Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iPhone OS 3.0

Tråden skapades och har fått 977 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple presenterade iPhone OS 3.0 den 17 mars och sedan dess har diskussionerna om detta pågått i den här tråden. Som Yes påpekade behövde vi en ny tråd om iPhone OS 3.0 eftersom pressträffen den 17 mars varit sedan länge.

Därför är detta tråden för all möjlig diskussion om iPhone OS 3.0 som lanseras till sommaren för alla iPhone- och iPod-touch-modeller.

Informationen som grävts fram ur betaversionerna av iPhone OS 3.0 varit viktiga pusselbitar kring hur nästa iPhone-modell ("iPhone v3" eller "iPhone (2009)") fungerar, så det är nog ofrånkomligt att iPhone v3 diskuteras också, men försök hålla tråden till mjukvaran och inte hårdvaran så långt som det går. iPhone v3 väntas också lanseras i sommar.

Diskussionen om kommande iPhone v3 hålls i den här tråden:
Spekulationer om nya iPhone (2009)

(Det är förstås fritt fram att skapa andra trådar för specifika detaljer i iPhone OS 3.0.)

Är det någon betatestare som lyckats använda Iphone som modem via bluetooth?
Det fungerar inte för mig.
Med sladd funkar det utan problem.
/Nicklas

Ursprungligen av arlevall:

Är det någon betatestare som lyckats använda Iphone som modem via bluetooth?
Det fungerar inte för mig.
Med sladd funkar det utan problem.
/Nicklas

Här finns en tråd om betaversionen. Du får säkert bäst svar där.

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/262781-nagon-testar-iphoneos-3-0-beta.html

Ursprungligen av arlevall:

Är det någon betatestare som lyckats använda Iphone som modem via bluetooth?
/Nicklas

Ja, det gick bra för mig;)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-15 18:05
Ursprungligen av BlackSmp:

Ja, det gick bra för mig;)

Vad kommer du upp i för hastigheter?

Mot bredbandskollen så får jag dessa resultat med telefonen och med min MBP kopplad mot internetdelning och bluetooth

Allt detta är nästan gjort med internetdelning via Bluetooth. Jag började denna post. Jag mätte hastigheten på MBP:n och lagrade en skärmdump. Jag mätte hastigheten direkt på telefonen och tog en skärmbild och mailade den till mitt gmailkonto,

Sedan så tänkta jag hämta bilden på datorn och lägga upp den i denna post, men då gick det så trögt mot gmail så jag kopplade ner och kopplade upp mitt wlan istället.

Det gick lite segt på telefonen om jag säger som så...och batteriet... gick i princip att se hur det minskade i laddning

Men be mig inte förklara hur jag fick en högre hastighet på upplänken på datorn än på telefonen. Eller varför svarstiderna är bättre på datorn än på telefonen. Det fattar jag inte...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-04-15 12:21
Ursprungligen av arlevall:

Är det någon betatestare som lyckats använda Iphone som modem via bluetooth?
Det fungerar inte för mig.
Med sladd funkar det utan problem.
/Nicklas

Jag får det inte att funka alls. Kör med Tre som operatör. Hur gjorde du din ipcc-fil?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-14 12:36

Kommer man alltså att kunna skicka bilder, ljud och kanske filmer via bluetooth till andra?

Ursprungligen av marQz:

Kommer man alltså att kunna skicka bilder, ljud och kanske filmer via bluetooth till andra?

Antagligen, om det kommer tredjepartsmjukvara för detta (en lågoddsare).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-14 21:43
Ursprungligen av Capeman:

Antagligen, om det kommer tredjepartsmjukvara för detta (en lågoddsare).

Oumbärligt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-15 00:33

iPhone OS X beta 3 och en ny SDK (se nedan) släpptes nyligen.

New in Xcode IDE 3.1 and later

• The assistant interface has been completely revamped, making it easier to create “New Project”, “New Target”, and “New File” resources. This release of Xcode also adds new assistant templates for both Mac OS X and iPhone OS applications.
• A new Overview toolbar item lets you see and set the project’s active Target, Configuration, Executable, Architecture, and SDK with a single control.
• It is now possible to set a global “override” SDK as the Active SDK, making it easy to test the build of your entire project against a different platform.
• New interface shortcuts have been added to the Build Setting inspectors making it easy to set the desired compiler, architectures, and SDKs
• You can now add Libraries and Frameworks directly into the Target window and relate them to the project’s SDK.
• The Xcode UI now allows you to designate a library or framework as weak-linked, to support building with newer SDKs while targeting older OS versions.
• New “Edit all in scope” option within the Xcode source editor makes it easy to update all instances of the selected symbol within the current scope of code.
• You can now have conditional build settings assigned for any combination of architecture and SDK.
• LLVM GCC 4.2 is a new optional compiler based on the LLVM.org open source project. LLVM GCC 4.2 provides an LLVM-based back-end optimizer using the GCC 4.2 front-end parser. This compiler is both source and binary compatible with GCC 4.2 and requires the Mac OS X 10.5 SDK or “Current OS” SDK.
• GCC 4.2 is a new optional compiler with stricter C and C++ language enforcement, security enhancements, performance optimizations, and bug fixes over GCC 4.0. Requires the Mac OS X 10.5 SDK or “Current OS” SDK

New in Interface Builder 3.1

• New drag & drop functionality allows easily re-parenting objects with the normal drag gesture
• The document outline view has been enhanced to support full drag re-ordering.
• A new string table interface allows localizers to make quick text changes across documents.
• Generates XIB files that are more diff friendly while retaining full backwards compatibility with Interface Builder 3.0.
• Now supports previewing image resource content in Carbon controls.

