- AndreasBygdell
- Medlem ●
Jag börjar direkt tänka på en Workstation-synth snarare än en technoburk i stil med EMX. Jag äger sedan länge en Electribe ESX, är helnöjd men kan inte se hur man skulle kunna göra den Trance du siktar på med en Electribe. Ta en sådan enkel sak som att alla synthparts är monofona (rätta mig om jag ljuger här, 99). För att bespara dig en sväng till Google innebär det i korthet att du inte kan spela ackord utan att offra flera synthparts. Och då tar de slut snabbt... Dessutom kan du glömma att lägga stora pads i dropen.
Jag föreslår att du läser in dig på ex. Korg Triton och överväger om du inte ska köpa begagnat. Om du går ner på Jam och frågar vad de har inne kan du nog till och med få en del garanti från dem, trots att det inte är helnytt. Med en "stor" workstation-synth kan du ratta fram precis lika många tranceleads som med en EMX, du får en mer kraftfull sequencer, du kan använda sampleminnet till att ladda in trumljud som låter Trance 2009 (16 mb räcker långt) och du får en klaviatur att spela på.
(Och vill du inte köpa begagnat kommer du rätt långt med 16k om du söker utgående modeller)
Trance utan dator kan du nog glömma tyvärr ! inget kul svar att ge dig men du kommer endast bli besviken om du tror att du kan göra likadan trance som i exemplet med en EMX-1.
Självklart kan du köpa på dig kompressor limiter , eq , effektenhet , sampler men det täcker förmodligen inte din budget.
Mitt råd kolla in Ableton Live eller Reason 4 lite beroende på hur du vill jobba.
Kan även rekomendera denna boken Dance Music Manual - Rick Snowman
Lycka till.
Jag skulle gå så långt att säga att det knappast är möjligt att göra något som trance utan en dator. Speciellt inte för en nybörjare. Hårdvarusequencers är långt mer bökiga att använda - kanske inte om du ska bygga ett trumpattern men definitivt så om du ska bygga ett arrangemang med melodier, harmonier, osv.
Däremot kan du komma långt med begagnad utrustning. Det finns säkert hundra bra kombinationer av grejer som kan låta dig göra musiken du vill göra. Bäst gör du dock i att börja med någon kurs eller så, eller att sitta med folk som gör musiken du gillar. Gå på workshops.
Bara valet av mjukvara är individuellt, idag är utbudet enormt.
99musik och andra forum (t ex Studios forum) är ypperliga källor till mer info dock men det är nog bara av godo för dig om du har mer kött på benen innan du börjar shoppa prylar.
Kan du t ex spela någonting? Det är ju en fundamental början för att börja göra någonting, egentligen. Harmonilära.
Det kan ju så att säga vara kul att köpa en ny fin snowboardutrustning men att kasta sig ut i backen utan grundkurser kan bli en lätt smärtsam upplevelse.
Andreas: EMX har en ackordmaskin som bara tar upp en part.
EDIT: Jag tycker för övrigt att folk ska akta sig lite för att döma ut EMX som en tillräcklig maskin för trance. Trance är ju verkligen produktionstung genre och visst måste man efterbearbeta låtarna men det gäller ju alltid, vad man än jobbar med.
Det här låter ytterst dugligt, tycker jag: http://www.youtube.com/watch?v=1UKMIzhU4y8
Den killen får dessutom sina grejer utgivna, verkar det som.
Andreas: EMX har en ackordmaskin som bara tar upp en part.
Det förbättrar Trance-läget avsevärt.
EDIT: Jag tycker för övrigt att folk ska akta sig lite för att döma ut EMX som en tillräcklig maskin för trance. Trance är ju verkligen produktionstung genre och visst måste man efterbearbeta låtarna men det gäller ju alltid, vad man än jobbar med.
Det här låter ytterst dugligt, tycker jag: YouTube - EMX TRANCE
Den killen får dessutom sina grejer utgivna, verkar det som.
Ärligt talat, det där låter väl inte "färdigt"? Vilket är precis faran med burkar om man, som skribenten, inte tänker jobba vidare med det i datorn. Spelar man in alla parts i den där låten för sig och mixar samt efterarbetar i datorn (eller på stort bord med bandare och Lexicon etc...), sure, då kan det låta färdigt. Direkt ur Electriben - nej, inte särskilt om man tar sig ovanför Minimal-strecket.
