Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur många samplers har ni?

Tråden skapades och har fått 138 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu blir jag sugen på att skaffa en riktigt fet sampler igen. Och lära mig den. E64:an jag hade för några år sedan kom jag aldrig igång att lära mig. Dessutom hade den inga effekter så jag fick alltid höra den "torr" när jag jobbade med någon låt.

Jag har en S2800, 10mb och SCSI som jag använt varje studiodag sedan jag köpte den för 7 år sedan. Lite få utgångar men jag har så mkt annat i mixern så den duger. Så har jag en Ensoniq EPS som masterklaviatur men funderar på att sampla lite smutsiga ljud med den också, så otroligt lättanvänd.

Semibumpar:
Jag känner ett plötsligt behov av en sampler som är bättre än 3 meg RAM och floppydisk för kommunikation och förvaring. Vad får jag för 1000, 1500, 2000? Är SP202/303/Gurkburk något att titta på? Vill förvara trummor bland annat på sampler istället för att ta plats med stora åbäken jag hatar för att dom inte har live-step programmering, seqar via RM1x, använder inte ens min R8 som trigger-maskin (och borde sälja den, efter att jag samplat ljuden)

Senast redigerat 2009-06-16 21:29

Jag har haft SP202, SP303 och SP808. Alla suger, tycker jag. Joxiga att jobba med och trist sequencer. 404:an kanske är bättre men det skulle jag inte chansa på. Jag har aldrig haft en Electribe, men de verkar mycket roligare.

  • Medlem
  • Skurup
  • 2009-06-16 23:21

Numera stolt ägare till en DSS-1:a! Är här nån annan med böjelser mt det mer masochistiska hållet som håller på med det härket eller har alla andra gett upp den maskinen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-16 23:27
Ursprungligen av PBIT:

Numera stolt ägare till en DSS-1:a! Är här nån annan med böjelser mt det mer masochistiska hållet som håller på med det härket eller har alla andra gett upp den maskinen?

Nej den är super, har ingen plats just nu så den står i hallen Måste fixa disken på den..... orkar inte! Men grattis! Den är helt grym. Men klart man är masorchist

  • Medlem
  • Skurup
  • 2009-06-16 23:41

Disken är ju inget kul att fixa på den. Inte helt lätt att hitta ersättare heller. Jag har några krokar ute å försöker fiska upp nån/några. Annars finns det nya på http://www.route66studios.com/ för allehanda samplers. Men det visste du säkert redan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-17 03:16

Route66 har sjyssta diskar, men det tog några månader för dom att leverera

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-17 09:11

Jag fick visserligen den floppydrive som jag beställde från Route66 efter ett par veckor, men snubben jag snackade med tillhör de otrevligaste människor jag någonsin stött på så jag kommer aldrig kontakta dem igen. Och jag har hört fler som sagt samma sak.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-17 10:32

Ja det var ingen trevlig kille jag talade med heller. Dessutom ljög han för mig i flera veckor och sa att de hade skickad diskarna. Men poststämpeln sa något annat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-16 15:23

Hårdvarusampler förever, det är hårt och knepigt med hårdvara ibland men det pressar mig bara att arbeta hårdare!

Första tanken - "Varför i hela friden?"
Andra tanken - "Hur låter det?"

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-07-16 15:25

Hehe, hoppas för hans skull att han köpt dem beggade

Kultig tråd! Är det någon som använder hårdvarusamplers fortfarande, wow!
De man gått igenom, kronologiskt.
AKAI S612,Casio FZ1,Roland S760x2,Kurzweil K2000RS.
Numera Kontakt 3,EXS24

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-07-16 21:44

Börjar vara rätt sugen på en sampler igen...typ en low-fi med analoga filter a lá emax/mirage. Verkar roliga.
Annars har man haft Roland W30, Ensoniq EPS16+, EMU ESI-32 och Korg DSS-1. Roligast hade jag nog med EPS16+'en...

  • Medlem
  • 2009-07-16 22:57

då: Casio SK-1 & Akai S2000 (helt oexpanderad och ändå gick det att ha bra mycket kul med den!)
nu: Casio SK-1 & x antal NN19 & NN-XT & EXS24 ("EXS" är dock en rejäl överdrift, hade mycket hellre haft NN-XT som sampler i LP8, utan rewire)
sen: akai S2000 i mopho-format hade jag huggit direkt, nu blir det nog nåt mpc-stuk istället...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-16 23:53

Nu: Enbart RZ-1

På önskelistan står ändå en gammal rackpjäs med bra filter...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-07-17 01:28

SP-12 Turbo
Mirage

Är lite sugen på en Emax 1!

MPC500 och en pensionerad ESI32.

Bevaka tråden