Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förköp av iPhone 3GS

Tråden skapades och har fått 171 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av PeeMaN:

Precis, det är ju fan löjligt det här!
För oss som faktiskt är beredda att betala några lappar för att slippa extrema bindningtider, "förhöjda" månadsavgifter(avbetalning) och sketabonnemang finns det som vanligt inget vettigt än. Förmodligen kommer man att få vänta tills slutet av September innan man fått tag på en "kontant" Iphone.

Från Telias egen iPhoneblog:
Kommer man kunna köpa iPhone 3GS med andra alternativ vid lansering den 31 juli?

Svar: Ja, man kommer kunna köpa den med andra abonnemang samt kontant ( kommer gälla för de kunder som har ett bundet abonnemang). Man kommer även kunna välja på bindningstider på 18 samt 24 månader.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-07-18 12:33
Ursprungligen av Goflorp:

Från Telias egen iPhoneblog:
Kommer man kunna köpa iPhone 3GS med andra alternativ vid lansering den 31 juli?

Svar: Ja, man kommer kunna köpa den med andra abonnemang samt kontant ( kommer gälla för de kunder som har ett bundet abonnemang). Man kommer även kunna välja på bindningstider på 18 samt 24 månader.

Sjukt egentligen, så bara för att jag inte är kund hos Telia sen innan, så måste jag binda upp mig på avbetalning?? Ska bli intressant hur dom löser det när jag kommer med en rekvisition från försäkringsbolaget..

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-18 15:22
Ursprungligen av baeck:

Sjukt egentligen, så bara för att jag inte är kund hos Telia sen innan, så måste jag binda upp mig på avbetalning?? Ska bli intressant hur dom löser det när jag kommer med en rekvisition från försäkringsbolaget..

jag vill minnas (men jag kan ha fel här) att försäkringsbolaget ersätter så att du får en upplåst och ej bunden telefon - om det var det du hade innan.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-07-20 07:56
Ursprungligen av Jeppe_E:

jag vill minnas (men jag kan ha fel här) att försäkringsbolaget ersätter så att du får en upplåst och ej bunden telefon - om det var det du hade innan.

Ja det var det jag hade innan, och det är det som försäkringsbolaget säger sig ersätta. Men frågan är hur Telia ställer sig till det..

Ursprungligen av baeck:

Ja det var det jag hade innan, och det är det som försäkringsbolaget säger sig ersätta. Men frågan är hur Telia ställer sig till det..

Det är här som garantin kommer in. Du lämnar in den till Telia för ett konstnadsförslag och då kommer de (Anovo) fram till att den går inte att laga och erbjuder en utbytestelefon (bara en telefon utan låda, laddare och allt).

Detta är ett av skälen till varför du bör fundera ett par extra gånger innan du köper från utlandet men detta är väl en diskussion som inte hör hemma i denna tråd. Det finns trådar som handlar om dessa ärenden såsom

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/225877-traden-foer-oss-har-iphone-med-krossat-glas.html

och några till som jag inte hittar just nu.

Men det kanske var så att din telefon blev stulen och då blir det annorlunda.

Ursprungligen av baeck:

Sjukt egentligen, så bara för att jag inte är kund hos Telia sen innan, så måste jag binda upp mig på avbetalning?? Ska bli intressant hur dom löser det när jag kommer med en rekvisition från försäkringsbolaget..

Faktum är att Telia behöver inte lösa något, det är inte deras problem, det är ditt och försäkringsbolagets.

Och om det bara står Apple iPhone 16GB så har du lyckats med att få en bra rekvisition och försäkringsbolaget har klantat sig. Det borde ha stått iPhone 3G 16GB eftersom det är modellbeteckningen. Å andra sidan så är det försäkringsbolagets problem:)

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-07-20 08:07
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är här som garantin kommer in. Du lämnar in den till Telia för ett konstnadsförslag och då kommer de (Anovo) fram till att den går inte att laga och erbjuder en utbytestelefon (bara en telefon utan låda, laddare och allt).