Dock, smaken etc. Jag ska erkänna att jag inte har följt Trancescenen aktivt på några år så soundet kan ju ha förändrats.
Aah, då är vi ju helt överens! Electriberna är grymma små maskiner, trådskaparen vill ha en A-Ö-maskin, Electriberna är inte A-Ö-maskiner. Typ så? Notera att han inte vill röra en dator öht.
Andreas: Det finns inga A-Ö-maskiner, förutom datorn då men den går ju bort. Trådskaparen vet inte ens vad ett reverb är så jag tror att man kan tänka sig att han först ska lära sig att komponera och grovmixa. Sedan, om ett antal år, kan han börja lära sig att efterhandsbearbeta, etc. Under de omständigheterna tycker jag att EMX är en bra första plattform.
Klart det går att göra trance med hårdvara men det är verkligen ingen dans (trans?) på rosor. Utan effekter är det helt omöjligt och att hantera sequencing, ljudskapande och effektmixning i hårdvara är ett riktigt petgöra som kan avskräcka den envisaste. Jag slår vad om att en helt färsk nybörjare kommer att bli först gråhårig och sedan skallig av frustration.
Gör dig själv en tjänst, Dr Gonzo. Ta åtminstone en titt på exempelvis What is FL Studio ? (om du kör PC, vet inte om det finns något motsvarande för Mac) innan du slänger ut pengar på vägen rakt in i en väldigt massiv klagomur till inlärningströskel. Det är billigt, innehåller allt du behöver och är en bra start. Se det som ett didaktiskt verktyg, lär dig vad de olika byggstenarna är och hur du ska få dem att göra det du vill. När du sedan kan det: skaffa hårdvara och tillämpa dina kunskaper.
Jag förstår att du vill ha det på ett visst sätt men du kan lita på att vi inte försöker avskräcka dig på pin kiv. Många här har gjort elektronisk musik sedan långt före trance ens existerade och har en enorm erfarenhet. Jag började själv med hårdvara i mitten av 80-talet (det fanns inget annat) och jag kan verkligen inte säga att det var särskilt välljudande de första åren. Jag har en fullfjädrad proffsstudio med alla hårdvaruverktyg som behövs plus 25 års erfarenhet, men jag skulle ändå inte ge mig på det. Det är inte värt besväret när det finns så bra verktyg ett musklick bort.
Så om du inte är ett geni med obegränsad tid och tålamod: ta den lättare rutten först. Bestig Kebnekajse innan du ger dig på Everest.
Men om du ändå ska framhärda, titta påClavia Nord Modular G2. Det är en schweizisk armékniv till instrument och har alla byggstenar du behöver. Du bygger dina egna synthar, trummaskiner, sequencers, effektenheter etc. i datorn, tankar över till synthen, kopplar ur datorn och börjar skapa. Det är dessutom ett utmärkt sätt att lära sig hur olika apparater fungerar och interagerar, den används mycket i undervisning. Den tillverkas inte längre men det finns säkert en del kvar på lager i butikerna.
Lycka till!
Hej
Ett par saker som kan vara värt att tänka på är tex att trance musik är en av de mer tekniska disciplinerna inom elektronisk musik.
[*]Med det menar jag tex att man måste ha en del erfarenhet av att kunna mixa effektbelägga och trixa med diverse outboard dvs kompressorer gates limiters..osv
Bra är också att ha ett mixerbord som har bra eq så att man kan mejsla in frekvenser där man vill ha dem i frekvensomfånget ett par tappningskanaler så man kan skicka ljud till diverse formgivningdredskap för att således kunna forma ljud som man vill ha dem.
Allt detta är en process som tar tid tålamod och en del disciplin för att behärska.
Då räknars inte ens in vad mycket av denna utrustning kostar i hårdvara än
mer om man vill ha högkvalitatiuv utrustning för att kunna ha bra ljudvalitet.
Vad människor försöker säga dig är inte att förlöjliga dig utan som det är!
visst kan du köpa en generisk box och köra på det är klart, men då är risken stor att det du kommer att göra (inte musikmässigt) kommer att låta som det mesta i trancemusiken idag villket kanske inte är dåligt om det är det du avser att låta som ljudmässigt.
Som det redan har sagts tror jag också att det kan vara värt att förstå processen lite mer innan man investerar pengar och då kan det vara ett väldigt billigt sätt att lära sig vad som gör vad är att tex ladda hem ett demo av Fl Studio som är gratis och förstå byggstenarna den enda begränsningen är att du inte kan spara, annars är programmet
fullt fungerande.
