Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förköp av iPhone 3GS

Tråden skapades och har fått 171 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har 24 mån iMidi med + 199 kr för data ligger runt 700 i månaden!
Ang 18 mån är inte bekräftat utan som sagt det är slumpmässigt utvalda som fått detta erbjudande.

Kommer säkert fler erbjudanden men med tanke på hur många iPhone de lär sälja så finns väl inga kvar om man väntar, inte om man vill ha en i början av Augusti i alla fall

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2009-07-17 18:18

Svar från Telia

Fick följande svar från Telias presstjänst

"Privatkund som köpte iPhone under juli 2008 med abonnemang och 18 månaders bindningstid och fortfarande är kund hos Telia, samt ej har bytt till Refill kan lösa sitt nuvarande abonnemang utan extra kostnader om hon väljer vårt nya erbjudande med 24 mån bindningstid
Telia Mobil Prata på med Mobilsurf Extra
Månadsavgift: 228 kr + 150 kr = 378 kr/mån
Pris på terminal: 995 kr (16 GB) / 1.995 kr (32 GB)
Kunden får också ett Refillstartpaket utan kostnad att använda i gamla iPhonen, som man kan ge till någon vän eller i familjen"

Källa: Så kan du som befintlig iPhone 3G-ägare uppgradera till iPhone 3GS Allt om Mac, iPod och iPhone - och vi älskar det!

Ny information finns nu på Telia iPhone Blog

Citat:

Är det bara detta abonnemang man kan skaffa en iPhone 3GS med?
Svar: Ja, när det gäller förhandsköp i Telias Butiker samt på telia.se som startar idag den 17 juli. Annars får man vänta till lansering den 31 juli.

Kommer man kunna köpa iPhone 3GS med andra alternativ vid lansering den 31 juli?
Svar: Ja, man kommer kunna köpa den med andra abonnemang samt kontant ( kommer gälla för de kunder som har ett bundet abonnemang). Man kommer även kunna välja på bindningstider på 18 samt 24 månader.

Så kan vi nu lägga ner allt hackande på Telia för en stund? Det kommer att komma mer detaljer och andra erbjudande för köp över disk den 31/7. Att förhandsbokningarna är begränsade till dessa paket ser jag som helt acceptabelt (även om jag personligen inte gillar paketen) eftersom Telia är ett företag med vinstkrav.

De var i alla fall först ut med information och så vitt som jag vet så väntar vi fortfarande på att få veta vad Telenor och 3 kommer med...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-17 21:53
Ursprungligen av BlackSmp:

De var i alla fall först ut med information och så vitt som jag vet så väntar vi fortfarande på att få veta vad Telenor och 3 kommer med...

Yes, nu vet jag i varje fall vad jag kommer att teckna den 31:e juli, om det blir telia. Ska bli spännande att se vad Telenor kommer med för abonnemangsformer. Det lär ju komma ut ganska omgående.

Med tanke på prissättningen av 3Gs hos telia, 4600 kr för 32GB-modellen + abonnemang, så kan jag inte tänka mig att den kostar mer än den gamla, dvs 5995 kontant.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-18 03:43

å sen ska vi höra på alla de som blev "lurade" av telias boka-tidigt erbjudande, när det visade sig att man kunde få telefonen med mobilsurf alltid för en tusenlapp extra

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-07-18 12:47

Hoppas bara halebop kommer med förköp i veckan med, de har ju sina abonnemang klara redan så frågan är ju bara vad luren kommer kosta och om de erbjuder förköp alls innan.

  • Medlem
  • Motala
  • 2009-07-18 13:08

Hur funkar det via Halebop? De har ju kontantkort, men så står det: "Efter de första 6 månaderna är månadskostnaden för abonnemanget 118 kr"

Vad innebär det? Antar att det funkar att stoppa i ett Telia sim, för det har väl gått innan?

Jag köpte en 16Gb men Telia 199:- + fast surf á 199:- i 18 månader.

Jag hoppas innerligt att jag kan få en bra deal på att byta till fast pris 599:-, men det blir väl som jag förstår att vänta till releasedagen eller efter.