Nej då, jag har redan fått rekvisitionen så det kommer inte handla om något garantiärende med utbyteslur..

Ursprungligen av baeck:

Nej då, jag har redan fått rekvisitionen så det kommer inte handla om något garantiärende med utbyteslur..

Jag vet men det som vi skriver om är hur Telia agerar och de är inte bundna av någon rekvisition av ett annat bolag. De kan själva välja hur de ska agera, dvs: ta emot rekvisition eller inte. Och så här långt har de inte sålt iPhone 3G 16GB till kontantpris utan enbart med låsta abbonemang. 8GB modelen har du kunnat köpa till kontantpris och där fungerar säkert en rekvisition.

Och det fungerar säkert om du köper en 16GB modell och accepterar Telia/Telenors/3s bindningskrav. Då ersätter försäkringsbolaget inköpspriset men inte abbonemangskostnaden (ett antagande från min sida)

Och det är här som vi går in i diskussionen med lite olika förutsättningar och då blir det lite förvirrat ibland eftersom de flesta går in i diskussionen med förutsättningen att de vill ha en ny telefon utan bindning eftersom de redan har bundit sitt abbonemang till den förlorade telefonen.

Ursprungligen av baeck:

Sjukt egentligen, så bara för att jag inte är kund hos Telia sen innan, så måste jag binda upp mig på avbetalning?? Ska bli intressant hur dom löser det när jag kommer med en rekvisition från försäkringsbolaget..

Jag var INTE Teliakund innan och köpte telefonen kontat rakt av för 4695:-
Abbonemang hade jag bytt till Telia innan (hade en 2G innan)

Det kontantköpet gjorde jag samma vecka som 3G lanserades.

Du tror väl inte Telia missar sälja den till ngn enda som har pengar - antingen kontant (4695) eller på 12/24/36/450 månader....

Pengar luktar inte säger Telia.

Var lugn, det kommer. Just nu har de bara hunnit trixa ihop några abbonemangsformer (18/24). Du kommer kunna köpa den cash-pay rakt över disk - troligen första dagen.

Senast redigerat 2009-07-18 19:48
  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-07-20 07:58
Ursprungligen av Goflorp:

Var lugn, det kommer. Just nu har de bara hunnit trixa ihop några abbonemangsformer (18/24). Du kommer kunna köpa den cash-pay rakt över disk - troligen första dagen.

Låter bra.. Känns ju som att dom måste vara förberedda på såna lösningar också. Jag lär ju inte va den enda klanten i vårt avlånga land (syftar på att paja mobilen)

Ursprungligen av baeck:

Sjukt egentligen, så bara för att jag inte är kund hos Telia sen innan, så måste jag binda upp mig på avbetalning?? Ska bli intressant hur dom löser det när jag kommer med en rekvisition från försäkringsbolaget..

För det första kan jag nästan LOVA att du inte kommer få en 3GS på din rekvisition. Just på grund av att slippa sådana bedrägerier finns det alltid en "stock" kvar av den äldre produkten. Så vill du vara säker får du vänta ett halvår efter releasen. Så fungerar det iaf på de flesta andra elektronikprodukter.

Sen kommer det bli mycket intressant att se hur det går när du inte är kund hos Telia. De har ingen som helst skyldighet att ge dig en Iphone mot rekvisition om du inte har ett Telia-abonnemang, isåfall är det bara att antingen skaffa Telia-abonnemang eller snällt gå till försäkringsbolaget och få ut stålarna cash.

Ursprungligen av PeeMaN:

För det första kan jag nästan LOVA att du inte kommer få en 3GS på din rekvisition. Just på grund av att slippa sådana bedrägerier finns det alltid en "stock" kvar av den äldre produkten. Så vill du vara säker får du vänta ett halvår efter releasen. Så fungerar det iaf på de flesta andra elektronikprodukter.

