Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

K3m VS ESQ-m

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 04:48

Velar lite mellan dessa två över vad som jag vill införskaffa härnäst numera..skrev om ifall jag borde skaffa en ESQ-1 förut och nån nämnde jag skulle kolla in K3m så tänkte se om ni har några åsikter på dem båda? kanske nån som ägt en av varje kan säga sin åsikt om dem? lär ju finnas minst en person här som har det..

Jag äger en ESQ-M nu och jag kan säga att det är en väldigt speciellt maskin. Men om man kan tänka sig att jobba med menyerna eller köra en editor i datorn så är den helt okej!

Ljudet är mjukt och varmt, och kan allt låta ganska analogt (tack vare analoga filtret!). Men det är definitivt ingen allround-synth och det krävs verkligen att man lär sig hur man skall programmera den för att få ut allt ur den.

Men jag gillar den helt klart!

Ursäkta om detta var redan känd info

Håller med, ESQ-M har något speciellt över sig, en väldigt karaktäristisk o härlig maskin:)

Ursprungligen av geminister:

Jag äger en ESQ-M nu och jag kan säga att det är en väldigt speciellt maskin. Men om man kan tänka sig att jobba med menyerna eller köra en editor i datorn så är den helt okej!

Ljudet är mjukt och varmt, och kan allt låta ganska analogt (tack vare analoga filtret!). Men det är definitivt ingen allround-synth och det krävs verkligen att man lär sig hur man skall programmera den för att få ut allt ur den.

Men jag gillar den helt klart!

Ursäkta om detta var redan känd info

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 08:33

Jo jag vet ju det, velat ha en ett tag nu..och arbeta sig runt i menyerna är nog inte nåt jag har problem med..mitt första keyboard jag införskaffa var en EPS16+..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 08:38

Men har tittat demos på både ESQn och Kawai K3n och enda som egentligen gör att det lutar åt Kawai är väl att man kan typ userwave-funktionen på den som vad jag förstått gör att man kan göra egna vågformer genom att bestämma dens parametrar?
Men vet inte så mycket mer om den än vad man kan lära sig på Vintagesynth.com och sett en demo..kollat på fönstret för dens midiquest inställningar också för att få en överblick över hur mycket grejer det går att ställa in.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-11 09:17

Om du skiter i ESQm alternativet och skaffar en ESQ-1 keyb så är den hundra gånger mer snabbarbetad än Kawai K3 eller K3m.
http://www.youtube.com/watch?v=1iJagX-P-kk
http://www.youtube.com/watch?v=OZP1t6VKPkc

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 09:30
Ursprungligen av kroffe:

Om du skiter i ESQm alternativet och skaffar en ESQ-1 keyb så är den hundra gånger mer snabbarbetad än Kawai K3 eller K3m.
http://www.youtube.com/watch?v=1iJagX-P-kk
http://www.youtube.com/watch?v=OZP1t6VKPkc

Du nämnde klaviaturet på ESQ-1an på volt också..är det samma klaviatur som du tyckte var så skönt på SQ-80n eller vet du kanske ej?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-11 13:08
Ursprungligen av Cable:

Du nämnde klaviaturet på ESQ-1an på volt också..är det samma klaviatur som du tyckte var så skönt på SQ-80n eller vet du kanske ej?

Nä, SQ-80n har ett mycket sämre klaviatur p g a att det aftertouch - smäller och har sig...

Och ESQ-1an finns i två versioner - plåt och plast, se till att få plåt versionen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 09:26

jo vet den verkar ha mycket mer nice gränssnitt på key-versionen..vore bra nice om man hitta en SQ-80 sen nån gång när man har råd..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 15:40

Verkar vara få som har nåt att säga på K3-punkten tyvärr..inte lika poppis kanske?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-11 15:48

polacken WC Olo Garb verkar gilla den, men han är ju galen å andra sidan:
http://www.youtube.com/watch?v=yVBDmBSHvzo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 19:45
Ursprungligen av kroffe:

polacken WC Olo Garb verkar gilla den, men han är ju galen å andra sidan:
http://www.youtube.com/watch?v=yVBDmBSHvzo

Jag har spenderat mycket tid med både hans K3 och ESQ-1 demos..även om ESQ-1 demon är min personliga favorit just pga låtarna han spelar, TERMINATOR!