Ang. Releasedagen, är det alla Teliabutiker i hela landet eller bara utvalda? Kanske tar en taktik resa till landet (hudivsvall) för att köa där istället.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-20 00:37

Oseriös journalistik så det förslår.

Läser i princip aldrig där längre. Det kan ju bero på den otroligt låga nivån på alla alster de plitar ihop.
Kommentarerna är de sämsta jag läst på ngn site öht.

Att Brohult och hans kumpaner enbart gillar Windows Mobile lurar och SE7Nokias S60 är ju alldeles uppenbart.

Senaste nu är tydligen att man för att det gäller iPhone då bakar ihop priset på luren och sedan lägger in priset på abbonemanget uppepå och kommer upp i 9000:- huga huga

Dessutom står detta i Aftonslaskan imorgon (måndag), de jhar ju sålt ut hela mobiltestar-biten till Mobil.se.

ngn som hade fått ner alla sina indianer i kanoten hade gjort samma jämförelse med några andra populära lurar och kom fram till att med det snedvridna sättet att räkna så kostar Nokias N97 t ex 12000:-

"här är en pris jämförelse mellan olika produkter hos Telia,
med Mobil´s prissättningsteknik.

Sony Ericsson C905 10767:-
Nokia N86 10567:-
Nokia E71 9367:-
iPhone 3GS 16Gig 9072:-
Sony Ericsson W595i 7472:-

Måste säga att om man jämför vad man får, så står sig iPhonen väl."

av signaturen qbert

Deras "test" av iPhone är det mest suckfyllda ångestladdade sketalster jag läst på länge. Sammanfattningen är ju helt sanslös

"Man kan hitta rätt snabbt och enkelt i adressboken för att ringa och för att skriva funkar tangentbordet nu betydligt bättre med svenska bokstäver. Däremot uteblir innovationen som Apple tidigare gjort sig kända för. Iphone var ett stort steg, men Iphone 3GS och specifikt programvaran 3.0 är finslipningar som gör den tidigare produkten så bra som den redan borde ha varit."

Det känns som om hela redaktionen hatar iPhone - och varför inte - köper alla iPhones så har de ju ingen tidning kvar, de blir ju av med jobbet helt enkelt!

Den som köper en slutar direkt läsa på mobil.se. Man slutar liksom bry sig om vad Samsung och LG såsat ihop den senaste månaden - jag bryr mig inte längre.

Sedan drar de lott om vem som skall testa den, och VEM åker på nitlotten??!!
- Fan också, skall jag behöva lämna mitt kära T9 ??!! Vojne.....
- ja, men det är bara för en månad, jag skriver på lite traktamente.......kom igen nu

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-07-20 09:59

Hade ju bundet abonnemang och fick förerbjudandet, har även beställt men ej fått bekräftelse via email..Någon annan som fått det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-21 00:21

köp kontant, som inte är bunden. kanske 7000. ha tele2 eller Glocalnet = alla glada och det blir billigare i slutändan om man lägger till samtalskostnader osv.

enda man behöver göra är att vänta i några veckor

Adrian:
Är inte det just det sänkta priset för iPhone 3G 8gb?
Har det varit så här hela vägen hos telia?

Ursprungligen av theplague:

Adrian:
Är inte det just det sänkta priset för iPhone 3G 8gb?
Har det varit så här hela vägen hos telia?

Jag tror det var så även förut. Kanske andra priser, men fortfarande ingen skillnad i pris beroende på vilket surfabonnemang man tog. Men jag vågar inte lova att det verkligen var så, jag kan ha fel. Men det gäller i alla fall nu för 3G.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-21 10:34

Telia är just nu hyffsat skumma i sin prissättning av 3G 8GB. Den är nämligen dyrare än 3Gs 16GB med samma abonnemang. 395 kr vs 1 kr...go figure
Kontantpriset skiljde mellan abonnemangen. valde man ett billigare abonnemang, så blev priset högre. Att telia har valt att ha 150 kr i månaden i förhöjd avgift beror mer på att kontantpriset inte ska kännas för högt.

