Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tankar efter nästan ett år som Mac-användare

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har det nästan gått er år sedan jag skaffade min iMac. Och nu när jag går i tankarna på att inhandla en bärbar dator så faller det ju sug rätt naturligt att man reflekterar över hur det första året har varit.

Ska väl börja med att säga att jag generellt sätt är rätt nöjd med mitt köp. Jag köpte ju främst en mac för att jag gillar hur de ser ut. Stilrena, inte en miljard sladdar som hänger bakom datorn (även om jag ändå har satt i en del) och tar liten plats på skrivbordet. Jag hade inga direkta förväntningar faktiskt på OS X.

Från början hade jag tänkt att köra bootcamp för att kunna köra min elegitimation från nordea. Nu visade det sig att det faktiskt går att köra elegitimation så det blev aldrig så, dock så fungerar det väl inte helt hundra. Men kan köra det från min netbook också och windows 7.

En sak som jag stör mig rätt mycket på dock är att det är svårt att växla mellan olika fönster i OS X. Eftersom jag ofta har väldigt mycket saker uppe blir det ett rätt stort störningsmoment. Jag kör en hel del Matlab och ofta har jag öppet huvudfönstret och editorn. Om jag nu till exempel surfar omkring i Firefox och vill byta direkt till editorn via exposé så går inte det. Jag hamnar alltid först i huvudfönstret och sen kan jag byta till editorn.
Ett annat exempel med Finder, lite annorlunda dock men i alla fall. Om jag har minimerat en ett eller två Finder-fönster till så om jag trycker på Finder i dock så öppnas alltid fönstret som är längst till höger. Helst skulle ju jag vilja ha ett nytt finder fönster men det är väl vane sak. Visst man kan väl tycka att man kan trycka på det minimerade fönstret men nu ska vi inte vara såna. Men det är själva det här som jag tycker är det negativa med OS X. Svårigheten att växla mellan
olika fönster inom samma program. För det går inte att cmd+tab:a mellan olika fönster man har öppet inom ett program. Om jag dessutom har minimerat två Finder fönster och trycker cmd+tab så får jag ju inte upp de två fönsterna, jag "lägger ju som bara finder överst" så att jag kommer åt dess menyrad.

Men det mesta fungerar ju rätt bra. Inga större problem. Har bara lyckats "badbolla" datorn helt två gånger
Men överlag får jag dock säga att jag är rätt nöjd. Det är ju mest lite vanesaker sen windows-tiden som man vänjer sig av med.

En sak som talar emot att jag skulle jag skulle köpa en till mac är lite det här med bakåtkompabiliteten. Jag har en airport express sen tidigare och har skrivaren inkopplad och kör även Airtunes över den. Dock så kan jag inte skriva ut mer än ett jobb åt gången per omstart på APE:n. Det slutade fungera efter en uppgradering och jag vet att jag inte är ensam om detta problem. Och det känns dumt att köpa en ny APE bara för kunna skriva ut fler gånger när det har fungerat tidigare.

Men summa sumarum så om/när plånboken tillåter kommer nog den bärbara bli en mac. För jag gillar ju designen och det går ju faktiskt också att installera Windows på den om jag nu skulle behöva det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-29 18:26

Har du testat om Spaces (flera olika skrivbord) skulle kunna underlätta din fönsterhantering?

Se t.ex här: Mac-grunder: Använda Spaces för att organisera programfönster och program i Leopard

Hmm... nej det har jag faktiskt inte gjort. Kanske får ta och göra det och se om det blir smidigare.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-08-29 19:57
Ursprungligen av mhaggkvist:

Jag har en airport express sen tidigare och har skrivaren inkopplad och kör även Airtunes över den. Dock så kan jag inte skriva ut mer än ett jobb åt gången per omstart på APE:n. Det slutade fungera efter en uppgradering och jag vet att jag inte är ensam om detta problem. Och det känns dumt att köpa en ny APE bara för kunna skriva ut fler gånger när det har fungerat tidigare.

Det där får du förklara närmare. Måste du starta om Airporten mellan varje utskrift? En del uppdateringar av programvaran i vissa Airport fungerar mindre bra. Testa med att nedgradera för att se om det löser problemet för dig. Jag fick göra så för att få Airtunes att fungera i min Airport Extreme.

Ursprungligen av onnyt:

Det där får du förklara närmare. Måste du starta om Airporten mellan varje utskrift? En del uppdateringar av programvaran i vissa Airport fungerar mindre bra. Testa med att nedgradera för att se om det löser problemet för dig. Jag fick göra så för att få Airtunes att fungera i min Airport Extreme.

