- thediver
- Medlem ●
- Stockholm
Hej,
En snabb undran om någon kan tänkas veta vad som händer/hänt.
De senaste dagarna har fläkten i min Macbook börjat köra för fullt och hårddisken verkar även den gå på fullt hela tiden.
Har inte gjort något speciellt men burken förutom att:
- surfat och kollat på streamat material via safari och med boxee (svt.play, hulu)
- installerade little snitch, då jag tänkte att det kanske var nåt som hände i bakgrunden, men det gav inget utslag (avinstallerat nu också så fortfarande problem som ovan)
Kan det vara något annat som kör i bakgrunden? Spotlight? Boxee (indexering)? Hur kan jag se det isf?
Har också provat att koppla ner airport och så, men alldeles oavsett så rusar det iväg så fort jag kör igång burken.
Tacksam för svar
Nu körde jag en Aktivitetskontroll och hittade något "print" som körde 99%, stängde ner och nu rusar det inte längre. puh. skönt.
Men var hittar jag nu vad det var för process, försöker leta i loggfilerna men kan inte hitta något. Skulle ju vara intressant veta vad som orsakade denna process. Nån som har någon aning?
Kan ju vara att den igenkloggad med damm.
Någon som vet om alla Fan-control apps räknar det faktiska rpm som fläkten snurrar eller det rpm som datorn försöker få den att snurra?
För har konstant över ~6000rpm men kan ju bara vara att Macbooken vill ha det på den nivån, fast den inte kommer upp i det.
Öppnade Aktivitetskontroll och såg att 99,5 % av processorn togs av "Print job Manager"
Detta utan att jag skrivit ut något och att jag även startat om datorn.
Stängde av detta och då blev Macbooken tyst - nästan direkt.
Vad kan detta vara tro? Det synliga utskriftsprogrammet är inte aktivt.
Hoppas jag inte sabbade något....
Kan det ha att göra med utskrifter som legat kvar i utskriftshanteraren? Dock utan att det synliga programmet varit aktivt.
Upplever liknande problem efter installation av SL. När jag har Stömspararen inställd på "Längre batteritid" ligger tempen på 65° och fläktarna 3500 RPM. Med "Bättre Prestanda" blir det 78° och 6000 RPM. Då har jag bara ett fönster öppet i Firefox och läser här på 99. Med Leopard låg fläktarna mellan 1200-2000 RPM. Har även kollat Aktivitetskontroll och CPUn ligger på några procent bara. Skall jag installera Leopard igen eller vad?
Gjorde en reset av SMC. Nu ligger tempen på 50° och fläktarna på ca 2100 RPM. Konstigt att man inte kan se något i Aktivitetskontroll när CPU uppenbarligen håller på med något.
Hur gör man detta?
Hej gott folk! Fläkten på min MacBook 2006 rusar, enligt iStat menus 3 så kör den i ca 6200rpm och processortemperaturen ligger på ca 90°C , jag har använt mig av aktivitetskontroll för att se vad som belastar processorn och där rapporterades att DirectoryService använder ca 99% av processorn (med root som användare), jag har försökt att avsluta processen men den dyker bara upp igen..Vad händer med min dator? Hur får jag tyst på fläkten? Kommer den att gå sönder? Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!=).