Kolla på den bifogade bilden (Priser på 3G)... kontantpris på 2500 vs 1800 vs 800 beroende på abonnemangsform. Den högre abonnemangskostnaden beror ju på att man får mer, så varför är telefonen dyrare med det billiga abonnemanget? - Jo, för att telia räknar med att tjäna mindre på det.

Jag är fortfarande övertygad om att Telia kommer att ha samma angreppsmetod för 3Gs. Priserna för övriga abonnemang lär ju inte dyka upp förens Telia har lyckats binda till sig x antal kunder på det "dyra" förköpsabonnemanget. Men jag tycker nog att operatörerna borde komma ut med priser denna vecka. nästa måndag är det den 27:e... Det känns lite väl sent. Men jag är ändå rädd för att det kommer att dröja tills dess innan vi får reda på de andra abonnemangen.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Kolla på den bifogade bilden (Priser på 3G)... kontantpris på 2500 vs 1800 vs 800 beroende på abonnemangsform. Den högre abonnemangskostnaden beror ju på att man får mer, så varför är telefonen dyrare med det billiga abonnemanget? - Jo, för att telia räknar med att tjäna mindre på det.

Aboslut, men nu var det inte olika abonnemang vi talade om, utan bara om surf-tillägget.

Jag menar att det inte alls är orimligt - baserat på dagens priser för 3G - att Telia tar 3600 kr för 3GS även om man byter till Mobilsurf Alltid istället för Mobilsurf Extra när det väl går att göra (dvs deen 31 juli).

Att de däremot tar olika mycket betalt beroende på mobilabonnemang är en annan sak.

Ville bara meddela att "Mobilsurf Extra" kan inte tas bort från abonnemanget Telia Mobil Prata på. Bindningstiden gäller både abonnemanget och tjänsten. Det blir ganska dyrt i längden.

Summan blir:

16GB = 9073 kronor
32GB = 10067 kronor

Bra TELIAAAAAAAAA

Ursprungligen av Unbalanced:

Ville bara meddela att "Mobilsurf Extra" kan inte tas bort från abonnemanget Telia Mobil Prata på. Bindningstiden gäller både abonnemanget och tjänsten. Det blir ganska dyrt i längden.

Summan blir:

16GB = 9073 kronor
32GB = 10067 kronor

Bra TELIAAAAAAAAA

Om man vänder på det:
För mig som ändå skulle haft Mobilsurf Extra till abonnemanget blir det rätt billigt, då de faktiskt ger rabatt på tjänsten via det här paketet.

Ursprungligen av theplague:

Om man vänder på det:
För mig som ändå skulle haft Mobilsurf Extra till abonnemanget blir det rätt billigt, då de faktiskt ger rabatt på tjänsten via det här paketet.

Jo men 24 månader är ganska länge man vet aldrig vad som dyker upp om 1 år

Rabatt på tjänsten ?? Tjänsten kostar 199 kr ordinarie pris. Prata på kostar 29 kr . Summan
blir 228 kr + 150 kr för telefonen alltså 378 kr x 24 mån. Vart är rabatten ? att du får betala 995 kr engångsavgift ?

Tidigare kunde man ta bort surfen och ta telia alltid istället för 69 kr per månad som jag tyckte att det räckte gott och väl.

Ursprungligen av Unbalanced:

Rabatt på tjänsten ?? Tjänsten kostar 199 kr ordinarie pris. Prata på kostar 29 kr . Summan
blir 228 kr + 150 kr för telefonen alltså 378 kr x 24 mån. Vart är rabatten ? att du får betala 995 kr engångsavgift ?

Ja och detta blir väl 9967:-
Väl?
Fick för mig att Prata På kostade 49:- utanför detta paket, men det var fel. Där låg en del(se svaret på din text längst ned i inlägget för resten) av min "rabatt".
Men, var inte iPhone 3G dyrare när man till slut hade betalat den - om man bostser från abonnemang och surftillägg??

Citat:

Tidigare kunde man ta bort surfen och ta telia alltid istället för 69 kr per månad som jag tyckte att det räckte gott och väl.