Ytterligare något att beakta är att trancemusik hänger mycket på effekter mycket som man hör i trance är till stor del inte enbart synthljud utan rätt hårt processerade ljud som har behandlats på olika sätt för att ha den effekten de har,
att göra allt detta i en låda är inte omöjligt musikmässigt, men väldigt svårt variationsmässigt och ljudkvalitetsmässigt så till vida det inte är en sampler då kan man ju själv bestämma vad man spelar på.
Många av de interessanta trance artisterna har en större bredd på syntheser och bearbetningsredskap av bra kvalitet för att uppnå bredd ock variation.
Många använder sampling väldigt mycket som ett sätt att tex kunna lägga ljud ovanpå varandra och på så vis baka ihop ljud, som är ett bra sätt att kunna få variationsrikedom i sin musik.
Det är väldigt trevligt att kunna göra sina egna prsonliga ljud vilket ger en personlig stil som i många fall är intressantare och roligare.
Vad poängen har varit är inte att göra sig lustig på din bekostnad utan är bara ett av många sätt att bedriva humor på här på detta forum, du måste nog ha misstolkat humorn för något personligt vi är i de allra flesta fall toleranta snälla ock hjälpsamma på detta forum så att du kan vara lugn.
Vad vissa här vill förmedla till dig är väldigt svårt, för att kunna förklara de svar som du eftersträvar krävs det att kunna förstå grunderna lite, som om att man måste kunna förstå tex holändska när man är i holland för att kunna förstå de subtila nyanserna som man annars inte registrerar och går därför miste om helheten.
Det är i dessa "nyanser" som svaret till vad du eftersträvar att förstå finns i.
Som du nämnde tidigare att du kunde tänka dig att lägga mer pengar ifall redskapet är flexibelt nog, då har jag svårt att tänka mig att du inte skulle kunna göra det mesta på en sådan här manick den är väldigt flexibel och inehåller de flesta funktioner som kommer att tillåta dig att inte bara göra musik ett kort tag med och tröttna på begränsningarna med, utan någonting man kan växa med men också kunna bygga en studio kring.
Återigen. Ska man respektera trådskaparens önskningar:
* en pryl som är helt fristående från datorn
* fabriksny
* från svensk butik
* för max 8000 skr
* allt-i-allo (vilket inte behöver betyda att man kan proffsmastra med prylen, det betyder bara att man ska kunna göra hela låtar med den)
..så är EMX-1 det enda bra förslaget i tråden. MPC skulle ju kunna fungera men för 8000 spänn får man bara en MPC-500 och jag vet inte hur bra den är egentligen.
Dock är det förstås som alla säger här att datorn är helt överlägsen, egentligen. Kanske skulle de 8000 läggas på en dedikerad dator med någon kontroller?
Men då undrar jag... finns det egentligen inte drösvis av trance-vänliga grovveboxar och workstations bara det att få här egentligen har koll på området?
8000 spänn är sjukt lite pengar om man tror att man ska kunna få en studio av ny hårdvara. Allt i ett maskin finns inte, tror inte att det är nån som är nöjd med bara en maskin utan dator. Det är lite som attt gå in på fotosidan.se och säga att man inte vill fota digitalt men vill ha en splitter ny systemkamera och framkallningslabb för 8000kr, det kanske man får vad vet jag
När mc-303 kom gick jag på att det var en tb-303,808och 909 +andra syntar och sequnser allt i ett! Den ultimata ravemaskinen så jag köpte en sån ny i butik. inte mitt livs bästa affär...
Är inte folk lite väl hårda mot trådskaparen? Jag menar, folket på 99:an är fan de duktigaste musikerna överlag som jag stött på på nåt nätforum. Det är grymt mycket musik här som håller proffsklass och står sig väl mot kommersiella släpp. Men vi kanske inte ska anta att alla siktar lika högt, Dr Gonzo kanske bara vill ha nåt att sitta och leka med hemma i soffan. Som sisältää säger, ska man gå på vad han säger han vill ha så är det inte mycket utöver ESX-1 som passar.
Visst, han lär inte göra glättig trance med superpolerad produktion på den, men han lär nog ha roligt och tids nog så kommer han nog till insikt om vad han vill göra och behöver om han vill satsa hårdare på musiken.