Sen kommer det bli mycket intressant att se hur det går när du inte är kund hos Telia. De har ingen som helst skyldighet att ge dig en Iphone mot rekvisition om du inte har ett Telia-abonnemang, isåfall är det bara att antingen skaffa Telia-abonnemang eller snällt gå till försäkringsbolaget och få ut stålarna cash.

jepp, du kan ju bara glömma att din rekvisition gäller för Iphone, för INGENTING gäller för en Iphone. Man får inte krångla till det på något sätt. Antingen är det X eller så är det Y. Det är bättre om du tar pengar istället. Tro mig, du tjänar på det.

Ville bara berätta så du icke blir besviken när du får ett NEJ.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-07-20 08:01
Ursprungligen av ratorinak1:

jepp, du kan ju bara glömma att din rekvisition gäller för Iphone, för INGENTING gäller för en Iphone. Man får inte krångla till det på något sätt. Antingen är det X eller så är det Y. Det är bättre om du tar pengar istället. Tro mig, du tjänar på det.

Ville bara berätta så du icke blir besviken när du får ett NEJ.

På rekvisitionen står det klart och tydligt "iPhone 16GB", varför skulle den inte gälla för iPhone? Och vart menar du att jag ska få nej? Försäkringsbolaget eller Telia?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-07-20 08:00
Ursprungligen av PeeMaN:

För det första kan jag nästan LOVA att du inte kommer få en 3GS på din rekvisition. Just på grund av att slippa sådana bedrägerier finns det alltid en "stock" kvar av den äldre produkten. Så vill du vara säker får du vänta ett halvår efter releasen. Så fungerar det iaf på de flesta andra elektronikprodukter.

Sen kommer det bli mycket intressant att se hur det går när du inte är kund hos Telia. De har ingen som helst skyldighet att ge dig en Iphone mot rekvisition om du inte har ett Telia-abonnemang, isåfall är det bara att antingen skaffa Telia-abonnemang eller snällt gå till försäkringsbolaget och få ut stålarna cash.

På rekvisitionen står det "iPhone 16GB", ingenting om 2G, 3G eller 3GS..

Kan absolut tänka mig att fixa abonnemang i Telia i samband med det här.. Men vill absolut inte ha några 24 månaders bindningstid..

Ursprungligen av baeck:

På rekvisitionen står det "iPhone 16GB", ingenting om 2G, 3G eller 3GS..

Kan absolut tänka mig att fixa abonnemang i Telia i samband med det här.. Men vill absolut inte ha några 24 månaders bindningstid..

Vad du vill eller inte vill är ju helt oväsentligt. ska du ha din Iphone kan det mycket väl bli så att du får binda upp dig på ett x antal månader. Jag tror du överskattar din rekvisition, den ger ju inte de några som helst skyldigheter att "ge" dig en Iphone utan något abonnemang eller någon bindning.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-07-20 12:09
Ursprungligen av PeeMaN:

Vad du vill eller inte vill är ju helt oväsentligt. ska du ha din Iphone kan det mycket väl bli så att du får binda upp dig på ett x antal månader. Jag tror du överskattar din rekvisition, den ger ju inte de några som helst skyldigheter att "ge" dig en Iphone utan något abonnemang eller någon bindning.

Jag vet..... Överskattar inte någonting, det enda rekvisitionen ger är att jag inte behöver betala för själva telefonen.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2009-07-20 12:55
Ursprungligen av PeeMaN:

Vad du vill eller inte vill är ju helt oväsentligt. ska du ha din Iphone kan det mycket väl bli så att du får binda upp dig på ett x antal månader. Jag tror du överskattar din rekvisition, den ger ju inte de några som helst skyldigheter att "ge" dig en Iphone utan något abonnemang eller någon bindning.

Rekvisitionen berättigar mig (och baeck) till en ny telefon, utan någon förändring i vår nuvarande abonnemangsform. Vad det kostar spelar inte någon roll för varken Telia eller mig, för fakturan skickas (minus självrisk) till mitt försäkringsbolag.

