Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon D2H

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av István
Men Frasse har jag inte lärt dig någonting. Datorn heter Mac och kameran heter Canon. Och bilen heter Citroën.

Helt rätt!
Fast kameran kunde heta Leica på den tiden som man plåtade kemiskt!:cool:

• Oregistrerad
  • 2003-11-23 17:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Vilket är precis samma artikeln som man kommer till om man följer länken i första inlägget i denna tråd som jag postade för fem månader sedan...

Det är förövrigt bara en preview, så det är mer än bara provbilder som saknas.

Ja, jag såg det sen...

Nag nag nag...

• Oregistrerad
  • 2003-11-23 17:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Så tycker inte jag att man kan generalisera, cmos har fördelar jmf med ccd, vad en dålig cmos bild har som ccd saknar är en viss spräcklighet, flammighet , specielt röd flammig spräcklighet i enfärgade ytor, som inte kan ses i en bild genererad av en bra ccd. Canon har lyckats väl med sin brusredusering på sina kameror, återstår det att se om Nikon kan få ordning på D2h nya chips.

Att cmos inte har samma detaljåtergivning som ccd är en gammal myt .
Flertalet tester som gjorts visar att cmos i canon d60 , 10d , 300d har bättre detaljåtergivning än motsvarande ccd. som sitter i bla Nikon d100, Pentax nya kamera.

Jämför Ixpress med H20 eller H25 och berätta vad du tycker.
Jag är väldigt nyfiken på din analys.
Jag hejjar fortfarande på CCD:n å andra sidan gillar jag att ha ostbågar i mina vita bönor, smaken är som baken.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-23 20:54

jmf digitala bakstycken Ixpress för 170000 och uppått +moms och en cmoskamera för 10-15000:- eller ccd kamera för 15000:- ????

några jmf har gjorts mellan Imacon bakstycke och Canons 11miljoners pixlar kamera. Imacon använder vad jag vet Kodak ccd chips.
Dynamiska omfånget är givetvis bättre på Imacon, också priset !!!!
Även Stefan Olsson på SFF har testat Ixpress bakstycket mot bla Canon D1s.
Canon kameran hänger förvånadsvärt bra med , men även här önskas ett större dynamiskt omfång från Canonen som dessutom hade sämre detaljåtergivning.

Senast redigerat 2003-11-23 23:28

Någon som har koll på om D2H har släppts på marknaden?

Själv är jag mycket förhoppningsfull att D2H ska vara en riktigt bra kamera, då köper jag den direkt. Men först väntar jag på tester.

Jag har hört att sökarbilden ska vara större och bättre i D2H än D1:orna. Hoppas det stämmer, för jag avskyr verkligen den lilla sökarbilden i Nikon D1:or och Canons 1D. När jag plåtat med en av ovanstående och sedan går tillbaka till min vanliga Nikon SLR är skillnaden enormt stor.

Seda hoppas jag verkligen på att det kommer en Nikon D2X snart, som ger Canons 1Ds en match, fast lägre pris. Det bästa vore ju om en eventuell D2X hade en CCD på 24x36, men tyvärr så tror jag inte på eftersom Nikon istället verkar sattsa på sina DX-objeltiv.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-23 23:03

11 st har kommit till Sverige , träffade Nikon representant i fredags och provade kameran, se tidigare inlägg

Citat:

11 st har kommit till Sverige , träffade Nikon representant i fredags och provade kameran, se tidigare inlägg

Hur upplevde du sökarbilden jämfört med andra digitala SLR?

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-23 23:23

Sökarbilden gjorde inget intryck på mig,jmf med min D1X. Den stora överskådliga LCD skärmen var ett lyft. Kan inte säga att sökaren hade förändrats, inget jag la märke till. Hann testa kameran i ca20min innan jag var tvungen att sticka på ett jobb.

Det finns ju fler saker än kvalité OCH pris som avgör vilken kamera man köper.
Jag vet inte om Canons värsting är bättre eller sämre än D2H:an som jag köpt nu, men det spelar ingen roll - jag kommer ändå att köpa Nikon av den mycket självklara anledningen:
Jag har bara Nikongrejjer – D1X, objektiv, blixtar och andra tillbehör för rätt mycket pengar... Tänker knappast sälja de prylarna och köpa Canon bara för att de kanske ger lite bättre bilder i 3200 Iso typ eller vad det nu är den kanske är bättre på...

