta vilken annan stor stad som helst nere på kontinenten - dom flesta mindre än Sthlm - och där finns minst en komersiell station som kör enbart klassisk musik. Jazz-stationer är vardagsmat också.
Fundera över detta en stund. Sverige är unikt på många, många sätt. Detta är ett i raden av besynnerligheter som undrestryker att landet är en kulturell bakgård och har varit så sedan medeltiden.
Om detta är bra eller dåligt vet jag inte. Det kan finnas fördelar med ett korkat släkte av tekniker som är skrämmande homogent. Det sociokulturella mönstret i Svedala har betydligt mindre variationer än vilket annat europeiskt land som helst - förutom Norge och Finland så klart.

Ursprungligen av zappee:

Nej, det beror troligen på att utbudet är så enkelspårigt i Sverige, bara mainstreammusik.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, det stämmer nog. Sverige är ett av dom få länder i västvärlden - kanske det enda - som inte har kommersiella stationer med klassikt musik eller jazz. Vi är ett land av bonnläppar
Exempel: München är en stad något mindre än Stockholm. Där finns två kommersiella stationer som bara kör klassiskt och två som kör jazz. Ta vilken annan stor stad som helst nere på kontinenten - dom flesta mindre än Sthlm - och där finns minst en komersiell station som kör enbart klassisk musik. Jazz-stationer är vardagsmat också.
Fundera över detta en stund. Sverige är unikt på många, många sätt. Detta är ett i raden av besynnerligheter som undrestryker att landet är en kulturell bakgård och har varit så sedan medeltiden.
Om detta är bra eller dåligt vet jag inte. Det kan finnas fördelar med ett korkat släkte av tekniker som är skrämmande homogent. Det sociokulturella mönstret i Svedala har betydligt mindre variationer än vilket annat europeiskt land som helst - förutom Norge och Finland så klart.

Blablabla. Flytta då, jag storäter kultur i sverige. Resten är bara gnäll för gnällandets skull, gör något åt det och starta en jazzradio då?

Nog om detta, iPhone 3.0 blir nog suveränt, och radio kommer komma då hårdvarutillverkare får möjligheter att skapa sådana tillbehör.

Ursprungligen av Leftrustle:

...gör något åt det och starta en jazzradio då?

Jazzpodcast - mindre resurskrävande, folk kan lyssna på det när de vill.
Inga störningar och man slipper ha en hemskan massa tillstånd för att köra radio,,,

Moahahahahahahaha!!!

Aha...en nationalist här på forumet. Det var inte meningen att förolämpa dig när jag sågade fosterlandet i detta ärende - och jag kan tyvärr inte be om ursäkt när jag aldrig ber nationalister om ursäkt.
Med tanke på ett du "storäter kultur" så är det förvånande att ingenting har fastnat.

Ursprungligen av Leftrustle:

Blablabla. Flytta då, jag storäter kultur i sverige. Resten är bara gnäll för gnällandets skull, gör något åt det och starta en jazzradio då?

Senast redigerat 2009-03-26 23:06
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-26 21:53

Skärpning nu era radiorävar!
Wayne Pan skriver om javascripts-hastigheten i 3.0 vs 2.2: http://waynepan.com/2009/03/24/iphone-30-javascript-performance/

Imponerande!

Bevaka tråden