Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

svensk rättstavning i InDesign CS3

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har faktiskt aldrig använt InDesigns rättstavningskontroll, men nu är det läge att testa.
Dock har jag den engelska indesign (CS3) och den tycker ju att nästan allting är felstavat såklart.
var hittar jag den svenska rättstavning som jag antar finns i OSX:et (10.5 har jag på denna, 10.4 på min bärbara) eftersom man får rättstavninganmärkningar både i Textredigeraren och här i Safari när man skriver inlägg och mail.

Jag har på den bärbara även ett gammalt officepaket installerat. Office 2004 tror jag att det är. är det bättre än Apples och borde jag använda det lexikonet?

Du måste ange textens språk till Svenska. Det är mycket viktigt, eftersom det utöver stavningskontrollen även styr avstavningarna, som, lindrigt uttryckt, blir fel om man har angivit fel språk.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-01 13:08
Ursprungligen av kimrin:

Dock har jag den engelska indesign (CS3) och den tycker ju att nästan allting är felstavat såklart.
var hittar jag den svenska rättstavning som jag antar finns i OSX:et (10.5 har jag på denna, 10.4 på min bärbara) eftersom man får rättstavninganmärkningar både i Textredigeraren och här i Safari när man skriver inlägg och mail.

InDesign har med sig ett stort antal språk och vilket den använder för avstavning och rättstavning är inbyggt i programmet.

Som Richard säger så måste du se till att texten är inställd på rätt språk för att det ska fungera.

Det fiffiga i InDesign är att det ligger på teckennivå ( Du kan även ställa in språket i styckeformatet) så du kan ha enstaka ord i ett stycke med annat språk än resten av texten och InDesign avstavar och rättstavar efter det språket.

Och du behöver inte använda några språkverktyg som finns i MacOS.

Janne

Så enkelt alltså.
Tack!
Har helt enkelt aldrig använt rättstavning direkt i Indesign.
Men jag överväger att börja...

1
Bevaka tråden