Ja, och för mig räcker inte det, det är där jag menar att jag får en viss rabatt iom att jag misstänker att man från telia tvingat in en del av kostnaden av själva iPhonen genom att få folk att teckna Mobilsurf Extra, vilket jag hade valt till ändå.
För oss innebär det "påtvingade surfpaketet rabatt på iPhonen.

Ursprungligen av Unbalanced:

Jo men 24 månader är ganska länge man vet aldrig vad som dyker upp om 1 år

Rabatt på tjänsten ?? Tjänsten kostar 199 kr ordinarie pris. Prata på kostar 29 kr . Summan
blir 228 kr + 150 kr för telefonen alltså 378 kr x 24 mån. Vart är rabatten ? att du får betala 995 kr engångsavgift ?

Tidigare kunde man ta bort surfen och ta telia alltid istället för 69 kr per månad som jag tyckte att det räckte gott och väl.

Helt korrekt, rabatten är att du betalar 995 i engångsavgift eftersom rabatten kommer i priset för telefonen. Det är ett subventionerat pris. Jämför med vad telefonen kostar (eller i detta fall kommer att kosta) i kontantpris.

Ursprungligen av Unbalanced:

Ville bara meddela att "Mobilsurf Extra" kan inte tas bort från abonnemanget Telia Mobil Prata på. Bindningstiden gäller både abonnemanget och tjänsten. Det blir ganska dyrt i längden.

Summan blir:

16GB = 9073 kronor
32GB = 10067 kronor

Bra TELIAAAAAAAAA

Hur räknar du då?

telefonen + två data-abb i 24 mån eller?

Börjar sura ur nu.

det är ett antal dagar kvar, så det kommer fler abbonemangstyper. var inte oroliga.

Sluta hacka på Telia, de är knappast sämre än Telenor/tele2/HaleBop.

Sedan alla ni som sitter med miniräknare och räknar. Lägg ner.
Vi har inte de siffror som behövs, alla indata är ju inte klart än.

Värst är väl de som lägger IHOP abbonemangets kostnad med Telefonen (är det gjort så ovan?)

Min Bil; inköp 50 000, reparationer/underhåll 50000
Månatligt underhåll 1500:- , bensin i mån . 2000

På tre år blir det 100'+ 36*(1500+2000) = 226'

Tvåhundrasjugosextusen för en bil !!!

Det blir ju rätt missvisande.

Under de tre åren har jag ju haft möjligheten att ta mig vart jag vill, frakta det jag behöver och kunna ha det sociala liv jag förtjänar.

Vad skall man göra annars? Springa runt Västra Götaland bussledes? Av skäl jag inte orkar gå in på så är det inget alternativ.

Samma med telefon. passar inte galoscherna - köp dig en kontantkortstelefon då på tappen för 399:-

Mitt TIPS. köp telefonen rakt av kontant - det kommer man kunna göra.
koppla den till vilket abb du vill.

Kan du inte hosta upp 5-6000 på en lur så får du väl ta ngt sämre villkor då.
men sluta gnälla. Fan, vi har vetat om att den kommer de tre senaste månaderna, det borde väl inte vart omöjligt få ihop flisen?

Ursprungligen av Goflorp:

Hur räknar du då?

telefonen + två data-abb i 24 mån eller?

Börjar sura ur nu.

det är ett antal dagar kvar, så det kommer fler abbonemangstyper. var inte oroliga.

Sluta hacka på Telia, de är knappast sämre än Telenor/tele2/HaleBop.

Sedan alla ni som sitter med miniräknare och räknar. Lägg ner.
Vi har inte de siffror som behövs, alla indata är ju inte klart än.

Värst är väl de som lägger IHOP abbonemangets kostnad med Telefonen (är det gjort så ovan?)

Min Bil; inköp 50 000, reparationer/underhåll 50000
Månatligt underhåll 1500:- , bensin i mån . 2000

På tre år blir det 100'+ 36*(1500+2000) = 226'

Tvåhundrasjugosextusen för en bil !!!

Det blir ju rätt missvisande.

Under de tre åren har jag ju haft möjligheten att ta mig vart jag vill, frakta det jag behöver och kunna ha det sociala liv jag förtjänar.

