Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svår nöt att knäcka

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-07-30 11:51

Råkade ut för en hårddiskkrasch förra veckan. Fick till slut igång hårddisken så mycket att datorn hittade den, men kunde inte logga in med min användare. Loggade in med brors användare istället, och det funkade (bror använde inte själv sin användare, utna brukade köra på min eftersom jag har "fixat" allt i min inloggning). Han har alltså inte pillat med nånting typ, och helt plötsligt flöt allting grymt bra till skillnad mot min inloggning, med alla extragrejer som jag har installerat. Dockan rullade på superfint, och när man klickade ner fönster i dockan så flöt det grymt bra. I a f, jag backupade min hårddisk, formaterade om och installerade osx på nytt. Självklart flöt allting lika bra fortfarande, men när jag bara börjat typ lägga till ett objekt i dockan, ställt in alla inställningar, och kopierat in allt från backupen (utan att ha installerat några systemfixar eller nåt sånt) så har jag märkt att t ex nersugningen av fönster inte flyter lika bra fortfarande. Hur kan det inte göra det? Jag har liksom inte ändrat nåt med datorn! Blir spännande att se om nån kan ha nån aning...

• Oregistrerad
  • 2003-07-30 11:58

Jag skulle råda dig att stänga av de sakerna från början. Förutom att det är snyggt tar det bara extra processor kraft och om du inte har en riktig stadig burk med mycket finns det ingen riktig anledning.

Första att göra med ny användare är att stänga av allt i dockens inställningar och sedan sätta den på "scale" effekt.
Om man vill få det ännu snabbare skall du ställa in monitorn på tusen färger istället för millioner eftersom procerssorn slipper att jobba lika mycket då.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-30 12:42

Fönster-insugnings-effekten ska du ändra om du tycker att fönster-insugningen är flaskhalsen i ditt dagliga arbete :rolleyes:

Tusentals färger är bra tips, det snabbar upp allt grafiskt lite grann. Byt tillbaka om du märker någon skillnad En annan sak jag har märkt är att datorn börjar gå lite i slo-mo när ledigt hårddiskutrymme sjunker under c:a 1 G. Det här kanske inte är aktuellt i ditt fall, siffran kan variera något beroende på hur mycket RAM du har (jag kör med 256 M).

1
Bevaka tråden