Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ledigt minne i OSX efter att Windows och OSX körs?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-06-18 14:57

Kära vänner,

min svåger är IT-konsult. Han jobbar med systemutveckling och står nu i begrepp att köpa en ny bärbar dator. Han har tittat på en Sony Vaio för 25k, men har inte helt uteslutit en MacBook Pro. Jag vill naturligtvis hjälpa honom att ta steget över till en Mac. En sak han undrar då är om det finns tillräckligt med minne "över" för hans utvecklingsmiljö efter att ha startat både OSX och en Windows-emulator samtidigt. Han vill ha 2 GB ledigt. Jag kan inte svara på det själv, men har lovat honom att jag kan hitta ett svar via 99.se. Frågan är om det räcker med de medföljande 4 GB:en eller om man måste utöka minnet för att uppfylla detta krav?

Stort tack för hjälpen!

Mvh,
Magnus

Det spontana svaret (utan att kunna backa upp det med konkreta siffror) är: Om han ska köra både OSX och Windows samtidigt, och ha lite applikationer igång i båda, så bör han nog ha så mycket minne som går, dvs 8 GB.

Ska utvecklingsmiljön köras i OSX eller i Windows-virtualiseringen?

• Medlem
  • Alingsås
  • 2009-06-18 20:26

Tack för snabbt svar! Utvecklingsmiljön ska köras i Windows.

Skulle nog maxa ut minnet, sånt är ju inte ens dyrt numera. Men se upp med det där med "ledigt" minne - OS X strävar alltid efter att ha så lite ledigt minne som möjligt, eftersom det faktiskt är det mest effektiva sättet att utnyttja internminnet. Det är bättre om du lär honom kolla på pageins/outs, eftersom det är så man ser om minnet räcker till eller inte.

Det här med "ledigt minne" är som Samuel påpekar lite knepigt. I princip är ledigt minne att elda för kråkorna. Men kanske är det så att han menar att han vill ha 2GB ledigt i Windows?

Hursomhelst skulle jag satsa på att maxa minnet, eventuellet skaffa en SSD-disk (vilket gör att eventuellt virtuellt minne blir "billigt" att använda)

Dessutom kan han ju ha en bootcamp-partition, dvs. ha möjligheten att starta i Windows, helt utan emulering.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2009-06-20 10:38

Stort tack för era svar! Jag förstår vad ni menar med att "elda för kråkorna" - det blir ju ett helt annat tänk. Jag har diskuterat saken med honom och det låter ju som att det bästa är att köra Windows via Boot Camp eftersom han ändå utvecklar långa stunder i taget och inte har behov av att snabbt växla till OSX. Åtminstone inledningsvis, innan han förstår hur mycket bättre det är.

Han behöver ju inte välja. Både VMware och Paralells stödjer möjligheten att använda Boot Camp-partitionen som virtuell maskin

1
Bevaka tråden