Vad skall man göra annars? Springa runt Västra Götaland bussledes? Av skäl jag inte orkar gå in på så är det inget alternativ.

Samma med telefon. passar inte galoscherna - köp dig en kontantkortstelefon då på tappen för 399:-

Mitt TIPS. köp telefonen rakt av kontant - det kommer man kunna göra.
koppla den till vilket abb du vill.

Kan du inte hosta upp 5-6000 på en lur så får du väl ta ngt sämre villkor då.
men sluta gnälla. Fan, vi har vetat om att den kommer de tre senaste månaderna, det borde väl inte vart omöjligt få ihop flisen?

Vadå hur jag har räknat ? Du kanske borde ta fram miniräknare !!

Jag klagar utan säger bara att när jag köpte iPhone 3G förra året så kunde man välja flera olika abonnemang och det bästa för min del var Telia Vänner 69 kr/mån 18 mån bindningstid. Engångsavgift 4200 kr där hela summan blir cirka 5400 kr.

Men nu måste man betala för hela 24 mån som är 378 kr och hamnar på cirka 10 000 kr nästan dubbelt så mycket för en iphone som är dubbelt så snabbt. Visst man får fri surf men, man är låst 24 mån på surfen något som man inte använder hela tiden. Tidigare kunde man ta bort detta.

För närvarande kommer det inte komma fler abonnemang endast Mobil Prata på inkl. Mobilsurf Extra och alla siffror finns med.

Jag hostar gärna upp 6000 kr för en mobil men inte 10 000 kr.

Ursprungligen av Unbalanced:

Vadå hur jag har räknat ? Du kanske borde ta fram miniräknare !!

Jag klagar utan säger bara att när jag köpte iPhone 3G förra året så kunde man välja flera olika abonnemang och det bästa för min del var Telia Vänner 69 kr/mån 18 mån bindningstid. Engångsavgift 4200 kr där hela summan blir cirka 5400 kr.

Vilken modell hade du?
Vilka samtalskostnader hade du?
Detta är självklart intressant för diskussionen. Om du betalade 69:-/månad, men även det dubbla för minutkostnaden bör du ju ta hänsyn till även det.
Kostade iPhone 16 gb bara 4200:- i en engångsavgift från telia. har för mig att den var dyrare.

Citat:

Men nu måste man betala för hela 24 mån som är 378 kr och hamnar på cirka 10 000 kr nästan dubbelt så mycket för en iphone som är dubbelt så snabbt. Visst man får fri surf men, man är låst 24 mån på surfen något som man inte använder hela tiden. Tidigare kunde man ta bort detta.

Absolut, ska man inte ha den dyrare surfen är det dyrare.

Citat:

För närvarande kommer det inte komma fler abonnemang endast Mobil Prata på inkl. Mobilsurf Extra och alla siffror finns med.

Vad är det för mening?
För närvarande = nu!
Alltså, för närvarandefinns inte fler abonnemang.
Men väldigt snart kommer det komma fler alt på abonnemang.
Folk som inte har för avsikt att surfa/thethra så mycket får väl helt enkelt vänta lite grann för andra abb.

Modell iPhone 3G 16GB om du menar, samma modell som alla köpte för 1 år sen när den kom till Sverige.
Samtalskostnader för Telia vänner 69öre/min till alla operatörer även mobil och 0kr/min till Telias mobila nät dygnet runt. (öppningsavgift 69 öre).

För närvarande = för tillfälligt. Visst det dyker säkert upp flera abonnemang senare men, jag pratar om just nu som läget är.

Ursprungligen av Unbalanced:

Modell iPhone 3G 16GB om du menar, samma modell som alla köpte för 1 år sen när den kom till Sverige.

Ja, och när köpte du den då?
Självklart jämför priset vid l a n s e r i n g e n , inte priset 1 månad innan lansering av nästa modellet när man rear ut föregående modell.

Citat:

Samtalskostnader för Telia vänner 69öre/min till alla operatörer även mobil och 0kr/min till Telias mobila nät dygnet runt. (öppningsavgift 69 öre).

