Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Montera lång löpande text på en gång på flera sidor i InDesign

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tidigare har jag bara jobbat med text som sträckt sig över max 5-6 sidor.
Nu har jag ett uppdrag som handlar om betydligt fler sidor.

Finns det ett smidigare sätt att få texten att automatiskt flyta på från sida till sida än att köra det sätt som jag är van vid, dvs att man trycker på det röda plustecknet och sedan klickar var man vill att det nya blocket där texten ska fortsätta ska hamna och sedan justera om och upprepa.

Att göra det 5-6 gånger är ju inga konstigheter. Men att göra det 100-tals gånger känns lite segt.
Någon måste ju varit fiffig och kommit på ett knep här.
Kanske redan när man monterar?

• Medlem
  • 2009-05-28 22:03

Gôrintresserad!

På Quark-tiden (Quark 3-4.11) var det lätt att göra automatiskt. Men har inte lyckats nu på InDesign-tiden (ID2.2-CS3). Finns det något nytt om detta i CS 4 (ser ingen egentlig anledning att uppdatera till ID CS4), eller har det gått att göra hela tiden?

• Avstängd
  • International user
  • 2009-05-28 23:31

Om du gör rätt när du skapar dokumentet och sätter upp kolumner för texten, så kan du när du importerar texten hålla nere shift + alt och montera texten. Då gör indesign automatisk textboxar på sidorna så att texten ryms. Det Indesign inte gör är lägger till sidor.

Kolla på denna filmen för en förklaring och andra textmonterings tips: http://www.adobe.com/go/lrvid4278_id (någon minut in i filmen)

När ingenting annat hjälper - försök läsa hjälpen

Det här har fungerat på samma sätt i alla versioner av InDesign, sedan 1.0 och har hela tiden funnits beskrivet i hjälpfilen, om hur man flödar text.

I CS4 har det tillkommit en möjlighet att låta dokumentet lägga till/ta bort sidor automatiskt, om man jobbar med textramar på mallsidan

• Medlem
  • 2009-05-29 08:26
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

I CS4 har det tillkommit en möjlighet att låta dokumentet lägga till/ta bort sidor automatiskt, om man jobbar med textramar på mallsidan

Då har jag inte jobbat i onödan - skönt... Eller inte skönt alls, förresten. Funktionen borde varit med från start (ID lanserades ju som Quark-dödare…)

Ursprungligen av DrDip:

Då har jag inte jobbat i onödan - skönt... Eller inte skönt alls, förresten. Funktionen borde varit med från start (ID lanserades ju som Quark-dödare…)

Ja det får man väl säga att InDesign lyckades bli, även utan den funktionen

Shift + alt alltså.
Tack DrDip.
Och ledsen Richard för att jag är en latmask.
Men oftast försöker jag hitta svaren i just hjälpavsnitten, men ibland söker jag på ord som är andra än de adobe valt att använda (man kan kanske säga att jag hittar på lite godtyckligt vad jag tror att det borde heta) och då får jag noll resultat.
Det är då jag kommer hit och får hjälp av dig.
Tack igen för allt.
Det är guld värt!

• Avstängd
  • International user
  • 2009-06-03 14:33
Ursprungligen av kimrin:

Shift + alt alltså.
Tack DrDip.
Och ledsen Richard för att jag är en latmask.
Men oftast försöker jag hitta svaren i just hjälpavsnitten, men ibland söker jag på ord som är andra än de adobe valt att använda (man kan kanske säga att jag hittar på lite godtyckligt vad jag tror att det borde heta) och då får jag noll resultat.
Det är då jag kommer hit och får hjälp av dig.
Tack igen för allt.
Det är guld värt!

Om man nu skall vara lite pettimeter, så var det ju faktisk jag som hjälpte dig...

ok.
Tack alla!

1
Bevaka tråden