Jag har haft både ESQ1 och K3 samtidigt, och jag tycker ESQ1 är mycket roligare.
ESQ1:an gillar jag bättre än K3:an. Nu har jag inte kvar K3:an, men jag minns att jag sällan använde den. Fördelar med ESQ1:an är ju att den har pitch och mod wheels, sequncer och riktiga knappar.
Och så ESQ1:an förj*vla bra! ESQ1:an har jag kvar

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-11 19:39

Oj oj.. jag sitter med en K3-m och en SQ-80.. ESQ-M har jag väl sett och testat men inte mer.

Hursomhelst:

K3-m vs ESQ-m i användarvänlighet så ligger K3-m ljusår före..
K3-m funkar på så sätt att man trycker på t.ex. WAVE 1.. och sedan +- för att byta vågform..
SQ-80 har ett brutalt lättare användargränssnitt men den var ju inte med i grundtanken av trådstartaren.

Hur låter de då?

Det jag upplever är att ESQ-m/ESQ-1/SQ-80 kan ge mjukare, skönare ljud snabbare.. medans K3-m/K3 kräver lite mer pyssel.. men det beror helt på användaren och hur mycket man lär sig av vad respektive synthesizer kan klara av. Jag brukar gilla att mecka ljud så jag uppskattar både Kawaien och Ensoniqen lika mycket på det planet. Båda låter som en skön blandning mellan digitalerans upptåg mixat med analoga filter.

Midi-biten verkar vara ungefär lika det också, båda snackar bra med datorn och alla konstiga midimanér man har för sig. (Inte som t.ex. äldre prylar om inte gillar mer än midikanal 1 och är långsamma på responsen)

Mitt val:
Om det skulle vara mellan modulerna, skulle jag nog ta K3-m.
Om det skulle vara mellan klaviaturvarienaterna, skulle jag ta SQ-80/ESQ-1.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 19:48
Ursprungligen av saddox:

Oj oj.. jag sitter med en K3-m och en SQ-80.. ESQ-M har jag väl sett och testat men inte mer.

Hursomhelst:

K3-m vs ESQ-m i användarvänlighet så ligger K3-m ljusår före..
K3-m funkar på så sätt att man trycker på t.ex. WAVE 1.. och sedan +- för att byta vågform..
SQ-80 har ett brutalt lättare användargränssnitt men den var ju inte med i grundtanken av trådstartaren.

Hur låter de då?

Det jag upplever är att ESQ-m/ESQ-1/SQ-80 kan ge mjukare, skönare ljud snabbare.. medans K3-m/K3 kräver lite mer pyssel.. men det beror helt på användaren och hur mycket man lär sig av vad respektive synthesizer kan klara av. Jag brukar gilla att mecka ljud så jag uppskattar både Kawaien och Ensoniqen lika mycket på det planet. Båda låter som en skön blandning mellan digitalerans upptåg mixat med analoga filter.

Midi-biten verkar vara ungefär lika det också, båda snackar bra med datorn och alla konstiga midimanér man har för sig. (Inte som t.ex. äldre prylar om inte gillar mer än midikanal 1 och är långsamma på responsen)

Mitt val:
Om det skulle vara mellan modulerna, skulle jag nog ta K3-m.
Om det skulle vara mellan klaviaturvarienaterna, skulle jag ta SQ-80/ESQ-1.

Ger Userwave funktionen dig nåt du saknar med ESQ-1/m eller är det något som inte är så intressant men låter mer intressant?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-11 23:48
Ursprungligen av Cable:

Ger Userwave funktionen dig nåt du saknar med ESQ-1/m eller är det något som inte är så intressant men låter mer intressant?

Njae.. hugget som stucket säger man väl..
Diskdrive är ju alltid "gött" också.. om man råkar ha en kasse diskar till övers.