Samma för mig, har bara Nikon-utrustning. Att byta till Canon är inte ens att tänka på då det skulle ruinera mig. Men jag måste säga att efter att ha jobbat en del med Canons fantastiska EOS 1D och läst om deras flaggskepp EOS 1Ds att visst är jag lite avundsjuk.

Men jag tror stark på D2H, får väll lägga en beställning i vecka...

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-24 12:57

Betänk att det inte var så många år sedan första D1 kom ut, Canon hade då inget digitalt att erbjuda som var prisvärt. Flera Canonfotografer bytte till Nikon. Nu återstår det för Nikon att visa musklerna, komma ut med något nytt , och som inte är för segmentet sportfotografer.
Canon blev tagna på sängen för några år sedan, nu driver dom utvecklingen med en rasande fart, samt är duktiga på att få fram bra och billigare kameror.

Jag håller med dig miri till punkt och pricka. Det blir ju en konstigt glapp när Canon och Nikon släpper sina digitala proffskameror i olika intervaller. Som du säger, Nikon var stört och bäst när D1:orna kom. Canon sprang om med med EOS 1D och 1Ds. Så när är det väll Nikons tur att springa om Canon igen, förhoppningsvis med ett riktigt bra D2X...

Det är ju också en anledning att inte byta från det system man har - alltså att Nikon och Canon kör om varandra i utvecklingen lite då och då... Tänk vilken ångest om man sålde nikonprylarna och så en vecka senare lanseras D3 Tripple X Modul H version Mega liksom...
Jag trivs jäkligt bra med mina Nikonprylar och litar starkt på att de kommer med mycket tuffa grejjer som piskar canon snart...
(iofs så tycker jag att min D1X är bättre än Canon 1D - har tillgång till den i jobbet)

Senast redigerat 2003-12-08 12:50

Som miri tipsar om här så har nu The Imaging Resource kommit med en fullständig recension av D2H:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/D2H/D2HA.HTM

• Medlem
  • Lund
  • 2003-12-19 01:07

Testade även Pentax kameran med samma ccd från Sony som Nikon D100 har.
Pentax har lyckats med sina försök att redusera brus. Renare bildfiler , snygga jämna ytor och lågt brus i skuggor.
Snäppet bättre än Nikon D100.
bra jobbat Pentax

• Medlem
  • Lund
  • 2003-12-20 01:16

ny test
http://www.dpreview.com/

det är inte så man steppar av glädje över
Nikon d2h

usch då...vet inte om jag vågar läsa....jag har precis beställt en D2H, som antagligen kommer i slutet av januari som tidigast.

Jag brukar inte beställa saker (datorer, kameror etc.) innan jag läst en recension i tex. Fotografisk tidskrift, FOTO eller MacWorld.

• Medlem
  • 2003-12-20 23:43

Annars är det ett osvikligt sätt att klämma på dem. Känns kameran bra i händerna de första minuterna, så brukar den hålla ett par år.
Var och klämde på en Canon 300D igår, kändes riktigt bra, trots metalliserad plast och annat otäckt. Skit också, har Nikonsystem analogt...

• Medlem
  • 2003-12-20 23:48

Känn på 10D orat !!! och smält

• Medlem
  • 2003-12-21 00:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av orat
Skit också, har Nikonsystem analogt...

(Ursäkta, ganska OT, men: Vänta på Nikons budgetmodell D70 som ska komma till våren, kanske? http://www.dpreview.com/news/0312/03120301nikond70.asp Det ska jag göra.)

• Medlem
  • 2003-12-21 02:27

Javisst vänta du
Vad har Canon släppt då?? )

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Roos
...jag har precis beställt en D2H, som antagligen kommer i slutet av januari som tidigast.

Det är ju så olika hur man tycker, men jag har aldrig använt en digitalkamera jag gillat bättre än D2h.

Visst - vi var många som hoppades på ett underverk på brussidan, men det inträffade inte. Nu ligger den på ungefär samma nivå som de flesta andra digitalkameror. Med andra ord fullt användbar på 1600 iso för pressjobb.

Men sen är det allt det där extra. Det nya AF-systemet är betydligt bättre än det förra (i F5 och D1:orna bland annat), i synnerhet i tracking-läge. De nya fokuspunkterna är en välsignelse (det var banne mig på tiden).

