Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp nybörjare köpa rätt utrustning för att skapa främst Trance

Tråden skapades och har fått 121 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag riktade inte mitt inlägg mot någon särskild. Jag fick en känsla av att flera i tråden menar att man inte kan göra bra musik utan prylar för en massa pengar. Orbital visar att man kan använda billiga och bespottade grejer för att leverera grym musik. Dock måste ju allt efterbearbetas, förstås.. som vi redan diskuterat.

Orbitals första skiva gjordes väl enkom med någon gammal, sunkig sampler (med dagens mått mätt) och en sequencer?

Jag backar gärna dig, sisältää. Det finns gott om exempel på mer eller mindre idag klassiska låtar som är tämligen enkla i instrumentering och produktion när man lyssnar på dem idag?

Jag tror att det blivit en låsning för många att det måste vara hyper-duper-producerat idag när man ändå har möjligheten till flera kompressorer per spår i datorn (och sedan kommer diskussionen igång om att mjukvara inte "duger" för slutproduktion, utan man måste ha 1176 outboard osv...) .

Självklart mastras den musik som ges ut, men jag tror att det kan vara en hämsko för många att ens lägga upp sin musik. Hellre lite ruffligt i kanterna än sönderproddat för att "så ska man göra".

Inte heller riktat mot någon i tråden, utan mer en reflektion över en återvändsgränd jag själv varit inne i, och som jag märker hos flera musikskapande vänner.

Bevaka tråden