New in Dashcode

• You can now use Dashcode to create web aiPhone, as well as Dashboard widgets.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-04-19 17:55

Jag lyckades till slut knåpa ihop en IPCC-fil för Tre. Den är långt ifrån perfekt men nu funkar tethering med iphone beta 3.0 och Tre som operatör. Jag har lagt upp filen här:

http://blog.careofcreation.se/

Här är en funktion jag skulle vilja se i 3.0 om jag fick bestämma:

- Automatisk inspelning av samtal

Tänk er att iPhone automatiskt spelar in alla samtal och sparar de senaste (säg 2,3,5 eller 10 stycken) och raderar de gamla eftersom. Vill man ha kvar ett samtal kan man markera flytta det till en spara-lista.

Det borde vara tekniskt möjligt och det skulle vara otroligt praktiskt, allt från att komma ihåg telefonnummer eller vägbeskrivningar till att spela in jobbiga försäljare eller busringningar för att ha bevis (inte i juridisk mening, men ändå).

Jag antar att vissa skulle anse att det inkräktar på integriteten att bli inspelat utan att man vet om det, men det får dom ta. I detta informationssamhälle så sparas ju allt annat. Skickar jag ett mejl, ett SMS, skriver på IM osv så måste jag räkna med att mottagare sparar det och kan använda det mot mig i framtiden. Det är bara naturligt att samma gäller för telefonen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-22 23:35
Ursprungligen av Adrian B:

Jag antar att vissa skulle anse att det inkräktar på integriteten att bli inspelat utan att man vet om det, men det får dom ta.

Ja, för det är ju inte olagligt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-05-08 12:51
Ursprungligen av Adrian B:

Här är en funktion jag skulle vilja se i 3.0 om jag fick bestämma:

- Automatisk inspelning av samtal

Tänk er att iPhone automatiskt spelar in alla samtal och sparar de senaste (säg 2,3,5 eller 10 stycken) och raderar de gamla eftersom. Vill man ha kvar ett samtal kan man markera flytta det till en spara-lista.

Kanonbra idé! Den funktionen skulle jag också vilja ha.
Så jag tycker att Adrian får bestämma

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-04 19:04

Enligt M3 ska 3.0 uppdateringen bara fungera på iPhone 3G, medan demonstrationen på Apples hemsida säger att 2G också ska klara detta. Vad händer!??!
Klart det måste fungera på 2G också .. Eller?

Ja, 3.0 fungerar på 2G också - förutom någon enstaka funktion.

Ursprungligen av Capeman:

Ja, 3.0 fungerar på 2G också - förutom någon enstaka funktion.

Som tex MMS

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-05 19:19

Några här på 99.se kör ju senaste betan. Kan ni bekräfta/dementera angående bildkvaliteten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-06 10:22

är det någon som har en fungerande ipcc för tele2?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-05-07 07:23
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-07 17:29

Kommer man kunna använda sin iPhone som wifi dongle?

Dvs Koppla in iPhonen till datorn med usb och kunna surfa via wifi? (Min gamla bärbara har inte wifi) Eller kommer det bara fungera via 3G/GPRS?

kan man ladda ner versionen 3.0 nu eller

Svaret är nej.

Ursprungligen av bjurholm:

kan man ladda ner versionen 3.0 nu eller

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-08 10:13
Ursprungligen av Marcus_R:

Svaret är nej.

Jo som utvecklare

Ursprungligen av 20hz:

Jo som utvecklare

Medveten om det, men som frågan var ställd, och som ett första inlägg, tolkade jag det hela som att han/hon syftade till en färdig version, öppen för alla

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-08 12:05
Ursprungligen av Marcus_R:

Medveten om det, men som frågan var ställd, och som ett första inlägg, tolkade jag det hela som att han/hon syftade till en färdig version, öppen för alla

Nej, fullversion kommer som sagt nästa måand

Åh jag älskar verkligen beta 4 och 5an. Grymt version och är till och med mer stabil än vad 2.2.1an är.

Ursprungligen av 20hz:

Nej, fullversion kommer som sagt nästa måand

Åh jag älskar verkligen beta 4 och 5an. Grymt version och är till och med mer stabil än vad 2.2.1an är.

Jaså?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-08 12:55
Ursprungligen av theplague:

Jaså?

Ja, juni sa väll apple?

Bevaka tråden