På min rekvisition står det iPhone 3G 16Gb eller likvärdigt föremål. Har jag otur får jag en ny 3G men eftersom den i stort sett är slut i hela landet så kommer jag förmodligen få en 3Gs.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-20 14:07
Ursprungligen av scim:

På min rekvisition står det iPhone 3G 16Gb eller likvärdigt föremål. Har jag otur får jag en ny 3G men eftersom den i stort sett är slut i hela landet så kommer jag förmodligen få en 3Gs.

Tyvärr kan då butiken säga, här är en Experia, eller en N97, den är likvärdig.

Fast detta är fel tråd att diskutera detta i

Ursprungligen av scim:

Rekvisitionen berättigar mig (och baeck) till en ny telefon, utan någon förändring i vår nuvarande abonnemangsform. Vad det kostar spelar inte någon roll för varken Telia eller mig, för fakturan skickas (minus självrisk) till mitt försäkringsbolag.

På min rekvisition står det iPhone 3G 16Gb eller likvärdigt föremål. Har jag otur får jag en ny 3G men eftersom den i stort sett är slut i hela landet så kommer jag förmodligen få en 3Gs.

Det enda den där rekvistionen berättigar dig är ersättning för en ny telefon. Telia är inte tvungna att sälja dig (eller ditt försäkringsbolag) någon telefon om det visar sig att du sitter inne med ett Tele2 abonnemang och inget Telia-abonnemang.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2009-07-20 15:53
Ursprungligen av PeeMaN:

Det enda den där rekvistionen berättigar dig är ersättning för en ny telefon. Telia är inte tvungna att sälja dig (eller ditt försäkringsbolag) någon telefon om det visar sig att du sitter inne med ett Tele2 abonnemang och inget Telia-abonnemang.

Haha, nä Telia förbehåller sig givetvis rätten att låta bli att sälja telefonen till någon, oavsett om det är på grund av att dom är tele2-kunder, vill betala med enkronor eller har för gult hår så känns det som en väldigt hypotetisk diskussion.

Telia får ju betalt för telefonen vilketsom så jag förstår inte varför du argumenterar för att dom inte kommer sälja den...

Ursprungligen av scim:

Haha, nä Telia förbehåller sig givetvis rätten att låta bli att sälja telefonen till någon, oavsett om det är på grund av att dom är tele2-kunder, vill betala med enkronor eller har för gult hår så känns det som en väldigt hypotetisk diskussion.

Telia får ju betalt för telefonen vilketsom så jag förstår inte varför du argumenterar för att dom inte kommer sälja den...

Det PeeMaN säger (och många av oss andra) är att Telia inte säljer en olåst telefon utan säljer en som är knuten till ett abbonemang.

Och eftersom Baeck säger att det är ok, försäkringsbolaget betalar för en ny telefon och Baeck tar kostnaden för abbonemanget så kommer det gå att lösa

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2009-07-20 16:30
Ursprungligen av BlackSmp:

Det PeeMaN säger (och många av oss andra) är att Telia inte säljer en olåst telefon utan säljer en som är knuten till ett abbonemang.

Och eftersom Baeck säger att det är ok, försäkringsbolaget betalar för en ny telefon och Baeck tar kostnaden för abbonemanget så kommer det gå att lösa

Telia säljer visst telefoner som inte är knutna till ett visst abbonemang. Hur det blir med upplåsningen har jag inte reflekterat över, men det är inte ett problem för mig eftersom jag ändå har Telia.

Ursprungligen av scim:

Telia säljer visst telefoner som inte är knutna till ett visst abbonemang. Hur det blir med upplåsningen har jag inte reflekterat över, men det är inte ett problem för mig eftersom jag ändå har Telia.

Ingen 16GB modell i alla fall... Man kan iofs köpa 8GB som kontanttelefon, men Baeck skulle ha en 16GB modell som ersättningstelefon och det var kring detta vi diskuterade.

Och när det gäller förköp av 3GS så finns det definitivt ingen telefon att köpa som inte är knuten till ett abbonemang.

Dock så är det nog läge att flytta eller avsluta den delen av diskussionen eftersom detta är fel tråd.

