Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykten om nya Macar idag (2009-10-20)

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av magric:

Salestax är ingen moms och den tas inte ut då man handlar på nätet. Den ligger normalt mellan 2-6%. Ni kan prova att lägga en dator i varukorgen i den amerikanska Applestore. 599dollars blir det att betala då man checkar ut.

Här står att "sales tax" dras på ordern när de vet var man bor. Något som är svart för oss att pröva själva.
Apple Store (U.S.)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-25 02:23
Ursprungligen av magric:

Jag räknade med dollar på 7 kr ...ger ca 4200 för en mac mini. Dollar ligger lägre än så.

Salestax är ingen moms och den tas inte ut då man handlar på nätet. Den ligger normalt mellan 2-6%. Ni kan prova att lägga en dator i varukorgen i den amerikanska Applestore. 599dollars blir det att betala då man checkar ut.

Svenska Apple gör en valutavinst på 1800 på varje mac mini.

Dollar ligger, på Forex, på 7,10 så mycket lägre än 7 ligger den inte.

Salestax är visst moms, skillnaden är att om du bor utanför staten som den butik du handlar ifrån (via internet) så slipper du den. De som bor i samma stat som Apple Store får betala Sales tax men vi overseas slipper det. Däremot, om allt går rätt till, så får vi betala 25% moms och 8% tull om vi köper en ny Mac från Apple Store USA. Men ja, priset i Apple Store US är utan moms så det får vi lägga på själva.

Lägg på 25% på en Mac Mini så kommer du upp i ~5250, då är en 700 kr som Apple Sverige gör i 'valutavinst', inte 1800. Precis som nån skrev tidigare.

Och jämför då med om du skulle importera den själv, då får du först frakt (säg 500 kr för räkneexemplet), sen 25% moms (5250 kr), och sen tull på 8% på hela summan, alltså 8%x(5250+500)= 6210 kr.

Ursprungligen av magric:

Svenska Apple gör en valutavinst på 1800 på varje mac mini.

Nej, det gör de inte.

Du glömmer fortfarande bort att ta hänsyn till den svenska momsen.

När svenska Apple säljer en Mac Mini för 5995 kr, så går ca 1200 av dessa till staten i form av moms.

Kvar blir ca 4800.

Så den "valutavinst" som du tjatar om, är ca 600 kr, inte 1800 kr.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Så den "valutavinst" som du tjatar om, är ca 600 kr, inte 1800 kr.

Om ens det - visst är det tull inblandat också, som imaster är inne på?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-21 12:20

momsen i texas är på 6 % tror jag... irriterande när man är i USA i matbutiker osv står alla priser utan moms.. så i kassan så läggs de till.. jobbigt att hålla reda på.

12% i californien
12 % i florida

Ursprungligen av Esa:

momsen i texas är på 6 % tror jag... irriterande när man är i USA i matbutiker osv står alla priser utan moms.. så i kassan så läggs de till.. jobbigt att hålla reda på.

12% i californien
12 % i florida

I matbutikerna kunde de lika gärna skriva ut priserna med moms. Det spelar ingen roll om det är någon från delstaten Nevada och handlar i butiken i Kalifornien. Han får ändå betala 'Kaliforniansk' skatt!

Det är skilland på butiker som säljer varorna via internet.

Värt att notera (om jag inte missat att någon annan redan tagit upp det), den franska sajten Mac4Evers rykten prickade in gårdagens nyheter med kuslig träffsäkerhet, de har med andra ord riktigt bra källor hos Apple. Värt att lägga på minnet för framtida rykten.

Från MacRumors den 25 september:

French site Mac4Ever reported [Google translation] earlier this week that it had received a number of tips from sources regarding Apple's upcoming product plans. Among the most near-term topics of interest is the iMac, which has been rumored by several sources to be seeing a refresh in the very near future.