Ja, jag måste starta om APE mellan varje utskrift. Problemet är det som beskrivs här. När APE:n är omstartad kan jag göra max ett utskriftsjobb. Gör jag ett till så pausas skrivaren. Spelar ingen roll om den återupptas, försöker jag skriva ut igen så händer samma sak. Efter en omstart kan jag dock skriva ut. Dock bara ett jobb som sagt. Jag har testat att nedgradera mjukvaran i APE:n men det fungerar ändå inte. Så problemet kanske ligger i mjukvaran i OS X kanske?

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-29 21:31
Ursprungligen av mhaggkvist:

1. Från början hade jag tänkt att köra bootcamp för att kunna köra min elegitimation från nordea. Nu visade det sig att det faktiskt går att köra elegitimation så det blev aldrig så, dock så fungerar det väl inte helt hundra.

2. En sak som jag stör mig rätt mycket på dock är att det är svårt att växla mellan olika fönster i OS X. Eftersom jag ofta har väldigt mycket saker uppe blir det ett rätt stort störningsmoment. Jag kör en hel del Matlab och ofta har jag öppet huvudfönstret och editorn. Om jag nu till exempel surfar omkring i Firefox och vill byta direkt till editorn via exposé så går inte det. Jag hamnar alltid först i huvudfönstret och sen kan jag byta till editorn.

3. Ett annat exempel med Finder, lite annorlunda dock men i alla fall. Om jag har minimerat en ett eller två Finder-fönster till så om jag trycker på Finder i dock så öppnas alltid fönstret som är längst till höger. Helst skulle ju jag vilja ha ett nytt finder fönster men det är väl vane sak. Visst man kan väl tycka att man kan trycka på det minimerade fönstret men nu ska vi inte vara såna. Men det är själva det här som jag tycker är det negativa med OS X. Svårigheten att växla mellan
olika fönster inom samma program. För det går inte att cmd+tab:a mellan olika fönster man har öppet inom ett program. Om jag dessutom har minimerat två Finder fönster och trycker cmd+tab så får jag ju inte upp de två fönsterna, jag "lägger ju som bara finder överst" så att jag kommer åt dess menyrad.

Bra inlägg, har själv blivit ett år på mac nu efter 25++ år med DOS/Windows och håller med om det mesta.

1. Finns vissa program och Photodhop plugins som helt enkelt inte finns till Maccen så jag behöver en Bootcamp men också för att inte tappa allt om windows

2. och 3. Idag kan du högerklicka på iconen i dockan och välja vilket av dom öppna dokumenten eller finder fönstren du vill ha fram.
I nya Snow Leapard Exposé funkar det mycket bättre för flera dokument i ett program, funkar som för Dokument-Hämtade filer men för varje startat program i Dockan också.

Ursprungligen av Cekari:

2. och 3. Idag kan du högerklicka på iconen i dockan och välja vilket av dom öppna dokumenten eller finder fönstren du vill ha fram.
I nya Snow Leapard Exposé funkar det mycket bättre för flera dokument i ett program, funkar som för Dokument-Hämtade filer men för varje startat program i Dockan också.

Sant, man kan ju faktiskt högerklicka och välja nytt fänster. Det blir ju dock ett klick till :p. Men det där är väl en såndär vane sak kanske som jag måste börja lära mig göra. Men intressant om exposé fungerar lite bättre i Snow Leopard. Det kanske vore en anledning till att uppgradera då. Jag har funderat på det men inte riktigt bestämt mig än. Borde gå in och se om jag kan testa Snow Leopard lite i någon affär.

Dessutom kan du växla fönster inom ett program med Cmd+<

Skulle inte de inbyggda funktionerna räcka så kan du titta på t.ex. "Witch"

YouTube - OS X Tutorial Screencast: Command-Tab Replacement with Witch

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-08-30 11:03
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Dessutom kan du växla fönster inom ett program med Cmd+<

Fasen så fränt, det visste inte jag. 99 är fantastiskt, man lär sig nya saker hela tiden här

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-08-31 07:25

Samma här, det var en funktion jag saknat, tackar

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-08-30 08:44

Att växla mellan minimerade fönster och "icke-minimerade" har ju blivit enklare i Snow Leopard.

Ursprungligen av bollman:

Att växla mellan minimerade fönster och "icke-minimerade" har ju blivit enklare i Snow Leopard.

Har du exempel?

Ursprungligen av henkebarn:

Har du exempel?

Tack vare dock exposé. Klicka på ikonen i dockan för programmet som har minimeraded fönster, då syns överst de fönster som inte är minimerade, strax under och lite mindre syns de minimerade fönstrerna.

här är ytterligare exposé-tips i Snow Leopard

Snow Leopard 101: Application Switcher Exposé

1
Bevaka tråden