Ursprungligen av Nephente:

Är f.d. Teliaanställd och snackade med några gamla kollegor idag och det går inte att lösa det utan den förhöjda månadsavgiften när man förbeställer 3GS. Den säljs i en paketering på ett enda vis nu innan release. Möjligen kan man förbetala den höjda månadsavgiften senare genom kundtjänst på ngt vänster men det är verkligen inte trivialt.

Precis, så är paketet.
Men det är ju bara att betala in 150x24 när man betalar första fakturan så finns detta registrerat på ditt OCR-konto.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-07-17 21:05
Ursprungligen av scim:

Jag är i samma sits som dig baeck, knäckte skärmen på min tidigare och har fått en rekvisition av försäkringsbolaget. Jag har dock fått veta av en säker källa att man kommer kunna betala mobilen kontant den 31:a, vet dock inte vad den kommer kosta, men det spelar ju inte så stor roll

Nä precis, oss spelar det ju ingen roll hur mycket det blir. Antog att det inte borde va några problem.. Skönt att få det bekräftat!



Ursprungligen av Nephente:

Är f.d. Teliaanställd och snackade med några gamla kollegor idag och det går inte att lösa det utan den förhöjda månadsavgiften när man förbeställer 3GS. Den säljs i en paketering på ett enda vis nu innan release. Möjligen kan man förbetala den höjda månadsavgiften senare genom kundtjänst på ngt vänster men det är verkligen inte trivialt.

För att undvika missförstånd.. Detta gäller bara de förbeställda 3GS?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2009-07-17 15:42

Jag är i samma sits som dig baeck, knäckte skärmen på min tidigare och har fått en rekvisition av försäkringsbolaget. Jag har dock fått veta av en säker källa att man kommer kunna betala mobilen kontant den 31:a, vet dock inte vad den kommer kosta, men det spelar ju inte så stor roll

Nähepp inget SMS här inte.. jag var tydligen inte snabb nog stod i kön från kl halv 5 på morgonen och blev Nr 2 att motaga en iPhone när den väl släpptes hos Telia.. men de som fått erbjuanden är slumpmässigt utvalda kunder 7000 st..
Man är väl inte tillräckligt värd hos Telia som har bredband, TV med alla kanaler, telefoni och iPhone.

Så grattis till alla er som fått erbjudandet, en annan får köpa ytterligare ett Abb!

Ursprungligen av @ndreas:

Nähepp inget SMS här inte.. jag var tydligen inte snabb nog stod i kön från kl halv 5 på morgonen och blev Nr 2 att motaga en iPhone när den väl släpptes hos Telia.. men de som fått erbjuanden är slumpmässigt utvalda kunder 7000 st..
Man är väl inte tillräckligt värd hos Telia som har bredband, TV med alla kanaler, telefoni och iPhone.

Så grattis till alla er som fått erbjudandet, en annan får köpa ytterligare ett Abb!

Hur lång låsningstid har du på ditt abbonemang? Någonstans har jag sett att erbjudandet gick ut till de som valde 18 månaders låsningstid

Ursprungligen av BlackSmp:

Hur lång låsningstid har du på ditt abbonemang? Någonstans har jag sett att erbjudandet gick ut till de som valde 18 månaders låsningstid

Jag har 18 månader och har inte fått något SMS.

Förresten, borde inte den här tråden kunna slås ihop med den officiella iPhone 3GS-tråden? Samma sak diskuteras ju...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-17 20:55
Ursprungligen av Capeman:

Förresten, borde inte den här tråden kunna slås ihop med den officiella iPhone 3GS-tråden? Samma sak diskuteras ju...

Jag skulle kunna göra det, men det blir nog inge bra. Den andra tråden är rätt stor och den här tråden är mer on topic.

Ursprungligen av Jetwash:

Jag skulle kunna göra det, men det blir nog inge bra. Den andra tråden är rätt stor och den här tråden är mer on topic.

Håller med, bättre att snacket om förköp är i en egen tråd.

Bevaka tråden