Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anti-copy mönster?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Sitter och ska göra ett testjobb där vi behöver ha ett anti-copy mönster för att förhindra kopiering.
Finns det någon som vet var eller hur man skapar ett sådant mönster?
Måste man ha speciell programvara eller finns det beskrivet någonstans hur man gör?

Det ska alltså vara av den typen som våra sedlar har. Kopiatorer av olika märken hanterar det olika men idén är att alla "förstör" eller gör det omöjligt att kopiera trycksaken.

Tacksam för alla svar i frågan.

/Olle

• Medlem
  • 2009-09-25 14:46

Snirkliga böjar eller vågor i Illustrationsprogram som kopieras åt något håll (Flytt-kopiera någon millimeter åt något håll och [cmd]+[D] några gånger så har du ett mönster.

För att det skall "förstöras" vid kopiering krävs att linjerna trycks i egen färg (spot-color) exempelvis pantone, vilket en kopiator / skrivare måste rastrera och då förstör.

Jag undrar om inte trådskaparen pratar om det här:

Currency Copy Protection

Jag känner inte till någon tillverkare som har sådan mjukvara till försäljning, men det finns kanske. Annars så finns det specialpapper att köpa som har de flesta av tekniker som används för kopieringsskydd

Hej.
Richard har helt rätt.
Det är Eurion Constallation som är alternativet. Det känns av i de flesta färgkopiatorer och gör kopian helt svart, vilket jag var ute efter.
Problemet har varit att få till det med övrigt tryck men det verkar fungera så nu är det bara ut med plåtar och testtrycka det.... Väntar med spänning!

Tackar!

Annars kan man (har jag hört) trycka någonting i fluorescerande färg (kanske genomskinlig som blir en annan färg vid belysning), vid kopiering framträder den och du ser direkt om det är kopierat... Vi har inte provat det på jobbet men har hört att det ska fungera...

Hej ernst.
Vi har lagt till även en sådan. Vet dock inte hur den ter sig i kopiator, men man måste belysa den med uv för att se den iaf. Tänkte ha flera säkerhetsaspekter på den för att göra den ännu svårare att kopiera.
Väntar fortfarande på att se resultatet efter tryckning, men pappersleverantören verkar ha svårt att få hit pappret.... Kanske blir så när det ska vara special-special

/O

1
Bevaka tråden