Blixtexponering är som på filmtiden. För första gången sedan jag gick över till digitalt törs jag lita på att det blir bra med blixt. Konsekvent. Som att plåta med en F5 eller F100. Är sugen på att testa multiblixtläget också.

Ergonomin är i toppklass. Ta bara en sån sak som att presetta vitbalansen: tryck in vitbalansknappen några sekunder, tills texten "pre" blinkar på displayerna. Fotografera en färgneutral yta eller mät färgen på det infallande ljuset genom att trycka på en annan knapp. Klart. Inget menygrottande.

Snabbheten är helt beroendeframkallande. Och då pratar jag inte bara om åtta bilder i sekunden, utan allt kring kameran. Avtryckarfördröjning finns inte, previews sker ögonblickligen, oavsett om kameran jobbar med något annat samtidigt eller inte.

För min del överväger det positiva klart. Dessutom har bilderna en kantskärpa (med skärpning i kameran helt avslagen) som överträffar allt jag sett tidigare.

Men visst finns baksidorna där som sagt. Brus uppträder lite oförutsägbart emellanåt (en del av det lär gå att komma åt genom att använda ett hot mirror filter, men experterna funderar fortfarande). Färgmättnaden är taskig vid höga ISO och kräver efterbehandling för det mesta. Någon enstaka gång har jag fått lite ovanliga hudtoner, men inte ofta.

Men ändå. Fick jag bara ha en enda digital systemkamera skulle jag utan tvekan välja den här.

• Medlem
  • 2003-12-21 17:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av maco
Känn på 10D orat !!! och smält

Försökte berätta om det, men skärmen immade igen så våldsamt att jag inte kunde avsluta postningen.

Citat:

ny test
http://www.dpreview.com/

det är inte så man steppar av glädje över
Nikon d2h

Vadå?? Jag tycker de framställde D2H som en mycket bra kamera. Jag är inte ett dugg besviken, snarare tvärtom. Den är nog bättre än jag tidigare insett. Dessutom kul att höra Göran Segeholms egna ord om D2H. Någon mer som kan dela med sig av sina erfranheter av Nikon D2H??

Och för den bekväme som vill slippa extraklickande, en direktlänk till recensionen av D2H:

http://www.dpreview.com/reviews/nikond2h/

• Medlem
  • Lund
  • 2003-12-21 23:55

Nej att kameran är bra är inget att orda om, men den har i mitt tycke för högt brus för att vara en nykonstruktion.
Kanske förväntningarna var för högt ställda eller Nikons press förhandsinfo inte riktigt stämde med verkligheten.
Spännande vår blir det av allt att dömma, Nikon måste svara upp med en ersättare till D1X, Canon fasar ut sin D1 och ersätter den med något nytt. Fuji har något på gång . Kodak börjar få ordning på sin mjukvara och 14 milj pixlar kamera
Till sist:
Vi som kör Nikon har större valmöjligheter än någon Canon fotograf.

Senast redigerat 2003-12-22 00:09
  • Medlem
  • 2003-12-22 01:44
Citat:

Vaddå för val??? att ha sämre digitala dslr'er eller menar du att Nikon har bättre objektiv.....förklara gärna:)

• Oregistrerad
  • 2003-12-22 03:25
Citat:

Tja, kanske det. Men om man får tro dessa bilder så är faktiskt den på utgående 10D "bättre" än nya D2H.

Canon leder stort i det digitala rejset. Dom skall visst släppa 18 nya digitalkameror under 2004. Då kommer Canon att inneha cirka 25% av marknaden för digitalkameror. Canon planerar att sälja 12.5 miljoner kameror under nästa år. I år har dom sålt totalt 8.5 miljoner kameror.

Nikon D2H vs. Canon EOS 10D (@ ISO 200)

Senast redigerat 2003-12-22 04:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Canon leder stort i det digitala rejset. Dom skall visst släppa 18 nya digitalkameror under 2004. Då kommer Canon att inneha cirka 25% av marknaden för digitalkameror. Canon planerar att sälja 12.5 miljoner kameror under nästa år. I år har dom sålt totalt 8.5 miljoner kameror.

Det där lät precis som när en microsoftdrone ska förklara varför Microsoft är bättre än Apple.

Gilla gärna Canon. Men bespara oss kvantitetsargumenten.

En intressant artikel, apropå. Så sant som det är sagt.

http://www.photo.net/mjohnston/column36/

Bevaka tråden