Är inte folk lite väl hårda mot trådskaparen? Jag menar, folket på 99:an är fan de duktigaste musikerna överlag som jag stött på på nåt nätforum. Det är grymt mycket musik här som håller proffsklass och står sig väl mot kommersiella släpp. Men vi kanske inte ska anta att alla siktar lika högt, Dr Gonzo kanske bara vill ha nåt att sitta och leka med hemma i soffan. Som sisältää säger, ska man gå på vad han säger han vill ha så är det inte mycket utöver ESX-1 som passar.
Jag tror det har att göra med attityden. Dr Gonzo kommer hit och vill ha råd, och säger att han 1) vill köpa nytt, 2) inte vill använda mjukvara, 3) inte vill ha samplers, 4) dessutom helst max kosta 8000kr.
De flesta råden (testa mjukvara, köp begagnat, mpc är finemang för sånt här) är vettiga, och då är det lite upp till frågeställaren att motivera varför han tex inte vill använda mjukvara eller begagnat.
På samma sätt gör det skillnad hur man ställer frågor. Dvs "Du fåt gärna förklara mer ingående samt länka till sakerna du menar, tack." jämfört med "Vet du någonstans där jag kan läsa mer?" och ännu bättre "Vet du någonstans där jag kan läsa mer? Jag har googlat men förstår inget av det jag hittar." 99musik är ju överlag vänligt inställt till nybörjare, men någonstans tycker också jag att gränsen går för skedmatning.
Vad man behöver är:
ljud
Helst både analog modellering och sampling. De ska också kunna moduleras med filter och annat.
klaviatur eller något annat att peta in noter och events med
sequencer med minst 4 spår (men helst många fler)
Jag kan inte komma på en enda hårdvarusequencer som går att köpa ny som fixar både step- och realtidsprogrammering i många spår som kan kvantiseras separat och som tillåter sångprogrammering. I alla fall inte i närheten av prisområdet som efterfrågas. Bättre workstations kan nog fixa biffen men då blir det inga 8k på prislappen och det är ingen större skillnad på att programmera med en pekskärm och på att göra det från datorn.
åtskilliga effekter som kan appliceras fritt på enskilda ljud och på olika plats i mixen (alltså inte bara en kedja i slutänden av ljudvägen)
Här blir det riktigt tufft. Flera kompressorer, delay, reverb, eq, phaser/flanger ska appliceras på olika spår. Trummorna vill ha egen kompression som ska insertas, delay på basar och arpeggion med olika tidssignatur, reverb och eq kan läggas som master send och sedan insertad kompression på slutmixen. Vilken hårdvara är så flexibel? Jag vet ingen, oavsett prisklass, men jag har inte jobbat med de allra senaste workstationmaskinerna.
mixer
Mixern måste kunna hantera allt det där. Annars blir det en grötig smet av alltihop.
En riktigt bra sampler kunde kanske fixa det mesta. Med en Nord Modular G2 och en liten sampler kan man komma nära men snubblar på sequencern. Kanske en kombo av Electribemaskiner och en mixer med inbyggd effektdel?
Äh, jag vet banne mig inte hur det skulle gå till. Fick man handla begagnat vore det lättare men fortfarande svårt. Jag ger mig här.
Vad man behöver är: ...Med en Nord Modular G2 och en liten sampler kan man komma nära men snubblar på sequencern. Kanske en kombo av Electribemaskiner och en mixer med inbyggd effektdel?
Ärligt talat sågtanden, tycker du inte att sätta en G2:a i händerna på nån som inte vet vad kompressorer och reverb är är lite som att ge hela högspänningslabbet på Chalmers till nån som hade önskat sig "den lille elektrikern"...:p
Man kan gott börja göra musik utan vare sig kompressorer, eq, och dyra studiopreampar. Du har väl också kört trackers med 4 kanaler i 8 bitar?
Iofs så skulle en uppsättning ES-1,EA-1 och ER-1 med en liten mixer och en billig rackmultifx kunna vara ett alternativ, men troligen inte för uner 8000 nytt.
Ärligt talat sågtanden, tycker du inte att sätta en G2:a i händerna på nån som inte vet vad kompressorer och reverb är är lite som att ge hela högspänningslabbet på Chalmers till nån som hade önskat sig "den lille elektrikern"...:p
Man kan gott börja göra musik utan vare sig kompressorer, eq, och dyra studiopreampar. Du har väl också kört trackers med 4 kanaler i 8 bitar?
