- Adrian B
- Medlem ●
- Umeå
Saxat från DP Review:
Nikon has today made official the camera leaked all over the net in the last week. The D2H is a four megapixel digital SLR which can shoot continuously at eight frames per second. Its buffer is large enough for 40 JPEG or 25 NEF (RAW) frames shot at this rate. The sensor used in the D2H is Nikon's first in-house designed sensor and based on a totally new 'JFET LBCAST' technology which appears to be similar to CMOS but capable of outputting data at a far higher speed. The D2H supports an optional accessory, the WT-1 which provides direct wireless transmission of images from the camera by WiFi (802.11b), images are sent using the FTP protocol. The D2H has numerous other new features and improvements such as; 11-area Multi-CAM 2000 AF module, 80 ms viewfinder blackout, ambient WB sensor, new Lithium-Ion battery, 2.5" 211,000 pixel LCD monitor, orientation sensor, more viewfinder information and support for the advanced i-TTL flash lighting system.
Läs en femsidig artikel om kameran här:
http://www.dpreview.com/news/0307/03072204nikond2h.asp
Vet inte riktigt vad du tänker på nu, men Canon EOS 1Ds har ju t.ex en bildsensor på 36 x 24 mm och 11,1 megapixel.
Med en bildsensor med fullt format 24x36 mm gör det att kompatibiliteten med befintliga objektiv för 24x36 mm är full, vilket är särskilt viktigt för vidvinkelobjektiv t.ex. Och man känner igen sig fullt ut om man är van analoga systemkameror sedan tidigare.
Även Kodak DCS 14n har 24x36 mm ccd samt 14 megapixel.
Hmm, jag är nog inte riktigt påläst om vad det är för storlek på ccd:n i de olika digitalkamerorna, uppenbarligen. Hade fått för mig att de flesta hade en ccd mindre än vanlig film och därmed krävde omräkning av objektivens siffror. Nån tillverkare har väl även börjat göra mindre objektiv istället, det är väl det som kallas 3/4-standarden? Well, jag är ute på hal is, så "I rest my case".
Nikon tycks välja en helt annan väg än exempelvis Canon gör med EOS1DS.
Förutom att censorerna skiljer sig åt fullständigt teknikmässigt så gör de det även storleksmässigt då Canons mycket riktigt är "fullformat" (24x36 mm, precis som en filmruta varför någon brännviddsförlängning inte sker) medan Nikons censor är mindre. Nikons censor har å andra sidan andra fördelar.
Samtidigt så bygger Nikon vidare på sitt speciella DX-optikprogram och lanserade samtidigt som D2H bland annat en 17-55 (motsvarande 25,5-82,5 i vanligt 135-format) och en som motsvarar 16 mm fisheye. Ytterligare DX-optik finns sedan tidigare och fler är sannolikt att vänta.
The Imaging Resource har postat lite bilder tagna med en D2H. Intressant är också kommentaren:
This is Nikon's new uber-fast D-SLR, and it's a beauty. The user experience was arguably the best I've had with any camera to date, it's doggone fast at 8 frames per second, color is beautiful, and (best of all?) the battery just doesn't quit! (I shot about 1200 images over the course of two days, and the battery still had almost half its charge remaining.)
The one fly in the ointment, at least in terms of the sample photos I've posted, is that the prototype cameras I and several others were playing seemed to have very high image noise levels, particularly in shadow areas. This came as quite a surprise, since Nikon made a particular point of the low-noise characteristics of their new proprietary LBCAST sensor technology. I'm hoping that the noise levels we saw were just the result of prototype problems, but the rest of the camera's functioning was a joy to experience.
Klämde och kände lite på kameran under Grafex. Känns mycket bra i handen...
En riktig kulspruta dessutom...
Objektiven som lanserades samtidigt verkar också helt ok - tyvärr fanns inte 17-55:an där, den som man var mest intresserad av...
Det enda som jag är lite besviken på måste vara upplösningen. Hade det varit för mycket begärd att få 6 megapixel?
Skrevs ursprungligen av JSTFrasse
Det enda som jag är lite besviken på måste vara upplösningen. Hade det varit för mycket begärd att få 6 megapixel?
Du måste tänka på målgruppen med kameran. Sportfotografer. Att den är snabb, klarar många bilder i följd och har bra batteritid (samt finesser som trådlöst nät förstås) är sånt som en sportjournalist skulle vilja ha. 4 MP är gott och väl vad som krävs för deras ändamål och fler pixlar skulle bara göra deras bildflöde onödigt trögt.
Jag är ju ingen sportjournalist (även om bilder med min 4 MP IXUS 400 har fått väldigt stort utrymme i VK och gjort sig bra) men läs gärna Rob Galbraiths recension länkad av mig tidigare i den här tråden. Han är professionell fotograf och verkar nöjd med 4 MP.