Se där, alltså dyrare i helhet.

Citat:

För närvarande = för tillfälligt. Visst det dyker säkert upp flera abonnemang senare men, jag pratar om just nu som läget är.

Ja, men det är ju vad telia har sagt sedan de släppte förköpsvarianten - det kommer fler alt iom lanseringen.
Antar att man ville vara före de andra med att ha ett alt klart.

Återigen, för mig som ändå hade tänkt välja Mobilsurf Extra är den dealen suverän, då betalningen av surftjänsten som det verkar, står för en del av iPhonekostnaden.

Ursprungligen av theplague:

Ja, och när köpte du den då?
Självklart jämför priset vid l a n s e r i n g e n , inte priset 1 månad innan lansering av nästa modellet när man rear ut föregående modell.


Se där, alltså dyrare i helhet.


Ja, men det är ju vad telia har sagt sedan de släppte förköpsvarianten - det kommer fler alt iom lanseringen.
Antar att man ville vara före de andra med att ha ett alt klart.

Återigen, för mig som ändå hade tänkt välja Mobilsurf Extra är den dealen suverän, då betalningen av surftjänsten som det verkar, står för en del av iPhonekostnaden.

Som sagt 1 år sen då det var lansering tror det var juni månad. Det har alltid varit samma modell på telefonen vad menar du med nästa modell ?? Du menar säkert
abonnemangsform.

Dyrar för din del men billigare för min berounde hur ofta man ringer och när. Jämför du det med prata på ? öppningsavgift är dyrar på prata på och du har minut taxa
till telias mobila nät. Så du kan inte resonera på detta viss eftersom alla har olika ring mönster.


Ursprungligen av Unbalanced:

Modell iPhone 3G 16GB om du menar, samma modell som alla köpte för 1 år sen när den kom till Sverige.
Samtalskostnader för Telia vänner 69öre/min till alla operatörer även mobil och 0kr/min till Telias mobila nät dygnet runt. (öppningsavgift 69 öre).

För närvarande = för tillfälligt. Visst det dyker säkert upp flera abonnemang senare men, jag pratar om just nu som läget är.

"Just nu" är ju helt hypotetiskt för fan, det finns ju ingen att köpa - Just nu!.
I italien ligger ju en lur runt 7000:-, varför får du för dig att en lur kommer kosta 10 papp då?

Sluta riv i all konstruerad skit, vi vet inte än hur det ser ut. Det hjälper ju inte sitta där med miniräknare, vi vet för lite än.

Ursprungligen av Unbalanced:

Ville bara meddela att "Mobilsurf Extra" kan inte tas bort från abonnemanget Telia Mobil Prata på. Bindningstiden gäller både abonnemanget och tjänsten. Det blir ganska dyrt i längden.

Summan blir:

16GB = 9073 kronor
32GB = 10067 kronor

Bra TELIAAAAAAAAA

Nåja. Köp den från Tele2 istället... Jag är tveksam till att det blir mycket billigare... Se mitt inlägg ovan... Om jag har räknat rätt/förstått rätt så hamnar du på 17000 för en 32 GB

Edit: Hmm, jag glömde att Tele2 inte säljer den officiellt så det måste vara någon form av parallellimport... Kontantpriset för en icke operatörslåst telefon var också strålande... 11 238kr inkl moms

Senast redigerat 2009-07-22 17:09
Ursprungligen av Unbalanced:

Ville bara meddela att "Mobilsurf Extra" kan inte tas bort från abonnemanget Telia Mobil Prata på. Bindningstiden gäller både abonnemanget och tjänsten. Det blir ganska dyrt i längden.

Summan blir:

16GB = 9073 kronor
32GB = 10067 kronor

Bra TELIAAAAAAAAA

Ville bara meddela att du kan vänta till den 31 juli, sen kan du välja andra abonnemang och andra surf-tillägg hos Telia.

Summan blir:

...olika beroende på abonnemang.

Detta är bara ett förköpserbjudande, det är dyrt och begränsat och passar inte alla. Men vänta tills lanseringen så finns det mer att välja på.

Bevaka tråden