Iofs så skulle en uppsättning ES-1,EA-1 och ER-1 med en liten mixer och en billig rackmultifx kunna vara ett alternativ, men troligen inte för uner 8000 nytt.
Jo, självklart. Men inte så mycket knepigare än att ratta en komplett workstation från noll. G2:an har också fördelen av en aktiv community som man kan fråga när man kör fast. Men idén pajar på priset och eventuell brist på existerande nya maskiner, så det var nog inte bästa tipset. Men jag använder G2 själv just för att det mesta finns till hands, går att bygga om efter behov och klarar sig utan dator.
Dr Gonzo har helt enkelt inte gjort det lätt för sig.
- Virus B desktop 3500kr
- Roland JV1080 med så många expansioner som möjligt 2000-2500kr
- Roland Juno 1 eller 2 1500-2000 kr
- TC Electronic M-One 2000kr
- Billigaste Cubase eller Fruity Loops, Logic Express
- -- köpa beggad midiklav istället för Juno 1, kom ner en tusing..
Gammal skit och bra
Men jag rekomenderar också att börja helt datorbaserat.
Med exempelvis fruity loops...
Som variant på sågtandens inlägg skulle jag säga att man behöver följande byggstenar för att göra hyfsat välproducerad trance:
1) Trummor - någon form av syntetiska trummor (samplat eller syntetiskt), helst med x0x-programmering.
2) bas - i princip vad som helst med hyggliga mängder bas.
3) övriga syntljud - pads, ackord, etc.
4) sequencer - för att få bitarna ovan att spela ihop.
5) effekter - delay och reverb mest viktigt, men filter, phasers etc skadar inte.
6) kompression - för slutpolishen
...och om man inte valt en allt-i-ett-apparat behöver man förmodligen
7) mixerbord och kablar, och
8) klaviatur om det inte är inbyggt.
Vad jag vet så är det bara den redan nämnda EMX-1 och eventuellt en del workstationsyntar (Roland Juno-D/G?) som klarar av att täcka den listan om det ska vara nytt. Man kan förmodligen leva utan punkt 6-8 om man är helt grön på att göra musik, men resten behöver finnas där för att göra en hyfsat komplett trancedänga. En kompetent sampler skulle också kunna funka, men det faller ju på det inte säljs några nya samplers längre.
Men jag sällar mig till dem som också rekommenderar mjukvara, just för att det är så mycket enklare för en nybörjare. Inte minst för att det ger möjlighet att känna på om musik faktiskt är något man vill hålla på med, och dessutom finns alla de här mystiska sakerna som vi pratar om (kompressorer, filter osv) redan inbyggda, så man vet vad man får när och om man tar steget över till hårdvara. Finns liksom inget att förlora på att åtminstone testa.
Svårt att kunna få allt som behövs om det nödvändigtvis måste vara nytt. Som jag förstod det så var problemet med begagnat osäkerheten kring om allt fungerade som det skulle.
Det kanske kan vara ett alternativt att köpa något begagnat med garanti via exempelvis jam?
Om trådskaparen är intressererad av någon lite större form av klaviatur så kanske en cs6x kan vara något. Brukar användas till trance har jag förstått. Sen behövs väl någon sequencer till det också men det borde inte bli så farligt mycket.
Svårt att kunna få allt som behövs om det nödvändigtvis måste vara nytt. Som jag förstod det så var problemet med begagnat osäkerheten kring om allt fungerade som det skulle.
Det kanske kan vara ett alternativt att köpa något begagnat med garanti via exempelvis jam?
Om trådskaparen är intressererad av någon lite större form av klaviatur så kanske en cs6x kan vara något. Brukar användas till trance har jag förstått. Sen behövs väl någon sequencer till det också men det borde inte bli så farligt mycket.
CS6X är en fin workstation, hade själv en sådan för längesedan.. dock tycker jag inte Yamaha CS6X är den lättaste att ha och göra med.
Fördelar är väl att de flesta ljud går filtrera en hel del vilket man inte kan i Rolands JV syntar, så jag skulle inte rekommendera Roland JV 1010, 2010 för Tranceproduktion, inte ens med expanssionerna.
Tipps är om dock kanske dyra om man skall köpa nytt:
1. Hårvarusynten Novation Supernova alt. Access Virus och ett Seqprogram (ej krav på nyare dator)
2. Endast mjukvara (Krav på bättre dator) Albino, Vanguard mm + Seq program + Midikeyboard