Men för de som inte främst är sportfotografer så kan det ju vara en rimlig gissning att anta att det kommer en D2X lite senare...
Skrevs ursprungligen av István
Ett problem med dom små bildcensorerna är förutom att de kräver speciella (eller i alla fall andra) objektiv är att skärpedjupet vid motsvarande brännvidd och samma bländare blir större. Det är ibland bra men långt ifrån alltid.
Små censorer i kameran låter besvärligt - lägger de månntro svarta rutor framför olämpliga delar av bilden?
Förlåt - kunde bara inte låta bli...
Skrevs ursprungligen av Adrian B
Du måste tänka på målgruppen med kameran. Sportfotografer. Att den är snabb, klarar många bilder i följd och har bra batteritid (samt finesser som trådlöst nät förstås) är sånt som en sportjournalist skulle vilja ha. 4 MP är gott och väl vad som krävs för deras ändamål och fler pixlar skulle bara göra deras bildflöde onödigt trögt.
Jag är ju ingen sportjournalist (även om bilder med min 4 MP IXUS 400 har fått väldigt stort utrymme i VK och gjort sig bra) men läs gärna Rob Galbraiths recension länkad av mig tidigare i den här tråden. Han är professionell fotograf och verkar nöjd med 4 MP.
Men för de som inte främst är sportfotografer så kan det ju vara en rimlig gissning att anta att det kommer en D2X lite senare...
He he jag jobbar som sportfotograf iofs... Och vill ändå ha störrebilder - fast som sagt jag behöver egntligen det inte om jag bara ska använda bilderna i dagsblaskan...
Men jag vill kunna använda bilderna i broschyrer och magasintidningar också...
Har en D1X men jag vill åt snabbheten - 8 bilder/sek är fint när man ska plåta sekvenser bla.
Tog ner bilderna som är upplagda av Rob Galbraith. Nikon har ngt mer brus i den blå kanalen jmf med Canon D1
vid samma iso tal 800. Rött tecknas smutsigare av Nikon D2H.
Vid 3200ISO .här är Nikon bättre i blå kanalen än Canon D1
men fortfarande en tendens att teckna rött sämre.
Bildmässigt verkar inte Nikon gått om Canon , men Nikon är snabbare,har större buffert, bättre blixtfunktioner samt trådlös bildöverföring till dator. Vitbalanseringen skall ha förbättrats.
Samtidigt nämner Galbraith att kameran har samma tendens till magenta färgstick, bla när det gäller hudtoner, vilket var ett stort problem med första D1.
Nu har inte Nikon samma vana att förse oss med uppdateringar som Canon men för oss som kör Nikon hoppas jag att påtalade fel snabbt rättas till.
styrkan hos D2h var just att kunna köra sportbilder , handboll etc, med bättre resulat på högre iso enligt förhandsinfo.
Intressant fråga ang underexponering och dra i bilden.
Rimligen borde man förlora i skuggorna, genom att histogrammet spretar,( säras) genom att dra i kurvor, och sämre bildresultat som följd.
provade NikonD2h idag, otroligt snabb, bra lcd ,( mycket större än på tidigare Nikon kameror). härlig ballanserad i handen, välbyggd.
Tyvärr är jag inte övertygad om bildkvaliten, CMOS brusig på 400iso, märklig vitbalansering jmf med D1x och Canon på tidigare tagna och kända motiv.
Cmos har inte samma slags upplösning som CCD så jag skulle rekomendera att provköra ett par bilder innan ni köper Cmos. Jag skulle absolut välja en CCD. Förstora en Cmos bild och det ser ut som man kört bilden i en skördetröska. Det är nåt lurt med Cmos tycker jag, eller så är jag bara gammalmodig...
Allt om D2h (utom provbilder):
http://www.dpreview.com/articles/nikond2h/
Skrevs ursprungligen av Klintan
Allt om D2h (utom provbilder):
http://www.dpreview.com/articles/nikond2h/
Vilket är precis samma artikeln som man kommer till om man följer länken i första inlägget i denna tråd som jag postade för fem månader sedan...
Det är förövrigt bara en preview, så det är mer än bara provbilder som saknas.
Så tycker inte jag att man kan generalisera, cmos har fördelar jmf med ccd, vad en dålig cmos bild har som ccd saknar är en viss spräcklighet, flammighet , specielt röd flammig spräcklighet i enfärgade ytor, som inte kan ses i en bild genererad av en bra ccd. Canon har lyckats väl med sin brusredusering på sina kameror, återstår det att se om Nikon kan få ordning på D2h nya chips.
Att cmos inte har samma detaljåtergivning som ccd är en gammal myt .
Flertalet tester som gjorts visar att cmos i canon d60 , 10d , 300d har bättre detaljåtergivning än motsvarande ccd. som sitter i bla Nikon d100, Pentax nya kamera.