While details of the update have been scarce, Mac4Ever's sources point to the inclusion of an SD card reader, as found in the 13" and 15" MacBook Pro, and the use of quad-core processors, which conflicts with a subsequent report claiming that the new iMac will continue to use dual-core processors. Interestingly, one of the sources also spoke of the inclusion of Xeon processors, which would presumably only be used in high-end configurations if the information proves accurate.

Mac4Ever's sources have also reported a number of other tidbits about Apple's product pipeline for the next few months, including a new 100% touch-enabled mouse capable of advanced mouse functions, as well as a new aluminum Apple Remote.

Tycker det alltid är lika kul att Säljes tråden fylls med Macar där direkt när något nytt släpps. Vissa nästan helt nya saker.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-10-21 22:52

beställde en ny mac mini igår med 2.53ghz 4gb och allt det där.. skickades idag.. kommer imorgon.. TNT ringde precis och ville verifiera min "ändrade" adress som jag gav imorse för att få den levererad till min arbetsplats istället..

Min ska också komma imorgon under dagen, dock har TNT inte ringt mig. Den har skickats och har även lämnat Eindhoven vid 18:30-19 tiden och Shipment In Transit.

Lite lustigt det där fenomenet att det nästan alltid är just priset på Mac Mini som tas upp när man ska klaga på Apples höga priser.

Trots allt är ju Mac Mini Apples billigaste modell någonsin.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-10-28 15:31

Ok, får väl ge med mig litegrann då.10 % är den högsta salestax i usa det blir 60dollar dvs totalt 660 dolars. motsvarar 4600.SEK. ok skillnaden vblir i detta BARA 1400 SEK eller ett pålägg på 30%.
(Oregon, Montana mfl har ingen skatt (eller moms) alls)

Dollar på valuta.se ligger på 6.87 och är nog den man skall utgå från, Forex är en turistkurs.

Apple har varit föredömliga med att hålla motsvarande "slutanvändarpris" på olika marknader. Detta ÄR ett trendbrott.

Ursprungligen av magric:

Ok, får väl ge med mig litegrann då.10 % är den högsta salestax i usa det blir 60dollar dvs totalt 660 dolars. motsvarar 4600.SEK. ok skillnaden vblir i detta BARA 1400 SEK eller ett pålägg på 30%.

Varför ger du med dig bara lite? Dina påståenden om att svenska Apple skulle tjäna 1800 är ju rent felaktiga. Nu säger du att det är 1400.

Vi har ju redan konstaterat att svenska Apples valutamarginal är max 500-600 kr, och inget annat.

Resten av skillnaden, som beror på att Sverige har hög moms, kan du väl ändå inte beskylla Apple för?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-28 16:20

Texas USA sales tax 6%

iMac 2.8 GHz Core i7 2199 dollars (15428 crowns) + tax = 2331 dollars

2331 dollars -----> 16354 swedish crowns

-------------------------------------------------

Göteborg Sverige skatt 25%

iMac 2.8 GHz Core i7 17324 kronor + skatt =21655 kronor

-------------------------------------------------

London, United Kingdom

iMac 2.8 GHz Core i7 1530 pund (17608 kronor) + VAT =1759 pund

1759 pund -----> 20244 kronor

-----------------------------------------------

Skillnad innan skatt 17324-15428 = 1896 kronor dyrare i Sverige för denna iMac model som apple direkt tjänar (USA-Sverige)

Skillnad med skatt 21655-16354 = 5301 kronor dyrare i Sverige än i USA om vi köper den i butik.

Regional anpassning, översättning, transporter, svenskspråkig support... Det kostar helt enkelt att erbjuda produkter internationellt.

Ursprungligen av Leif Karlsson:

Regional anpassning, översättning, transporter, svenskspråkig support... Det kostar helt enkelt att erbjuda produkter internationellt.

...och till din lista så lägger vi också den valutamarginal man har för att skydda sig mot kurshöjningar.

Och då har vi en bra sammanfattning.

Kan vi lägga ner den här diskussionen nu?

Bevaka tråden