Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Jag gissar på någon äldre digital historia, för det låter så på vissa ljud. Kanske någon Yamaha 80-talskeyboard? Tyvärr har jag ingen koll på modellerna.
Blev lite konfunderad över rubriken om det menas att det ska röra sig om en 80-talssynth?
Hur som helst så blir man lätt kluven över dess sound. De spröda ljuden låter väldigt spröda såsom t.ex. Kawai K5, Korg DW-xxxx och Ensoniq från slutet av 80-talet. Men de fetare brassen/padsen pekar mer mot muskulösare grejer typ någon Roland Juno eller JX. Mmm klurigt...
Nu när andra redan gissat måste jag ju det också.
Tycker också det var klurigt eftersom stereo-choruset låter tidigt casiotone men de analogare låter VA...
Men bara för att kovända gissar jag på Korg DW-8000 eller Quasimidi Raven.
Jag får lite poly 800-vibbar på en del ljud, men det känns som om den här kan göra betydligt mer. Men nåt liknande.
Det skulle kunna vara en DW-8000. Men det är några saker, filtersvepen är jämna, inte hackiga som med 8-bitars digitala envelopper, det blippar lite i bakgrunden precis som ett analogt chorus, sen verkar den ju ha ett pingpongdelay också.
Ja, den har ping-pong inbyggt, bl.a. Endast interna effekter har använts, inget fusk. L/R rakt i pc'n.
Den är från sent 80tal, även om min titel egentligen bara var en smiley med solbrillor och stor näsa.
Deh har samplade vågformer.
Det är en fysisk synth, ingen vst.
Alltså, jag har redan gjort bort mig med en kass gissning, så jag fortsätter: Yamaha SY-55 eller SY-77 (som har PCM-ljud om jag inte missminner mig)... De har ju många släktingar i alla fall, på FM-sidan.
Med hjälp av kroffe, så satte HEK huvudet på spiken.
Jag har haft den som enda synth under många år och har lärt mig varenda parameter baklänges i sömnen, så nu hoppas jag jag har plåstrat om dens dåliga rykte litegrann!
Med hjälp av kroffe, så satte HEK huvudet på spiken.
Jag har haft den som enda synth under många år och har lärt mig varenda parameter baklänges i sömnen, så nu hoppas jag jag har plåstrat om dens dåliga rykte litegrann!
Att den kan låta så grymt! Hade vart svårt att gissa utan massa ledtrådar, även fast ja har en själv.:p Har försökt programera min d110 några gånger men det är fan pilligt, antar att d10an är smidigare med en value spak. Du får gärna langa på lite sysex som första pris;)