ESQ-M + editor till datorn är faktiskt riktigt trevligt. Satt och rattade idag, blir alltid lika förtjust av det. Har man inga problem med sådant tycker jag inte man skall utesluta ESQ-M.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 19:50

Kul citat av Kroffe "Det är bara vi gamla gubbar som har ESQ-1or!"
Ja..jo än så länge! men få se om jag hittar ett jävla jobb så...xD

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-06-11 20:47

Är du sugen på en ESQ-1 så är min till salu!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 20:56
Ursprungligen av ZX81:

Är du sugen på en ESQ-1 så är min till salu!

Sugen är jag alltid..men tyvärr har jag ej råd på ganska länge..men varje dag spenderas att fundera över vad som ska införskaffas när jag väl får råd...jag drömmer istället för att göra just nu

Ursprungligen av ZX81:

Är du sugen på en ESQ-1 så är min till salu!

Va !?!?!? ska du sälja den ??? why ???:'(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-12 10:06
Ursprungligen av autowah:

jo även pank är jag konstant lurker av det forumet så jag har ändå koll på vad som säljs tyvärr:'(

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-12 10:08

Jag har en ESQ-1:a och en K3m. Köp båda, kalasbra synthar. Ska du bara ha en, välj helt klart ESQ, mycket roligare. Finns ju också som VST-plug om du vill prova på innan köp.

ESQ-1 är smidig att programmera och låter lite spretigare, har ett blötare filter, roligare vågformer och massa modulationsmöjligheter, top 5 all time.
Modulen hamnar långt ner p.g.a. sitt gränssnitt, då är K3m klart enklare, dels eftersom den inte alls har lika många parametrar.

K3m har ett "varmare" ljud, mulligare botten, lite mesigt filter, perfekt för smetiga pads och 80-tals basar. Kolla även in Korg DW-8000/EX-8000.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-12 10:10

cable, du får väl köra med Butchys SQ-80 emulering tills du har råd:
http://www.buchty.net/ensoniq/#sq8l

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-13 09:58
Ursprungligen av kroffe:

cable, du får väl köra med Butchys SQ-80 emulering tills du har råd:
http://www.buchty.net/ensoniq/#sq8l

har lekt med den en del, gillar den verkligen.^^

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-11 10:22

Ingen har nämnt att K3 har en mycket praktisk Increment-ratt vilket saknas på K3m och även på ESQ/SQ och DW8000. Det var Kawai tidiga med. Om inte rent av först då de fanns redan på SX-serien.

Jag har en ESQ-1 och en K3m. Orättvisst att jämföra det grymma gränssnittet på ESQ-1an mot K3m:ens så det låter jag bli.
Båda är dock enkla i handhavande, speciellt K3an är begränsad i det mesta vilket faktiskt stimulerar kreativiteten och handhavandet.
Ljudmässigt slår ESQ-1an K3an lätt. Bredare och mer användbart ljud.
Men K3an har väldigt varma och skönt grötiga ljud (lite som Kawai K4 kanske) som fyller sin plats med.

Sen tycker jag att K3an brusar vädigt mycket (oavsett om choruset är på eller inte). Det ger visserligen värme till ljuden men det är oanvändbart om ljuden är nakna i en mix. Någon annan som tycker samma eller är det bara min som gör det? Kör min i mono då blir det snäppet bättre.

Köp båda om du kan. K3m ligger oftast på halva priset mot en ESQ-1 ändå så.

Har båda, går ej att jämföra, userwave på K3m är ett skämt i de flesta sammanhang, fick jag bara behålla en tror jag att jag skulle behålla K3m pga att jag älskar ljudet och att det var min första synt. ESQ-1 är bättre egentligen, "rent tekniskt". Får man bara ha en synt totalt vinner ESQ-1 lätt i användbarhet.

Förvånande tips va, köp båda? Köp allt!

Ursprungligen av Imported Johannes:

Har båda, går ej att jämföra, userwave på K3m är ett skämt i de flesta sammanhang, fick jag bara behålla en tror jag att jag skulle behålla K3m pga att jag älskar ljudet och att det var min första synt.

Vad är det du gillar i K3 ljudet? Den låter väldigt organisk (likt en D50) tycker jag och mysig på något sätt men har inte hittat så mycket användning för den ännu. Finns det några bra ljudbanker till den du kan rekommendera?
K4 är min första synth och jag förstår vad du menar med sentimentalitet, det är min baby

Bevaka tråden